Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Zo verhoog je je tafelomzet zonder kwaliteit van service te verliezen

Zo verhoog je je tafelomzet zonder kwaliteit van service te verliezen

Stel je voor: je restaurant mag weer een onbeperkt aantal gasten ontvangen en je krijgt onverwachts een grote stroom gasten binnen.

Geweldig nieuws, dat betekent dat de zaken goed gaan! Maar kan je bediening hier goed op inspelen? Hoe kun je garanderen dat je service efficiënt is, zelfs als het druk is in je restaurant? Hoe houd je je gasten tevreden, ook als ze langer moeten wachten dan verwacht? Het antwoord kan het optimaliseren van je operationele processen zijn, maar je kunt ook de technologie upgraden die je gebruikt om je restaurant en keuken te runnen.

In dit artikel bespreken we de volgende manieren om je tafelomzet te verhogen zonder de service uit het oog te verliezen:

Op zoek naar meer inspiratie?

Haal je het alles uit elk uur dat je restaurant open is? Gebruik je de juiste technologie om je gasten te helpen? Download de gratis gids en krijg nog meer tips om meer uit je tafelomzet te halen.

 

Aanpassingen bij het personeel

Het trainen en inroosteren van je personeel is een van je meest effectieve hulpmiddelen om wachttijden te verkorten en gasten tevreden te houden als ze toch moeten wachten.

Rooster je personeel vooraf in

Het maken van duidelijke opdrachten en het inplannen van de juiste medewerkers is de eerste stap om wachttijden effectief te verkorten. Maak elke fase van je werkdag eenvoudiger door deze vooraf te plannen. Door een rooster op te stellen, kun je bekijken hoeveel tafels er bezet zijn en daarmee de juiste medewerkers voor elke dienst kiezen. Beslis waar je elk personeelslid zo slim mogelijk kunt inzetten. Personeelsdata kan je hierbij helpen. 

Wat betreft het inroosteren: zorg altijd dat je voor elke shift voldoende personeel hebt. Onderbezetting kan de wachttijden verlengen, en dit kan je personeel onnodige stress opleveren. 

Tijdens een doordeweekse lunchspits heb je gasten die maar een uur pauze hebben voordat ze weer aan het werk moeten. Door je horecazaak goed bemand en zelfs overbezet te houden tijdens perioden met uitzonderlijk hoge volumes, kun je de drukte gemakkelijk aan en maak je tegelijkertijd een enorm verschil in je wachttijden.

Hoewel overbezetting de wachttijden verkort, is er één potentieel nadelig effect. Het kan de bedrijfsresultaten van een restaurant doen ontsporen en de winst verlagen doordat de arbeidskosten hoger worden. Daarom is het slim precies het aantal personeelsleden in te zetten dat je nodig hebt voor een shift, zodat je een evenwicht kunt vinden tussen snelle service en winstgevendheid. 

Als je nieuw bent in de restaurant-business, kan het even duren voordat je dit evenwicht gevonden hebt. Je kunt met minder personeel werken als je zelf wil bijspringen in zowel het restaurant als de keuken. Als je eenmaal je arbeidsbehoeften begrijpt, kun je een schema opstellen dat een evenwicht in het personeelsbestand biedt dat niet leidt tot winst verlies.

Opleiden en nog eens opleiden

Het opleiden van je restaurantpersoneel garandeert wat elke restauranteigenaar wil: een georganiseerde en snel bewegende shift. Of het nu lunchtijd of diner is, je personeel kan de hoge druk aan. Als je beschikt over goed opgeleid personeel en eten dat binnen een redelijke tijd geserveerd wordt, trek je meer gasten naar je restaurant. Als je je team een uitgebreide service biedt, zorg je er bovendien voor dat ze altijd in staat zijn om gasten zo snel mogelijk te helpen.

Verminder apathie bij het personeel

Als gasten personeel zien kletsen of rondhangen, kunnen ze geïrriteerd raken als ze moeten wachten tot ze geholpen worden. Dit wil je natuurlijk voorkomen. 

Vraag je personeel tijdens hun pauze hun bedrijfskleding te bedekken, zodat gasten duidelijk het verschil zien tussen het personeel dat aan het werk is en het personeel dat pauze neemt. Beter nog, zorg voor een comfortabele personeelslounge die ze kunnen gebruiken om hun vermoeide voeten rust te geven tijdens hun pauzes.

 

Operationele verbeteringen

Aanpassingen aanbrengen in de manier waarop je je restaurant runt, is een andere effectieve manier om wachttijden te verminderen en je gasten tevreden te houden. Zo kun je uiteindelijk je tafelomzet verhogen. 

Accepteer reserveringen

Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar niet alle restaurants accepteren reserveringen. Dit helpt niet voor gasten die zomaar langskomen, maar het geeft je gasten wel een manier om hun bezoek te plannen en lang wachten te voorkomen. Overweeg om een online reserveringssysteem te gebruiken om de personeelskosten te verminderen. Er zijn veel tools die kunnen worden geïntegreerd met de website van je restaurant, en met oplossingen zoals Formitable of Resengo kunnen gasten rechtstreeks vanaf hun smartphone reserveringen maken.

