Top 5: fouten van horecaondernemers op social media

Top 5: fouten van horecaondernemers op social media

Social media is een must voor kleine bedrijven. Platforms zoals Instagram, Facebook en Twitter zijn de perfecte digitale tools om je horecazaak op de kaart te zetten en een digitale community te creëren. Er zijn een aantal best practices die een bedrijf kan volgen om het meeste uit een social-mediastrategie te halen. Daartegenover staan een aantal social media no-go’s die je beter kunt vermijden. Dit zijn 5 veelvoorkomende fouten die horecaondernemers maken op hun social media platforms:

Het plaatsen van dezelfde content op verschillende platforms ?

Ieder platform heeft een eigen functie: Instagram draait volledig om beeld en branding, Facebook fungeert als een tweede website en Twitter is perfect voor korte live updates. Aangezien het doel van ieder platform verschillend is, is het aan jou om te beslissen wat je waar en wanneer wilt plaatsen. De content die je publiceert en de manier waarop je die communiceert, moet weerspiegelen wat je publiek van het bijbehorende platform verwacht.

Op Facebook verwachten mensen informatieve content, terwijl op Instagram beeld de primaire focus is. Specialiseert jouw zaak zich in brunch? Post foto’s van de nieuwe specials op Instagram, maar bewaar de informatie over het Paasmenu voor een Facebook-post.

Het plaatsen van dezelfde content op ieder platform kan de engagement – clicks, likes, shares en commentsdie je krijgt op een bericht beperken. Als iemand een post ‘leuk’ vindt op Instagram en deze vervolgens nog een keer op Facebook ziet, is de kans kleiner dat hij hier weer op reageert. Daarnaast kan het verspreiden van dezelfde content over verschillende kanalen overkomen alsof je weinig moeite in je socials steekt.

social media fouten

Te vaak posten, of niet genoeg ✍

Een goede social media-strategie vindt een balans tussen consistentie en doelgerichtheid. Enerzijds wil je regelmatig content plaatsen en ervoor zorgen dat de inhoud relevant is voor uw doelgroep. Anderzijds is het net zo belangrijk om je publiek niet te overweldigen met te veel berichten. Het uitzoeken van deze balans is een uitdaging, en het kan dan ook even duren voordat je deze gevonden hebt.

Als je geen tijd hebt om dagelijks of meerdere keren per week te posten, zorg er dan wel voor dat je met enige regelmaat iets plaatst. Op die manier blijf je toch nog op je volgers’ radar. Probeer dan ook minstens één keer per week te posten. Wordt ook dit je te veel? Maak dan de keuze om je op één kanaal te focussen, in plaats van op meerdere.

Slechte foto’s of geen foto’s ?

Social media is erg visueel, en het toevoegen van foto’s aan posts is dan ook een snelle manier om je engagement te vergroten. Ter illustratie: Facebook-berichten mét een afbeelding krijgen twee keer zoveel engagement dan berichten zonder. Dat gezegd hebbende, is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen die je bij je berichten plaatst ook relevant en kwalitatief goed zijn. Als de afbeeldingen van lage kwaliteit zijn, kunnen volgers de indruk krijgen dat je producten ook van lage kwaliteit zijn.

Instagram draait als platform volledig om esthetiek. Hier is het dus van nog groter belang dat je investeert in de kwaliteit van je content. Schaf een kleine ringlamp aan, of zoek een plek in je zaak met goed natuurlijk licht. Gerechten en drankjes komen over het algemeen het beste tot hun recht wanneer ze in natuurlijk licht worden gefotografeerd.

social media fouten

Content van anderen niet delen ?

User-generated content is elke vorm van media die wordt gecreëerd door gebruikers van social media platforms. De kans is aanwezig dat je gasten foto’s nemen van het eten om die vervolgens op social media te plaatsen. Deze foto’s kun jij daarna ook gebruiken op je eigen kanalen. Dit is hoe je user-generated content aanpakt:

  1. Check de geo-locatie van je restaurant, of de foto’s waarin je bent getagd.
  2. Vind foto’s die kwalitatief goed zijn en bij je branding passen, en maak hiervan een screenshot.
  3. Vraag de gebruiker om toestemming. Dit is een belangrijke stap; je wilt dat je gast het goedkeurt als je zijn/haar foto’s gebruikt. Bied ze als bedankje een drankje aan bij hun volgende bezoek.
  4. Plaats de foto op je eigen kanaal en tag de maker van de foto.

User-generated content geeft je de kans om je gasten te erkennen, en hen het gevoel te geven dat ze iets bijdragen aan de identiteit van jouw zaak. Als je dit regelmatig doet, stimuleer je hen ook om meer foto’s te nemen!

Het negeren van negatieve comments ?

Negatieve comments en klachten zijn onvermijdelijk op social media. Hoewel een negatieve reactie niet leuk is, hoeft het niet per se slecht te zijn. Het geeft je de mogelijkheid om te laten zien dat je om je gasten geeft.

Ondernemers die goede antwoorden formuleren op negatieve comments laten zien dat ze iedere klant te hulp staan, ook bij slechte ervaringen. Online klantenservice kan op deze manier een belangrijk onderdeel worden van je social media strategie. Facebook heeft zelfs twee specifieke statistieken die meten hoe vaak en snel je op berichten reageert.  

Belangrijk om te onthouden is dat er geen one-size-fits-all aanpak bestaat als het aankomt op social media. Probeer verschillende dingen en ontdek wat het beste werkt voor jouw zaak!

Meer leren over hoe je social media wél moet gebruiken?

Lees de blog over Instagram Marketing Tips