Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Online maaltijden bestellen bij restaurants: 9 manieren om je inkomsten te verhogen

Online maaltijden bestellen bij restaurants: 9 manieren om je inkomsten te verhogen

Online maaltijden bestellen groeit al jaren sneller dan dineren in het restaurant zelf. Nu restaurants gesloten zijn vanwege de COVID-19-pandemie, laten meer mensen dan ooit hun maaltijden bezorgen of halen ze af bij hun favoriete restaurants.

Restaurants hebben veel te kiezen als het gaat om online bezorgplatformen, het bouwen van hun online bestelpagina en het bezorgen. Gebruik deze negen tips om je omzet te verhogen met behulp van ‘online maaltijden bestellen’.

  1. Kies de juiste online bezorgplatformen
  2. Optimaliseer je prijzen
  3. Neem foto’s van hoge kwaliteit
  4. Gebruik upsell
  5. Gebruik populaire zoekwoorden
  6. Maak uitgebreide beschrijvingen
  7. Noteer allergenen
  8. Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf-vermelding
  9. Promoot online maaltijd bestellen op sociale media

7 pro-tips voor succesvolle maaltijdbezorging

Ontdek hier hoe je het meeste uit maaltijdbezorging kunt halen en op welke punten je je delivery service kunt verbeteren.

1. Kies de juiste online bezorgplatformen

Je kunt twee soorten platformen gebruiken om online bestellen aan te bieden: third-party en direct. 

UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd.nl zijn voorbeelden van third-partyplatformen. Deze platformen vergemakkelijken de logistiek, marketing en levering in ruil voor een commissie. Deze commissies kunnen oplopen tot 40%.

Directe platformen geven hun services een whitelabel, zodat de branding van jouw restaurant, en niet die van hen, centraal staat. Ze bieden dezelfde functies als third-party-apps, zoals betalingsverwerking en kassasysteemintegraties. Platformen voor directe bestellingen rekenen doorgaans een vast bedrag, dus je betaalt altijd dezelfde prijs voor het platform, of je nu 100 of 1000 verkopen doet. In tegenstelling tot third-party-platformen, die veel uitgeven aan marketing voor zichzelf en hun klanten, ben je zelf verantwoordelijk voor de marketing van de online bestellingen van je restaurant als je voor een direct platform kiest.

Kiezen voor third-party-platformen van derden of directe platformen

Sommige restaurants maken een keuze voor de ene of de andere optie, terwijl andere zowel een direct bestelplatform hebben als verschillende third-party-platformen.

Welke opties je ook kiest voor online bestellen, zorg ervoor dat ze integreren met je kassasysteem. Lightspeed Order Ahead is bijvoorbeeld een online bestelplatform waarmee klanten vooraf kunnen bestellen en dan afhalen, zonder commissie van derden. Order Ahead integreert en verzendt bestellingen rechtstreeks naar je kassasysteem, waardoor vertragingen tot een minimum worden beperkt en fouten worden voorkomen. 

Kies je voor bezorgen via derden, dan verzamelt Lightspeed Delivery al je bestellingen in één systeem. Met Order Ahead en Delivery kunnen restauranteigenaren nieuwe inkomstenstromen voor hun onderneming toevoegen en nieuwe gasten bereiken door hen de flexibiliteit te geven om te bestellen zoals ze willen.

 

2. Optimaliseer je prijzen 

Restaurants die zowel online bestellingen via een direct platform als een third-party-platform aanbieden kunnen ervoor kiezen om hogere prijzen op het externe platform te rekenen om de commissie te compenseren.

Wees dan wel transparant over het prijsverschil tussen de platformen. Sommige klanten blijven uit gemak bestellen via het externe platform, terwijl anderen ervoor kiezen om rechtstreeks bij het restaurant te bestellen.

Andere restaurants slagen erin om kosten te besparen door klanten bewust te laten kiezen om bestek bij hun bestelling toe te voegen. De kosten voor het bestek is daardoor met 50% gedaald.

Wees strategisch met je prijsstrategie voor ‘online maaltijden bestellen’.

 

3. Neem foto’s van hoge kwaliteit 

Als je je online bestelpagina opzet, fotografeer dan al je gerechten. De gedetailleerde foto’s op het online bestelplatform kunnen ervoor zorgen dat klanten meer bestellen en vaker terugkomen.

Zoek zelf een fotograaf of vraag andere restauranthouders met wie ze werken. Als je het je niet kunt veroorloven om met een fotograaf te werken, kun je zelf met je smartphone foto’s van hoge kwaliteit maken.

Tips bij het fotograferen:

  Doe de lichten uit in je restaurant uit tijdens het maken van de foto’s en gebruik in plaats daarvan het natuurlijke licht bij je ramen.

  Maak close-ups. 

  Fotografeer je gerechten op een bord met een mooie ondergrond, omdat dit visueel aantrekkelijker is. 

 

4. Maak gebruiken van upselling

Mensen proberen de restaurantervaring in huis te halen en besteden meer aan maaltijden. Ze bestellen ofwel meer eten dan normaal, of gaan voor duurdere items. Gelukkig zijn obers zijn niet de enige die kunnen upsellen. Probeer deze upsellingtechnieken op je online bestelpagina om het aantal bestellingen te vergroten:

Personalisatie

Laat online gasten hun gerechten personaliseren met premium toppings. Maak een lijst van de opties van de duurste tot de goedkoopste.

Extra’s

Op sommige online bestelplatformen voor restaurants kun je extra items voorstellen aan gasten voordat ze uitchecken. Bied extra’s aan zoals drankjes, hapjes en bijgerechten.

Combinaties

Stel maaltijdcombinaties voor om de bestelgrootte te vergroten. Een enkele sushi-rol wordt voor minder dan € 10 verkocht, terwijl de combinaties variëren van € 25 tot € 60.

 

5. Gebruik populaire zoektermen

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) doe je niet alleen voor Google. Online bestelplatformen voor restaurants hebben zoekmachines waarmee gasten kunnen zoeken op type keuken, naam van het gerecht en dieetbeperkingen. Als je sites van derden gebruikt, kan SEO je restaurant helpen opvallen.

Gebruik relevante, populaire zoekwoorden in de namen van je gerechten en hun beschrijvingen. Gebruik geen woorden die mensen niet kennen.

Stel dat je restaurant het gerecht met parmezaanse kip ‘parmigiana di pollo’ heeft genoemd. Op die manier kunnen mensen die online naar parmezaanse kip zoeken het gerecht niet vinden. In dit geval zou het voor de vindbaarheid beter zijn om het gerecht ‘Parmezaanse kip’ te noemen. 

 

6. Haal alles uit je beschrijvingen

Wees zo gedetailleerd mogelijk in de beschrijvingen van menu-items op je online bestelpagina. Gerechten met gedetailleerde beschrijvingen worden meer besteld dan gerechten met minder gedetailleerde beschrijvingen. Houd ook rekening met je huisstijl bij het schrijven van de beschrijvingen.

Gebruik deze drie stappen voor het schrijven van je beschrijvingen:

1) Doe alsof je een restaurantrecensent bent en gebruik woorden die honger opwekken om het gerecht te beschrijven. Je zou zelfs een anekdote over de oorsprong van het gerecht kunnen gebruiken.

2) Maak een lijst van de ingrediënten in het gerecht. Zo geef je klanten extra informatie en worden ze niet verrast als ze bepaalde ingrediënten niet lekker vinden.

3) Stel een upsell voor, zoals: “Je wil vast soepstengels bestellen die je in de pastasaus kunt dippen!”

Als schrijven niet jouw sterkste punt is, huur dan iemand in om beschrijvingen voor je te schrijven. 

 

7. Houd rekening met allergenen en dieetbeperkingen

Deze tip combineert de laatste twee adviezen. Neem trefwoorden op in de namen en beschrijvingen van je gerecht, zodat mensen met allergieën of dieetbeperkingen gemakkelijker geschikte gerechten kunnen vinden.

Gebruik waar van toepassing zoekwoorden als ‘glutenvrij’, ‘veganistisch’, ‘vegetarisch’, ‘keto’ of ‘zuivelvrij’. Zo weten gasten precies wat ze bestellen.

Deze labels zijn niet alleen uitstekende marketing-woorden, maar ze kunnen ook mensen met dieetbeperkingen enorm helpen. Zorg ervoor dat iemand met een allergenentraining of certificering toezicht houdt op de etikettering van allergenen.

 

8. Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf-vermelding

Wist je dat er elke seconde meer dan 86.000 Google-zoekopdrachten worden uitgevoerd? Google stuurt enorm veel online verkeer naar restaurants, wat resulteert in online bestellingen van eten.

Google geeft automatisch online third-party-bestelplatformen voor restaurants weer in je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Log in op je Google Mijn Bedrijf-account en selecteer het platform waarmee je het hoogste percentage van je inkomsten behoudt als je voorkeurs link voor online bestellen.

 

9. Promoot online maaltijden bestellen via sociale media

Je hoeft geen expert te zijn om social media te gebruiken om online bestellen te promoten. Instagram heeft een functie om restaurants hierbij te helpen.

Instagram laat gebruikers met zakelijke accounts een knop ‘Eten bestellen’ op hun profiel plaatsen. Daarvoor moet je wel een samenwerking aangaan met een partner, zoals Deliveroo, Ubereats of  Thuisbezorgd.nl. Met deze integratie kun je gasten vervolgens hun eten laten bestellen via een ‘Food Orders’-sticker op je Instagramstories die doorlinkt naar de online bestelpagina van je restaurant.  

 

Verhoog de omzet van online bestellingen en verleng de levensduur van je restaurant

Sinds de COVID-19-pandemie is er steeds meer vraag naar online bestellen bij restaurants, en de voorspellingen laten zien dat dit een blijvertje is. Als je je online bestelpagina optimaliseert met behulp van SEO-zoekwoorden, foto’s van hoge kwaliteit, gedetailleerde beschrijvingen en meer, zul je online meer gaan verkopen. En als je je online inkomsten vergroot, is dat op de lange termijn beter voor uw restaurant.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen