Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Horecaprijzen verhogen op feestdagen: wel of niet doen?

Horecaprijzen verhogen op feestdagen: wel of niet doen?

De zomer, vakanties en diverse feestdagen komen eraan. Na twee jaar van lockdowns en restricties is de horeca dan ook meer dan klaar voor een comeback.

De feestdagen zijn vaak drukke dagen voor de horeca, maar ze zijn ook duur. Want hoewel er meer gasten zijn, zullen de operationele kosten onvermijdelijk ook oplopen. 

Om deze kosten (zoals feestdagentoeslagen) te compenseren, kiezen sommige zaken ervoor de prijzen rond feestdagen te verhogen. Hoewel dit voor horecazaken wellicht interessant is, wordt de consument er vaak niet vrolijk van. Het is belangrijk om te overwegen welke gevolgen een prijsverhoging heeft voor jouw zaak, gasten en resultaten. 

Bereid je terras voor op de zomer

In deze gids zetten we 15 tips op een rij waarmee jij in een handomdraai je zaak terras-ready maakt en het maximale uit het zomerseizoen haalt!

 

Horecaprijzen verhogen op feestdagen:

Wanneer medewerkers ingezet worden op feestdagen, krijgen ze daar vaak extra compensatie voor. Dat is een aanzienlijke extra kostenpost voor horecabedrijven, vooral nu de lonen in de sector het afgelopen jaar al zijn gestegen.

Het is begrijpelijk dat veel ondernemers een deel van deze kosten aan de gasten doorberekenen door de prijzen tijdens feestdagen te verhogen. In tegenstelling tot creditcardtoeslagen, zijn er geen beperkingen voor prijsverhogingen tijdens feestdagen. 

 

De andere kant van de medaille: de balans tussen kosten en klanttevredenheid

Feestdagen hebben vaak twee kanten voor de horeca: het is fijn om meer gasten en omzet te hebben, maar het weegt niet altijd op tegen de hoge operationele kosten. En aangezien veel bedrijven al werken met flinterdunne winstmarges, kan het lastig zijn om op een officiële feestdag in het zwart te blijven.

Vandaar de hogere prijzen tijdens feestdagen.

Hogere prijzen hanteren op feestdagen kan een deel van de financiële last verlichten die bedrijven voelen door het hogere salaris dat ze moeten uitbetalen aan hun personeel. Daar tegenover staat dat de hogere prijzen kunnen leiden tot mopperende gasten en misschien zelfs wegblijvende gasten die niet bereid zijn meer te betalen.

Ondanks dat gasten niet vrolijk worden van hogere prijzen op officiële feestdagen, hebben horecazaken vaak geen keuze. Zonder die prijsverhoging is het niet altijd rendabel om open te zijn op feestdagen.

 

De veranderende mening van de klant

De laatste jaren is er een kentering te zien in de mening van gasten over prijsverhogingen. Veel gasten vinden de klantervaring belangrijker dan de prijs. Dit benadrukt dat gasten eerder bereid zijn een prijsverhoging te accepteren als je een indrukwekkende ervaring met uitstekende service weet te bieden.

Door de pandemie zijn consumenten zich meer bewust van de uitdagingen voor de horeca. Ze respecteren de ondernemers en het personeel en begrijpen de zware omstandigheden beter.

Volgens een onderzoek van mastercard geeft bijna een derde (31%) van alle Nederlanders vaker fooi dan vóór de pandemie. Uit een eerder onderzoek van Lightspeed bleek dat gasten dit al van plan waren tijdens de pandemie (20%). Dit benadrukt hoe bereid gasten zijn om dieper in de buidel te tasten om de horeca te steunen. 

Is de klant voorlichten de sleutel tot succes?

Het is duidelijk dat gasten de horeca willen steunen na de gevolgen van de pandemie. De meerderheid heeft begrip voor wat de sector heeft moeten doormaken. 

Het is dan ook geen verrassing dat deze sympathie ook terug te zien is in de houding van mensen ten opzichte van prijsverhogingen. Ze zien het niet langer als een cynische poging van horecazaken om meer geld te verdienen. Mensen snappen beter wat het echt is: een manier voor bedrijven om de kosten te dekken, bijvoorbeeld wanneer er gewerkt moet worden op een dag waarop veel mensen vrij zijn.  

Gasten zijn begripvol en meer dan ooit bereid om horecazaken te steunen, vooral als duidelijk is waarom er soms prijsverhogingen zijn. 

Je gasten tekst en uitleg geven over waarom je de prijzen verhoogt, vormt de sleutel tot acceptatie. Of je het nu doet door in gesprek te gaan met je vaste gasten, via je marketingkanalen of met een tekstje op je menu: de dialoog aangaan met je gasten helpt bij het accepteren van noodzakelijke prijsverhogingen.

 

Wat is het alternatief?

Hoewel het verhogen van horecaprijzen op feestdagen één manier is om deze periode door te komen, zijn er ook alternatieven als je denkt dat dit niet de beste oplossing voor jou is. 

Geen prijsverhoging

Als je bang bent dat je gasten misschien wegblijven als je de prijzen (tijdelijk) verhoogt, kun je dit helemaal achterwege laten. In dat geval kun je de loonkosten voor je personeel inclusief compensatie voor feestdagen meenemen in je prijzen voor het hele jaar. Zo dek je de extra kosten en hou je jouw zaak draaiende.  

En, als jij geen hogere prijzen vraagt en je concurrenten wel, zullen hun gasten misschien wel bij jou aanschuiven.

Werk met een ander menu

Een populaire aanpak is om een speciaal menu te hanteren voor feestdagen. Daarmee kun je je marges maximaliseren om de extra kosten te dekken. Dan hoef je de prijzen van je standaardmenu niet te verhogen.

Gebruik data uit je kassasysteem om inzicht te krijgen in welke gerechten en productcategorieën veel besteld worden en naar welke items met hoge marges veel vraag is. Met deze kennis kun je een aantrekkelijk feestdagenmenu opstellen.

Als je hamburgers en pizza’s het bijvoorbeeld altijd goed doen en de marges goed zijn, kun je een kleiner menu hanteren met alleen deze categorieën en een paar bijgerechten. Of verwijder gerechten waarvan de bereiding veel tijd kost om de keuken efficiënter te maken.

Download gratis, aanpasbare menu templates.

Verander de kleuren, voeg menu-items toe en pas de prijzen aan. Zo simpel is het!

Blijf gesloten

Sommige feestdagen zijn winstgevender dan andere. Als dit ook voor jou geldt, is het op rustigere dagen misschien aantrekkelijker om gewoon dicht te blijven. 

Met data uit je kassasysteem kun je inzien wat je omzet de voorgaande jaren was. Deze data helpt je begrijpen welke feestdagen lucratief zijn, welke uren het druk was en of bepaalde feestdagen rustiger zijn. Vervolgens kun je bepalen of het het wel waard is om open te zijn op bepaalde dagen, of je kunt andere openingstijden aanhouden.

 

Wel of geen prijsverhogingen op feestdagen? Dat is de vraag.

Vanwege hogere loonkosten is het soms lastig voor horecazaken om winstgevend te zijn op feestdagen. Veel zaken kiezen er daarom voor om hogere prijzen te rekenen tijdens feestdagen om deze kosten te dekken. Er zijn echter ook veel bedrijven die dit niet doen en de kosten meenemen in hun prijzen voor het hele jaar. Andere mogelijkheden zijn een speciaal menu aanbieden of gewoon de zaak een dagje dichthouden. 

Wat het hanteren van hogere prijzen betreft, is er geen goed of fout antwoord. De beslissing is aan jou en hoe jij denkt het beste resultaat te creëren voor jouw bedrijf en de gasten.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing