3 Lightspeed Analytics eCom rapporten om je online omzet te verhogen

3 Lightspeed Analytics eCom rapporten om je online omzet te verhogen

Een van de beste manieren om je online omzet te verhogen is door je data te analyseren en te leren van de inzichten. Lightspeed Analtyics kan je daarbij helpen. Heb je naast een webshop ook een fysieke winkel en maak je dus gebruik van Lightspeed Omnichannel? Dan ben je hier aan het juiste adres. 

Of je nu net je webshop hebt geopend of al een tijdje online verkoopt, concrete inzichten kunnen je helpen groeien. De Lightspeed Analytics eCom rapporten helpen je om dieper in de verkopen van je webshop en fysieke winkel(s) te duiken en om trends in deze verkoopkanalen te ontdekken. 

Er zijn drie Lightspeed Analytics eCom rapporten die we aanraden om alles uit jouw webshop te halen: 

  • Average Basket Size
  • eCom sales trend in time
  • eCom sales by day of the week

Om de prestaties van jouw webshop te kunnen verbeteren, moet je eerst de is_eCom sales dimension activeren. Zo doe je dat:

  1. Ga naar je gewenste rapport.
  2. Onder Sale vind je is_eCom dimensions.
  3. Selecteer filter of pivot, afhankelijk van wat je nodig hebt.  

Wanneer je deze dimension hebt geactiveerd, gaat er een hele wereld voor je open om je onderneming te laten groeien. 

1. Average Basket Size rapport

Je average basketsize is een waarde die het gemiddelde aantal verkochte items per verkoop laat zien. Het average basket size rapport geeft je een gemiddelde voor je hele onderneming (zowel je webshop als winkel) als je geen filter toevoegt. Om het verschil tussen je fysieke winkel te kunnen zien, moet je de is_eCom dimension activeren.

Waarom is dit rapport belangrijk? 

Met dit rapport kun je bijvoorbeeld producten en upsells linken aan je webshop klanten. Spenderen zij juist meer of minder online dan in je fysieke winkel? 

Je average basket size rapport geeft je een overzicht van hoe verschillende verkoopkanalen presteren ten opzichte van elkaar. Voor het beste resultaat kun je dit rapport het beste minimaal één keer per kwartaal uitvoeren. 

Hoe krijg je toegang tot het average basket size rapport? 

Volg de volgende stappen om toegang te krijgen tot het average basket size rapport:

  1. Ga in Lightspeed Analytics naar je sales and inventory reports.
  2. Selecteer het Recent Sales rapport.
  3. Stel in de sale completed date filter de gewenste periode in. 
  4. Zoek de is_eCom dimension en voeg deze toe aan de pivot. Onder de Measure dimension, is er een Average Basket Size measure. Voeg ook deze toe. 
  5. Klik rechtsboven op Run om het rapport met de juiste variabelen te zien.

Opmerking: Voor meer gedetailleerde uitleg over dit rapport, ga naar onze Community. Deze uitleg is nu alleen nog beschikbaar in het Engels. 

Voorbeeld

In onderstaand voorbeeld, zie je een rapport voor augustus tot en met oktober. De turquoise kolommen laten de average basket size van de fysieke winkels zien en de blauwe kolommen die van je webshop.

Lightspeed-Analytics-eCom-Reports-1

Dit rapport laat zien dat de average basket size van de webshop een beetje hoger is dan de fysieke winkel. 

Wat kun je met deze informatie doen? 

Je kunt de strategie voor je fysieke winkel nog eens onder de loep nemen. Adviseren je medewerkers de juiste producten, moet je meer producten in een display zetten of je merchandise aanpassen? Het average basket size rapport laat je zien waar er groeimogelijkheden zijn. 

2. eCom Sales Trend in Time rapport

Het eCom sales trend in time rapport geeft je een beter beeld van je omzet. Het laat zien hoe goed je webshop omzet is in vergelijking met die van je fysieke winkel. 

Waarom is dit rapport belangrijk? 

Dit rapport laat zien of je webshop omzet stijgt, stagneert of daalt ten opzichte van je fysieke winkel omzet. Met die gegevens kun je actie ondernemen en erachter komen wat de groei, stagnatie of daling van je omzet beïnvloed. 

Met dit rapport kun je de volgende drie vragen beantwoorden:

  1. Welk kanaal presteert beter?
  2. Welk kanaal heeft meer aandacht nodig?
  3. Hebben je online promoties en je promoties in de winkel ervoor gezorgd dat je meer omzet hebt gegenereerd in een specifiek kanaal?

Hoe krijg je toegang tot het eCom sales trend in time rapport? 

Volg de volgende stappen om je trends te zien: 

  1. Selecteer het Recent Sales rapport.
  2. Stel in de sale completed date filter de gewenste periode in. 
  3. Voeg is_eCom toe aan de pivot.
  4. Klik op Run om je rapport te zien. 
  5. Open visualisations en plot de data in een grafiek.

Opmerking: Voor meer gedetailleerde uitleg over dit rapport, ga naar onze Community. Deze uitleg is nu alleen nog beschikbaar in het Engels. 

Voorbeeld

In dit voorbeeld zie je dat de omzet van de fysieke winkel (turquoise lijn) en de webshop (blauwe lijn) beiden een groeiende trend laten zien. 

Lightspeed-Analytics-eCom-Reports-2

In het begin van het jaar ziet je een snellere stijging bij de fysieke winkel. In oktober zie je juist een sterkere piek in de webshop omzet. 

Probeer te achterhalen waarom je in april en oktober een stijging zag in het aantal verkopen. Was je gedurende het jaar meer gefocust op de fysieke winkel en de events? Zodra je de reden kunt achterhalen, kun je actie ondernemen. 

Je kunt ook een andere strategie bedenken voor de fysieke winkel en je webshop. Ga na wat ervoor heeft gezorgd dat de online omzet in oktober zo sterk steeg. Is het mogelijk om het weer te herhalen? 

Haal alles uit je data

Voor Lightspeed Analytics hoef je geen rekenwonder of een Excel expert te zijn om alles uit je data te halen en daarmee je bedrijf te laten groeien.

3. eCom Sales by Day of the Week rapport

Voor het totaaloverzicht is het goed om je omzet over een lange periode te analyseren. Maar ook het analyseren van de korte termijn kan je helpen om betere beslissingen te maken voor de lange termijn. 

Ga naar het eCom Sales by day of the week rapport. 

Waarom is dit rapport belangrijk? 

Dit is een relatief simpel rapport dat je helpt bij je verkoopstrategie. 

Zijn er dagen in de week dat je beter verkoopt dan anderen? Hoe consistent zijn deze topdagen? Veranderen de topdagen gedurende het jaar, bijvoorbeeld tijdens de feestdagen? 

Zodra je weet welke dagen je het beste online verkoopt, kun je de promoties van je webshop en fysieke winkel beter timen, om zo het meeste uit je promoties te halen. 

Hoe krijg je toegang tot het eCom sales by day of the week rapport? 

Volg deze stappen om je eCom sales by day of the week te zien:

  1. Ga naar het Recent Sales Report  in de Sales and inventory rapporten sectie
  2. Stel in de sale completed date filter de gewenste periode in. 
  3. Voeg een day of week dimension voor de verkoop toe. 
  4. Voeg is_eCom toe aan de pivot.
  5. Voer het rapport uit. 

Opmerking: Voor meer gedetailleerde uitleg over dit rapport, ga naar onze Community. Deze uitleg is nu alleen nog beschikbaar in het Engels. 

Voorbeeld

In dit voorbeeld zie je dat de online webshop omzet (blauwe kolom) het hoogst is op zondag en donderdag. De omzet van de fysieke winkel (turquoise kolom) is het hoogste op zaterdag. 

Lightspeed-Analytics-eCom-Reports-3

Maandag, donderdag en zondag zijn de dagen dat er online omzet wordt gegenereerd. Aangezien je het beste presteert op donderdag en zondag kun je ervoor kiezen om op die dagen een product te lanceren of te promoten. 

Je kunt daarnaast ook kijken naar je minste dagen. Wat kun je doen om tijdens deze dagen je omzet te verhogen? Denk aan tijdelijke deals, dag-kortingen en productpromoties.  

Haal alles uit je rapporten

Door gebruik te maken van eCommerce data krijg je interessante inzichten waarmee je een efficiënte verkoopstrategie kunt ontwikkelen, je promoties slimmer kunt inzetten, en heb je de mogelijkheid om meer omzet te genereren – zowel in je fysieke winkel als in je webshop. 

Wen jezelf aan om de rapporten geregeld uit te voeren. Het beste is om dit minimaal één keer per kwartaal te doen om een beter totaalbeeld te krijgen van al je eCommerce activiteiten. 

Maak je nog geen gebruik van Lightspeed Analytics? Praat met een expert om erachter te komen hoe je Lightspeed Analytics kunt inzetten om je omzet van je fysieke winkel en webshop te maximaliseren.