Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Company

COVID-19 support & tools voor retailers & horeca-ondernemers

COVID-19 support & tools voor retailers & horeca-ondernemers

2020. Het jaar van de lockdown, anderhalvemetersamenleving, blokjesverjaardagen, zelfquarantaine en viruswappies. Voor ondernemers vooral het jaar van sluiten, heropenen, afwachten en aanpassen. COVID-19 raakt ondernemers hard, maar gelukkig zijn er ook een hoop mooie initiatieven tot stand gekomen en wordt er aan alle kanten steun geboden. Niet alleen vanuit de overheid, maar ook door ondernemers en bedrijven. Een overzicht van COVID-19 support:

  1. Huidige maatregelen
  2. Overheidssteun voor COVID-19
  3. COVID-19 support vanuit de business
  4. Mentale gezondheidstips voor COVID-19
  5. Lightspeed’s top 3 tips voor horeca-ondernemers & retailers
Disclaimer – De informatie in deze publicatie is van algemene aard en niet bedoeld als advies in de situatie van een specifieke persoon of entiteit. Hoewel we ernaar streven correcte en relevante informatie te bieden, kunnen we niet garanderen dat de informatie in deze blogpost correct is op de datum waarop deze wordt ontvangen of dat deze informatie in de toekomst correct blijft. Niets in deze blogpost is bedoeld als aanvulling op juridisch, financieel, belastingtechnisch of andersoortig advies en deze blogpost is geen vervanging voor advies van je eigen professionele adviseurs.

 

1. Huidige maatregelen

We zetten de belangrijkste retail- en horecamaatregelen voor je op een rij (update: maart 2021). 

Horeca coronamaatregelen

  • Horeca mag enkel afhalen en bezorgen aanbieden.
  • De afhaalmaaltijden mogen niet bij de horecazaak worden genuttigd. 
  • Afhalen is niet mogelijk tijdens de avondklok. Bezorgen mag wel. 
  • Restaurants mogen na 20.00 geen alcohol meer verkopen. 
  • Hotelgasten mogen afhalen bij het hotelrestaurant. De afhaalmaaltijd moet worden meegenomen naar de kamer. 

 

Retail coronamaatregelen

Algemene regels voor winkeliers:

  • Niet essentiële winkels mogen alleen open voor het ophalen van bestellingen en winkelen op afspraak. Het is niet toegestaan om je assortiment uit te breiden om zo onder de noemer ‘essentiële winkel’ te vallen.
  • Sluitingstijd: winkels moeten om 20.00 uur sluiten. Alleen winkels die levensmiddelen verkopen mogen, zolang de avondklok geldt, tot 20.45 open blijven. 

Winkelen op afspraak: 

  • Klanten kunnen minimaal 4 uur van tevoren een afspraak maken om te winkelen op afspraak. 
  • Klanten krijgen minimaal een tijdslot van 10 minuten. 
  • Er mogen maximaal 2 klanten tegelijkertijd per verdieping aanwezig zijn of één klant per 25 vierkante meter, tot een max van 50 klanten. 

Bestellen en afhalen

  • Tussen de bestelling en het ophalen moet minimaal 4 uur zitten.
  • Afhalen is mogelijk aan de deur van de winkel. 
  • Afhalen is mogelijk in tijdvakken van maximaal één uur. 
  • De klant moet de bestelling alleen ophalen.

Alle details en de laatste informatie vind je op Rijksoverheid.nl

2. Overheidssteun voor COVID-19

De economische en maatschappelijke gevolgen van het coronavirus zijn gigantisch. De Nederlandse overheid probeert het enorme omzetverlies in veel sectoren, waaronder de horeca en retail, te beperken door de betrokken bedrijven een handje te helpen. Dit zijn de drie belangrijkste COVID-19 support pakketten van de overheid: 

  • NOW 3
  • TOZO 4
  • TLV

NOW 3: tegemoetkoming loonkosten

De Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) geeft loon-steun en is in het leven geroepen om zoveel mogelijk banen te behouden tijdens de coronacrisis. Werkgevers krijgen zo een groot deel van hun loonnkosten vergoed, zodat er geen ontslagen hoeven te vallen. Dit derde steunpakket, genaamd NOW 3, geldt van van 1 oktober 2020 tot en met 30 juni 2021. Het is niet langer mogelijk de subsidie met terugwerkende kracht aan te vragen. Ondernemers met werknemers die verwachten dat ze 20% minder omzet genereren over een periode van 3 maanden, komen in aanmerking voor deze subsidie. 

