Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Company

2021 rapport: De globale stand van zaken in de horeca

2021 rapport: De globale stand van zaken in de horeca

Lightspeed heeft wereldwijd een enquête afgenomen bij meer dan 2.000 restauranthouders, uitbaters, managers én gasten om er zo achter te komen hoe het afgelopen jaar hun kijk op de sector heeft veranderd—zowel ten goede als ten kwade—en hoe ze zich aanpassen naar toekomstige verwachtingen

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Welke restauranttechnologie er wordt ingezet
  • Hoe horeca-ondernemers omgaan met het personeelstekort
  • Hoe horeca-ondernemers het veranderende gastgedrag ervaren
  • Hoe gasten restaurants willen steunen 
  • Wat gasten nodig hebben om zich veilig te voelen wanneer ze gaan uit eten

Lees het volledige rapport

Meer dan 2.000 restauranthouders en gasten delen hun mening over restauranttechnologie, het tekort aan personeel en hoe zij de toekomst van de horeca zien.

 

Uitdagingen en trends in de sector

Restauranttechnologie

Vroeger werd technologie nog gezien als iets wat mensen van hun baan zou beroven. Tegenwoordig blijkt het noodzakelijk om het personeelstekort op te vangen. Ook in Nederland is dit het geval. Maar liefst 54% van de restaurantmanagers is van plan om binnen afzienbare tijd automatiseringstechnologie te implementeren om zo hun werknemers te ondersteunen bij dagelijkse processen. In andere regio’s lopen deze percentages uiteen van 50% (de VS) tot 35% (Frankrijk). 

Daarnaast wordt automatiseringstechnologie, zoals QR-codes voor betalen en bestellen, in Nederland voornamelijk geïntroduceerd om workflows te automatiseren (48%) en dagelijkse processen beter te kunnen stroomlijnen (34%).

Download het volledige rapport voor meer inzichten over de toekomst van horecatechnologie

Personeelstekort

Uit het onderzoek van Lightspeed blijkt dat niet alleen Nederland problemen heeft met personeelstekort: 48% van alle ondervraagde restauranthouders meldde dat ze moeite hadden met het behouden van hun personeel gedurende de pandemie. In Nederland heeft 30% de lonen verhoogd en secundaire arbeidsvoorwaarden verbeterd om zo personeel aan te trekken en te behouden, terwijl 22% van de restaurants zich genoodzaakt zag om hun openingstijden aan te passen. 

60% van de ondervraagde Nederlandse ondernemingen denkt dat meer overheidsfinanciering voor het verhogen van de lonen de oplossing zou kunnen zijn tot dit probleem, terwijl 36% denkt dat technologie het antwoord is: zij zouden liever automatiseringstechnologie voor standaard processen zoals bestellen en betalen implementeren, om zo hun onderneming draaiende te houden met minder mensen op de vloer. 

Download het volledige rapport voor meer informatie over de maatregelen die uitbaters nemen om het personeelstekort op te vangen en de werklast van het huidige personeel te verlichten. 

 

Gastgedrag

In veel landen speelt het gedrag van gasten mee in het personeelstekort. Zo zijn er signalen dat gasten verzoeken van het personeel negeren of nog erger: het personeel verbaal mishandelen. Nederland is hierin verdeeld. De ene helft geeft aan dat gasten veeleisender zijn geworden, terwijl de andere helft juist aangeeft dat gasten nu begripvoller zijn dan voor COVID.

Ook het fooigedrag is veranderd: 34% van de ondervraagde Nederlandse ondernemers meldde dat gasten het afgelopen jaar betere fooi zijn gaan geven, terwijl 40% aangaf gemiddeld minder fooi te ontvangen. 

Download het volledige rapport om te zien hoe het gedrag van gasten zich in Nederland verhoudt ten opzichte van de VS en Canada, en hoe de fooiencultuur daar een nog veel grotere rol speelt in het personeelstekort.

 

Het perspectief vanuit de gast

Het steunen van de horeca

Nu restaurant weer open zijn, willen gasten hun favoriete zaken nog altijd blijven steunen. In alle ondervraagde Europese landen geven gasten aan dat ze het liefst vaker gaan uit eten om de horeca te steunen; Nederland (45%) en Frankrijk (48%) zijn hierin de koplopers. Daarnaast is 19% van de Nederlandse gasten van plan om meer fooi te geven. Alleen gasten in Oostenrijk (22%), Zwitserland (27%) en Duitsland (27%) zijn in de EU wat genereuzer wat betreft fooi. 

Download het volledige rapport en ontdek welke ervaringen gasten graag in een restaurant willen krijgen. 

Vereisten voor veilig dineren

Hoewel gasten staan te popelen om hun favoriete restaurants weer te bezoeken, vinden veel het een fijn idee als er extra wordt gelet op de veiligheidsmaatregelen. Zo geven de Nederlandse gasten aan dat ze het prettig vinden als er een limiet is op het aantal aanwezige gasten (22%), ze digitale menu’s tot hun beschikking hebben (22%) en ze zelf kunnen bestellen aan tafel (22%). Hoewel 20% aangeeft dat ze zich ook veiliger voelen met een vaccinatiebewijs voor gasten en personeel, blijkt dat in Zwitserland (22%), het VK (22%), Canada (36%) en de VS (37%) nóg veel belangrijker.   

Download het volledige rapport en ontdek wat gasten nog meer verwachten qua veiligheid in restaurants. 

Op naar een uitdagend 2022! 

2022 staat in het teken van  het opbouwen van sterke teams en het behouden tevreden personeel, het vinden van een balans tussen service en bedrijfsbeleid en het up-to-date blijven van welke technologie gasten steeds meer als de norm gaan beschouwen. 

Op zoek naar een technologiepartner om jouw horecazaak naar een hoger niveau te tillen? Praat vandaag nog met een van onze experts en ontdek hoe Lightspeed jou kan helpen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Nieuws & Updates

Bekijk meer onderwerpen