Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Company

Lightspeed rapport: de globale stand van zaken in de horeca in 2022

Lightspeed rapport: de globale stand van zaken in de horeca in 2022

Lightspeed heeft een enquête afgenomen bij meer dan 1.100 restauranthouders, uitbaters, managers én 7.000 gasten wereldwijd om erachter te komen hoe in 2022 hun kijk op de sector is veranderd ten opzichte van voorgaande jaren, en hoe ze zich aanpassen aan veranderende omstandigheden en verwachtingen. 

In dit artikel geven we een beknopt overzicht van de meest interessante bevindingen uit het rapport over de globale stand van zaken in de horeca, met een specifieke focus op de Nederlandse horecasector.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

Lees het hele rapport hier.

Ontdek in detail hoe horecaondernemers en gasten wereldwijd omgaan met veranderingen, uitdagingen en verwachtingen in de sector en samenleving. Download het gratis rapport over de globale stand van zaken in de horeca in 2022.

De stand van zaken in 2022 volgens horecaondernemers

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Technologietrends: meer doen met minder

Meer dan de helft (51%) van alle respondenten gaf aan dat de implementatie van horeca software en technologie in de voorbije twee jaar cruciaal was voor het voortbestaan van hun horecazaak.

De meeste tools waarop horecaondernemers in 2022 beroep hebben gedaan, waren gefocust op het automatiseren van specifieke taken. Denk aan geavanceerde digitale kassasystemen, contactloze betaalmethodes, en QR-codes voor online bestellen.

De mate waarin technologie wordt geadopteerd, verschilt echter per type horecazaak. Bijna twee derde (64%) van de geïnterviewde fine-dining zaken geeft aan nieuwe digitale tools te hebben geïmplementeerd om taken te automatiseren, gevolgd door fast casual zaken (44%) en hotels (42%). Bars (38%) en koffiezaken (29%) in mindere mate. 

Vooral het implementeren van QR-codes voor online bestellen bleek in 2022 een populaire ontwikkeling te zijn. Ook hier lopen fine-dining zaken op kop (73%), gevolgd door koffiezaken (57%), fast-casual zaken en multi-locatie ondernemingen (50%). Hotels (38%) en bars (13%) in mindere mate.

Uit de bovenstaande percentages blijkt dat technologie belangrijker wordt, naarmate de complexiteit van een horecazaak toeneemt.

Uitdagingen en oplossingen

Het hoeft niet te verbazen dat inflatie en personeelstekort de grootste uitdagingen binnen de horecasector vormen. 

Uit het rapport over de globale stand van zaken van Lightspeed blijkt dat het overgrote merendeel van horecaondernemers prijsstijgingen het hoofd biedt door zelf hun menuprijzen op te trekken. Koffiezaken en bakkerszaken lopen op kop. 86% van de respondenten binnen dit segment geeft aan hun menuprijzen te hebben verhoogd. Bars (75%), fast casual zaken (72%) en multi-locatie ondernemingen (70%) worden gevolgd door hotels (65%) en fine-dining restaurants (64%).

Een andere techniek om met inflatie om te gaan, bleek voor velen het verscherpen van hun food cost– en voorraadbeheer om kosten te beperken en verspilling te vermijden. De helft van de geïnterviewde fast casual zaken gaf aan stappen te hebben ondernomen om hun food cost en voorraadbeheer te optimaliseren, gevolgd door fine dining zaken (45%), hotels en bars (38%), koffiezaken (36%) en multi-locatie ondernemingen (20%). 

Uit de bovenstaande data blijkt dat horecazaken waar de inkoopkosten van nature hoger liggen in tijden van inflatie de behoefte ook hoger is  om een strikter food cost- en voorraadbeleid te hanteren.

Als één van de laatste redmiddelen besloten horecazaken ook hun openingsuren te verminderen om de impact van de inflatie tot een minimum te beperken. De helft van multi-locatie ondernemingen en bars geeft aan dit gedaan te hebben, gevolgd door fast casual zaken (39%), hotels (23%) fine dining zaken (18%) en koffiezaken (7%)

Nieuw personeel vinden en behouden bleef respectievelijk voor 23% en 11% van alle ondervaagde Nederlandse horecaondernemers in 2022 één van de grootste uitdagingen na inflatie.

Meer dan de helft (57%) van de bevraagde koffiezaken werken momenteel met minder personeel dan dat ze in werkelijkheid nodig hebben, gevolgd door fine dining zaken (36%), fast casual zaken (33%) en multi-locatie ondernemingen (30%). Bars blijken daar minder last van te hebben, met slechts 13%.

Om het aanhoudende personeelstekort aan te kaarten, hebben veel horecaondernemers besloten om zowel verloning als extra voordelen te verhogen om hun horecazaak aantrekkelijker te maken op de arbeidsmarkt. Vooral fast casual (44%) en multi-locatie ondernemingen (40%) hebben dit gedaan, gevolgd door hotels (38%) en fine dining- en koffiezaken (36%).

Ontdek de horeca trends voor 2023.

Het voorbije jaar heeft de horeca van de ene crisis in de andere gebracht. Verandering blijkt de enige constante te zijn in de horecasector. Wij keken terug naar 2022 en verzamelden wat volgens ons de trends zijn voor 2023 op onze blog.

De stand van zaken in de horeca in 2022 volgens gasten

De volgende onderwerpen werden onderzocht:

Eetgewoonten van gasten

Terwijl de horecasector in 2022 met open armen op gasten stond te wachten, blijkt dat 76% van de Nederlandse consumenten vorig jaar het liefst thuis met vrienden en familie afspreekt. Als tweede locatie volgden restaurants (64%) en cafés (47%).

Daarnaast geeft 41% van de respondenten ook aan dat ze financieel niet (meer) in staat zijn om lokale horecazaken te steunen omwille van de inflatie. Van de consumenten die wel naar restaurants blijven gaan, geeft meer dan de helft (51%) aan dat ze minder fooi hebben gegeven dan in de voorgaande jaren.

Daartegenover zegt 31% van de Nederlandse consumenten juist vaker uit eten te gaan, terwijl 21% aangeeft meer takeaway te bestellen.

Voor horecaondernemers wordt het in 2023 cruciaal om ervoor te zorgen dat ze een uitzonderlijke gastervaring bieden en er alles aan doen om hun concept en prijsstrategie op niveau te houden, om geen gasten te verliezen.

Voorkeur betaalmethodes

Cash is al een tijdje niet meer koning: uit het Lightspeed rapport over de globale stand van zaken in de horeca in 2022 blijkt dat contactloos betalen voor 58% van de Nederlandse consumenten de populairste betaalmethode op restaurant is. In combinatie met pinbetalingen (11%) en creditcardbetalingen (9%), krijgen digitale betaalmethodes bij Nederlandse consumenten met 78% ruimschoots de voorkeur ten opzichte van cash betalingen (22%).

Een meer gedetailleerd overzicht vind je terug in het volledige Lightspeed rapport over de globale stand van zaken in de horeca.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Nieuws & Updates