Smartphonehoesjes.nl: "Succes begint bij een team bestaande uit experts met heldere ideeën"

Smartphonehoesjes.nl startte zo’n twee jaar geleden een webwinkel bij Lightspeed en groeide uit tot één van de grootste Nederlandse webwinkels voor telefoonhoesjes, tablethoezen en accessoires. Hoe het bedrijf dit realiseerde leest u in deze blogpost.

Hoe het begon

Het bedrijf achter Smartphonehoesjes.nl (en Tablethoezen.nl) startte haar activiteiten 4 jaar geleden. “Ik heb altijd een passie voor online activiteiten gehad en wilde daarom meer online gaan ondernemen”, vertelt eigenaar Marcel Hooft. Hooft zag een toename van het aantal online aankopen en meer specifiek, een groei van het aantal online aankopen van telefoonhoesjes en accessoires. “We zijn op deze groei ingesprongen. Met veel succes!”

Nu vier jaar na de start bestaat het bedrijf uit verschillende divisies: logistiek, webwinkelbeheer, klantenservice en marketing & management. “De sleutel tot ons succes vandaag is de goede samenwerking tussen de verschillende divisies”. Alles wordt nauwkeurig uitgevoerd en continu geoptimaliseerd. “Een snelle en hoogwaardige klantenservice is daarbij onze belangrijkste focus. Onze klanten zijn onze belangrijkste ambassadeurs en dat zien we ook terug in de duizenden positieve reacties die we ontvangen”, vertelt Hooft.

Het klinkt alsof het allemaal vrij snel ging. Was het direct een groot succes? “Succes komt nooit zomaar aanwaaien. We hebben er hard voor moeten werken. Ons succes heeft te maken met het nemen van de juiste beslissingen op de juiste momenten. Het bepalen van de juiste online strategieën in combinatie met ons unieke aanbod hebben ons het succes bezorgd dat we nu hebben”.

De keuze voor Lightspeed

Waarom werd er uiteindelijk gekozen voor Lightspeed? “Lightspeed biedt standaard een aantal SEO-onderdelen waarmee we onze vindbaarheid kunnen verbeteren. Bovendien is het CMS zeer gemakkelijk te gebruiken, wat erg prettig is wanneer je dagelijks veel orders hebt zoals wij. Ook zijn we erg blij met alle logistieke koppelingen die Lightspeed biedt. Al dat soort zaken maken ons dagelijkse werk een stuk gemakkelijk”, aldus Hooft.

Wat maakt Smartphonehoesjes.nl uniek?

Jullie zijn uiteraard niet de enige online aanbieders van smartphone accessoires. Wat maakt Smartphonehoesjes.nl nu uniek? “We verkopen een laagdrempelig product. Dat betekent dat ook onze service daar op moet aansluiten. Onze speerpunten zijn daarom gratis verzending, snelle levering en 14 dagen bedenktijd. Bovendien is het voor een product als dat van ons belangrijk dat klanten veel vrijheid hebben. We hebben daarom een groot assortiment van 15.000 verschillende producten op voorraad. Dat laatste draagt ook echt bij aan ons succes”.

smartphonehoesjes

Hoe promoten jullie Smartphonehoesjes.nl?

Online marketing is belangrijk werd al gezegd. Welke marketingkanalen hebben nu de beste resultaten opgeleverd? “Het zal je niet verbazen, maar Google is voor ons het belangrijkste geweest; zowel de organische als de betaalde zoekresultaten via Google AdWords. Daarnaast halen we ook veel uit Facebook, Marktplaats en verschillende vergelijkingssites. Deze sites hebben een koppeling met Lightspeed, dus die zijn gemakkelijk te beheren”.

Jullie hebben meer dan 16.000 Facebook likes. Dat is vrij indrukwekkend! Hoe hebben jullie dat gedaan? “We merken dat social media erg belangrijk zijn in het beslissingsproces van onze klanten. Steeds meer mensen bezoeken eerst bijvoorbeeld de Facebook-pagina van een bedrijf voordat ze kopen. Een actief social media beleid zorgt voor vertrouwen. We vinden het daarom belangrijk dat mensen online laten zien dat ze Smartphonehoesjes.nl kennen en dat kan via Facebook. Door onze klanten actief te betrekken, hebben we nu een trouwe fanbase die we vervolgens weer targeten met maandelijkse unieke Facebook acties”. Dus jullie halen ook veel klanten uit Facebook? “Facebook is één van de bronnen uit het kanaal sociale media, maar dus niet de enige. We zorgen ervoor dat we alles meten. Google Analytics is dan ook de basis voor al onze beslissingen, zo ook hoe we Facebook inzetten”.

Wat maakt een webwinkeldesign effectief?

Ons maandthema van augustus is ‘design’. Als ervaren webwinkeliers hebben jullie vast veel ervaring met het optimaliseren van jullie design. Wat maakt een webwinkeldesign vandaag de dag effectief? “Ten eerste moet een webwinkel simpel te gebruiken zijn. De journey die een bezoeker aflegt is idealiter zo kort mogelijk; vanaf de binnenkomst moet de bezoeker zo snel mogelijk naar de winkelwagen worden geleid en van de winkelwagen naar de bedankpagina. Er moet zo weinig mogelijk afleiding zijn, dus zo weinig mogelijk andere klikmogelijkheden en onduidelijkheden. De structuur die Lightspeed aanhoudt is voor onze conversie bijvoorbeeld zeer positief. Zorg er ook zeker voor dat de boodschap telkens helder en consistent is”.

Betekent dit ook dat jullie veel testen? “Testen is een continu proces. Een website is nooit helemaal klaar of maximaal rendabel. We hebben nu ook verschillende tests lopen. Het design is overigens gewoon een Lightspeed thema. Wel hebben we zelf al het beeldmateriaal en grafische uitingen ontwikkeld”.

vergaderruimte-2

Wat maakt een webwinkel succesvol?

Jullie zijn in 4 jaar hard gegroeid en groeien nog steeds. Wat is het geheim achter het succes van een succesvolle webwinkel? “Succes begint bij een goed team bestaande uit experts met heldere ideeën”, vertelt Hooft. “Daarna is passie een onmisbaar ingrediënt. Die passie leidt tot doorzettingsvermogen en de drang om perfecte en unieke producten te vinden. Naar mijn idee is succes gebaseerd op drie elementen: vindbaarheid, productaanbod en klantenservice. Je wilt dat mensen je webwinkel vinden, dat ze het gewenste product snel vinden en dat ze tevreden zijn over de manier waarop je ze hebt geholpen”.

Tips voor andere webwinkeliers

Hebben jullie nog tips voor andere webwinkeliers? Is er wellicht iets dat jullie 2 jaar geleden over het hoofd hebben gezien en jullie nu een succes heeft opgeleverd?

“Uniek zijn was voor ons heel belangrijk. Het simpelweg kopiëren van een ander werkt niet. Kies een markt en een product waarvoor je passie hebt en geef zeker niet op! Er zullen veel tegenslagen zijn, maar als je volhoudt en deze tegenslagen overwint, dan volgen er overwinningen die groter en mooier zijn dan de tegenslagen. Zal ik ‘m afsluiten met een mooie quote?” Graag zelfs! “Je kunt heel lang en heel veel nadenken over dingen, maar uiteindelijk gaat het om doen!”

Smartphonehoesjes.nl is deze maand Webwinkel van de Maand.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.