Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

6 manieren om je voorraad te beheren met je kassasysteem

6 manieren om je voorraad te beheren met je kassasysteem

Voorraadbeheer is de kern van je bedrijf. Tegelijkertijd is het ook het vlak waarop de meeste retailers falen. Ze kopen te veel voorraad in die niet verkoopt, of ze kunnen niet voldoen aan de vraag naar populaire items. Herkenbaar probleem?

Voorraadbeheer is een evenwichtsoefening, maar wanneer je een goede voorraadbeheer-strategie hebt, hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Met de juiste tools is je voorraad altijd op peil, zowel voor je winkel als je webshop. Hoe kan je kassasysteem je tot dienst zijn als het gaat om voorraadbeheer? Ontdek het hieronder.

1. Weet welke producten je moet inkopen

De logica is simpel: je moet eerst weten wat je bestsellers zijn, zodat je er meer van kunt verkopen. Een cloud-gebaseerd kassasysteem helpt je met het identificeren van de producten niet zo goed verkopen, zodat je ze kunt afprijzen, verkopen en ruimte kunt maken in je rekken voor beter verkopende items.

Door op je voorraad – jaar na jaar verkoop of per seizoen – kosten en winstmarges bij te houden, kun je slimmere inkoopbeslissingen nemen en het rendement op je investering verhogen.

2. Krijg inzicht in je voorraad

Met een cloud-gebaseerd kassasysteem kun je pop-up stores openen of je producten verkopen op beurzen en andere events. Hoe? Door je voorraadbeheer en betaalmethodes te centraliseren in één systeem dat je kunt openen vanaf een laptop, tablet of smartphone. Wanneer klanten je vragen of een product nog op voorraad is, kun je snel antwoorden vinden omdat de informatie letterlijk binnen handbereik is.

De koppeling tussen mijn webshop en winkel met Omnichannel vind ik super om mee te werken. […] Het is handig dat je voorraad rechtstreeks in zowel je eCom als Retail zichtbaar is.

– Jill Shaw

Ben je het zat om je voorraad handmatig te beheren?

Genereer gratis barcodes voor al je producten

3. Geautomatiseerde inkooporders

Nadat je een inkooporder hebt gemaakt, kun je faxen, e-mailen of – als je Lightspeed Retail gebruikt – orders plaatsen bij enkele van de grootste leveranciers in jouw sector met behulp van onze geïntegreerde productcatalogi. Bovendien kun je automatische bestellingen instellen.

Wat doen automatische bestellingen?

Automatische bestellingen zijn een hulpmiddel waarmee je te allen tijde een minimum-aantal van een bepaald artikel als ‘op voorraad’ kunt instellen. Zodra je voorraadniveaus het minimum bereiken, ontvang je een melding zodat je meer kunt bestellen en niet zonder voorraad komt te zitten. Vervolgens kun je het product en de gewenste hoeveelheid automatisch opnemen in je volgende inkooporder.

4. Zoek snel artikelen op voor klanten

Organiseer je voorraad in aanpasbare categorieën en tag al je items met dezelfde kenmerken. Door tags en categorieën te gebruiken om je voorraad-zoekacties te filteren, kunnen klanten de producten die ze zoeken sneller vinden – en zelfs andere gerelateerde producten tegenkomen die ze aan hun winkelwagentje willen toevoegen. Dit heeft direct effect op het gemiddelde aantal gekochte artikelen per transactie.

5. Beheer de voorraad van al je locaties

Het beheren van je voorraad over meerdere winkellocaties kan lastig zijn, maar een cloud-gebaseerd kassasysteem kan je hierbij helpen.

Of je nu één winkel, meerdere locaties of zelfs een online winkel hebt, een cloud-gebaseerd kassasysteem zal je voorraad op alle locaties synchroniseren. Met Lightspeed Retail kun je nu je voorraad op één plaats bekijken, zonder door meerdere tabbladen of applicaties te moeten bladeren.

Dat is het handige van Lightspeed, dat iedereen toegang heeft tot alle real-time data. Bijvoorbeeld: iemand in Antwerpen kijkt in de stock van Gent of een bepaald item nog op voorraad is, haalt twee stuks eruit en die zijn de dag nadien in Antwerpen. Het snel circuleren van goederen dankzij de multi-location features van Lightspeed zorgt voor meer conversie.

– I.Ma.Gi.N. Jewels

6. Optimaliseer je eCommerce

Lightspeed eCom is het enige eCommerce-systeem dat speciaal is ontworpen voor fysieke winkels die ook online willen verkopen.

Door de voorraad, klantenprofielen en verkoopgegevens van je fysieke en online winkels te synchroniseren, krijg je een echt 360-graden overzicht van je hele bedrijf, vanuit één systeem.

Alles combineren

Je denkt wellicht dat het beheren van je voorraad ingewikkeld is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Wanneer je bent uitgerust met een kassasysteem die voldoende voorraadbeheer-mogelijkheden heeft, zul je merken dat het inkopen sneller wordt, het afprijzen gemakkelijker wordt en het management van je winkels efficiënter wordt.

Het komt erop neer dat je minder tijd kwijt bent aan het tellen van je voorraad en het uitzoeken van je volgende stappen, en meer tijd overhoudt om aan je klanten te besteden. Uiteindelijk zul je betere resultaten voor je winkel behalen, en hoef je je nooit zorgen te maken over onder- of over-bevoorrading.

Wil je je voorraad beter managen? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem, gratis

Lightspeed Retail

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.