Een retail kassa kopen: de ultieme checklist

Een retail kassa kopen: de ultieme checklist

Het huidige retaillandschap kent verschillende uitdagingen. Niet alleen is het een dynamische sector die zich continu blijft ontwikkelen, daarnaast is het ook nog eens hartstikke competitief. Heb jij de juiste tools in huis om je onderneming optimaal te runnen en de concurrentie voor te blijven?

Je kassasysteem speelt hier een belangrijke rol in. Het juiste systeem kan ervoor zorgen dat je minder tijd kwijt bent aan bepaalde handelingen, en meer tijd overhoudt om je te focussen op de belangrijke aspecten van het ondernemen. Maar waar moet je concreet op letten bij het aanschaffen van een nieuw systeem? Vragen waar je over na kunt denken zijn bijvoorbeeld:

  • Welke functies zijn belangrijk voor mijn onderneming?
  • Hoe draagt het systeem bij aan de klantervaring?
  • Kan het systeem met me meegroeien?
  • Verzamelt het systeem voor mij relevante data?
  • Kan het systeem ervoor zorgen dat ik efficiënter werk?

Lees waar je op moet letten bij de aanschaf van een nieuw retail kassasysteem.

retail kassasysteem

1. Belangrijke functies

Voordat je in het wilde weg begint te zoeken, is het verstandig om af te bakenen welke functies van een kassasysteem het belangrijkst zijn voor jouw bedrijf. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

  • Hoeveel vestigingen zijn er?
  • Wil je eventueel uitbreiden naar online?
  • Ben je afhankelijk van terugkerende klanten?
  • Hecht je veel waarde aan data voor je resultaten?
  • Zijn er processen die efficiënter kunnen?

Door eerlijk antwoord te geven op bovenstaande (en vergelijkbare) vragen schets je een volledig beeld van je onderneming, en kom je er snel achter bij welke functies je het meest baat hebt in een nieuw kassasysteem.

retail-kassa

2. Betere klantervaring

Een kassasysteem kan op verschillende manieren bijdragen aan een betere klantervaring

Voorraadbeheer

Als ondernemer betekent iets niet op voorraad hebben een misgelopen verkoop. Voor een klant betekent het teleurstelling en – als het te vaak gebeurt – verlies van vertrouwen in de winkel. Een goed kassasysteem kan je helpen met het bijhouden van je voorraad, en zorgt er op die manier voor dat je nooit meer mensen teleur hoeft te stellen. Win-win!

Klantprofielen en marketing

Door klantprofielen te creëren geef je mensen het gevoel dat ze gewaardeerd worden als vaste bezoeker. Je kunt ze vanuit een marketing-perspectief op de hoogte houden als er nieuwe voorraad binnenkomt van een van hun favoriete merken, of je kunt ze helpen bij het vinden van de juiste producten op basis van hun aankoopgeschiedenis. Het zo toepassen van klantprofielen bouwt daarnaast loyaliteit op: mensen komen graag terug op een plek waar rekening wordt gehouden met hun persoonlijke verwachtingen.

Mobiliteit

Wachten voelt voor iedereen als tijdverspilling. Klanten die misschien wel iets willen aanschaffen, maar zien dat er een lange rij voor de kassa staat, kunnen dan ook alsnog besluiten om af te zien van hun aankoop. Een modern kassasysteem biedt je de mogelijkheid om mobiel te betalen via bijvoorbeeld iPads en mobiele pinapparaten. Zo kun jij sneller omzet draaien, en worden je klanten beter bediend.

retail-kassa

3. Doorgroeimogelijkheden

Als startende winkelier is het moeilijk om in de toekomst te kijken. Het is om die reden dan ook verleidelijk om het goedkoopste en meest eenvoudige kassasysteem te kiezen. Toch raden wij je aan om voor een geavanceerder systeem te kiezen wat met je mee kan groeien. Op de langere termijn ben je dan uiteindelijk voordeliger uit. Onder dit kopje valt onder andere de mogelijkheid om meerdere vestigingen onder één systeem te plaatsen, maar ook de mogelijkheid om je onderneming uit te breiden naar online.

Omnichannel kan – wanneer het goed wordt ingezet – veel voordelen hebben. Je bereikt een breder publiek, en kunt in meer wensen van je klanten voorzien. Willen klanten online bestellen en in de winkel ophalen, of iets wat niet op voorraad is in de winkel thuis laten bezorgen? Het kan allemaal. Als ondernemer hoef je aan deze verschillende kanalen geen extra stress te ondervinden, aangezien alles door je systeem vanuit één plek geregeld wordt.

Benieuwd naar alle voordelen van Omnichannel?

Lees 3 redenen om uit te breiden

4. Inzicht in data

Je kunt betere en meer passende plannen maken voor de toekomst als je goed op de hoogte bent van waar je nu staat. Een kassasysteem wat rapportages en statistieken voor je bijhoudt kan hier een groot verschil maken. Zo kun je je beslissingen baseren op data in plaats van op onderbuikgevoel, en wordt het snel duidelijk op welke punten je je onderneming verder kunt optimaliseren. Je wilt natuurlijk ook op de hoogte zijn van wat er zich in je winkel afspeelt als je er zelf niet kunt zijn. Zoek om die reden naar een systeem wat je ook op afstand ten allen tijde toegang kan geven tot de real-time informatie over jouw winkel(s).

retail kassa

5. Efficiënter personeel

Je personeel speelt een enorm belangrijke rol binnen je winkel. Ze vormen het gezicht van je onderneming en zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de ervaring van je klanten. Ze zijn ook degenen die het meest met het kassasysteem zullen moeten werken. Zoek daarom naar een snel en intuïtief systeem wat hun werk makkelijker en overzichtelijker maakt. Zo help je hen om beter te presteren, en ben jij minder tijd kwijt aan nieuw personeel inwerken.

Conclusie

Dit zijn onze 5 belangrijkste punten waar je op kunt letten bij het aanschaffen van een nieuw retail kassasysteem. Er is natuurlijk nog veel meer wat van belang kan zijn. Een overzicht hiervan kun je vinden in onze Kassa Koopgids voor retailers. Veel succes!

Hoe vind je het juiste kassasysteem?

Ontdek alle tips over het kopen van een retail kassasysteem