Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

De Lightspeed horeca enquête: 72 procent van de Nederlanders ervaart de horeca-ervaring als minder prettig sinds COVID-19

De Lightspeed horeca enquête: 72 procent van de Nederlanders ervaart de horeca-ervaring als minder prettig sinds COVID-19

De feestdagen komen eraan! Waar december normaliter een van de drukste periodes is voor de horeca, gooit het coronavirus dit jaar roet in het eten. De hoogste tijd om de balans op te maken en te onderzoeken hoe Nederlanders tijdens de feestdagen gebruik gaan maken van de horeca. 

Uit het onderzoek ‘Dining Habits 2020’ van Lightspeed, dat is gehouden onder o.a. 1000 Nederlanders, blijkt dat maar liefst 72% van de Nederlands de horeca niet meer zo prettig ervaart als voor COVID-19. We bespreken dit en andere interessante inzichten. 

Nederlanders slaan horecabezoek over

De restaurantervaring is voor veel Nederlanders sinds COVID-19 achteruit gehold. Maar liefst 49 procent van de ondervraagden is niet eens meer in een restaurant of bar geweest sinds de uitbraak van de pandemie. Daarmee is Nederland koploper ten opzichte van Duitsland (47%), België (39%) en Zwitserland (36%). Het grootste deel van de Nederlanders (34%) vindt buitenshuis eten gewoonweg niet meer zo leuk, terwijl anderen (18%) bang zijn om besmet te raken met het virus. Vooral vrouwen (70%) zijn hier bang voor. 

 

Buiten de deur eten tijdens kerst minder populair

Zelfs als restaurants tijdens de feestdagen weer open mogen, dan geeft slechts 6,5 procent aan dat ze deze graag willen bezoeken. In 2019 was het percentage mensen die buiten de deur eten met kerst nog twee keer zoveel (12%). Van de mensen die nog wel steeds gebruik willen maken van de horeca, is het merendeel man: maar liefst 64 procent ziet dit wel zitten, ten opzichte van 35 procent van de vrouwen. 

Wat willen Nederlanders dan wel tijdens de feestdagen? Driekwart van de Nederlanders zegt dat ze het liefst thuis hun eigen kerstdiner klaarmaken, ongeacht of restaurants weer geopend zijn. Dezelfde trend is ook te zien in België (75%) en Duitsland (88%). 

Er is echter wel een verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn vaker te porren voor het bestellen van een kant-en-klaar maaltijd (76%) of het thuis laten koken door een chef (62%), terwijl het voornamelijk vrouwen (62%) zijn die het leuk vinden om een maaltijd te bestellen waarbij  je zelf ook nog iets moet bereiden. 

Restaurants kunnen hun marketing en communicatie op deze behoeften aanpassen. Een andere mogelijkheid is het aanbieden van iets extra’s bij een chique ‘bezorg’diner. Nederlanders zouden een chique maaltijd voor thuis wel overwegen als er decoratie wordt meegeleverd (15%). Vrouwen (63%) zijn hier nog iets gevoeliger voor dan mannen (27%). 

 

Goede maatregelen en technologie bieden kansen

Stel dat de horeca half december open mag, hoe kunnen Nederlanders dan toch verleid worden om uit eten te gaan? Maar liefst 46 procent wil graag dat er anderhalve meter afstand wordt gehouden tussen de tafels en 38 procent bestelt en betaalt liever via een app. Deze mogelijkheid is voor Nederlanders vele malen belangrijker dan voor onze zuiderburen (6%). Een derde van de Nederlanders vindt het daarnaast fijn om van te voren een tafel te kunnen reserveren en er desinfectiemiddel beschikbaar is.

Ruim een kwart van de Nederlanders bestelt meer

Mocht de horeca toch dicht blijven, dan zullen veel restaurants hun pijlen richten op maaltijdbezorging. Hoewel maaltijdbezorging een opmars maakt, geeft toch nog 65 procent van de Nederlanders aan dat ze evenveel bestellen als voorheen. 27 procent is juist meer gaan bestellen, waarvan 9 procent dat vooral doet om de horeca te steunen. 

Het gierige imago dat ons vaak wordt toegediend lijkt hier minder van toepassing, want van de 8 procent die aangeeft minder te bestellen, doet slechts 3 procent dit om geld te besparen. In Zwitserland (30%) en Duitsland (24%) ligt het aantal mensen dat minder is gaan bestellen vele malen hoger. België volgt een vergelijkbare trend als Nederland.

 

Op zoek naar tools om je restaurant te optimaliseren en digitaliseren?

Zoek niet verder. Lightspeed heeft alle tools die je nodig hebt voor de feestdagen en om 2021 goed in te luiden. Nieuwsgierig?

 

Tools voor optimalisering en digitalisering in de horeca

Of de horeca in 2020 nog open mag of niet, corona zorgt ervoor dat we ons constant moeten blijven aanpassen. Om aanpassingen snel door te kunnen voeren, moet je als horeca-ondernemer inzetten op optimaliseren en digitaliseren. Verschillende tools kunnen daarbij helpen.

eCommerce bereikt de horeca

eCommerce is niet alleen relevant voor retailers. Er zijn steeds meer horeca-ondernemers die hun weg naar online verkoop gevonden hebben. Merchandise, maaltijdpakketten en publieksfavorieten, je kunt het zo gek niet bedenken en het wordt door gasten gekocht. Zeker de feestdagen zijn een uitgelezen kans om de favorieten van je restaurant tot onder de kerstboom te brengen. Denk aan oliën, receptenboekjes, peper en zoutstelletje, of andere ludieke cadeaus die de ontvanger aan je restaurant doen denken. 

Het eCommerce thema ‘Bon Appetit’ biedt mogelijkheden om deze nieuwe omzetstroom aan te bieden. Hiermee kun je niet alleen je online producten verkopen, maar ook je merkbeleving online uitbreiden. Het unieke restaurant website thema is speciaal afgestemd op de horeca-behoeften en kun je naar wens aanpassen. 

 

Online bestellen

Creëer een nieuwe bron van inkomsten door aan je website een online bestelplatform toe te voegen. Dit geeft gasten de mogelijkheid om op voorhand te bestellen en maaltijden bij jouw restaurant op te halen. 

Lightspeed Order Anywhere maakt dit mogelijk. Ontvang online bestellingen zowel ter plaatse via QR-codes als voor takeaway rechtstreeks in je Lightspeed Restaurant kassasysteem. Bestellingen ter plaatse worden automatisch aan de juiste tafel op je vloerplan gekoppeld, terwijl afhaalbestellingen in de takeaway tab verschijnen. Met Order Anywhere is het ook mogelijk om alle individuele bestellingen van één tafel samen te voegen tot één rekening, zodat je niet meerdere BTW-ticketjes moet afprinten en samenrekenen. Een eigen, online bestelplatform betekent ook dat je niet langer commissie hoeft af te dragen aan derde partijen en dat je de logistiek zelf in handen hebt.

Maaltijdbezorging

Zoals al eerder werd aangegeven is ruim een kwart van de Nederlanders meer gaan bestellen. Tegenwoordig kun je niet alleen de burger- en de pizzarestaurants vinden op de bezorgplatformen, maar hebben ook de fine dining restaurants door  hoe ze hun gerechten via delivery aan de man kunnen brengen. 

Bij maaltijdbezorging koppel je je kassasysteem aan bekende bezorgplatformen, zoals UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd.nl. Deze partijen hebben het voordeel van een enorm bereik, maar hier staan dan ook wel commissies tegenover. 

Met Lightspeed Delivery kun je middels een plug-en-play systeem snel je gerechten voor de feestdagen op deze bezorgplatformen aanbieden. Op deze manier kunnen je gasten ook tijdens deze bijzondere dagen genieten van jouw kookkunsten. Dit is niet alleen goed voor je branding, maar ook voor je (latere) omzet.

 

Op naar een digitaal en voorspoedig 2021

Veel mensen zullen het jaar 2020 snel achter zich willen laten. Toch kunnen horeca-ondernemers er nog een knallend einde van maken; pak uit, digitaliseer en optimaliseer zodat gasten ook deze feestdagen van jouw restaurant kunnen genieten. Met de juiste motivatie en tools ben jij er klaar voor! 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Nieuws & Updates