Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

The Sunny Burger Co. – de kracht van goedlachse guilt-free burgers  

The Sunny Burger Co. – de kracht van goedlachse guilt-free burgers  

In 2021, te midden van de covid-pandemie, was Boyd Baptist betrokken bij meerdere restaurants en kampte hij net zoals zoveel horecazaken in Nederland met een overcapaciteit aan ruimte. Alle zijn keukens werden namelijk enkel voor take-away en delivery benut, terwijl de deuren gesloten bleven en de tafels er maar verlaten bij stonden. Evengoed is het dankzij die extra keukenruimte dat het idee voor The Sunny Burger Co. is ontstaan.

“Ik was al importeur en distributeur van vegan burgers en dus ben ik een delivery-only business begonnen vanuit die keukens”, vertelt de eigenaar en bezieler van het zonnige en vrolijke burgerconcept – en dat merk je meteen aan diens permanente jovialiteit en goedgemutstheid. “Dat ging heel snel heel goed – maar ik zag dat er zoveel meer potentieel in zat.”

Dit is het verhaal van het meest warmhartige en guilt-free guilty-pleasure concept van Nederland.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

Maak kennis met Lightspeed.

Ons compleet kassa- en betaalplatform helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak, zodat je meer tijd overhoudt voor wat er het meest toe doet: ondernemen. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.

The Sunny Burger Company Interior

Van ghost-kitchen naar quick-service restaurant

Boyd gelooft evenveel in de kracht van consistentie als dat zijn Sunny Burger je doet glimlachen. Geen van beiden waren echter vanzelfsprekend tijdens de pandemie. “Wanneer je niet continu open kunt zijn, verlies je een hoop potentiële klanten”, gaat hij verder. “Daarom zijn we op zoek gegaan naar een fysieke locatie en zo zijn we uitgekomen bij het Leidseplein, waar we één-op-één zijn doorgegaan met bezorging vanuit de bestaande locatie.”

En die delivery loopt hartstikke goed, al is het aantal bestellingen wel sterk afhankelijk van het weer, vertelt Boyd. “Bij goed weer halen mensen zelf vaak de barbecue tevoorschijn om hun eigen burgers te grillen, en bij slecht weer hebben bezorgdiensten moeite om genoeg bezorgers op de been te krijgen – maar gemiddeld krijgen we tussen de 20 à 40 bestellingen per dag”, verklaart hij. “Qua afhaal zitten we op een bestelling of tien per dag, maar daar valt nog wel wat meer uit te halen.”

Wanneer je alles efficiënt geregeld wilt hebben, dan moet je digitalisering inzetten. Binnen ons bedrijf proberen we alles wat we kunnen te automatiseren.

Van ghost kitchen naar delivery-only en dankzij een grondige – en kleurrijke – makeover van de locatie aan het Leidseplein is The Sunny Burger Co. op korte tijd geëvolueerd naar een volwaardig quick-service restaurant, gestoeld op drie pijlers: sit-in, takeaway en delivery. 

Komend van de meer klassiek-gestoelde restaurantwereld, was de overgang naar quick-service voor Boyd een behoorlijke aanpassing: “Het is echt een andere dynamiek, en ik heb ontzettend veel geleerd in het eerste jaar en half. Ik kan ook met recht zeggen dat het een jaar geduurd heeft voordat het concept stond zoals het nu staat. Al die ervaringen hebben ons gemaakt tot wat we nu zijn: een hartstikke mooi bedrijf dat volledig future-ready is.”

Terug naar begin

Systeemgastronomie: kwaliteit, kostencontrole & efficiëntie

Naast quick-service valt The Sunny Burger Co. ook onder de noemer systeemgastronomie: aan de ene kant staan kwaliteit en kostprijs van de kernproducten, aan de andere kant efficiëntie, efficiëntie, efficiëntie. “Digitalisering en technologie zijn daarbij onmisbaar”, verklaart Boyd. “Wanneer je alles efficiënt geregeld wilt hebben, dan moet je digitalisering inzetten. Binnen ons bedrijf proberen we alles wat we kunnen te automatiseren.”

Op de vraag of je service kunt automatiseren, is Boyds antwoord duidelijk: “Neen, niet volledig, maar wel voor een groot gedeelte. Gasten hebben de mogelijkheid om via een order-kiosk te bestellen, maar uiteindelijk wordt het eten nog wel – persoonlijk aan tafel gebracht, wordt er nog steeds gevraagd of alles naar wens is en reken je persoonlijk af bij de kassa, waardoor je nog steeds dat één-op-één contact hebt.” 

In tijden van personeelstekort zorgen digitale tools volgens Boyd ervoor dat hij kan blijven draaien als één van zijn medewerkers door ziekte uitvalt. En wat de impact van inflatie betreft: “Als je geen beeld hebt van je kosten, ben je verloren.”

Lightspeed: “het hart van ons bedrijf”

En dat beeld krijgt hij door een reeks tools in te zetten die de hele operationele workflow van The Sunny Burger Co. in kaart brengen. “Lightspeed is het hart van ons bedrijf”, steekt hij van wal. “Daarnaast gebruiken we een order kiosk van Jamezz waar gasten zelf kunnen bestellen en betalen. Als er iemand van ons personeel wegvalt, kunnen gasten ook via Order Anywhere bestellen en betalen. We gebruiken de personeelsplanning software van Eitje, en al deze tools zijn gekoppeld aan Lightspeed. We zijn van plan om nog meer tools te gaan gebruiken, zoals reporting software en Advanced Insights. Alles wat ik eventueel zou willen koppelen aan ons bedrijf, daar is Lightspeed de spil in.”

Iedereen levert zijn deel van de keten aan en dat vormt uiteindelijk een mooi ecosysteem. Lightspeed heeft altijd die belofte waar weten te maken.

Die koppeling was wat Boyd ook miste in het vorige kassasysteem waar hij mee werkte. “Het was een standalone systeem, zonder open API of open toegang, dus ik kon er niets aan koppelen”, vertelt hij. “En dat is wat Lightspeed juist wel doet: goed zijn in wat ze doen en ervoor zorgen dat andere partijen toegang krijgen tot bepaalde delen van het systeem zodat zij goed kunnen zijn in wat zij doen. Ik geloof in specialisatie, want een bedrijf dat zegt dat ze goed zijn in alles is niet geloofwaardig. Met samenwerking bereik je enorm goede resultaten. Iedereen levert zijn deel van de keten aan en dat vormt uiteindelijk een mooi ecosysteem. Lightspeed heeft altijd die belofte waar weten te maken.”

Daaraan voegt hij nog toe: “De onboarding van Lightspeed was echt fenomenaal. Ik heb dat nog nooit bij een ander bedrijf meegemaakt. Mijn onboardingspecialist was enorm betrokken en daar heeft Lightspeed echt een verschil gemaakt. Ik heb zelden zo’n service gekregen.”

Terug naar begin

The Sunny Burger & Fries

“Future-proof” meets future-ready

Lightspeed in één woord? “Het zijn er eigenlijk twee: future-proof.” Hoezo? “Met het oog op onze groei is het van cruciaal belang dat je wijzigingen aan je menu integraal kunt doorvoeren voor meerdere locaties. Zo wordt het managen duidelijker en overzichtelijker; en hoef je niet elk menu individueel te behandelen als multi-locatie onderneming.”

“Wanneer je met keuken management software werkt, is het belangrijk dat je elke extra die je aanbiedt moet kunnen registreren en koppelen aan een inkoopstroom”, voegt hij toe. “Lightspeed werkt met modifiers die exact die functie uitvoeren.”

Aan het einde van de dag loggen we uit en zijn we klaar.

The Sunny Burger Co. is cashless, en werkt met Lightspeed Payments om kaartbetalingen te verwerken. “Alles is en gebeurt digitaal. We kunnen geen invoerfouten meer maken, want we moeten bedragen niet meer handmatig invoeren. We hebben ook de optie om gasten uit vastgelegde fooipercentages te laten kiezen, wat de fooi voor onze medewerkers ook verhoogd heeft. Dat leidt dan weer tot blije medewerkers, wat ook heel belangrijk is. En omdat ons kassasysteem rechtstreeks gekoppeld is met ons boekhoudpakket, is onze dagafsluiting ook aanzienlijk vereenvoudigd. Aan het einde van de dag loggen we uit en zijn we klaar.”

Het belang van samenwerkingen

Inmiddels zit de zaak tijdens sit-in piekmomenten zo goed als altijd vol. Maar net zoals er bij takeaway nog wat te halen valt, is dat tijdens de momenten tussen lunch en diner volgens Boyd ook het geval. “Op een volledige dag ligt onze sit-in bezettingsgraad momenteel op ongeveer 70%”, legt hij uit. “Natuurlijk willen we dat optrekken, al is het goed dat daar nog rek op zit. Daar ligt momenteel ook onze primaire focus op, met online marketingcampagnes waar ons loyaliteitsprogramma het einde van de funnel is.” 

“Het positieve is wel: als we een bezettingsgraad van 100% halen, hebben we weliswaar geen extra werknemers nodig, dus alles wat we nu extra binnenhalen, gaat ons echt winstgevend maken”, gaat hij verder. The Sunny Burger Co. is zeven dagen per week open, en dat met slechts vijf medewerkers, verdeeld over shifts van twee personen. Alles is ingericht op efficiëntie, waarbij het maximale uit elke vierkante meter wordt gehaald, met zo min mogelijk looplijnen.

Ondanks die focus op het verbeteren van de sit-in bezettingsgraad, blijft Boyd fervent aanhanger van een polyvalente aanpak. Samenwerkingen zijn volgens hem namelijk fundamenteel: “Natuurlijk komt de hoogste winstmarge uit takeaway en sit-in klanten, maar door op bezorgplatformen aanwezig te zijn, krijgen we ook veel visibiliteit. We merken dat veel gasten die eerst online besteld hebben uiteindelijk ook naar het restaurant komen. Als je de 30% commissie die bezorgplatformen rekenen gedeeltelijk als marketingkosten beschouwt, is het makkelijker om die kostprijs te verantwoorden.”

Terug naar begin

The Sunny Burger Co. Totebag

Schaalbaarheid als wapen tegen inflatie

Tijdens het eerste jaar aan het Leidseplein zijn de kosten bij The Sunny Burger Co. altijd voor de baten gegaan, en wel omwille van een goed doordachte reden. De makeover ging niet alleen gepaard met een stevige merkontwikkeling, maar ook met een strategie die ontwikkeld werd met één doel in het achterhoofd: schaalbaarheid.

Die groeicurve van het plantaardige is volop onderweg, maar heeft gewoon nog wat tijd nodig.

Volgens Boyd is de verschuiving van vlees naar plantaardig namelijk al even bezig, maar ligt de nadruk op dit moment vooral op kwaliteit. “Ik ben ervan overtuigd dat wij het bedrijf van de toekomst zijn”, stelt hij vastberaden. “Vandaag is een concept als dat van The Sunny Burger Company enkel in de top vijf steden van Nederland mogelijk, maar over drie jaar spreken we over de top 20. Die groeicurve is volop onderweg, maar heeft gewoon nog wat tijd nodig.”

Wanneer je merkt dat de vraag naar kwaliteitsvol plantaardig exponentieel aan het toenemen is, hoeft het ook niet te verbazen dat The Sunny Burger Company er resoluut voor gekozen heeft om een eigen burger te produceren. “Op die manier houden we controle op hoe onze producten eruit zien, hoe ze smaken en vooral ook hoeveel ze kosten. Schaalbaarheid is een heel efficiënte manier om je kostprijs te drukken, en bovendien heel effectief om inflatie tegen het lijf te gaan. Dat is waarom we ervoor gekozen hebben om onze burgers niet alleen zelf te produceren, maar ook aan derden te verkopen, via groothandels.” 

Guilt-free guilty pleasure: lokaal, eiwit- en vezelrijk

Even wat meer over die plantaardige, zelfgemaakte guilt-free burger. Iedereen die een eigen product maakt, heeft een unieke visie. De één kiest voor het allerhoogste proteïnegehalte, de ander voor de hoogste nutriscore en sojavrij. Boyd koos voor iets anders: “Onze invalshoek was dat het een lokaal product moest zijn, en eiwit- en vezelrijk. En we wilden ook graag lokale Nederlandse champignons gebruiken om onze specifieke textuur te creëren.” 

Die combinatie van factoren heeft volgens Boyd tot een lichter en smakelijker product geleid dan dat mensen doorgaans gewend zijn van vegetarische en veganistische producten: “Het is gewoon een onwijs smakelijke burger, die niet van een echte te onderscheiden is.”

Iedereen mag onze burgers verkopen.

Hoe bevalt die burger bij het doelpubliek van The Sunny Burger Co.? “We richten ons op Gen Z en de Millennials, al trekken we ook buiten die twee doelgroepen publiek aan. Ook mensen die op bezoek zijn in Amsterdam kunnen ons heel makkelijk vinden door onze aanwezigheid op Google, TripAdvisor en Happy Cow. Bij Gen Z en Millennials is dat bewustzijn het sterkst aanwezig: ze willen gewoon guilt-free genieten van hun guilty pleasures – en dat hebben zij misschien wel meer dan andere generaties. Evengoed sijpelt dat bewustzijn ook door naar die andere generaties, want we krijgen vaak jongere mensen over de vloer die hun ouders meenemen en samen kunnen genieten. Fantastisch om te zien.”

The Sunny Burger Chicken Nuggets & Onion Rings

Hoe meer concurrentie, hoe beter

Als het aan Boyd ligt, mag iedereen zijn burgers verkopen: “Ik maak me geen zorgen dat we daardoor directe concurrenten creëren, want ik geloof zoals gezegd heel erg in samenwerkingen. Uiteindelijk verbeteren we daarmee allemaal samen de wereld en beschermt het ons als bedrijf ook beter tegen inflatie. Ons doel is gewoon om zo veel mogelijk mensen onze plantaardige burgers aan te bieden”, besluit hij.

Elk aspect van The Sunny Burger Co. is gericht op schaalbaarheid, van de burgers, buns en binnenkort ook in-house geproduceerde sauzen, het interieur en de infrastructuur. Ook de hele branding, van het menu en bestel-kiosken tot het loyaliteitsprogramma en sunny merchandise, is ontworpen in functie van herkenbaar- en schaalbaarheid. 

2024 belooft dan ook een beloftevol jaar te worden: er wordt momenteel namelijk naarstig gescout naar nieuwe locaties, en de voorbereidingen om een franchisemodel beschikbaar te maken zijn in volle gang.

Terug naar begin

Perfecte partner voor quick-service horeca.

Ontdek waarom het complete kassa- en betaalplatform van Lightspeed de ideale match is voor quick-service horecazaken die uit zijn op schaalbaarheid en groei. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Management