Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Social media marketing voor retailers: adverteren op Instagram en Pinterest

Social media marketing voor retailers: adverteren op Instagram en Pinterest

Social media marketing is heel belangrijk voor retailers. Je klanten gebruiken het elke dag – als je niets plaatst, loop je iets mis. Het adverteren en promoten van posts gaat een stap verder dan alleen maar organische betrokkenheid en geeft je de mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken in plaats van dat je moet wachten tot ze naar jou toe komen.

 

Welk social media platform is het best geschikt voor adverteren voor retail?

Kies waar jij actief wilt zijn.

Oké, het is iets ingewikkelder dan dat. Je moet je klanten volgen – als je bedrijf gespecialiseerd is in op maat gemaakte kleding voor huisdieren, zal je doelgroep waarschijnlijk niet op LinkedIn willen kopen. Deze mensen vind je op Instagram. (Als je het lastig vindt om erachter te komen waar je publiek zich bevindt, bekijk dan de actuele statistieken over demografische gegevens van sociale media.)

Er is dus geen eenduidig antwoord op deze vraag. We willen echter twee platforms naar voren brengen die veel potentie hebben: Instagram en Pinterest.

Naast social media ook een webshop nodig?

Manage je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform met Lightspeed eCommerce. Probeer het nu 14 dagen gratis uit.

 

Waarom adverteren op Instagram en Pinterest?

Instagram en Pinterest zijn sterk gericht op beeld en levensstijl. In tegenstelling tot Twitter en Facebook kun je er geen posts zonder afbeeldingen maken.

Voor een retailer betekent dit dat alles wat je op die platforms plaatst een opvallende, inspirerende showcase van je producten of je merk kan zijn. Door je Instagram- en Pinterest-marketing voor sociale media aan te scherpen, kom je potentiële klanten tegen die vaak op zoek zijn naar inspiratie. Met de juiste advertentietargeting kun je je producten laten matchen met klanten.

 

Hoe maak je een goede retail Instagramfeed?

De feed van Instagram is goed om twee belangrijke redenen:

  • Klanten willen beeld zien. Je advertenties zullen niet schril afsteken tegen een blok tekst, en dat is maar goed ook. Of je nu investeert in stories of gepromote posts, je advertentiebeeld past bij al het andere dat mensen op Instagram zien, zodat ze alleen de inhoud van de advertentie in zich opnemen, niet het feit dat het een advertentie is.
  • Je kunt afbeeldingen gebruiken om de lifestyle die bij je producten hoort te verkopen. Welk gevoel geven je producten mensen? Welke lifestyle promoot je winkel? Verkoop het! Verleid mensen! Op Instagram kun je creatief aan de slag.

Een goede Instagramfeed voor detailhandel combineert advertenties en organische sociale posts om producten te presenteren, met klanten in contact te komen, recensies te laten zien en het soort levensstijl te promoten waarbij je winkel past. Tussen stories, posts en advertenties heb je de kans om meer te worden dan alleen een bedrijf dat mensen tegenkomen als ze ernaar zoeken.

Maar nog beter dan dat is dat je met Instagram’s shoppable posts, als je eenmaal een gevestigde naam bent, direct vanaf Instagram kunt verkopen aan klanten. Dat betekent dat als een potentiële klant echt enthousiast is over een advertentie die je plaatst, hij meteen een aankoop kan doen. Met minder drempels voor het afrekenen en meer shopkeuze voor klanten, word je minder een winkel en meer een go-to-merk dat naadloos op het leven van je klanten aansluit.

 

Waarom Pinterest goed is voor online retail

Pinterest is een uniek sociaal platform, vooral voor social media marketing. Het is nog meer op afbeeldingen gericht dan Instagram. Je kunt zelfs helemaal geen posts met alleen tekst plaatsen (hoewel relevante tekst op je pins in de vorm van titels, beschrijvingen en alt-tekst van afbeeldingen belangrijk blijft). Je kunt Pinterest misschien beter een geavanceerde zoekmachine te noemen dan een sociaal netwerk.

En dat betekent dat Pinterest goed is voor online retail, omdat de gebruikers juist nieuwe dingen willen ontdekken. 98% van de Pinterest-gebruikers zegt dat ze nieuwe dingen hebben geprobeerd die ze op Pinterest hebben gevonden. Ze zijn op zoek naar producten om hun keukenrenovatie mee af te ronden, inspiratie voor hun volgende doe-het-zelfproject, leuke kleding om hun zomergarderobe mee aan te vullen, enzovoort.

Door te posten en adverteren op Pinterest ben je als winkel zichtbaar voor klanten die echt iets willen kopen. Je hebt dan de eerste barrière in de reclame al overwonnen – klanten overtuigen om geld uit te geven – en bent meteen door naar de volgende stap: hen overtuigen om dat geld aan jouw producten uit te geven.

Pinterest weet hoe effectief het platform is voor retailers; ze investeren in het uitbreiden van hun shoppable pins, dus net als op Instagram kun je rechtstreeks vanaf de site of app aan klanten verkopen.

 

 

Hoe werkt adverteren op Instagram? 

Omdat Instagram eigendom is van Facebook, heb je een Facebook-account nodig om je Instagram-advertenties te beheren. Je kunt ervoor kiezen om alleen op Instagram te adverteren, of zowel op Instagram als op Facebook. Gelukkig hoef je, als je besluit om op beide platforms te adverteren, alleen de beeldverhouding voor je afbeeldingen en video’s aan te passen. Je inhoud kan hetzelfde blijven.

Volgens de eigen statistieken van Facebook bezoeken meer dan 200 miljoen Instagram-gebruikers dagelijks ten minste één bedrijfsprofiel en 60% van de mensen zegt nieuwe producten op Instagram te ontdekken. Met de Shops-functie van Instagram kun je rechtstreeks aan deze gebruikers verkopen door producten in je posts te taggen. En om die gebruikers naar je profiel te halen, moet je goed worden in het adverteren op Instagram.

Om een van de ondernemingen te zijn die bij Instagram-gebruikers in het oog springt, kun je uit een brede selectie van advertenties kiezen. Om te beginnen, raden we een of meer van de volgende aan:

  • Stories-advertenties: Stories, de kortstondige foto’s en video’s die Instagram-gebruikers bovenaan hun feed openen, zijn het perfecte medium om je creativiteit op los te laten. Je Stories-advertenties worden weergegeven tussen Stories van vrienden van klanten, waardoor een naadloze stroom ontstaat tussen organische inhoud en je gepromote bericht. Klanten die door je advertentie worden verleid, vegen omhoog om zo te worden meegenomen naar waar je ze wilt hebben. Zo kun je advertenties gebruiken om klanten gemakkelijk naar je site te sturen.
  • Foto-advertenties: Foto-advertenties worden weergegeven in de feed van Instagram-gebruikers, tussen posts van mensen die ze volgen. Ze worden gemarkeerd als gesponsord, maar zien er verder hetzelfde uit als een gewone post. Je kunt geen klikbare links in deze posts plaatsen, dus ze zijn meer bedoeld om je merk of producten onder de aandacht te brengen en klanten te verleiden je account te volgen.
  • Carrouseladvertenties: Deze worden, net als fotoadvertenties, weergegeven in de feed van gebruikers. In tegenstelling tot fotoposts, kun je deze wél gebruiken om klanten naar je website te leiden via een call-to-action-knop. Ze worden carrouseladvertenties genoemd omdat er een carrousel met afbeeldingen aan is toegevoegd. Je kunt ze gebruiken om gerelateerde producten te presenteren, een enkel product met meerdere lifestyle-afbeeldingen te laten zien, een uitverkoop die je houdt uit te lichten of iets anders waarvan je denkt dat het shoppers kan verleiden om klant te worden.
  • Collectie-advertenties: Collectie-advertenties kunnen worden opgemaakt om te verschijnen in de verhalen of feed van een gebruiker. Ze zijn speciaal, omdat ze klanten in staat stellen om rechtstreeks vanaf Instagram te bladeren en producten te kopen. Net als carrouseladvertenties kunnen ze meerdere afbeeldingen gebruiken, maar in tegenstelling tot carrouseladvertenties moeten het allemaal afbeeldingen van producten zijn als je de verkoop wilt stimuleren.

 Nadat je het gewenste advertentietype hebt gekozen, is het tijd om je content maken, zowel de afbeelding als de tekst. Raadpleeg de ontwerpvereisten van Facebook voor Stories en feed-advertenties als je niet zeker weet welk formaat je afbeeldingen moeten hebben. Zorg ervoor dat ze van hoge kwaliteit zijn en in het oog springen – jij zou toch ook niet op iets korreligs en saais klikken?

Ga met je content naar Facebook Ads Manager. Als je nog nooit eerder advertenties hebt gemaakt via de Ads Manager, is er goed nieuws: er is een modus voor begeleide creatie die je hierbij kan ondersteunen. Deze helpt je om je doelstelling te kiezen, je doelgroep te identificeren, je advertentieplaatsing te selecteren en je budget en planning te kiezen. Vergeet niet Facebook Pixel te installeren om bij te houden wat klanten doen nadat ze je advertenties hebben gezien.

Adverteren op Instagram voor de juiste doelgroep

Je wilt met je advertenties niet zomaar iedereen bereiken. Wat als mensen niet geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt? Als je paardenaccessoires voor jonge ruiters verkoopt, is adverteren voor een doelgroep van gepensioneerden middenin een stad misschien niet de beste keuze. Daarom zijn doelgroepen de basis van social media marketing. Je kunt je advertenties onder de aandacht brengen van de mensen die waarschijnlijk meer interesse hebben in je product. 

Nieuwe klanten zijn belangrijk en de ingebouwde targetingtools voor Instagram helpen je potentieel geïnteresseerde gebruikers te bereiken. 

 

Hoeveel kosten Instagram-advertenties?

Er zijn geen vaste kosten voor Instagram-advertenties. AdEspresso vermeldt dat de gemiddelde kosten per klik (CPC) voor meer verkeer naar je profiel $ 1,20 zijn, terwijl WordStream bedragen tussen $ 0,50-$ 0,95 of $ 0,40-$ 0,70 geeft, afhankelijk van je doel. Als je de verkoop met je advertenties wilt stimuleren, kunnen je kosten beginnen bij € 20 per conversie.

Maar je wilt niet slechts één klik of conversie, dus moet je meer uitgeven voor meerdere resultaten.

Instagram-advertenties kosten zoveel als je bereid bent uit te geven aan resultaten. Je zou een budget kunnen instellen van 100 dollar per week, of 1000 dollar, of nog meer. Er is geen magisch getal voor goede resultaten; het hangt allemaal af van de plaatsing van je advertenties, hoe goed je deze target en hoe aantrekkelijk je content is. 

Als dit de eerste keer is dat je op Instagram adverteert, is het misschien slim om met een bescheiden budget te beginnen en daarop verder te bouwen.

 

Hoe werkt adverteren op Pinterest?

Als je adverteert op Pinterest, worden je pins weergegeven in de zoekresultaten, op de homepage van Pinterest-gebruikers en onder de gerelateerde pins. Als een gebruiker je pin opnieuw pint – dus je pin opslaat op een van zijn borden – kunnen hun volgers deze zien en opnieuw pinnen.

Het mooie van Pinterest-advertenties is dat je niet hoeft te betalen voor die re-pins; op die manier kunnen gebruikers je content organisch voor je verspreiden, waardoor je advertentie aan meer potentiële klanten wordt getoond zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

Om aan de slag te gaan met adverteren op Pinterest, raden we je aan je te concentreren op de volgende soorten pins:

  • Gepromote pins: Een pin gemaakt zoals elke andere – met een interessante afbeelding en een link naar je website of een productpagina – maar dan gepromoot zodat je een veel groter publiek bereikt. Ze verschijnen overal waar gewone pins verschijnen, in de feed of zoekresultaten van gebruikers. Wanneer een gebruiker op de pin klikt, worden ze meegenomen naar de plek waarnaar je link hen verwijst.
  • Gepromote carrousels: Deze lijken op gepromote pins, behalve dat ze, vergelijkbaar met Instagram-carrousels, meer dan één afbeelding bevatten. Elke afbeelding in de carrousel kan gebruikers naar een andere bestemmingspagina brengen, dus deze zijn geweldig om meerdere producten mee uit te lichten.
  • Gepromote videopins: Als je nóg meer aandacht wilt trekken, kun je een video gebruiken in plaats van een statische afbeelding in je gepromote pin. Videopins moeten gericht zijn op de afbeeldingen die je wilt uitlichten, niet op audio, aangezien niet alle gebruikers browsen met het geluid aan.
  • Buyable pins: Met buyable pins kun je de tussenpersoon – de link naar je site – weglaten en klanten producten rechtstreeks op Pinterest laten kopen.

Pinterest-pins zijn minder strikt op hun specificaties dan Instagram-advertenties, maar Pinterest raadt wel een beeldverhouding van 2:3 (of 1000 × 1500 pixels) aan voor statische pins. Videopins kunnen 1:1, 2:3 of 9:16 zijn, of je kunt voor 16:9 gaan voor videoadvertenties met een maximale breedte. Raadpleeg de advertentiespecificaties van Pinterest voor de specifieke afmetingen, formaten en tekenlimieten als je nog nooit eerder een Pinterest-advertentie hebt gemaakt.

Zodra je je advertentie-content hebt gemaakt, moet je ervoor zorgen dat je een zakelijk Pinterest-account hebt voordat je kunt adverteren op Pinterest. Als je je winkel al hebt aangemeld voor een persoonlijk account: geen zorgen. Je kunt je account eenvoudig omzetten naar een zakelijke. Vergeet niet je Instagram-profiel en website aan je Pinterest-account te koppelen, zodat je content aan jouw account wordt toegeschreven. Je moet waarschijnlijk ook de Pinterest-tag installeren. Hiermee kun je bijhouden wat mensen op je site doen nadat ze je advertenties hebben gezien.

Ga vervolgens naar de advertentiemanager van Pinterest en begin met het instellen van je advertenties. Pinterest zal je vragen om je campagnedoel te definiëren (als verkoper ben je op zoek naar meer verkeer of merkbekendheid), budget en planning, maximumbod, doelgroep, advertentieplaatsing (ga, indien mogelijk, voor alle plaatsingen) en trefwoorden. Zodra je die hebt gedefinieerd, kunnen je pins live gaan en Pinterest-gebruikers inspireren.

Als je echt geïnteresseerd bent in Pinterest-advertenties, kun je spelen met hun nieuwe Dynamic Creative-advertentie-indeling. Met deze advertenties kun je je targeting automatiseren op basis van de activiteit van een gebruiker. Verschillende pins worden dan gegenereerd via een bibliotheek met afbeeldingen en informatie die je uploadt voor gepersonaliseerde advertenties zonder handmatige invoer.

 

Hoeveel kost adverteren op Pinterest?

Net als bij Instagram, zijn er geen vaste kosten voor adverteren op Pinterest. Afhankelijk van je doel, besteed je volgens WebFX gemiddeld tussen de $ 2,00-$ 5,00 per 1000 vertoningen (gemeten als CPM of kosten per mille) of $ 0,10-$ 1,50 per engagement op je pin of doorklik naar je site.

Als je het aantal vertoningen wilt verhogen (het aantal mensen dat je gepromote pin ziet), is je minimumbod $ 2; je biedt om de zichtbaarheid van je pins te verhogen, niet het aantal kliks op je links. Als je het aantal kliks op links naar je site wilt verhogen, is het minimumbod $ 0,10.

Zoals je kunt zien, zijn de minimumbedragen niet erg hoog, dus je kunt laag beginnen en je bod verhogen om te zien waar je de gewenste resultaten krijgt. Net als bij adverteren op Instagram is er hier geen magisch getal. Je moet experimenteren met je content, budget en targeting om te zien wat voor resultaten deze opleveren.

 

Benader je klanten en verkoop 

Social media marketing helpt retailers klanten te overtuigen om terug te komen, te zoeken en om je winkel onderdeel van hun leven te maken. Door te adverteren op Instagram en Pinterest, kun je klanten bereiken die iets willen kopen.

Maar zonder een indrukwekkende webshop waar al die geïnteresseerde klanten terecht kunnen, zullen al je inspanningen voor niets zijn. Als je nog niet bent begonnen met online verkopen via Lightspeed eCom, kunnen we bespreken wat we voor jou kunnen betekenen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen