6 manieren om klantenbinding te boosten

6 manieren om klantenbinding te boosten

Je hebt een strak ingericht restaurant met fantastisch eten en een duidelijk en overzichtelijk menu, op een toplocatie in de stad. De volgende vraag is: hoe zorg je ervoor dat mensen bij je komen eten?

Er bestaat geen twijfel over het belang van gasten voor een horeca onderneming. Een fout die veel restaurateurs maken is dat ze hierbij te veel focussen op het werven van nieuwe gasten, terwijl terugkerend publiek minstens net zo belangrijk is voor het succes van een zaak. Volgens Dirk Gypen van Resengo, genereren vaste gasten meer omzet dan nieuwe gasten.

“Als je je vast klantenbestand kunt verhogen met 5%, kun je je omzet met 25 tot 100% verhogen.”

Het belang van vaste gasten

Dat belang is groot. Onderzoek wijst uit dat tussen de 50 en 70% van de omzet van een restaurant bij de vaste gast vandaan komt. Daartegenover staat dat je ongeveer 70% van je totale hoeveelheid bezoekers nooit meer terug zult zien.

Wat kunnen we hiervan leren? Als je het percentage terugkerende gasten kunt verhogen, kun je daarmee snel je omzet verhogen. Deze theorie wordt ook ondersteund door een recent onderzoek van de Harvard Business Review. Daar kwam uit naar voren dat restaurants met een hoge ‘RVR’ (repeat visitor rate) – van boven de 50% – een zeer grote kans hadden om het te redden. Restaurants met een lage RVR – van beneden de 25% – zouden het hoogstwaarschijnlijk niet halen.

Klantenbinding

Hoe bereken je jouw ‘RVR’?

De repeat visitor rate van je onderneming bereken je door de hoeveelheid terugkerende gasten te delen door de totale hoeveelheid gasten. Als je 1000 gasten per maand ontvangt, en 300 daarvan keren terug, is je RVR 30%.

Als je huidige RVR lager ligt dan 50%, hebben we een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat mensen sneller een tweede keer langskomen.

Hoe kun je ervoor zorgen dat gasten terugkomen?


1. Verzamel data van je gasten

Klinkt als een goede manier om heel snel een heleboel mensen te irriteren toch? Niet dus. Als mensen blij zijn met hun ervaring, hebben ze vaak totaal geen moeite met het verstrekken van hun gegevens. Anders kan het vragen van gegevens vaak al gebeuren bij het maken van de (online) reservering. Vanaf dat punt kun je bijhouden óf ze terug komen, en zo ja: hoe vaak dat is, en hoeveel ze gemiddeld bij je uitgeven. Ook kun je allergieën bijhouden, en vaste drankjes of andere voorkeuren noteren. Er bestaan verschillende tools die je hierbij kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld Resengo.

Klantenbinding

2. Richt je marketing op bestaande gasten

Het marketen van bestaande gasten kan je ontzettend veel opleveren. Harvard Business Review heeft ook hier onderzoek naar gedaan, en ze kwamen erachter dat waar eventuele nieuwe gasten een ROI van tussen de 4 en 6 hebben, de ROI van bestaande gasten tussen de 13 en 15 ligt. Dit betekent dat voor iedere euro die je in bestaande gasten investeert, je waarschijnlijk 15€ terugkrijgt in omzet – meer dan het dubbele dan bij nieuwe gasten. Dus; hou ook de gasten die je al kent op de hoogte van de acties die lopen, of bied ze een gratis drankje of dessert aan op hun verjaardag. Ze zijn de investering meer dan waard!

3. Maak van het negatieve iets positiefs

Er komt een moment waarop je je eerste slechte review gaat ontvangen. Dit betekent niet dat alles gelijk verloren is! Als eigenaar of manager kun jeer nog voor zorgen dat de negatieve review wordt omgedraaid naar iets positiefs. Verontschuldig, erken de kritiek van de gast, en neem contact met ze op over hoe je dit eventueel recht zou kunnen zetten. Ook hier kan ‘gratis’ je een heel eind brengen. Zorg er in ieder geval voor dat er op elke negatieve review gereageerd wordt, en steek nooit de schuld in de schoenen van de gast.

Op deze manier kun je er niet alleen voor zorgen dat ze alsnog een keer langskomen, maar kun je er zelfs voor zorgen dat een voormalig criticus een reclamemaker voor je wordt, en anderen aanmoedigt om ook zeker eens bij jou langs te gaan.


4. Gebruik tijdelijke promoties om een vast publiek te creëren

Iedereen houdt van een goede deal, en de perfecte deal kan er zomaar voor zorgen dat je een flinke stijging krijgt in je vaste gasten!

Denk hierbij aan een happy hour als je een bar runt, of een kids-only deal in een familierestaurant. Zo kun jij bekend komen te staan als ‘die bar waar iedereen te vinden is op vrijdag’ of ‘die plek waar je zo makkelijk met de kinderen heen kunt’, en kun je op die manier bepaalde doelgroepen aan je binden.

Het juiste kassasysteem kan je helpen bij het overzichtelijk uitvoeren van deze promoties. Het kan kan acties automatisch laten ingaan en ook weer stopzetten, zodat je personeel er niet continu op hoeft te letten

Klantenbinding

5. Focus op groepen

Leg bij het creëren van speciale acties de focus op groepen van drie of meer personen. Waarom? Omdat dit ervoor zorgt dat mensen hun vrienden of collega’s mee willen nemen naar jouw zaak. En hoe meer mensen je die eerste keer binnen weet te krijgen, hoe hoger de kans wordt dat een aantal van die mensen een tweede keer terugkomt.

6. Maak gebruik van een loyalty programma

Een van de beste manieren om continue business te creëren is het gebruik van een loyalty programma. Loyalty systemen werken zo goed omdat iedereen ervan houdt om beloond te worden voor ‘goed gedrag’. Het doel van een loyalty programma is dan ook om je gasten het gevoel te geven dat wanneer ze vaker bij je terugkomen, ze daarvoor iets terug krijgen. Deze beloning kan bestaan uit spaarpunten, kortingen, speciale aanbiedingen – je kunt het zo gek niet bedenken.

Het beste van dit alles? Het opzetten van een loyalty programma is relatief goedkoop en in veel gevallen kan het volledig geïntegreerd worden met je kassasysteem.

Conclusie

Het creëren van een vaste groep gasten kost tijd, moeite en geduld, maar is het allemaal waard. Nogmaals: een horecazaak waar meer dan 50% van de gasten naar terugkeert, maakt significant meer kans om te slagen. Trouwe gasten zijn simpelweg cruciaal voor je succes als ondernemer.

Benieuwd naar hoe Lightspeed je kan helpen bij het behouden van gasten?

Ontdek Lightspeed Klantenbinding