Je eigen affiliate marketing programma - hoe werkt dit?

Dus, je bent recentelijk gestart met je online-bedrijf, maar je bent nog niet zeker welke marketingkanalen hier het beste bij passen? Wellicht heb je al een succesvolle webshop en ben je je aan het oriënteren op andere acquisitiekanalen? Affiliate marketing bestaat al meer dan 20 jaar. Bedrijven zoals Ebay en Amazon hebben hier al uitbundig van geprofiteerd.

In dit artikel legt partner Tapfiliate uit waarom affiliate marketing de nieuwe ‘sales driver’ kan worden voor jouw eCommerce shop.


 Wat is affiliate marketing?

In het kort, affiliate marketing is ‘performance-based’ marketing waarbij een partner (of ‘affiliate’) beloond wordt voor elke verkoop, ‘lead’ of inschrijving die ze naar de adverteerder hebben doorgestuurd.

Het starten van een eigen affiliate programma is heel simpel en werkt als volgt:

1

Kies affiliate tracking software die werkt met jouw webshop.

2

Maak een campagne aan. Je kiest hierbij welk commissiepercentage je wilt geven en voegt eventueel banners toe.

3

Voeg affiliates toe via de software. Deze affiliates kunnen komen uit je bestaande netwerk (vergeet vooral bestaande klanten niet) of van daarbuiten.

4

Iedere affiliate krijgt een unieke link die hij of zij kan gebruiken om jouw shop te promoten. Als hier aankopen uit volgen, dan detecteert de affiliate software dit automatisch en kent deze een commissie toe aan de juiste affiliate.

Klinkt goed, toch? Hier komen 7 redenen waarom affiliate marketing het eerste kanaal is waarin je moet investeren.


Je betaalt alleen voor daadwerkelijke verkopen

Omdat affiliates alleen commissie ontvangen voor daadwerkelijke verkopen die zij genereren, betaal je alleen voor ‘kwaliteitstraffic’ en niet voor advertenties op websites die niet blijken te werken voor jou. Als een affiliate geen verkopen genereert, dan hoef je niets te betalen.

paying

 


Jij controleert waar jouw merk wordt geadverteerd

Zelf kies je de partners uit met wie je wilt samenwerken, daarom zal je altijd in controle blijven van waar jouw merk wordt gepromoot.

 


Affiliate marketing verhoogt je traffic

Aangezien je affiliates ook niet-converterende traffic naar je doorsturen, zullen veel mensen met jouw merk in contact komen, gratis en voor niets.

trafficqqq

 


Je krijgt er een capabel verkoopteam bij

De meeste professionele affiliates doen al heel lang mee met dit spel en weten precies hoe zij kwaliteitstraffic voor jou moeten genereren.

 


Loyale klanten worden ambassadeurs

Til de relatie met je bestaande klanten naar een hoger niveau door ze een extra incentive te geven voor het promoten van jouw merk. Jouw klanten kennen de mensen die hun website bezoeken en zullen aan hen graag producten promoten waar ze affiniteit mee hebben.

loyalty

 


Je hebt een troef in handen voor het genereren van content over jou

Er is geen betere manier om binnen de blogosphere de zichtbaarheid van je merk te vergroten dan door mensen een extra drijfveer te geven om over je bedrijf te schrijven.

 


Vingers aan de knoppen

Een groot voordeel van affiliate marketing is dat je handmatig de beloning kunt instellen. Of je nou commissies wilt geven voor verkopen, ingevulde ‘lead formulieren’, nieuwsbrief-aanmeldingen of een tijdelijke ‘boost’ wilt geven aan een bepaald productsegment: Jij hebt de volledige controle.

buttons

 

Conclusie

Affiliate marketing kun je op verschillende manieren benaderen. Óf je start een affiliate programma via een netwerk, óf je creëert je eigen affiliate programma met behulp van de Tapfiliate app in de Lightspeed App Store.
Tapfiliate
Beide hebben hun eigen voordelen en je kunt ze zelfs tegelijk inzetten. Ben je op zoek naar meer informatie? Leer hier meer over de affiliate marketingopties beschikbaar voor jou!

Thomas van der Kleij

Thomas van der Kleij

Thomas is oprichter van Tapfiliate, een bedrijf dat hoge kwaliteit tools ontwikkeld voor het tracken, managen en optimaliseren van affiliate programma's. In zijn vorige levens richtte hij een print service voor studenten en een sociaal netwerk voor start-ups op. Thomas houdt van ad-tech, vinyl records en katten.