Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

5 misvattingen over via QR-codes bestellen in de horeca

5 misvattingen over via QR-codes bestellen in de horeca

Het bestellen via een QR-code in de horeca is sinds de pandemie bezig aan een snelle opmars. Nu restaurants terug open zijn, lijkt zo’n oplossing mogelijk minder relevant, maar niets is minder waar. Aanhoudend personeelstekort, inflatie en de verwachte indexatie van lonen in 2023 maken van QR-codes een meer dan welkome tool die horecaondernemers van broodnodige ademruimte voorziet.

Bestellen via een QR-code in de horeca staat gasten toe om via hun smartphone het menu van een horecazaak online te bekijken en onmiddellijk hun bestelling door te geven én te betalen. Door zo’n cruciale handelingen in handen van de gasten te geven, krijgt het aanwezige personeel meer tijd om zich toe te leggen op het bieden van een kwaliteitsvolle, persoonlijke bediening.

Evengoed is het veelbesproken onderwerp, met veel mensen die erbij zweren en anderen die minder overtuigd zijn. Het is ook een topic dat bol staat van misvattingen. Hoewel veel van die misvattingen ontstaan zijn uit een terechte bezorgdheid na enkele ongemakkelijke jaren, zijn en blijven het misvattingen – en wij zijn er om ze te doorbreken.

In deze blog doorbreken we de volgende mythes over het bestellen via een QR-code in de horeca:

  1. Misvatting 1: QR-codes halen het menselijke aspect van bediening weg
  2. Misvatting 2: QR-codes vervangen personeel
  3. Misvatting 3: Via een QR-code bestellen maakt het bestelproces moeilijker
  4. Misvatting 4: Traditionele menu’s doen hetzelfde als digitale menu’s
  5. Misvatting 5: Een QR-code bestelsysteem is moeilijk te installeren

QR-codes waren nog nooit zo eenvoudig

Met Lightspeed Order Anywhere kunnen gasten – zowel voor ter plaatse als voor takeaway – online uw menu raadplegen, een bestelling plaatsen én betalen. Online bestellen was nog nooit zo simpel. Meer weten?

Mythe #1 – Via QR-codes bestellen haalt het menselijke aspect van bediening weg

Het is een veelvoorkomende misvatting dat QR-codes het face-to-face aspect van het bestelproces tussen gast en personeel wegnemen, en daarbij ook de mogelijkheid om meer te weten te komen over je gasten en een memorabele band tussen hen en jouw zaak op te bouwen.

Heel veel mensen genieten van de interacties die ze hebben met medewerkers bij het opnemen van hun bestellingen. Wat smalltalk is niet alleen aangenaam, maar kan bovendien met relatief weinig moeite een schat aan nuttige informatie over gasten onthullen.

Het implementeren van QR-codes creëert niet minder, maar net méér tijd om met gasten in gesprek te gaan, terwijl elke online bestelling je cruciale informatie en data oplevert over het bestelgedrag van je gasten, de je in een database opbouwt.

Zo’n informatie kan je gebruiken om je gasten beter te leren kennen, je bediening te personaliseren en gerichte kortingen of geïntegreerde upsells te creëren.

Daarnaast geef je gasten alle vrijheid om hun bestellingen af te stemmen op hun exacte behoeften. Waar ze voorheen misschien wat terughoudend waren bij het vragen naar enkele extra aanpassingen, neemt het bestellen via een QR-code in de horeca dat obstakel weg.

Mythe #2 – QR-codes vervangen personeel

QR-codes worden vaak geassocieerd met dat soort technologie waarvan gevreesd wordt dat ze personeel overbodig zullen maken, en bijdragen aan een toenemende sombere en autonomere toekomst.

Ook dit klopt niet.

Door het bestelproces weg te nemen, maak je je team juist vrij voor interacties die belangrijker zijn, zoals het beantwoorden van eventuele vragen van gasten – en we weten allemaal dat dat er veel kunnen zijn – het bereiden en bedienen van drankjes en hapjes en het controleren en onderhouden van elke tafel. Dit soort zaken worden doorgaans vaak onderbroken omdat een bestelling moet worden opgenomen.