Zorg voor afleiding

Door je gasten visuele afleiding te bieden, lijkt de wachttijd korter. Een televisie die boven de tafels hangt of een jukebox die op de achtergrond oude rock-‘n-roll-muziek speelt, laat je gasten vergeten hoe lang ze al wachten. Zorg ervoor dat je ook aan activiteiten voor gezinnen denkt. Niets laat een wachttijd langer lijken dan uitgelaten kinderen.

SMS tools

Terwijl gasten naar foto’s kijken van beroemde gasten of verzamelobjecten, laat je via sms-meldingen weten wanneer hun tafel klaar is. Je kunt sms ook gebruiken om wachttijden bij te houden, zodat je de efficiëntie van je team beter in de gaten kunt houden. 

 

Bied gratis eten aan

Niets vrolijkt de dag van een ontevreden klant meer op dan gratis eten en drinken. Wees bereid om dit aan te bieden als de situatie daarom vraagt. Uiteindelijk zal dit de ervaring van de gast ten goede komen, waardoor je de tafelomzet kunt verhogen. 

Bereid snacks voor

Kleine hapjes zijn makkelijk voor te bereiden, en ze houden je gasten bezig als ze wachten op een tafel. Terwijl ze genieten van hun hapje of drankje, zullen ze de sfeer van je restaurant opsnuiven en vergeten ze de wachttijd.

Dat gezegd hebbende wil je nog steeds dat de gast van zijn hoofdmaaltijd geniet, dus zorg ervoor dat de snacks die je aanbiedt niet te groot zijn. Ze zijn tenslotte alleen bedoeld om je gasten wat afleiding te bieden tijdens het wachten.

Geef iemand de drankdienst

Als je een wachtrij hebt, is het laatste dat je wil zien dat gasten het wachten beu worden en vertrekken. Door op een warme dag een verfrissend drankje te geven, voelen je gasten zich gewaardeerd en kun je ze verleiden om rond te blijven hangen, ongeacht hoelang ze moeten wachten op een tafel of op hun maaltijd.

 

Mobiliteit betekent efficiëntie 

Een groot voordeel van een online kassasysteem is natuurlijk de mobiliteit. Bedienend personeel kan vergeten bestellingen op papier te schrijven, die bestellingen aan de kassa te verwerken en vervolgens naar de keuken te sturen. Als je het ons vraagt, zijn dat een paar stappen te veel.

Rust je bedienend personeel in plaats daarvan uit met iPads om bestellingen te verwerken. Ze kunnen gemakkelijk leesbare digitale bestelbonnen in realtime naar de keuken of bar sturen. Dit vereenvoudigde proces stelt het personeel in staat zich te concentreren op het creëren van gedenkwaardige klantervaringen, niet op logistiek. Geen papier, geen gedoe. Verwerk bestellingen van gasten overal en snel!

 

Self service menu’s

Self service menu’s zijn de perfecte oplossing voor restaurants die snelle service willen bieden. Met een iPad aan tafel kunnen gasten zelf hun bestelling plaatsen. Wat nog beter is, is dat ze ter plekke een samenvatting krijgen van de details van hun bestelling, waardoor ze dit niet hoeven te zeggen: “Dit had ik niet besteld”.

Door je digitale menu te personaliseren met foto’s van hoge kwaliteit, gecombineerd met de mogelijkheid om menu-items aan elkaar te koppelen op basis van de bestaande bestelling van de gast, verhoog je de tafelomzet. 

Bovendien helpen self service menu’s bestelfouten te minimaliseren. Het is dus een snelle, efficiënte en effectieve manier om zowel verkopen te stimuleren, als je gastervaring te verbeteren. 

 

Tafelomzet verhogen met een goede service

Samengevat is het tijdsbestek dat een tafel bezet is door een klant, van aankomst tot vertrek, belangrijk voor je tafelomzet. Tijdens de spits is het je doel om de tijd die een klant aan een tafel doorbrengt te minimaliseren, zodat je zo veel mogelijk gasten kunt bedienen (zonder dat ze zich opgejaagd voelen). De beste manier om dit te bereiken, is door de tijd die ze wachten om te bestellen, ontvangen en betalen te minimaliseren.

Er worden nogal dubieuze methoden gebruikt om gasten sneller te laten vertrekken: luide en snelle muziek, rood en geel decor om onbewust aan te geven dat ze sneller moeten eten… Maar het kan echt beter dan pseudo-omgevingspsychologie, en het begint allemaal met het gebruik van de juiste tools.

“Alle bestellingen gaan rechtstreeks naar de keuken. Het eten is sneller klaar, wat betekent dat mijn tafelomzet hoger is, omdat er minder vertraging is. En als mijn tafelomzet hoger is, betekent dat dat er meer gasten langskomen en ik meer geld verdien. De omzet is verdubbeld sinds we Lightspeed hebben geïmplementeerd. Het is echt heel nuttig geweest.”

David Pearse, Shepherd & Dog

Als je de workflow van je restaurant wilt optimaliseren en tegelijkertijd de klantervaring wilt verbeteren, praat dan eens met een van onze experts om erachter te komen hoe Lightspeed jou daarbij kan helpen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing