Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Het restaurant abonnement: nieuwe manier van omzetgarantie?

Het restaurant abonnement: nieuwe manier van omzetgarantie?

Het restaurant abonnement is ontstaan in de Verenigde Staten, maar heeft intussen ook (permanent?) voet aan Europese wal gezet.

Steeds duurder wordende grondstoffen, inflatie, afnemend restaurantbezoek en aanhoudend personeelstekort hebben horecaondernemers aangezet om op zoek te gaan naar manieren van terugkerende inkomsten, om eventuele verliezen te compenseren.

Het restaurant abonnement is er daar één van.

Hoewel het concept in essentie interessant is, zijn er zeker een aantal regels en best practices die moeten worden nagevolgd om het succesvol te maken en er effectief in te slagen klanten te overtuigen zich voor langere termijnen aan jouw horecaconcept te binden.

Alle informatie daaromtrent vind je terug in dit artikel.

Navigeer naar één van de onderdelen:

Maak kennis met Lightspeed.

Ons geavanceerde kassasysteem helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak, zodat je meer tijd overhoudt voor wat er het meest toe doet: ondernemen. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.

Het restaurant abonnement – wat, hoe en waarom

Naar het voorbeeld sportcentra, clubs en streamingplatforms zoals Netflix, Apple+ en YouTube, bieden restaurant abonnementen een gelijkaardig invulling.

Met of zonder verplichting en op basis van een vast maandbedrag, hebben abonnementen het doel om gasten aan specifieke restaurants te binden.

Gebruikers krijgen extra perks zoals kortingen op diensten of producten die goedkoper aangeboden worden dan bij afname per stuk – op voorwaarde dat ze regelmatig aankopen of langskomen in het restaurant in kwestie.

Voor veel trouwe gasten kan een restaurant abonnement een welkome en substantiële kostendaling zin in wat nog steeds onzekere financiële tijden blijken te zijn.

Voor de horecaondernemers kunnen abonnementen een vorm van garantie op inkomsten bieden die zowel relatief stabiel als terugkerend is.

Een mogelijke win-win dus, zeker omdat 76% van de Nederlandse consumenten in een onderzoek van Lightspeed over de stand van de horeca in 2022 aangaf eerder met vrienden en familie thuis afspreekt dan op restaurant.

41% gaf ook aan dat de inflatie een negatieve impact heeft gehad op hun dineergewoontes en ze financieel niet (meer) instaat zijn om lokale horecazaken te ondersteunen.

Reden te meer om creatieve manieren te bedenken om gasten wél terug te laten komen, vooral als dat in hun financieel voordeel werkt.

In Frankrijk hebben verschillende horecamerken en restaurantketens het concept van restaurant abonnementen al omarmd.

Zo biedt populaire pizzeriaketen Del Arte een abonnement formule aan voor €34.99 per maand (met een verbintenis van zes maanden), waarbij gasten één gratis pizza of pastagerecht per dag kunnen consumeren.

Fastfoodketen Prêt à Manger richt zich in haar abonnementenaanbod op populaire drankjes in haar aanbod: voor €25 euro per maand (zonder verbintenis) kunnen gasten dagelijks maximaal vijf van hun favoriete drankjes verorberen (thee, chocolademelk, koffie, enz.).

De resultaten zijn dusdanig positief dat bijna overal in Frankrijk steeds meer soorten horeca abonnementen opduiken: van fastfoodketens tot onafhankelijke restaurants en eetcafés.

Het ziet ernaar uit dat het concept een stabiel draagvlak heeft gevonden. Ongetwijfeld zullen horecaconcepten met meerdere locaties abonnementen naar andere landen beginnen uitrollen wanneer nationale trials een succes blijken te zijn.

Horecaondernemers die twijfelen over het invoeren van een abonnement voor hun restaurant kunnen de volgende zaken overwegen:

  • Het businessmodel van abonnementsdiensten is dankzij streaming- en deliverydiensten al goed ingeburgerd bij consumenten.
  • Abonnementen kunnen een interessant instrument vormen in de strijd tegen de afname van het horecabezoeken.
  • In tijden waarin consumenten steeds meer op zoek gaan naar producten en oplossingen op maat bieden abonnementen de flexibiliteit om verschillende formules aan te bieden en af te stemmen op eetvoorkeuren van gasten.

De voordelen van een restaurant abonnement

Restaurant abonnementen bieden best wel wat voordelen, ongeacht de omvang of het type horecazaak.

Een terugkerende en voorspelbare bron van inkomsten

Het werd al vermeld, maar is het opnieuw vermelden waard: lagere bezoekersaantallen leggen druk op het gemiddelde verbruik en de inkomsten van horecazaken.

Dankzij het hernieuwbare en terugkerende karakter van abonnementen, zorgen ze voor een hefboomeffect op je omzet.

Als een niet horecazaak van gemiddelde grootte een abonnement aanbiedt van €7 per maand waarop 100 abonnees zich inschrijven, kan dit tot €700 extra omzet per maand opleveren.

Met een verbintenis van een jaar, komt dat neer op €8.400 aan terugkerende jaarlijkse omzet.

Betere klantenbinding die gereflecteerd wordt in je totale omzet

Het doel van een abonnement is gericht op het aantrekken, creëren en behouden van nieuwe gasten van wie je verwacht dat ze vaker terugkeren – en hun abonnement verlengen.

In principe zijn nieuwe abonnees klanten die al trouw waren aan je concept voor ze zich inschreven op een abonnement.

Doordat zij al verkocht waren aan de added value van je restaurant abonnement, zullen ze ook eerder geneigd zijn om extra producten of bijgerechten te bestellen.

Het resultaat: een hoger gemiddeld bestedingsbedrag per abonnee dat boven op de terugkerende inkomsten van het abonnement komt!

Digitale tools spelen een belangrijke rol in het mogelijk maken van dergelijke extra aankopen. Of het nu via interactieve bestelzuilen of online menu’s, zorg ervoor dat als je besluit om een abonnement aan te bieden je voldoende upsell- en cross-sell mogelijkheden aanbiedt zodat gasten je aanbod kunnen personaliseren naar hun verwachtingen.

Restaurant abonnement: constructieve bron van feedback

Restaurant abonnementen brengen een specifieke selectie aan gasten bijeen die van nature al erg begaan zijn met jouw horecazaak en daarom de perfecte doelgroep vormen om aanbevelingen of suggesties te doen over je aanbod, gerechten, service of andere onderwerpen die betrekking hebben tot je restaurant.

Abonnementen zijn dus ook een ideale gelegenheid om naar feedback van je gasten en abonnees te vragen, zij het per e-mail, sms, via social media of andere marketingcampagnes.

Bovendien is deze doelgroep ideaal voor het verzamelen van klantenreviews, de heilige graal voor ondernemers om aan de buitenwereld te laten zien hoe gasten over je horecazaak denken.

Een test- en innovatiemiddel

Gasten die een abonnement nemen in jouw horecazaak zijn voor het grootste deel zeer betrokken.

Die betrokkenheid maakt hen de ideale doelgroep om hun mening te geven over alles wat met je restaurant te maken heeft.

Denk aan het testen van nieuwe recepten, producten of diensten, vooral je deze op grotere schaal inzet.

Een bron voor het aantrekken van nieuwe klanten

Het enige wat voor een horecaondernemer meer waard is dan positieve reviews is mond-tot-mond reclame.

Tevreden abonnees zullen de voordelen van jouw abonnement spontaan doorvertellen aan familie, vrienden en kennissen.

Op zich zijn restaurant abonnementen dus ook een potentieel winstgevend acquisitiekanaal, dat goedkoper is dan klassieke acquisitiekanalen zoals online of offline reclame.

Om gasten aan te zetten reclame te maken voor jouw restaurant abonnement in hun omgeving kunnen verschillende tactieken worden ingezet:

  • Gasten krijgen een gratis gerecht of drankje (bovenop wat ze krijgen via hun abonnement) wanneer ze dit delen met een bepaald aantal bekenden, of wanneer iemand die zij aanbevelen zich aanmeldt voor jouw abonnement.
  • Gasten krijgen een bepaald percentage korting bij de eerste bestelling van een bekende aan wie ze jouw abonnement hebben aanbevelen.
  • Een geïntegreerde sociale module in een bestelzuil of online besteltool: wanneer gasten hun bestelling geplaatst hebben, kunnen abonnees een bericht of een opmerking op de Facebook/instagrampagina van het restaurant plaatsen, in ruil voor een extraatje.

Best practices voor een succesvol restaurant abonnement

Een restaurant abonnement hangt samen met enkele belangrijke parameters: welke gerechten en drankjes, wat voor prijs, werk je met een maandelijkse of jaarlijkse verbintenis – of niet – en wat welke voordelen wil je abonnees precies geven.

Om gasten aan te zetten om hun abonnement te nemen – en vooral te verlengen – is het aangeraden om voldoende marktonderzoek uit te voeren.

Definieer de ideale abonnee

Niet elke gast zal automatisch belangstelling hebben om zich in te schrijven voor je restaurant abonnement.

Je moet daarom jouw aanbod afstemmen op gasten waarvan je weet dat ze het meest vatbaar zullen zijn door jouw abonnementenformule.

Het is belangrijk om je klantenbestand en aankoopgeschiedenis in beeld te brengen, te kijken naar welke producten in je gamma het meeste vraag is, op welke promoties en kortingen gasten het best reageren en zo de voordelen van je abonnement beter te bepalen en af te stemmen op de wensen en behoeftes van je gasten.

Wat heb je daar als horecaondernemer voor nodig?

Data.

En om over data te beschikken heb je een bestaand en gezond klantenbestand nodig, en verkieslijk één dat voor een groot deel bestaat uit terugkerende klanten.

Het lanceren van een abonnementenprogramma wanner je nog maar net je zaak hebt geopend, heeft minder kans op slagen omdat je geen zicht hebt op de eetgewoonten en beweegredenen van je toekomstige gasten.

Om dus je ideale abonnee in beeld te brengen, en je aanbod haarfijn op dat gastprofiel af te stemmen, heb je een kassasysteem nodig dat kickt op data.

Enter Lightspeed.

Met onze personaliseerbare en glasheldere rapporten, kun je in een handomdraai:

  • De dagen of uren zien waarin het aantal gasten/couverts duidelijk lager ligt dan op andere dagen
  • Cruciale info over het type gast dat het meest jouw zaak bezoekt: leeftijd, geslacht, bezoekfrequentie, aankoopgeschiedenis, gemiddelde bestedingsbedrag – allemaal nuttig om je marketingcampagnes te segmenteren en aan te passen
  • De bestverkopende, meest lucratieve of juist minst populaire gerechten van je menukaart – noodzakelijk om de gerechten en drankjes te bepalen die je als aantrekkingskracht voor je restaurant abonnement gaat gebruiken

Met deze gegevens, kunnen horecaondernemers erachter komen:

  • Wie hun trouwste gasten zijn met een hoog gemiddeld bestedingsbedrag
  • Van wie verwacht kan worden dat ze ook het voordeel en de meerwaarde zullen inzien van abonnement als ze hun bezoekfrequentie verhogen
  • Welke gasten in de buurt van je zaak wonen
  • Wat de meest populaire producten zijn waarmee gasten kunnen overtuigd worden om een abonnement te nemen

Het meest aantrekkelijke en winstgevende restaurant abonnement

Het belangrijkste aspect van elk abonnementenprogramma is dat de voordelen aantrekkelijk genoeg moeten zijn om gasten te overtuigen zich in te schrijven én hun abonnement te verlengen.

Hier volgen enkele voorbeelden:

  • Eén kopen, één gratis – volgens hetzelfde model zoals dat van populaire deliverydiensten, maar met terugkeer binnen een dag of een week
  • Onbeperkte drankjes – vooral geschikt voor restaurants en cafés in drukbezochte stedelijke gebieden of in de buurt van kantoren
  • Korting op of één gratis gerecht – Bijvoorbeeld één extra gerecht gratis per week bij aankoop van een restaurant abonnement
  • Exclusieve gerechten of evenementen – Exclusiviteit is een voorwaarde waar veel abonnees op vallen. Een exclusief gerecht dat enkel voor abonnees te verkrijgen is, of toegang tot speciale evenementen voor abonnees zoals afterworks, workshops, en behind-the-scenes, zijn ideaal om bestaande abonnees warm mee te houden en nieuwe abonnees aan te trekken

Als horecaondernemer moet je de balans zien te vinden tussen wat je aanbiedt en hoeveel je ervoor vraagt.

Een te duur abonnement kan zelfs je trouwste gasten afschrikken, terwijl een te zwak abonnement of aanbod het risico loopt niemand te interesseren en je er uiteindelijk geld mee verliest.

Promotie – een noodzakelijk onderdeel

Zonder zichtbaarheid overleeft je abonnementenprogramma het waarschijnlijk niet lang.

Promotie is essentieel om het abonnement van jouw horecazaak onder de aandacht te brengen en je huidige gasten te overtuigen.

Van social media tot flyers en traditionele communicatiemiddelen zoal e-mail- en postercampagnes: er bestaat een waaier aan tools om van jouw abonnement succesvol te lanceren.

Restaurant abonnement: het overwegen waard

Garantie op inkomsten op lange termijn, betere klantenbinding, en een bron van nieuwe gasten dankzij mond-tot-mondreclame: abonnementen in horecazaken bieden tal van voordelen.

Voor de meeste kans op slagen moet je over voldoende data van een gezond en breed klantenbestand beschikken, de juiste gasten kunnen aantrekken en het ideale aanbod kunnen aanbieden.

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed helpt je bij het bepalen van het juiste profiel en aanbod voor je abonnees en het definiëren van hun aankoopgewoontes, voorkeuren en bezoekfrequenties.

Interesse in hoe Lightspeed Restaurant je nog meer kan helpen bij het runnen van je horecazaak? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing