Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Regel je voorraadbeheer met data

Regel je voorraadbeheer met data

Veel retailers maken beslissingen op basis van gevoel, in plaats van harde data. Misschien maakt dat jouw onderneming uniek, maar je hebt meer back-up nodig om de juiste beslissingen te nemen voor efficiënt voorraadbeheer. Met data krijg je een beter zicht op voorraadinkopen, klantinformatie voor promoties, voorraadbalans, voorraadverliezen, en reparaties. Als je weet naar welke gegevens je moet kijken, kun je slimmere zakelijke beslissingen nemen voor je onderneming. In dit artikel leer je welke data je kunt raadplegen voor beter voorraadbeheer.

Voorraadinkopen

Je bekijkt als eerste je verkoopgeschiedenis om te weten wat je moet inkopen. Welke producten verkopen goed en welke slecht? Van welke producten heb je meer nodig en van welke minder? Seizoenen spelen een grote rol in de verwachtingen – op tijd inkopen voor de feestdagen (tijdens de zomer), betekent dat je goed voorbereid bent op deze periode. Als je naar de verkoopgegevens van vorige jaren kijkt, ga je beter begrijpen wanneer je producten moet inkopen en wanneer je beter minder kunt uitgeven aan bepaalde voorraad. Leer zowel van je fouten als van je successen.

Klantinformatie voor promoties

De juiste promotie kan het verschil maken tussen uitverkochte producten en producten die op de plank liggen weg te stoffen. Een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat dat laatste niet gebeurt, is door te analyseren welke klanten welke producten kopen. Deze informatie is relevant voor de promotie van je producten. Als studenten bijvoorbeeld je doelgroep zijn voor schoolspullen tijdens de back-to-school periode, maar er is geen piek te zien is in de verkopen, is het goed om te kijken of je je doelgroep op de juiste manier benadert. Wanneer je ziet dat dit niet zo is, kun je snel schakelen en je promoties aanpassen.

Lightspeed banner

Voorraadbalans

Analyseer speciale verzoeken en bestellingen die je van klanten ontvangt. Als klanten vaak producten bestellen die je niet op voorraad hebt, kan dit een duidelijk signaal zijn dat je voorraadinkopen niet overeenkomen met wat klanten willen. Let ook op de producten die snel of juist langzaam verkopen om te weten welke producten je op voorraad moet hebben. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden om de winstgevendheid hoog te houden.

Voorraadverliezen en negatieve voorraad

Analyseer je geregeld de voorraad die verloren raakt? Als je weet welke items je vaker verliest dan anderen, kun je met die informatie je merchandising aanpassen of preventiemaatregelen nemen. Volgens een studie van Harvard worden producten vaak verkeerd in het systeem gezet of misplaatst door werknemers: tot 16% van de voorradige SKU’s waren misplaatst of zijn verloren, met een negatieve impact van 25% op de winst. Als je ervoor zorgt dat je voorraad goed gecodeerd wordt, kun je eventuele verschillen makkelijk terugvinden en problemen in de toekomst voorkomen.

Reparaties en werkorders

Zijn er producten die meer reparaties nodig hebben dan verwacht? Als er producten zijn die veel van je voorraad budget kosten en tegelijkertijd ook frustratie bij klanten opleveren, kun je het beste het producten omruilen voor een kwalitatiever product. Doe een marktanalyse naar betere soortgelijke producten of vervang ze door een heel ander product. Als je aan iets vasthoudt dat niet winstgevend is, kan dit je bedrijf en je klantrelaties schaden.

Dus voordat je op de ‘inkooporder’ knop klikt om al je producten weer aan te vullen, analyseer eerst je data en denk na over wat je bestelt. Je kunt bijvoorbeeld een review systeem gebruiken om erachter te komen welke producten gewild zijn. Een unieke onderneming betekent dus niet dat er geen data aan te pas hoeft te komen – het is juist een van de ingrediënten voor een succesvolle onderneming.

Wil je meer weten over het efficiënt voorraadbeheer? Lees dan deze 7 tips voor voorraadbeheer.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.