Retailmarketing: 12 marketingstrategieën voor instore en online

Retailmarketing: 12 marketingstrategieën voor instore en online

Als retailer heb je marketing nodig om in bedrijf te blijven. Zonder marketingstrategieën zal het niet meevallen je merk onder de aandacht te brengen van nieuwe klanten, hun interesse te wekken en ze uiteindelijk over te halen je product te kopen.

Retailmarketing draait om je naamsbekendheid vergroten, je klanten weten te bereiken, een band opbouwen en onderhouden, en je Unique Selling Proposition (USP) laten zien. Met marketing onderscheid je je van de concurrentie, trek je klanten aan en laat je je bedrijf groeien.

Gelukkig zijn er tientallen marketingopties waarmee retailers van elk formaat en in elke sector hun klanten kunnen bereiken, ook als je budget klein is of je nog niet veel ervaring hebt met marketing. In dit artikel bekijken we 12 verschillende marketingstrategieën en promotie-ideeën voor retailers en bespreken we hoe je bepaalt welke strategieën het beste bij je passen.

Blijf vernieuwen voor succes op korte en lange termijn

Retailers hebben te maken met diverse nieuwe uitdagingen. Download onze gratis gids en lees hoe je jouw onderneming kunt voorbereiden op de toekomst.


Wat is retailmarketing?

Retailmarketing is marketing ter promotie van je retailbedrijf. Er zijn zowel offline als online marketingstrategieën om je onderneming te promoten, variërend van prijsvragen op social media tot een reclamebord bij de ingang van je fysieke winkel met daarop een speciale aanbieding. 

De meeste bedrijven hebben baat bij een combinatie van verschillende strategieën, een ‘marketingmix’ genoemd, om een groter publiek te bereiken. 

De 4 P’s van marketing 

In teksten over marketing kom je vaak het begrip ‘de 4 P’s van marketing’ tegen.

De 4 P’s staan voor de 4 pijlers van marketing:

  • Product: Hoe je je product verkoopt is afhankelijk van het product en het merk zelf. Branding, USP en verpakking zijn van belang.
  • Prijs: Hoe kun je de prijs in je voordeel gebruiken? Je kunt bijvoorbeeld een hogere prijs hanteren om een gevoel van exclusiviteit te creëren of gebruikmaken van kortingen om de verkoop te stimuleren.
  • Plaats: Via welke kanalen verkoop je en aan welke locaties verkoop je? Deze pijler heeft vooral te maken met je marketingdistributie.
  • Promotie: Dit zijn de daadwerkelijke advertenties en marketingcampagnes die je ontwikkelt, hoe je je merk onder de aandacht brengt en publiciteit genereert.

In al je marketingcampagnes moet je rekening houden met de 4 P’s.

Laten we een voorbeeld bekijken.

Stel dat je kauwspeeltjes verkoopt voor honden en dat je op korte termijn een hogere omzet wilt behalen. Richt je in dat geval op het verbeteren van je producpagina’s en SEO-keywords als “robuuste kauwspeeltjes” en “duurzame hondenspeeltjes” en zorg dat de productpagina’s overtuigend zijn.

Vervolgens geef je je producten een concurrerende prijs en 10% korting op de eerste bestelling. Plaats de plaatst advertenties op Facebook gericht op hondenbezitters en op Google voor relevante keywords. Je neemt ook contact op met influencers die dol zijn op hun honden en ook nog eens een groot bereik hebben. Vraag of zij je producten willen promoten in ruil voor het opsturen van een aantal producten. In de marketing benadruk je hoe veilig je speeltjes zijn. 

In dit marketingplan is over elk van de 4 P’s nagedacht, waardoor de kans op succes groter wordt. 

12 marketingstrategieën die je instore en online kunt toepassen

Wanneer je gaat nadenken over je retail-marketingmix en hoe je je doelgroep wilt bereiken, is het goed een aantal verschillende opties te bekijken om te ontdekken wat het beste werkt voor jou.

Er zijn twee belangrijke soorten marketingstrategieën om je op te richten: instore retailmarketing en online retailmarketing.

Instore retailmarketing

Instore retailmarketing richt zich uitsluitend op de instore beleving van je klanten om je merk en naamsbekendheid te promoten. Met een paar van deze strategieën kun je er bovendien ook voor zorgen dat er meer klanten naar je winkel komen.

Er zijn zes instore marketingstrategieën die je kunt overwegen als je een fysieke winkel hebt.

1. Instore merchandising 

Instore visual merchandising omvat alles van je winkelpui tot productdisplays. Het idee is dat je je producten en je winkel zo indeelt dat de aandacht op het juiste moment op de juiste producten wordt gevestigd, waarbij je gebruikmaakt van bijvoorbeeld borden en flyers om resultaat te boeken.

Daarbij kun je denken aan onder andere:

  • Borden met ‘twee voor de prijs van één’-acties
  • Een paspop met je populairste artikelen centraal in je winkel
  • Displays waar gebruikers je producten kunnen testen (voornamelijk voor beautyproducten zoals crèmes en make-up, of voor voedingsmiddelen als jam en crackers)
  • Kassadisplays die gebruikers aansporen tot lastminute impulsaankopen terwijl ze bij de kassa staan

2. Etalages 

Etalages zijn een goede manier om de aandacht te trekken van mensen die langs je winkel lopen of rijden. Je kunt een aantal van je populairste artikelen in de spotlight zetten en op een aantrekkelijke, creatieve manier laten zien wat je letterlijk en figuurlijk in huis hebt.

 Maak bij de inrichting van je etalages optimaal gebruik van belichting, kleur en sfeer.

3. Reclameborden

Reclameborden zijn vergelijkbaar met etalages: het doel is de aandacht te trekken van mensen die langs je winkel wandelen, zodat ze zien dat je open bent en wat je te bieden hebt.

Dit is het ideale middel om aanbiedingen of kortingen onder de aandacht te brengen. Reclameborden zijn doorgaans vrij goedkoop te maken, zeker als je werkt met tijdloze opties als een krijtbord dat je regelmatig van nieuwe teksten voorziet.

4. Personeel

Zorg dat je personeel bedreven is in geavanceerde verkooptechnieken en goed op de hoogte is van al je producten. Goed getrainde medewerkers weten wat de klant wil, zelfs als de klant dat zelf nog niet weet, en verkopen dus meer. 

Bovendien zien deze medewerkers kansen om bijpassende producten te verkopen en maken ze gebruik van cross-selling en upselling om de totale verkoopwaarde te verhogen. Ze zijn enthousiast over je merk en je producten en weten dat over te brengen op je klanten.

5. Partnerschappen en samenwerkingen

Samenwerkingen met andere lokale ondernemingen zijn een uitstekende manier om je bereik te vergroten en een nieuw publiek aan te spreken.

Er zijn verschillende vormen mogelijk.

Je kunt je product laten verkopen door lokale bedrijven. Als je bijvoorbeeld hondenverzorgingsproducten verkoopt zoals shampoo of nagelknippers, kun je vragen of je lokale dierenarts bereid is deze producten voor je te verkopen.

Je kunt gezamenlijk een prijsvraag of wedstrijd organiseren, waarbij jullie allebei een deel van de prijs bekostigen.

6. Instore evenementen

Instore evenementen zijn een uitstekende manier om meer mensen in je winkel te krijgen. Denk aan een signeersessie in een koffiebar, een workshop over gezonde voeding in een sportschool, of brei-, schilder- of naailessen in een kunstzaak. Er zijn allerlei soorten instore evenementen die je kunt opzetten. Houd bij het organiseren rekening met de geldende corona-maatregelen, want als je het niet goed regelt kan het ook slechte publiciteit voor je winkel opleveren. 

Instore evenementen zorgen niet alleen voor meer mensen in je winkel en een hogere omzet, maar zijn ook een goede manier om op te vallen op social media en een band op te bouwen met de deelnemers aan je evenement.

7. Referralprogramma’s

Een referralprogramma is een ontzettend effectieve marketingstrategie, misschien wel een van de beste. Beloon klanten die vrienden en familie aandragen door kortingen te geven aan beide partijen. Zo verhoog je de omzet per klant en stimuleer je vervolgaankopen van alle betrokkenen. 

Je kunt je referral- en loyaliteitsprogramma’s zowel online als instore onder de aandacht brengen.

 

Online retailmarketing

Instore marketing is belangrijk om de klantbeleving te verbeteren en meer verkoopkansen te creëren. Maar ook online marketing biedt kansen: je kunt er je bereik aanzienlijk mee vergroten omdat je winkel online door meer potentiële klanten kan worden gevonden.

8. Facebook

Geen enkele retailer of webshop kan zonder Facebook. Je kunt er regelmatig updates delen met je klanten, je producten promoten, evenementen creëren en gebruikmaken van functies als live uitzendingen om een band op te bouwen met je volgers.

9. Instagram

Instagram is een van de invloedrijkste sociale platforms van dit moment, met een uitzonderlijk groot bereik en een hoge mate van engagement. Gebruikers maken graag een connectie met merken op Instagram en gaan actief op zoek naar hun favoriete merken en nieuwe producten die ze willen kopen.

Gebruik relevante hashtags zoals #bruidssieraden en maak waar mogelijk gebruik van Instagram Shopping-functies om je producten te taggen en het aantal aankopen via de app te verhogen.

10. Pinterest

Heb je als retailer ook een webshop, dan is het verstandig Pinterest op te nemen in je marketingstrategie. Het merendeel van de pinners gebruikt de site om informatie op te zoeken voordat ze overgaan tot de aankoop van een product en koopt producten die ze op de site vinden.

Met het Promoted Pins-systeem kun je gerichte campagnes maken voor gebruikers die zoeken naar vergelijkbare producten én voor gebruikers die alleen maar wat rondkijken maar wel tot je doelgroep behoren.

Je kunt ook contentgerichte pins maken met tutorials voor het gebruik van een product, zoals Sephora heeft gedaan in dit voorbeeld:

Retailmarketing

11. E-mailmarketing 

Met e-mailmarketing kun je een band opbouwen met je leads en zowel leads als klanten warmhouden. Je kunt gesegmenteerde campagnes verzenden op basis van de aankoopgeschiedenis van je klanten en actueel gedrag, zoals achtergelaten winkelwagentjes of weergaven van een specifieke productpagina.

12. Influencermarketing 

Influencers hebben een enorm bereik met een betrokken, trouw publiek op hun kanalen (zelfs als ze maar 10.000 volgers hebben). Ze worden vertrouwd door hun volgers en als ze een product aanraden, zijn gebruikers die toch al tot de doelgroep behoren, eerder geneigd het te kopen.

Influencermarketing biedt ontzettend veel potentie, als je het tenminste goed aanpakt. Hier lees je hoe je influencers kunt vinden, hoe je een samenwerking aangaat en hoe je sterke campagnes kunt opzetten met influencermarketing.

 

Vind de juiste marketingmix voor je winkel

Retailmarketing kan complex en tijdrovend zijn, maar met de juiste retailstrategieën voor je campagnes maak je een goede start. Als je een marketingstrategie kiest die past bij je merk, kun je je budget slim investeren in instore en online promoties die effect hebben.

Onthoud dat elk bedrijf baat kan hebben bij een slimme retail-marketingmix. Je wilt zowel instore als online gevonden worden. Hoe meer contactpunten je hebt voor klanten om je merk te ontdekken, ermee te communiceren en ervan te kopen, hoe meer succes je zult boeken.

Wil je graag je marketing instore en online goed aanpakken, maar heb je nog geen online onderneming naast je fysieke winkel? Onze experts kunnen je daarbij helpen. Neem vrijblijvend contact op.

Optimaal voorraadbeheer voor fashion retailers

Optimaal voorraadbeheer voor fashion retailers