De NOW 3.3. kan worden aangevraagd vanaf 17 mei tot en met 13 juni 2021 (5e UWV-aanvraagperiode). Als deze aanvraag wordt goedgekeurd krijg je maximaal 85% van de loonsom, gerelateerd aan het omzetverlies.

Lees op de website van de Kamer van Koophandel (KVK) wat de NOW-voorwaarden zijn.

 

TOZO 4

De Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO) helpt ondernemers in deze zware tijden met inkomensondersteuning. Deze uitkering vult tot een maximaal bedrag van 1.500 euro per maand inkomens aan tot het sociaal minimum. Je salaris of totale inkomen moeten dan wel door de coronacrisis onder het bijstandsniveau zijn beland. Uiteraard moet je ook bij deze regeling aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo zal bijvoorbeeld een partnertoets worden uitgevoerd. Je kunt de TOZO-regeling ook gebruiken om een lening voor bedrijfskapitaal aan te vragen om zo liquiditeitsproblemen te overbruggen. 

De TOZO-regeling is verlengd tot de zomer van 2021. Vanaf april 2021 begint TOZO 4. Wil je weten of je voor TOZO in aanmerking komt? Doe hier de test.

 

Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q2)

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is in het leven geroepen om ondernemers te helpen bij het betalen van een deel van hun vaste lasten (exclusief loonkosten). De regeling loopt tot en met juni 2021. Voor iedere drie maanden moet je een nieuwe aanvraag doen.

Er komt meer geld beschikbaar voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). In Q2 2021 wordt het subsidiepercentage verhoogd naar 100%. Hoeveel tegemoetkoming een bedrijf krijgt is afhankelijk van het omzetverlies en het vastelastenpercentage van de sector. Zoals ook eerder al het geval was, moet je minstens 30% omzetverlies hebben. De TVL-regeling Q2 2021 gaat hoogstwaarschijnlijk half mei open. 

De aanvraag voor deze COVID-19 support kan worden gedaan via het RVO.

 

NIEUW: extra steun vanuit de overheid

Aangezien de crisis voortduurt heeft de overheid in maart besloten de coronasteun voor ondernemers niet te versoberen, maar juist uit te breiden. Zo krijgen ze een hogere TVL en is de subsidiepercentage voor de TVL verhoogd naar 100%. Ook wordt de TONK uitgebreid met 130 miljoen euro. Bekijk hier alle details over de extra coronasteun

Wil je alle oude en nieuwe regelingen en COVID-19 support nog eens duidelijk onder elkaar zien en weten wanneer en waar je ze kunt aanvragen? De KVK heeft alle regelingen in een handig schema uitgewerkt.

 

 

3. COVID-19 support vanuit de business

Er komt niet alleen steun vanuit de overheid, maar er zijn ook een hoop andere initiatieven tot stand gekomen waar jij wellicht van kunt profiteren. Denk aan mogelijkheden om je onderneming beter zichtbaar te maken, gratis trainingen of webinars. 

Horeca COVID-19 support

Tools van Koninklijke Horeca Nederland

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt naast het laatste branchenieuws ook tools aan, speciaal voor horeca-ondernemers. Zo kun je bijvoorbeeld een informatieve webinar van Advocaat Maarten Poerink (Horeca Maatwerk) over de rechten die je hebt als huurder in tijden van corona bekijken. Hij geeft in 18 minuten een hoop adviezen omtrent huuropschorting en -korting.

Daarnaast kun je posters en flyers downloaden om je gasten te laten weten dat je ze mist en ze graag weer snel terug ziet. Hiermee kun je onder de campagne ‘We missen je’ bijdragen aan een collectieve boodschap. Middels een nieuwe landelijke campagne  #BlackMonday kun je  meedoen aan een actie waarmee extra aandacht wordt gevraagd voor de heropening van de horeca. Download hier het campagnemateriaal. 

Cadeaukaarten 

Er zijn verschillende websites die cadeaubonnen aanbieden. Zorg ervoor dat je restaurant zichtbaar is op deze platformen, zodat gasten makkelijk een cadeaubon kunnen kopen. Zo steunen ze niet alleen jouw restaurant, maar kunnen ze zichzelf alvast trakteren op een etentje of een etentje cadeau doen tijdens de feestdagen. Je kunt je restaurant bijvoorbeeld aanmelden op Red de Horeca of op Formitable.

#Steundekeukens

Meld jouw restaurant aan op #steundekeukens als je delivery of afhalen aanbiedt. Gasten kunnen op dit platform makkelijk per stad bekijken welke restaurants deze services aanbieden.

Nieuwe Facebook & Instagram opties

Facebook en Instagram helpen horeca-ondernemers op weg met de volgende nieuwe COVID-19 support features:

  • ‘Eten bestellen’-sticker: als horeca-ondernemer kun je nu op Instagram de sticker ‘Eten bestellen’ toevoegen aan je stories. Dit kan alleen als je maaltijden aanbiedt via Deliveroo, Thuisbezorgd.nl of Uber Eats.
  • ‘Steun het MKB’-sticker: hiermee kunnen mensen de naam van een bedrijf taggen en hun steun kenbaar maken. 
  • Cadeaubonnen: ondernemers kunnen nu cadeaubonnen aanbieden middels de ‘cadeaubonnen’-sticker. Om dit te kunnen doen moet je wel een partner zijn van Gift up!, Rise.ai of Sumup.
  • Donatie: als onderneming, maar ook als individueel persoon kun je deze optie gebruiken om een non-profit organisatie te steunen. 
  • COVID-19 post: op Facebook kun je je post een COVID-19 tag geven, zodat gasten sneller jouw laatste corona-gerelateerde updates kunnen volgen.

 

Onze Lightspeed experts staan voor je klaar

Ontdek wat Lightspeed voor jouw horeca of retail onderneming kan betekenen. We bieden tools die elke verandering aankan.

 

Retail COVID-19 support

Voucher bij Orderchamp Marketplace

Retailers kunnen via Orderchamp makkelijk inkopen doen voor hun winkel of webwinkel. Je kunt bij meerdere merken tegelijkertijd inkopen en hebt een laag bestelminimum. Door middel van geavanceerde algoritmes zorgt het platform voor een juiste match tussen de retailer en de merken. Lees er alles over in de deze blog over online inkopen. Lightspeed klanten kunnen zich nu aanmelden bij Orderchamp en ontvangen €50 om uit te geven in de Orderchamp Marketplace. 

E-learnings bij Thuiswinkel

Als retailer heb je nu meer dan ooit behoefte aan een winkel waar de deuren nooit van sluiten. Juist ja: een webshop. Bij Thuiswinkel vind je altijd het laatste e-commerce nieuws, maar ze delen ook een hoop kennis via hun e-academy. Leer door middel van webinars, e-learnings en podcasts alles over duurzaamheid, privacy, logistiek en regelgeving. Ook hebben ze een speciale feestdagenpagina waar ze een hoop tips delen.

Nieuwe Facebook & Instagram optiess

Facebook en Instagram helpen retailers op weg door de volgende nieuwe COVID-19 support features:

  • ‘Steun het MKB’-sticker: hiermee kunnen mensen de naam van een bedrijf taggen en hun COVID-19 support kenbaar maken. 
  • Cadeaubonnen: ondernemers kunnen nu cadeaubonnen aanbieden middels de ‘cadeaubonnen’-sticker. Om dit te kunnen doen moet je wel een partner zijn van Gift up!, Rise.ai of Sumup.
  • Donatie: als onderneming, maar ook als individueel persoon kun je deze optie gebruiken om een non-profit organisatie te steunen.
  • COVID-19 post: op Facebook kun je je post een COVID-19 tag meegeven, zodat klanten sneller jouw laatste corona-gerelateerde updates kunnen volgen.

 

 

4. Mentale gezondheidstips voor COVID-19

Uit een onderzoek van ONL bleek dat 70% van de ondernemers stress ervaart tijdens deze coronaperiode, en met gezondheidsklachten tot gevolg. Door alle veranderingen, financiële zorgen en onzekerheid over de toekomst is dat ook niet gek. Het is dus niet alleen belangrijk om deze crisis financieel goed door te komen, maar ook mentaal. We zetten een aantal tips voor je op een rijtje om het hoofd koel te houden:

1. Zorg voor voldoende ontspanning

Je lijf heeft bij stress een hoop te verduren. Voldoende ontspanning en beweging zorgen ervoor dat je beter kunt omgaan met stress. De een vindt het fijn om te gaan sporten, de ander leest liever een boek. Het is in ieder geval belangrijk om een goede balans te vinden tussen werk en privé.

2. Ken je financiële situatie

Veel ondernemers hebben geldzorgen door de tijdelijke sluiting van hun zaak of door een matige omzet. Coronaregelingen helpen niet alleen financieel, maar ook mentaal. Het brengt meer rust in je hoofd als je precies weet hoe je ervoor staat en als je weet voor welke coronaregelingen jij in aanmerking komt. Laat deze hulp van de overheid niet aan je voorbij gaan. Met de coronacalculator, initiatief van VNO-NCW en MKB Nederland, krijg je meer inzicht in relevante steunmaatregelen en financiële instellingen. De KVK helpt met een financiële planner, waarmee je inzicht krijgt in je financiën, en een regelingencheck.   

3. Denk in oplossingen en ga uit van je eigen kunnen

Je kunt twee dingen doen: bij de pakken neer gaan zitten of de schouders eronder zetten en denken in oplossingen. Ga bij jezelf te raden waar jij goed in bent en gebruik die punten als startpunt bij het brainstormen. Denk out of the box en gebruik daarbij initiatieven van andere bedrijven als voorbeeld. Je kunt meer dan je denkt, en als je dat weer gaat voelen kom je ook weer in de juiste positieve ondernemers-vibe terecht. Lukt iets niet? Blijf er dan niet in hangen, maar probeer iets nieuws. Met een positieve mindset kun je bergen verzetten. 

4. Vraag om hulp

Bij het Steunpunt Coronazorgen, opgericht door ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum en het RIVM, worden tips gegeven over hoe je kunt omgaan met je gevoelens tijdens de coronacrisis. Zo kun je er meer informatie vinden over stress, geldzorgen, veranderende situaties op het werk, maar ook wordt het privé leven, zoals het gezinsleven of spanningen binnen het gezin besproken. Mocht je meer hulp nodig hebben, dan word je doorverwezen. 

Heb je lichamelijke klachten? Wacht dan niet te lang en neem contact op met je huisarts of de GGD bij jou in de buurt. 

Wil je graag sparren over je onderneming? Neem dan contact op met Ondernemersklankbord. Een adviseur uit jouw regio geeft je advies op maat over o.a. bedrijfsvoering en het voorkomen van een faillissement. Tijdens de crisis zijn hun diensten tijdelijk gratis. Ook het KVK Coronaloket en Qredits CrisisCoach kun je gratis telefonisch benaderen als je vragen hebt over je onderneming. 

 

5. Lightspeed’s top 3 tips voor horeca-ondernemers & retailers

Lightspeed geeft 3 ultieme tips voor zowel horeca-ondernemers, als (online) retailers. 

Horeca

Deze tips kun je als horeca-ondernemer direct toepassen. Ook belichten we een aantal handige features van ons horeca kassasysteem, waarmee je elke situatie aankan. 

1. Voeg nieuwe omzetstromen toe

Om omzet te blijven genereren is het belangrijk om over verschillende omzetkanalen te beschikken. Afhalen en bezorgen zijn populair, maar denk ook aan andere creatieve oplossingen, zoals bijvoorbeeld het samenstellen van maaltijdpakketten of het verkopen van merchandise. Dit zijn tools die je kunnen helpen bij het toevoegen van nieuwe omzetstromen: 

  • Delivery: met delivery integreer je je menu met de belangrijkste maaltijdbezorgplatformen. Zodra een gast via Deliveroo, UberEats of Thuisbezorgd.nl een bestelling doet komt deze direct binnen in jouw kassasysteem. Zo werk je efficiënter, voorkom je fouten en kun je ook in de toekomst makkelijk delivery aanbieden naast je tafelservice.
    Doordat de bezorgplatformen een breed bereik hebben en veel geld besteden aan marketing zijn de commissies hoog. Je hebt krijgt er daarentegen wel een groot bereik voor terug.  Weet je niet waar je moet beginnen als het gaat om bezorg- en afhaalservices? Lees dan dit artikel: Zo begin je een afhaal- en bezorgservice in je horecazaak.
  • Order Ahead: met Order Ahead zijn commissies verleden tijd. Met behulp van het eenvoudige online bestelplatform kunnen gasten online hun bestelling doen en deze later op de dag afhalen bij jouw zaak of een afhaalpunt. Benieuwd naar een voorbeeld? Oats Day Long biedt deze service aan op hun website. 
  • eCom voor Restaurant: niet alleen de retail maakt een shift naar online, ook de horeca heeft eCommerce ontdekt. Met een website thema, speciaal gemaakt voor de horeca, kun je nu het beste van jouw onderneming online presenteren. Verkoop producten, link direct naar bezorgplatformen, laat gasten alvast hun tafel reserveren voor als de horeca weer open mag en koppel je social media kanalen. Zo blijf je in ieder geval online met je gasten in contact. 

2. Evalueer je menu-prijzen

Als je dit nog niet tijdens de eerste golf gedaan hebt, is nu het moment om je menuprijzen nog eens goed onder de loep te nemen. Verdien je genoeg op je bezorg- en afhaalservices, of draai je ongemerkt verlies? Kun je je gerechten op een andere manier bereiden, zodat je meer winst overhoudt?

Ook je restaurantmenu kun je nog eens bekijken, zodat je goed bent voorbereid op de heropening. Hebben jouw gerechten een juiste prijs-kwaliteitsverhouding? Zijn alle inkoopprijzen tijdens corona gelijk gebleven? Bekijk hier alle tips om een winstgevend menu te maken

3. Zet volop in op marketing om je gasten te bereiken

Marketing kan je helpen om in contact te blijven met je gasten, maar ook om meer gasten te trekken. Gebruik deze tips om beter zichtbaar te zijn:

  • Social media: update alle ‘over’-secties (of bio’s) van je social media accounts met een tekst waarin je aangeeft dat gasten nog altijd bij jou terecht kunnen voor bijvoorbeeld afhalen of een cadeaubon voor de feestdagen. Plaats regelmatig stories en posts om bij je gasten on top of mind te blijven. 
  • Google my Business: het updaten van je ‘Google My Business’-content moet een prioriteit zijn. Pas je bedrijfsgegevens zoals locatie, openingstijden en de mogelijkheid om af te halen en te bezorgen aan.
  • SEO en In-app marketing: om beter gevonden te worden op Google is het belangrijk om je website te optimaliseren. Maak je website SEO-vriendelijk door bijvoorbeeld kritisch te kijken naar de benamingen van je gerechten?  

Bied je delivery aan via bestelplatformen? Maak dan gebruik van de in-app marketingfuncties van de bezorgservices.

 

Retail

Deze tips kun je als (online) retailer direct toepassen of gebruiken om je voor te bereiden op de periode na de harde lockdown. Ook belichten we een aantal handige features van ons Retail kassasysteem en eCommerce platform, waarmee je elke situatie aankan.

1. Creëer een omnichannel ervaring

Social media, webshops, fysieke winkels, het zijn allemaal andere verkoopkanalen, maar dat betekent niet dat de ervaring op deze platformen ook moet verschillen. Juist niet! Klanten verwachten steeds vaker dat de ervaring op alle kanalen hetzelfde is. Met omnichannel tools zorg je ervoor dat je voorraad op al je kanalen gesynchroniseerd is, bereik je meer klanten en geef je shoppers de flexibiliteit waar ze naar verlangen. Dit zal je omzet een boost geven. 

Heb je alleen een fysieke winkel? Dan is dit hét moment om een webshop als extra omzetkanaal toe te voegen. De groei van online shoppen is explosief gegroeid en jij kunt meeliften op dit succes. Ook kun je dag en nacht omzet blijven genereren, want je webshop is immers 24/7 geopend. Wil je een webshop starten? Lees dan hier hoe je dat stap voor stap kunt doen. 

2. Bied verschillende betaalmogelijkheden aan

In Nederland wordt er al jarenlang met pinpassen betaald, maar door de coronacrisis en alle hygiënemaatregelen die daarbij horen is cash geld nóg meer naar de achtergrond verdwenen. Ondernemers hebben veel oplossingen bedacht om hun klanten een snelle, makkelijke en veilige betaalervaring te bieden. 

  • Geïntegreerde betaalprovider: implementeer een geïntegreerde betaalprovider zodat werknemers de pinterminal niet hoeven aan te raken. 
  • Betalen zonder bon: vraag klanten naar hun e-mailadres en verstuur de bon via e-mail. Zo krijg je niet alleen meer klantdata, maar voorkom je ook contact. Hier heb je wel toestemming voor nodig.
  • Pin only: geef in je winkel aan dat je het liefst pinbetalingen ontvangt. 
  • Online afrekenen – Contactloos ophalen: laat je klanten in de webshop betalen en het het gekochte product op een later tijdstip bij jouw winkel ophalen. Op deze manier hoeven klanten geen verzendkosten te betalen en ben jij geen tijd kwijt aan het verzenden. Lees deze blog om erachter te komen hoe je contactloos ophalen kunt instellen met Lightspeed.
  • Apple Pay & Google Pay: Met Apple Pay® en Google Pay™ kunnen klanten het standaard afrekenproces in een webshop overslaan. Apple en Google slaan persoonlijke informatie en creditcard- en betaalpasgegevens op waardoor het invullen van de gebruikelijke formulieren niet meer nodig is. Deze veilige betaaloplossingen versnellen het totale afrekenproces, waardoor minder klanten vroegtijdig het winkelwagentje verlaten. 

3. Maak gebruik van social Commerce

Social Commerce, het verkopen van producten via social media kanalen, is een nieuwe omzetstroom waar je als retailer bijna niet meer omheen kunt. Je klanten weten de platformen immers massaal te vinden en nu Instagram en Facebook de services hebben verbeterd wordt er in de toekomst nog veel van verwacht. 

Met Instagram Shopping kun je je producten die je verkoopt onder de aandacht brengen door middel van posts en stories. Aan die berichten kun je Shopping tags toevoegen, zodat social-media gebruikers direct hun aankopen via de Instagram app kunnen doen. Ook op Facebook kun je je producten aanbieden en direct verkopen. 

Lightspeed eCommerce klanten kunnen eenvoudig hun producten integreren met hun social media kanalen. Door social commerce toe te voegen als verkoopkanaal wed je niet meer op één paard, maar spreid je je kansen om omzet te genereren. 

 

COVID-19 support van Lightspeed

De afgelopen 15 jaar hebben we samen met onze partners, retailers en restaurants altijd een weg weten te vinden in alsmaar veranderende industrieën, constant groeiend in het proces. Dat is nu niet anders. Onafhankelijke ondernemers zijn essentieel, en geven steden hun karakter. Wij geloven dat er ook nu nog steeds manieren zijn waarmee we ons kunnen aanpassen en blijven ondernemen – zelfs nu fysieke bijeenkomsten in openbare ruimtes beperkt mogelijk zijn. 

Om je in deze moeilijke tijden te ondersteunen, werken we regelmatig onze COVID-19 support blogs bij en organiseren we webinars waarin je tools en tips krijgt. Wil je graag weten wat Lightspeed voor jouw onderneming kan betekenen? Schroom je niet en neem vrijblijvend contact op met onze Retail-, Restaurant– of eCommerce-experts. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Nieuws & Updates

Bekijk meer onderwerpen