Met andere woorden: het neemt druk van de ketel. En in het geval waar er sprake is van een personeelstekort kan zo’n hulpmiddel er net voor zorgen dat een zaak net kan blijven draaien met het (anders te weinig) aanwezige personeel.

Andere voordelen die via een QR-code bestellen met zich meebrengen:

  • Medewerkers zijn minder vatbaar om overweldigd te raken – een voorheen hectische, drukke boel kan gekalmeerd worden door de bestellast te delen met je technologie
  • Onvoorziene roosterproblemen – managers hoeven zich minder zorgen te maken als een medewerker zich ziekmeldt.

Mythe #3 – QR-codes maken het bestelproces moeilijker

Ik weet wat je denkt: is het invoeren van online bestellen aan tafel niet gewoon een extra, onnodige stap die wordt toegevoegd aan het bestelproces?

Not really. Ik leg je ook uit waarom.

Yes, gasten moeten zelf hun eigen bestelling plaatsen en betalen, maar zoals aangegeven levert dat zowel gasten als je personeel meer voor- dan nadelen op. QR-codes moeten meer gezien worden als een verrijking van het traditionele bestellen in plaats van een toevoeging. In plaats van het bestelproces ingewikkelder te maken, maakt het bestellen juist net wat makkelijker. Het verhoogt het potentieel van je menu en geeft je gasten een ongekend niveau van vrijheid om precies te bestellen wat ze willen.

Daar waar je bedienend personeel van taken wordt weggetrokken om bestellingen op te nemen, biedt deze nieuwe, gestroomlijnde optie de mogelijkheid om een zo even gestroomlijnd mogelijk bestelproces te creëren, waardoor medewerkers hun aandacht kunnen richten op waar het nodig is, en gasten hun bestelling kunnen plaatsen wanneer ze dat willen, elke keer opnieuw.

Mythe #4 – Traditionele menu’s doen hetzelfde als digitale menu’s

Fysieke menu’s hebben eeuwenlang uitstekend werk geleverd als standaardmethode om het menu via je personeel bij je gasten te brengen. Maar het is hoog tijd voor een upgrade.

En met upgrade bedoelen we het volgende:

  • Je krijgt totale controle over eventuele wijzigingen van gerechten, drankjes of menusamenstellingen.
  • Je kunt geautomatiseerde upsells inplannen om bestsellers in de kijker te plaatsen en gerichter in te spelen op de voorkeuren en bestelgedrag van je gasten.
  • Je kunt je menu in real-time updaten wanneer een bepaald gerecht of drankje niet meer op voorraad is; gedaan met het doorstrepen of eindeloos herdrukken van menukaarten.
  • Klanten bestellen met hun ogen. Maak van je online menu een beleving, met prachtige foto’s en illustraties.

Meer zelfs, gasten die via een QR-code in de horeca bestellen hebben de neiging om gemiddeld 25% meer te bestellen. Gespreid over een volledig jaar draait dat om een smak extra omzet.

Waarom? Omdat gasten niet op medewerkers moeten wachten om een tweede keer te bestelling, ze sneller geneigd zullen zijn om het heft opnieuw in eigen handen te nemen. Smart upsells koppelen bovendien de ideale drankjes bij bepaalde gerechten, en door op seizoenen in te spelen, kun je eenvoudig bepaalde categorieën onder de aandacht brengen.

Mythe #5 – Een QR-code bestelsysteem is moeilijk te installeren

We snappen het, technologie kan soms beangstigend, ingewikkeld en overweldigend lijken en het installeren van een online bestelsysteem is nóg maar iets om toe te voegen aan een snelgroeiende lijst van digitale ontwikkelingen die de laatste jaren zijn verschenen.

Alleen is dat niet zo.

Ons team van experts staat voor je klaar om je te helpen bij elke stap in het proces, vanaf het moment dat je jouw zaak start, en op elk moment dat daarop volgt.

Ontdek hoe jouw horecazaak kan evolueren met Lightspeed Restaurant. Neem vandaag nog contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Technologie