Persbericht: SEOshop overgenomen door Canadese retailonderneming Lightspeed POS

Amsterdam, 19 november 2015 – SEOshop, het snelst groeiende e-commerce platform in Europa dat haar omzet de afgelopen drie jaar zag verdubbelen en meer dan 1000% groei zag na een investering van henQ IN 2011, kondigt vandaag haar overname aan door het Canadese software bedrijf Lightspeed POS. Lightspeed levert een krachtig Point of Sale (POS) platform voor winkels en restaurants. Samen met SEOshop stellen zij winkeliers in staat klanten zowel instore als online van dienst te zijn.

SEOshop bedient momenteel meer dan 8.000 Europese webshops, waaronder die van vooraanstaande merken zoals Heineken, Philips Lighting, National Geographic Nederland en het Van Gogh Museum. Het bedrijf heeft de afgelopen drie jaar telkens haar winst verdubbeld, met een groei van meer dan 1000 procent tussen 2011 en 2014. SEOshop CEO Ruud Stelder zal zijn werkzaamheden voortzetten als Director of Global eCommerce Revenue bij Lightspeed, samen met CTO Dennis Cuijpers, die Director eCommerce Development and Architecture zal worden.

Deze overname zorgt voor een sterke combinatie van e-commerce en instore technologieën met onder anderen makkelijk te gebruiken tools voor het managen van inventaris, het maken van analyses en gedetailleerde rapportages. Verder biedt het een volledig gepersonaliseerde webwinkel en een uitstekende winkel-ervaring. Lightspeed maakt vanaf vandaag SEOshop technologie onder de naam Lightspeed eCom beschikbaar voor het Verenigd Koninkrijk en Noord Amerika.

“We zijn ontzettend trots op de overname door Lightspeed POS,” zegt Ruud Stelder, CEO van SEOshop. “Zowel de klanten van Lightspeed als onze eigen klanten profiteren van de overname. SEOshop klanten krijgen toegang tot de mogelijkheden van de mobiele Point of Sale oplossingen van Lightspeed en klanten van Lightspeed kunnen gebruik gaan maken van ons e-commerce platform. Door de overname kunnen verkopers wereldwijd zowel online als offline via één platform hun klanten bedienen.”

In september 2015 kondigde Lightspeed een investering aan van US$61 miljoen. Met de overname van SEOshop ondersteunt het bedrijf nu 34.000 retailers in meer dan 100 landen, goed voor jaarlijks US$12 miljard aan transacties.

“Het is een enorme stap in de evolutie van ons bedrijf. We zijn ooit begonnen met de visie om onafhankelijke retailers te ondersteunen door hen een POS aan te bieden met dezelfde backoffice functionaliteit zoals je die bij grote retailers ziet, maar dan gebruiksvriendelijker en aangepast voor mobiel gebruik,” zegt Dax Dasilva, CEO van Lightspeed POS. “Met de razendsnelle digitalisering van de industrie is er veel vraag naar online verkoopoplossingen. Door SEOshop binnen de Lightspeed-familie op te nemen, bieden we winkeleigenaren een schaalbaar product om hun goederen nog efficiënter te kunnen verkopen, ongeacht hoe hun klanten willen winkelen.”

“SEOshop is met haar robuuste, meertalige platform een perfecte fit met onze internationale focus. Ze maken het internationale beheer van onze webshops gemakkelijk en we zijn er zeker van dat onze data, en die van onze klanten, in goede handen is.” zegt Michael Wantens, Marketing Manager van Philips Lighting. “We zien met de toegang tot Lightspeed technologie de kans om onze internationale omnichannel aanwezigheid te groeien en een sterke internationale reputatie op te bouwen. Door de overname zijn we in staat om de e-commerce oplossing die wij kennen en vertrouwen te behouden, terwijl we tevens een platform krijgen die toekomstige internationale groei mogelijk maakt.”

“Voor een gevestigd merk als National Geographic Nederland biedt het eenvoudige en onderhoudsvrije platform van SEOshop een uitkomst voor onze e-commerce wensen. We versterken er ons merk mee, het verzorgt de online marketing en uiteraard biedt het een uitkomst voor onze klanten. SEOshop voorziet ons ook in uitstekende SEO optimalisatie. Nu SEOshop en Lightspeed hun krachten bundelen zien we nog meer mogelijkheden omnichannel te groeien, zowel online als offline,” zegt Liska Koekoek, Manager Digital Marketing en E-commerce bij National Geographic Nederland.

Over SEOshop

SEOshop, a henQ company, is the fastest growing eCommerce platform of Europe. SEOshop provides a Software-as-a-Service (SaaS) platform for companies to set up their online stores. The platform offers standard over 150 core integrations for all payment providers and shopping networks in Europe like Klarna, Paypal, Adyen and more. SEOshop services over 8000 customers in the Benelux and Germany geographies, including Philips, Heineken, Grolsch, National Geographic Netherlands and Van Gogh Museum. SEOshop employs 80 passionate Internet and E-Commerce specialists, working on innovation and internationalization on a daily basis.

Over Lightspeed POS

Lightspeed provides retailers and restaurateurs the simplest way to build, manage, and grow their business and create a better customer experience. More than 26,000 businesses processing over $11 billion in transactions annually use Lightspeed’s mobile POS and commerce platform to manage inventory, customer preferences, sales, and analytics to get a complete view of their entire business in one place. Founded in 2005 with offices in Canada, USA, and Europe, Lightspeed is backed by Accel Partners, iNovia Capital, Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ) and Investissement Québec (IQ). Visit us at www.lightspeedhq.com.

Media Contact:
Niels Broekhof
niels.broekhof@grayling.com
020-5754008

Ruud Stelder

Ruud Stelder

Ruud is Director of Global eCommerce binnen Lightspeed. Als voormalig CEO van SEOshop is hij een expert op gebied van online ondernemen. Ruud heeft een sterke visie op de toekomst van retail. Samen met zijn team in Amsterdam en Montreal is hij verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van Lightspeed eCommerce en Omnichannel.