Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

25 simpele retail marketingtips voor de feestdagen

25 simpele retail marketingtips voor de feestdagen

Ben jij al begonnen met het plannen van je marketingstrategie voor de feestdagen? Nu is een goed moment, want veel consumenten beginnen met hun inkopen voor de feestdagen in november.

Van vaste klanten tot koopjesjagers en nieuwe klanten, je wilt elke doelgroep blij maken en ervoor zorgen dat ze dit najaar bij jou gaan shoppen. Daarom hebben we hieronder 25 marketingtips voor de feestdagen op een rij gezet.

In deze blog vind je telkens 5 marketingtips voor:

Op zoek naar meer marketingtips voor de feestdagen?

De feestdagen bieden veel kansen voor (online) retailers. Download onze gratis gids met 100 marketing & e-commerce tips voor de feestdagen.

5 marketingtips voor je aanbiedingen tijdens de feestdagen

De meeste consumenten die gaan shoppen voor de feestdagen hebben meer dan één cadeau op hun verlanglijstje staan. Daarom is de kans groot dat ze op zoek zijn naar goede deals en aanbiedingen. Lees deze marketingtips met handige manieren om klanten te belonen voor hun aankopen in jouw winkel, zodat ze blijven terugkomen:

1. Bied kortingen aan voor de feestdagen

Deze marketingtip is een beproefde methode, maar het werkt. 

De truc is de juiste balans te vinden. Alle producten in je winkel afprijzen is eenvoudig, maar als je teveel weggeeft, zou je meer kunnen verliezen dan winst maken. Geef in plaats daarvan korting op je best verkopende producten, en probeer die te verkopen in combinatie met producten die niet zijn afgeprijsd. 

Tip: Als je een groter gevoel van urgentie wil creëren rond je kortingen, stel dan met behulp van Lightspeed verschillende kortingsacties op verschillende dagen van de week in. Als je op maandag op een drie-halen-twee-betalen actie inzet, en vrijdag een actie voor vaste klanten aanbiedt, dan heeft iedereen een reden om terug te komen.

2. De onovertroffen aantrekkingskracht van ‘nu of nooit’

In plaats van een vast kortingspercentage te geven op bepaalde producten, kun je flash sales of flitskortingen overwegen: een aantrekkelijke korting die maar kort duurt (‘nu of nooit!’).

Zo’n kortdurende kortingsactie kun je instellen in de backoffice van Lightspeed, en bovendien kun je de producten dagelijks wisselen. Per dag kun je andere kortingen instellen, zodat klanten een reden hebben om elke dag opnieuw te komen winkelen. Zo kun je bijvoorbeeld de ene dag korting geven op kampeerspullen, en de volgende dag op keukenaccessoires.

Voor een maximaal bereik van je online advertenties is het slim om de juiste klantsegmenten te targeten met de e-mailmarketingfuncties van Lightspeed Advanced Marketing.

3. Begin een referral programma

Mond-op-mondreclame is één van de meest effectieve vormen van marketing die er zijn. Met Lightspeed kun je met enkele stappen een referral programma opzetten voor de feestdagen. 

De deelnemers aan jouw loyaliteitsprogramma krijgen een link die ze op social media kunnen delen, waarna ze automatisch worden beloond als hun vrienden een aankoop doen via die link. 

Zo besparen jouw klanten, krijg jij nieuwe klanten en maak je moeiteloos extra promotie voor je winkel tijdens de feestdagen: een win-win situatie voor iedereen.

4. Geef korting bij het inwisselen van cadeaubonnen

Vanaf januari komen de klanten die tijdens de feestdagen cadeaubonnen van jouw winkel hebben gekregen deze inwisselen. Houd er rekening mee dat het merendeel van mensen met cadeaubonnen meer uitgeeft dan wat ze waard zijn  – en daar kun je van profiteren door ze een exclusieve korting te geven.

Door klanten met een cadeaubon korting te geven voor een bepaalde periode stimuleer jij je verkopen simultaan op twee verschillende manieren.

5. Bied creatieve kortingen aan

Maak het krijgen van korting nog spannender door er een spelelement aan toe te voegen. 

Zo kun je bijvoorbeeld aan de kassa je klanten een lootje uit een kerstmuts laten trekken met extra korting. Houd de meeste kortingen op de lootjes vrij laag – rond de 5% – met één uitschieter naar boven per dag. Laat je klanten weten dat er een superkorting in de muts zit voor één gelukkige winnaar per dag.

5 marketingtips voor de feestdagen om je sales te boosten

Zorg niet alleen voor goede kortingen – maak het je klanten ook makkelijk en maak van je winkel een lust voor het oog. Wij geven je vijf marketingtips voor de feestdagen om je klanten ervan te overtuigen dat ze bij jou moeten zijn voor een goede deal én de beste service.

6. Bundel je topproducten

Maar liefst 84% van de consumenten doet impulsaankopen. Wat doet jij om ze in jouw winkel aan te moedigen? 

Om de aandacht van je klanten te trekken en je kansen op een geslaagde verkoop te vergroten, kun je bij elkaar passende producten samenbundelen en er aantrekkelijke feestpakketten van maken, die je neerzet op zichtbare plaatsen in je winkel, zoals de etalage, of naast de kassa.

Verkoop de gebundelde producten voor een vaste prijs, bijvoorbeeld €20, zodat ze betaalbaar zijn en dus een gunstig effect hebben op je totale omzet. 

7. Creëer cadeausuggesties om je klanten het makkelijk te maken

Als je je winkel niet wilt (her)inrichten voor de feestdagen – of zelfs als je dat wel wilt – kun je cadeaugidsen of gift guides maken. Creëer een informatieve, gebruiksvriendelijke checklist met cadeau-ideeën voor verschillende doelgroepen, en geef precies aan waar deze cadeaus zich in jouw winkel bevinden. Zet er ook producten in die je kunt gebruiken voor upselling.

Verspreid je cadeaugidsen op zoveel mogelijk manieren:

  • Als je een webwinkel hebt, maak dan een speciale landingspagina met cadeausuggesties voor de feestdagen.
  • Maak een e-mailcampagne en mail je lijsten naar verschillende doelgroepen (zoals bijvoorbeeld nieuwe en trouwe klanten).
  • Post je cadeausuggesties op social media, en zorg ervoor dat ze makkelijk gedeeld kunnen worden.
  • Afhankelijk van je klantenbestand, kun je er ook voor kiezen om je klanten per post op de hoogte te brengen van je aanbiedingen voor de feestdagen.

Champagne-winkel L’Atelier du Champagne pakt uit met een speciale selectie voor de feestdagen: “We hebben tasting-pakketten gemaakt met kaartjes en informatie over hoe je de bijgevoegde champagne moet drinken.”

8. Verleng je openingsuren rond de feestdagen

De feestdagen zijn een drukke periode. Om zoveel mogelijk publiek aan te trekken én de drukte te spreiden, kun je overwegen om je openingsuren te verruimen rond de feestdagen. Om erachter te komen wat de beste momenten zijn voor langere openingstijden, kun je de verkooprapporten van je Lightspeed kassasysteem analyseren en nagaan op welke dagen en tijdstippen je beter verkoopt. 

Verlengde openingstijden zorgen ervoor dat je klantbezoeken kunt spreiden, waardoor de winkelervaring voor zowel je klanten als je werknemers prettiger en veiliger wordt. 

9. Bundel cadeaus in een gift bag of cadeaupakket

Verhoog impulsaankopen aan de kassa met aantrekkelijk uitgestalde gift bags en cadeaupakketten. Maak het je klanten gemakkelijk door gift bags te labelen per doelgroep, bijvoorbeeld voor foodies, dierenliefhebbers of wijnconnaisseurs.

Voor een maximaal effect kun je het beste één of twee van je best verkopende producten combineren met producten die buiten het seizoen vallen of minder goed verkopen. De topproducten zullen je klanten verleiden, terwijl jij voorraad verkoopt waar je moeilijk vanaf kunt komen.

Tip: Om best (en minst) verkopende producten te vinden, kun je in je Lightspeed kassasysteem een performance-rapport van je inventaris opvragen. Sorteer daarna op ‘verkochte producten’ zodat je kunt zien welke producten het best thuishoren in je cadeaupakket.

10. Meer verkopen door de rij te verkorten

Een lange wachtrij bij de kassa kan ervoor zorgen dat klanten afhaken, en dat betekent omzetverlies voor jou. Onderzoek wijst uit dat klanten wereldwijd gemiddeld 14 minuten lang bereid zijn om in de rij te staan voor een aankoop. Je hebt dus minder dan een kwartier de tijd om je klanten tevreden te stellen, en dat kan een uitdaging zijn op drukke dagen. 

Een mobiel kassasysteem zoals dat van Lightspeed zorgt ervoor dat je kassa niet persé op de toonbank hoeft te staan. Tijdens drukke periodes kun je het personeel een tablet geven, zodat klanten al in de winkel of in de rij kunnen afrekenen.

5 marketingtips voor de feestdagen voor een betere klantervaring

Bij korting tijdens de feestdagen draait het niet alleen om goede deals. Het gaat ook over het maken van een connectie met je klanten. Hier zijn een aantal marketingtips om verbondenheid te creëren:

11. Maak een contentkalender voor de feestdagen

In plaats van slechts één nieuwsbrief voor de feestdagen te maken en op de verzendknop te drukken, kun je beter meerdere e-mails opstellen en deze op strategische momenten versturen. In je berichten voor, tijdens en na de feestdagen kun je zo verschillende updates sturen met gerichte aanbiedingen. Een e-mail over verruimde openingstijden en extra snelle verzending zal het bijvoorbeeld goed doen bij de last-minuteshoppers.

Met Lightspeed Advanced Marketing kun je heel makkelijk e-mailcampagnes én SMS-campagnes voor je vaste klanten opstellen.

12. Denk na over je retourbeleid

Een soepel retourbeleid kan leiden tot meer teruggebrachte producten of retourzendingen, maar het kan ook je verkopen een boost geven.

Een goed retourprogramma kan het verschil betekenen tussen een klant binnenhalen of een klant verliezen, vooral als je online verkoopt. Wees echter voorzichtig met een te ruimhartig beleid; het heeft geen zin als je meer verlies draait dan verkoopt.

13. Zet in op ‘kleine’ feestdagen

Er zijn in Europa ruim vóór de traditionele feestdagen in december ook andere feestdagen en themadagen waaraan je je assortiment aan kunt aanpassen of een toepasselijke actie rond kunt bedenken.

Zo is het op 11 november Sint Maarten, en op de derde donderdag van november wordt Wereld Filosofiedag gevierd, wat voor boekwinkels een goed moment kan zijn om een boeken rond het thema filosofie in de spotlight te zetten.

14. Maak een speciale campagne voor je vaste klanten

De promotietools van Lightspeed maken het mogelijk om kortingen te geven aan bepaalde groepen klanten. Je kunt zo de leden van je loyaliteitsprogramma in het zonnetje zetten door ze speciale trouwe-klantenkorting te geven.

Start met een sms- of e-mailcampagne (of beide) met Lightspeed Advanced Marketing, toegespitst op je verschillende klantprofielen. Laat je klanten weten dat dit een aanbieding speciaal voor hen is.

Vervolgens kun je met de voordelen van je loyaliteitsprogramma ook nieuwe klanten verleiden om mee te doen, en zo je vaste klantenbasis uitbreiden.

15. Maak een nieuwsbrief voor de feestdagen

Verzamel e-mailadressen van je klanten voor een speciale nieuwsbrief rond de feestdagen. De inhoud zal variëren afhankelijk van wat voor winkel je hebt. Heb je bijvoorbeeld een Doe-het-zelfwinkel, dan kun je feestelijke aanbiedingen afwisselen met praktische artikelen en tutorials over klussen tijdens de kerstvakantie. Op deze manier kun je je lezers overtuigen om jouw nieuwsbrief te openen en rond te kijken op je website.

5 marketingtips voor de feestdagen met een personal touch

Raak je klanten door ze echt te betrekken bij je promoties. Een gepersonaliseerde winkelervaring zorgt ervoor dat je klanten sneller geneigd zijn langer te blijven winkelen, en uiteindelijk meer aankopen te doen. Volg deze marketingtips om je aanbiedingen te personaliseren en uniek te maken:

16. Bied een personal shopper service aan

Shoppen voor de feestdagen kan stressvol zijn. Voor klanten die zelf niet kunnen komen winkelen, kun je in deze drukke periode een personal shopper service bieden. Geef klanten die van deze dienst gebruik willen maken een speciale korting om de aanbieding extra aantrekkelijk te maken.

Voor het organiseren van je personal shopper service kun je best iemand binnen je bedrijf tijd vrij laten maken om afspraken te plannen tijdens piekperiodes. Vervolgens maak je reclame voor jouw personal shopper dienst via een e-mailcampagne en social media, en kun je beginnen met het inplannen van afspraken.

17. Maak een fotogenieke etalage

Ben je op zoek naar kerstetalage ideeën of ga je voor sinterklaas, of de feestdagen in het algemeen? De feestdagen zijn hét moment om je winkel op te laten vallen. Zet ergens in de etalage een branded hashtag. Zo trek je niet alleen de aandacht van het winkelend publiek op straat, maar ook online.

Mensen die stoppen om een foto te maken van je etalage en deze online plaatsen, maken gratis reclame! Als je van de hashtag een echt succes wilt maken, verloot dan gratis goodies onder de volgers die de foto van je etalage op hun social netwerk hebben gepost.

18. Creëer een feestagenbuzz met andere winkels

Het mag dan zo zijn dat minstens 76 van de grootste retailbedrijven ter wereld in de Verenigde Staten gevestigd zijn, toch zijn ze in de minderheid. Doe een beroep op collega’s uit de plaatselijke retailsector en vergroot samen de feestvreugde.

Plan kortingsacties en feestdagenpromo’s met winkels in jouw straat. Ga verder dan enkel kortingen aanbieden tijdens de feestdagen, en maak echt indruk op de buurt. Combineer je campagnes met andere activiteiten rondom de feestdagen, en organiseer vakantieworkshops, een inzamelingsactie of een videoboodschap van de Kerstman of Sinterklaas. 

19. Doe mee met kerst- en wintermarkten

Tijdens het feestdagenseizoen worden er talloze markten georganiseerd. Onderzoek welke markten er in jouw buurt op de planning staan om te zien wat je opties zijn.

Alles wat je ter plaatse nodig hebt, is een wifi-verbinding (of data-hotspot) en je kunt je Lightspeed kassasysteem meenemen en zo eenvoudig je verkopen en voorraad bijhouden.

20. Organiseer win- en weggeefacties

Motiveer mensen bij jou te komen shoppen door winacties en weggeefacties te organiseren, met prijzen of cadeaus uit verschillende prijscategorieën. Daarbij kun je zelf kiezen welke cadeaus je wilt aanbieden: van merkproducten tot cadeaubonnen, extra korting of kleine attenties.

Om de aandacht van je publiek te trekken, moet het eerste niveau eenvoudig te bereiken zijn; bijvoorbeeld een gratis kalender voor het nieuwe jaar ter waarde van €10 bij een besteding van €50 in je winkel. Daarna kun je de niveaus verhogen tot het maximumbedrag dat je verwacht dat mensen zullen uitgeven. Bijvoorbeeld: bij een aankoop van €100 kunnen klanten 20% korting krijgen, en bij een aankoop van €500 een cadeaubon van €50. 

5 marketingtips voor de feestdagen voor je webshop

Vergeet dit jaar ook e-commerce niet – en als je nog geen webshop hebt, geen zorgen. Je hebt nog tijd om er één op te zetten, en er zijn allerlei andere manieren om je winkel hoe dan ook online te promoten. Deze marketingtips zijn speciaal voor je online winkel:

21. Promoot je webshop

Sinds Black Friday zijn intrede deed in Europa, is de populariteit van dit kortingfestijn blijven groeien. Cyber Monday, de maandag na Black Friday, luidt inmiddels voor veel e-commercebedrijven onofficieel het feestdagenseizoen in. Inmiddels kijkt niemand meer op van een Cyber week of Cyber Month. 

Met acties en promoties in de maand november kun je een hele nieuwe doelgroep aanboren: de groeiende groep consumenten die op zoek zijn naar aanbiedingen rond Black Friday en Cyber Monday. Als je al een webshop hebt, geef deze dan een feestelijke make-over en maak speciale categorieën aan voor verschillende soorten cadeaus, om het je klanten gemakkelijk te maken.

Als je nog geen online winkel hebt, dan is dit een goed moment om er één te beginnen. Met Lightspeed’s retail kassasysteem wordt het lanceren van eCom een fluitje van een cent. Met de site builder kun je snel aan de slag, zonder kennis te hebben van coderen, design of websites bouwen.

Om je webshop een boost te geven, kun je overwegen om tijdens de feestdagenperiode gratis verzendingen aan te bieden. Promoot je webshop op social media met organische posts en eventueel betaalde advertenties om meer naamsbekendheid te creëren.

22. Vergroot je online vindbaarheid

Verhoog de online vindbaarheid van je winkel. Door je fysieke locatie(s) en je webshop zoveel mogelijk met elkaar te verbinden, creëer je een omnichannel ervaring voor je klanten en vergroot je de bekendheid van je merk, zowel online als offline. 

23. Promoot je best verkopende producten met gerichte campagnes

Duik in je verkooprapporten om na te gaan welke producten het best verkopen in je winkel. Vervolgens kun je potentiële nieuwe klanten vinden met eenvoudige retargeting-advertenties. Richt je voor een zo groot mogelijk bereik op doelgroepen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in elk product dat je wilt promoten, en stel de advertenties in met een budget dat werkt voor jouw onderneming.

Als je besluit om advertenties te plaatsen over een langere periode, controleer dan regelmatig je rapporten. Wat het beste verkoopt, kan snel veranderen, vooral als je een seizoensgebonden voorraad hebt. 

24. Boost posts over de feestdagen op social media

Maak posts met een feestdagen-thema en creëer zo een feestelijke digitale etalage. Indien nodig kun je betaalde social media campagnes inzetten, om zo je bereik te vergroten. Zet niet enkel in op betaalde advertenties. Bedenk interessante thema’s en tips voor de feestdagen om de betrokkenheid van je volgers te vergroten.

25. Zet Stories in op social media 

Deze marketingtip werkt het beste in combinatie met andere promoties. Organiseer je een flash sale of winactie of heb je een speciale feestdagenpromotie?

Wat je ook van plan bent qua promo, zorg ervoor dat je volgers ervan op de hoogte zijn via dagelijkse stories op je social mediakanalen, zoals Facebook en Instagram. Je kunt de bestlopende stories een extra push geven door ze te promoten. Al je marketinginspanningen zijn voor niets als niemand er vanaf weet, en met een beetje kennis van social media zijn stories makkelijk te maken en snel te plaatsen.

Boost je sales tijdens de feestdagen met de juiste technologie

Marketing voor de feestdagen is één ding, verkopen is de volgende stap. Zorg ervoor dat je voorbereid bent om je klanten tijdens de feestdagen een perfecte winkelervaring te bieden, van de winkelvloer tot aan de kassa.

Lightspeed kan je helpen met tools voor voorraadbeheer, rapportage, klantenbinding en e-commerce: stuk voor stuk onderdelen van een solide strategie voor de feestdagen. Meer weten? Neem contact op met één van onze experts en ontdek het zelf.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing