Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Wat is een barista en waarom zou je er één in dienst nemen?

Wat is een barista en waarom zou je er één in dienst nemen?

Vandaag zijn er evenveel barista’s als koffiebars. Maar wat is een barista eigenlijk? Voordat je er één aanneemt, moet je weten wat hun functie precies inhoudt en wat nu precies van iemand een goede barista maakt. Want: een goede barista is een absolute meerwaarde voor je koffiezaak of restaurant. Het is daarom belangrijk om te weten waar je op moet letten. We nemen het even met je door:

  1. Wat is een barista?
  2. Wat doet aan barista?
  3. Best practices: Caffè Napoli
  4. Vereiste vaardigheden

Wat is een barista?

Barista is de functiebenaming voor een koffiespecialist die op commerciële basis en professioneel kwaliteitsvolle koffiedranken zet en serveert.

Het woord is afkomstig uit het Italiaans, de taal waar de meeste koffietermen vandaan komen. Verwarrend genoeg is ‘barista’ het Italiaanse woord voor barkeeper. Barista’s die tot de top van hun vakgebied behoren, weten werkelijk alles over koffie en de processen die bij koffiezetten komen kijken: waar koffiebonen vandaan komen, verschillende rooster technieken, zetmethodes en alles over de subtiele nuances die de smaak en textuur van koffiedranken beïnvloeden.

Ze gebruiken die kennis om op basis van de persoonlijke voorkeuren van hun gasten een unieke smaakbelevenis te creëren. Het zijn, met andere woorden, de sommeliers van de koffiewereld. Niet elke barista hoeft een virtuoos te zijn, maar een barista moet op zijn minst weten hoe je kwaliteitskoffie zet.

Wat doet een barista?

Zoals gezegd, is de belangrijkste en meest voor de hand liggende functie van een barista het bereiden van hoogwaardige koffieproducten voor klanten. Maar gezien alle andere verantwoordelijkheden die bij de rol horen, lijkt het koffiegedeelte bijna marginaal.

Barista’s moeten niet alleen koffie zetten, ze moeten ook regelmatig de koffiemachines schoonmaken en onderhouden, bonen malen (en bijbestellen) voor hun brouwsels, de filterdragers vullen, voorraden inventariseren, en de toeleveringsketen van producten en ingrediënten beheren. Natuurlijk nemen barista’s ook bestellingen van gasten aan.

Veel van deze taken worden een stuk makkelijker wanneer je als koffiebar beschikt over een online kassasysteem. Met Lightspeed Restaurant, bijvoorbeeld, kunnen barista’s heel eenvoudig bestellingen van gasten invoeren in een vooraf geüpload menu. Ook het voorraadbeheer wordt er een stuk makkelijker op.  Bovendien kunnen barista’s moeiteloos betalingen verwerken dankzij gebruiksvriendelijke functies, zoals het splitsen van rekeningen of het toevoegen van een fooi aan de betaling.

Het is duidelijk dat de scope van de verantwoordelijkheden van een barista zal afhangen van hoeveel personeelsleden je hebt rondlopen.

Best practice voorbeeld: Caffè Napoli

Caffè Napoli, een Napolitaanse espresso zaak met 17 vestigingen in Milaan, en daarnaast ook aanwezig in Rome, Torino en Londen, kan de prestaties van al haar barista’s volgen in de backoffice van Lightspeed.

Van alle vestigingen hebben ze een overzicht van de omloopsnelheid, het aantal bonnen en het gemiddelde aantal transacties per werknemer.

“Ik gebruik deze gegevens om targets te stellen voor mijn medewerkers,” zegt CEO Fabio Compagnoni. “Ik kan werknemers bijvoorbeeld op basis van het gemiddelde aantal transacties een bonus geven als ze de weekomzet met 10% weten te verhogen. Het is een geweldige tool om mijn barista’s te motiveren. Daarnaast kan ik de omzet per medewerker bijhouden om te zien welke medewerkers de meeste omzet genereren.”

Vereiste vaardigheden

Goede barista’s zijn koffiespecialisten die alles afweten van koffie. Ze weten wat het smaakprofiel van een kopje zegt over de bonen, de machine of het water waarmee het is gezet. Bovendien weten ze hoe ze de verschillende apparaten moeten bedienen, schoonmaken en onderhouden.

Ze zijn klantvriendelijk, sociaal en kunnen goed omgaan met mensen, omdat een groot deel van hun werk bestaat uit interactie met gasten. Je barista is in feite het gezicht van je zaak.

Daarom moeten ze in staat zijn om gasten te helpen bij het maken van keuzes op het gebied van smaak en varianten en eventuele klachten van gasten correct afhandelen. In het algemeen zijn ze bepalend voor de sfeer in je zaak.

Bovendien weten goede barista’s hoeveel ingrediënten er moeten gebruikt worden, wat de juiste temperaturen zijn voor de verschillende koffies en beheersen ze technieken voor het correct opschuimen van melk. De kwaliteit van je koffie is immers cruciaal voor het succes van je koffiezaak.

Het is niet alleen belangrijk dat barista’s beschikken over deze kennis, maar ook dat ze die kunnen overdragen aan andere werknemers om zo de werkdruk te verlagen en een constante kwaliteit te garanderen.

Tot slot is een goede barista een meester in timemanagement. Verschillende dranken nemen verschillende hoeveelheden tijd in beslag om te bereiden.

Als het druk is, moet een barista meerdere bestellingen tegelijk kunnen verwerken, door voorrang te geven aan taken die meer tijd kosten boven taken die snel uitgevoerd kunnen worden, zoals het zetten van een gewone espresso. Op deze manier bereiken alle dranken op de juiste temperatuur de klant.

De juiste barista wacht op je

Zelfs in de huidige gespannen arbeidsmarkt hoeft het vinden van een goede barista geen onmogelijke opgave te zijn, zolang je maar weet wat je precies zoekt. Op zoek naar andere manieren om jouw koffiezaak te optimaliseren? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Werknemers