De ins en outs van Content Marketing voor uw webshop

Sinds de laatste updates van Google is duidelijk geworden dat kwalitatieve content de basis is voor een goede online vindbaarheid van een website. SEO-experts passen daarom steeds vaker content marketing toe bij het goed vindbaar maken van websites en webshops. Maar hoe zorgt u voor goede content op uw SEOshop webshop? Hoe vindt u de juiste balans in het schrijven voor bezoekers en voor Google?

Content marketing is enorm in opkomst om naamsbekendheid te genereren. Met goede content laat u namelijk zien dat u verstand van zaken heeft en dé kenner bent in het vakgebied. Op deze manier bouwt u vertrouwen op. Goede content, mits goed toegepast, levert extra bezoekers en extra orders op.

Één van de belangrijkste onderdelen van content marketing is het hebben van een actieve blogsectie op uw webshop. Door middel van een blog kunt u bezoekers informeren over aanvullende informatie over producten (toepassingen, tips & tricks en how-to’s), trends en ontwikkelingen in de markt en veel vragen beantwoorden die bezoekers hebben bij het bezoeken van uw webshop. Op deze manier komen bezoekers al meerdere keren in aanraking met uw merk en wordt vertrouwen gewekt.

In een onderzoek van Hubspot.com kwam naar voren dat 79% van de 3300 ondervraagden positieve effecten op SEO ondervond met het hebben van een actief blog op hun website.

De drie functies van content marketing

Content marketing is geen quick win. Het draait om een relatie opbouwen en – net als in de “echte” wereld – kost dat tijd.

Het is een misvatting dat een blog direct sales moet opleveren. Bij Contany.nl krijgen we vaak de vraag wat een blog nou oplevert. Het uitgangspunt van een blog moet niet directe conversie zijn.

Bijvoorbeeld: Op vergelijkingssite De Groene Bron komt men gemiddeld wel vijf tot zeven keer langs voordat offertes daadwerkelijk aangevraagd worden. De content in de vorm van informerende blogs speelt hier een belangrijke rol. De blogs hebben een drietal functies:

  1. Naamsbekendheid: Men heeft het logo en de naam diverse keren voorbij zien komen. Het promoten van content middels social media kan hier een belangrijke rol in spelen. U hoopt hiermee dat als men de oriëntatiefase voorbij is en besluit een aankoop of aanvraag te doen, ze u onthouden hebben. Een goede blogsectie op uw webshop verhoogt deze kans aanzienlijk.
  2. Autoriteit: Met de informerende content laat u zien dat u verstand van zaken hebt. Indien men twijfelt tussen uw webshop en andere aanbieders, dan kan uw getoonde expertise in blogs ertoe leiden dat ze voor u kiezen. Zelfs als u niet de laagste prijs biedt!
  3. Meer bezoekers: Naast de bezoekers die u met uw blog trekt, zal uw website in zijn geheel stijgen in de zoekresultaten. Doordat u ook aan Google hebt laten zien een bekwame aanbieder te zijn met een waardevolle website, zal de Domain Authority verbeteren waardoor alle pagina’s beter gevonden worden. Google hecht namelijk veel waarde aan websites die op een frequente basis unieke content toevoegen aan het web.

De trend is dus unieke waardevolle content te leveren aan uw doelgroep. Deze nadruk op kwaliteit boven kwantiteit, zorgt ervoor dat lezers waarderen wat u geschreven heeft en hierdoor terugkomen. Word een autoriteit in uw vakgebied!

Vanwege de enorme hoeveelheid content die iedere seconde op het internet geplaatst wordt, volstaat “gewoon bloggen” niet meer. Om de topposities in Google te bereiken moet u simpelweg de állerbeste content hebben. Bij Contany.nl onderzoeken we de zoekresultaten voor meerdere keywords voordat we beginnen aan een blog. Pas als we er van overtuigd zijn dat wij een topper kunnen publiceren, beginnen we eraan. Is de concurrentie heel sterk, dan zoeken we naar alternatieve onderwerpen.

Content marketing toegepast

Stel u heeft een webshop in voedingssupplementen. Uw online onderneming zou veel baat kunnen hebben bij het bloggen over gezondheid en fitness. Geïnteresseerden lezen er graag over en wanneer ze op uw blog terecht komen en hier nuttige aanvullende informatie vinden dan is de kans groot dat ze uiteindelijk bij u bestellen.
Maar met alleen goedgeschreven content op uw webshop bent u er nog niet. Het begint met een doelgroep en keyword onderzoek. Vragen die u uzelf van tevoren moet stellen:

  • Voor wie schrijf ik?
  • Waarom willen zij dit lezen? Welke vraag beantwoord ik?
  • Wat is er al over geschreven? Wat doet de concurrentie met dit onderwerp?
  • Hoe ga ik het publiceren? Blog, ebook, vlog (video blog), gastblog?
  • Welke keywords ga ik gebruiken?
  • Welke titels en kopjes ga ik gebruiken?
  • Hoe ga ik het promoten? Welke social media ga ik inzetten?

Op deze manier zal uw webshop in aanzien en ranking stijgen, met meer bezoekers en omzet tot gevolg. Zoals eerder gezegd moet er wel de tijd voor genomen worden, maar eenmaal goed gevonden blijft een blog een stabiele bezoekersstroom aanleveren!

Zie hieronder een voorbeeld van een typische levensfase van een blog:

levensfase blog
Bron: De Groene Bron.

User Experience wordt steeds belangrijker

Goede content behelst ook de user experience. Wat vindt een gebruiker van de “look and feel” van uw webshop? Styling is zeer belangrijk. Hier heeft u invloed op door middel van kolombreedte, regelafstand, lettertype en -grootte, kleurgebruik, afbeeldingen, achtergronden, enzovoorts.

Bij Contany.nl steken we veel tijd in het uiterlijk van een blog. Enkele tips voor de styling voor blogs:

  • Maak de kolombreedte ongeveer 50% van de pagina. Kijk maar eens naar bekende websites die prettig lezen, zoals Nu.nl, Nos.nl, of Facebook.
  • Maak het lettergrootte niet te klein. Een prettige lettergrootte hangt af van het lettertype, maar tussen de 13px (0,8em) en 16px (1em). Ter vergelijking: Nu.nl, Nos.nl, en Facebook hanteren respectievelijk 13px, 16px en 14px.

kolombreedte-nukolombreedte-nos

kolombreedte-fb

  • Houd een lijnhoogte aan van 1,3em tot 1,6em om de leesbaarheid te vergroten.
  • Houd het simpel en begrijpelijk. Dat wil zeggen dat tussenkopjes moeten opvallen met grote dikke letters en dat vet gedrukte woorden gewoon vet (bold) moeten zijn en niet in een andere kleur.
  • Plaats afbeeldingen tussen de tekst om de pagina te breken en lange lappen tekst te voorkomen.

Om dergelijke aanpassingen in het uiterlijk door te voeren dienen de stylesheets aangepast te worden. Dit is in SEOshop gestandaardiseerd, maar kan eventueel handmatig aangepast worden in de custom CSS. Vraag Contany.nl of uw maatwerkpartner naar de mogelijkheden.

Vraag uzelf af hoe de lezer zich beweegt door de webshop. Bijvoorbeeld: wordt het hele artikel gelezen of wordt het gescand? Om hierachter te komen kunt u de “time on page” bestuderen in Google Analytics.

Speciaal voor SEOshop gebruikers 100% korting op SEO-handleiding

Bent u van plan te bloggen voor uw webshop? Ontvang dan speciaal voor SEOshop gebruikers eenmalig 100% korting op de Lifetime-versie van het ebook ‘Hoe Wordt Google Mijn Beste Vriend?’, ter waarde van €49. U ontvangt de complete SEO-handleiding, levenslang updates én persoonlijk advies voor uw SEOshop webshop.

ebook-ipads

Download het e-book in de Contany.nl webshop. Om 100% korting te ontvangen kunt u de kortingscode seoshop100 gebruiken.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.