De kracht van impulsaankopen bij de kassa

De kracht van impulsaankopen bij de kassa

Als retailer kunnen alle omnichannel kanalen,  belevingswinkels en het Internet Of Things nogal overweldigend zijn. De toekomst van retail biedt tal van mogelijkheden, maar retailers moeten zich ook richten op wat ze nu al kunnen doen met de middelen die ze tot hun beschikking hebben. Een van die middelen is het stimuleren van impulsaankopen. 

Een manier om deze vorm van marketing toe te passen is door impulsaankopen te stimuleren wanneer er bij de kassa betaald wordt. Het kan, mits slim ingezet, een waardevolle techniek zijn om je omzet te verhogen.  

In dit artikel geven we je tips om impulsaankopen bij de kassa te stimuleren. 

De voordelen van kassakoopjes bij de kassa

Ooit van kassakoopjes gehoord? 

Kassakoopjes zijn producten die strategisch in de buurt van de kassa worden geplaatst om impulsaankopen te stimuleren. Als je deze marketingtactiek goed toepast, stijgt de transactiewaarde per klant dankzij de cross-selling van gerelateerde artikelen.

Anders dan bij de producten in je schappen besluiten klanten binnen enkele seconden of ze een artikel bij de kassa willen kopen. Verkoop je goedkopere producten (zoals etenswaren, snoep, cadeaukaarten of kleine accessoires), zorg dan dat ze in de buurt van je kassa liggen.

3 marketingtrucs om impulsaankopen te stimuleren

1. Opvallende winkeldisplays

Waarschijnlijk heb je al vaker displays in je winkel gebruikt, maar weet je ook of ze de aandacht van je klanten trekken?

De meeste winkels kiezen voor standaard schappen; daar liggen dus kansen om meer op te vallen. Dit zijn enkele voorbeelden van opvallende winkeldisplays:

Vloerdisplays

Vloerdisplays maken een statement en leiden klanten naar een bepaald product of merk.

impulsaankopen bij de kassa

 Foto bron: WrightObara

Toonbankdisplays 

Toonbankdisplays zijn een goede manier om klanten dat laatste duwtje in de rug te geven. Zorg dat deze displays vlak naast je kassasysteem staan.

Impulsaankopen bij de kassa

Foto bron: Marketing Impact Limited

Displaybakken

Deze vorm van marketing is heel simpel: een bak die je vult met de producten die je wilt verkopen. Er zijn echter verschillende manieren om een simpele displaybak te veranderen in een opvallend display dat je klanten niet kunnen weerstaan, zoals in het volgende voorbeeld:

display impulsaankopen

Foto bron: Wow Display

Creatieve displays geven je winkel een bijzondere uitstraling en je omzet een extra duwtje.

2. Cross-selling met bijbehorende artikelen

Gebruik winkeldisplays uitsluitend voor goedkopere producten die horen bij de duurdere artikelen die je verkoopt, bijvoorbeeld voor veters en schoenpoetsmiddelen als je een schoenenzaak hebt. Daarmee maximaliseer je het aantal keren dat zo’n product wordt verkocht. 

Je kassasysteem kan je helpen te achterhalen welke producten vaak samen worden gekocht. Gebruik die informatie om te bepalen welke artikelen je in je winkeldisplays plaatst.

Maar kijk niet alleen naar je kassasysteem voor cross-selling kansen; luister naar je klanten! De beste manier om erachter te komen want je klanten willen, is door naar ze te luisteren wanneer ze bij je in de winkel staan. Ze vertellen je welk probleem ze willen oplossen en jij kunt ze de juiste producten bieden om ze daarbij te helpen.

3. Bind klanten met een loyalty programma

De kassa in je winkel is je laatste kans om nog iets te verkopen, maar ook de ideale plaats om je klanten te vertellen over je loyalty programma en de exclusieve voordelen die ze krijgen wanneer ze deelnemen. 

Tijdens het afrekenen, kun je klanten aansporen om deel te nemen aan je loyalty programma door ze te vertellen hoeveel ze zouden besparen op hun aankoop als ze al deelnemer zouden zijn.

Je klanten profiteren van kortingen en jij krijgt de kans om ze per e-mail persoonlijke aanbiedingen te sturen.

Tip van de expert: gebruik instore flyers om je klanten enthousiast te maken voor je loyalty programma.

Deze Loyalty flyer hebben we in een paar seconden gemaakt met de gratis flyer templates van Lightspeed:

Flyers voor je winkel

Haal alles uit de impulsaankopen bij de kassa

Je fysieke winkel heeft maar een beperkt oppervlak. En hoewel je die ruimte niet helemaal vol wilt zetten, is het wel slim een deel ervan te gebruiken om je producten aan te prijzen en de instore omzet te verhogen. Dan komt het stimuleren van impulsaankopen goed van pas. 

Daarmee creëer je extra verkoopmogelijkheden en verhoog je je omzet zonder dat je een opdringerig overkomt. Bied je klanten producten die de oplossing vormen voor hun probleem, dan komen ze vanzelf weer bij je terug. En van trouwe klanten heb je jarenlang  profijt.

Retail