De basisprincipes van voorraadbeheer: hoe organiseer je je voorraad?

De basisprincipes van voorraadbeheer: hoe organiseer je je voorraad?

Je voorraadbeheer vormt een spiegel voor je winkel. Als je voorraad uit de schappen vliegt, gaan de zaken goed. Blijft alles liggen, dan heb je een probleem.

Het goede nieuws? Dat probleem kun je vermijden.

Met goed voorraadbeheer kun je je omzet verhogen en snel zien welke artikelen populair zijn en moeten worden aangevuld, en welke artikelen te weinig opbrengen en je dus beter niet meer kunt inkopen.

In deze blog leren we je de basisprincipes van voorraadbeheer.

Retail

1. Verdeel je winkelvoorraad in unieke categorieën

Wat onderscheidt het ene artikel van het andere?

Stel dat je een kledingzaak hebt. In plaats van al je t-shirts onder te brengen in één categorie, is het slimmer ze in te delen op basis van unieke kenmerken, zoals:

  • Maat
  • Kleur
  • Pasvorm
  • Materiaal
  • Merk

Basisprincipes voorraadbeheer

Waarom moet je unieke categorieën gebruiken?

Door in de backend van je kassasysteem categorieën te maken voor vergelijkbare artikelen met dezelfde kenmerken, kun je precies zien welke t-shirts je bestsellers zijn en welke blijven liggen. Die informatie kun je vervolgens gebruiken om je voorraad verder in te delen volgens het ABC-model (daar komen we later nog op terug).

Unieke categorieën zijn je beste vriend wanneer je je voorraad gaat aanvullen. Je hoeft geen overdaad aan informatie uit te pluizen, want je kunt verkooprapporten snel filteren en precies zien welke t-shirts het meest worden verkocht. Welke maten, kleuren, pasvormen en merken zijn populair? Gewapend met die informatie kun je zorgen dat je volgende inkooporder maximaal rendement oplevert.

Tip 💡

Overweeg productmatrices op te stellen voor artikelen met verschillende maten, kleuren, pasvormen en materialen. Hier lees je hoe je productmatrices kunt opstellen in Lightspeed Retail.

2. Maak een indeling op basis van omzet

Nadat je je voorraad hebt ingedeeld op basis van unieke categorieën, kun je nog een stapje verder gaan door de ABC-indeling te gebruiken; daarbij werk je met het idee dat niet al je voorraad evenveel waard is.

Met de ABC-indeling groepeer je artikelen op basis van hun geschatte belang voor je bedrijf. Voor de meeste winkels ziet dat er ongeveer zo uit:

Basisprincipes voorraadbeheer

  • A-voorraad: bestaat uit circa 20% van de artikelen in je voorraad en is goed voor 80% van je jaaromzet.
  • B-voorraad: bestaat uit circa 30% van de artikelen in je voorraad en is goed voor 15% van je jaaromzet.
  • C-voorraad: bestaat uit circa 5% van de artikelen in je voorraad en is goed voor 5% van je jaaromzet.

De ABC-indeling is vergelijkbaar met het Pareto-principe (de 80/20-regel): 20% van je voorraad zorgt voor 80% van je omzet. 

Zodra je weet welke categorieën het populairst zijn, kun je een ABC-indeling maken om te bepalen uit welke artikelen je winkel het grootste deel van de omzet haalt. Geef bij het aanvullen van je voorraad altijd voorrang aan A- en B-producten, want die leiden tot de beste verkoopcijfers.

3. Maak optimaal gebruik van je categorieën en subcategorieën

Het grootste voordeel van een kassasysteem met unieke artikelcategorieën is dat je snel kunt zien welke categorieën het populairst zijn bij je klanten. Je kunt overzichtelijke verkooprapporten met gedetailleerde verkoopinformatie maken en per dag, week, maand of jaar precies zien welke artikelen het meeste worden verkocht. En als je dat weet kun je een inkooporder samenstellen met artikelen die waarschijnlijk als warme broodjes over de toonbank gaan.

Vergeet niet dat je voorraad een tijdelijke aanduiding is van je geld. Als je investeert in een artikel dat niet verkoopt, brengt die investering je niets op en maak je verlies. Met je verkoopgegevens uit het verleden kun je voorspellen welke artikelen het goed gaan doen. Die informatie is van onschatbare waarde om de ROI van je voorraad te maximaliseren.

Zie de directe link tussen je organisatie en je ROI

Je kunt natuurlijk op je instinct vertrouwen en zelf proberen in te schatten welke artikelen goed zullen verkopen, maar de kans dat je je voorraad voor een goede prijs verkoopt is groter als je het volgende doet:

  1.    Gebruik unieke categorieën en subcategorieën om je voorraad in te delen.
  2.    Analyseer je omzet per artikel en subcategorie om te bepalen in welke voorraad je moet investeren.

Met de bovenstaande tips houd je overzicht en beschik je over nauwkeurige verkoopgegevens: een stabiele basis voor een succesvolle winkel.

Het optimale uit je voorraad halen?

Ontdek het voorraadbeheer van Lightspeed Retail