8 tech tips voor het runnen van jouw winkel

8 tech tips voor het runnen van jouw winkel

Of je nu al jarenlang in de business zit of nog maar net jouw retailzaak hebt opgezet, je ontkomt niet meer aan technologie op de werkvloer. In de meeste gevallen ben je zelf afhankelijk van technologie, dus het is belangrijk dat je voor de juiste systemen kiest om jouw zaak zo efficiënt mogelijk te kunnen runnen. Daarom lichten wij acht noodzakelijke tools uit die je niet kunt missen in een goedlopende retailzaak, of je nu een kledingwinkel, home & living store of sportzaak hebt.

1. Kassasysteem

Het kassasysteem staat meestal centraal in jouw zaak, en het is dus van enorm belang dat je voor een kassasysteem kiest die aan jouw wensen en behoeftes voldoet. Jouw kassa moet uitgebreide functies hebben, maar tegelijkertijd flexibel en makkelijk in gebruik zijn. Waar je ook op moet letten, is dat het kassasysteem mee moet gaan met nieuwe technologieën, door middel van regelmatige updates. Met Lightspeed Retail heb je een geavanceerd kassasysteem, op een iPad. Volgens Boris Blijham, co-eigenaar van The Phone Lab, draagt dit bij aan de klantervaring en de efficiëntie:

Het maakt het ook leuk dat op een iPad is. Dan kunnen mensen lekker meekijken, want het ziet er cool uit. Lightspeed scheelt ons per persoon en per week gewoon een dag werk.

Naast regelmatige updates, kun je met Lightspeed ook onder andere al jouw personeelsdata opvolgen, trends zien in bepaalde producten of categorieën en een overzicht hebben op al jouw vestigingen op één platform.

2. Card Readers

Een belangrijke factor van klantgerichte en snelle service is een goede betaalterminal. Er zijn genoeg flexibele en goedkope alternatieven op logge en trage betaalterminals. Het laatste wat je namelijk wilt zijn lange wachtrijen bij de kassa. Volgens Bob Phibbs, The Retail Doctor, zijn wachtrijen een grote afknapper voor shoppers. Zorg er dus voor dat ze snel en moeiteloos kunnen afrekenen.

Wanneer je een lange rij van 20 of 30 mensen ziet in een winkel, dan haak je af toch? Maar wanneer we zelf in een winkel werken verwachten we dat de klanten wachten. Dit is funest! Want die persoon die de rij ziet zal zijn telefoon nemen, het item noteren en het elders gaan kopen.

Link jouw kassasysteem met cardreaders die voor soepele en snelle betalingen zorgen. Contactloos betalen is tegenwoordig de norm, dus zorg ervoor dat je dit gemak ook aan jouw klanten aanbiedt. Met de cardreader van iZettle kun je bijvoorbeeld meteen aan de slag. Geen opstart- of installatiekosten, een directe integratie in jouw Lightspeed kassa en lage transactiekosten.

Bekijk de hardware pagina voor meer informatie over o.a. iZettle.

3. Personeelsplanning

Vaak wordt de personeelsplanning in retail gedaan middels Excel bestanden of andere inflexibele systemen, wat heel omslachtig en onhandig is als je met een groot team werkt of meerdere vestigingen hebt. Het inroosteren van medewerkers kan een puzzelwerkje zijn, en daarom is het geen overbodige luxe om met een personeelsplanner-software te werken. Deze kun je dan ook weer in jouw kassasysteem integreren, zoals bijvoorbeeld PersoneelsSysteem.

Iedere medewerker beschikt over eigen inloggegevens en kan hiermee via de mobiele app gegevens inzien, zoals het werkrooster, de gewerkte uren, de plus- en minuren en het vakantie-uren saldo. Met data, zoals urenregistratie en loonkosten heb je altijd duidelijk zicht op het personeel en de zaak.

Wil je meer retail tips? Join Lightspeed Connect!

Laat je inspireren op Europa's grootste retail & omnichannel event.

4. Analytics

Als het goed is heb je voor een kassasysteem gekozen waar je verschillende soorten data rapporten mee kan uitdraaien. Door deze data te analyseren, kunnen retailers beter begrijpen wie hun klanten zijn en wat zij willen. Door klantdata in de kassa bij te houden, kun je zelfs nog meer inzichten verkrijgen en gerichte marketing promoties opzetten. Ook kun je de winkel beter voorbereiden op bepaalde piekmomenten, zoals de feestdagen, door jaargegevens te analyseren. Wat verkocht goed, wat niet? Op deze manier kun je de vraag van de consumenten beter voorspellen en zorg je voor een betere afstemming van vraag en aanbod.

5. Boekhouding software

Boekhouding is meestal niet het meest interessante of boeiende onderdeel van een onderneming runnen, maar het is wel essentieel. Om alle zaken op een rijtje te hebben, is het belangrijk dat je een goed boekhoudsysteem hebt. Je hoeft het niet uit te besteden aan een boekhouder, want met een boekhoudsysteem dat direct in jouw kassasysteem geïntegreerd is, bespaar je veel tijd, geld en moeite. Elke transactie wordt automatisch doorgezet naar een digitaal kasboek. Met het Lightspeed Retail kassasysteem kun je verschillende boekhoud apps inzetten.

Meer weten over hoe je boekhouden en administratie kan aanpakken? Download deze gratis whitepaper.

6. Webshop

Geef jouw klanten ook de kans om vanaf thuis door jouw aanbod te browsen én aankopen te maken. Met een omnichannel aanpak verhoog je gegarandeerd de omzet, mits je het goed doet natuurlijk. Om een overzicht te behouden op de verkoop en voorraad, kies je het beste voor een systeem dat de webshop en fysieke winkelt met elkaar koppelt, zoals Lightspeed Omnichannel. Lees deze blog om meer te leren over hoe u omnichannel kan aanpakken.

7. Customer loyalty

We weten allemaal dat een loyale klant heel waardevol is. Door klantdata goed bij te houden, kun je jouw promoties personaliseren. Het is daarom nuttig om een loyaliteit software-systeem te koppelen aan het kassasysteem, zodat verkopen direct aan klanten worden gekoppeld en je email marketing kunt inzetten. Zo kun je relevante promoties sturen en herhaalbezoeken stimuleren bij jouw klanten.

8. Kortingscampagnes en stuntprijzen

Merk je dat een product in de winkel erg goed verkoopt? Dan kun je voor dit product een kortingscampagne creëren die de verkoop wellicht nog meer doet stijgen. Als je werkt met het juiste kassasysteem, dan kun je zeer eenvoudig een kortingscampagne op basis van euro’s of een percentage instellen. Daarbij kun je ook aangeven hoelang je de campagne wilt laten lopen: voor het aankomende seizoen of enkel vandaag. De campagne zal dan vanzelf geactiveerd en uitgezet worden, zonder dat je er meer naar om hoeft te kijken.

Alle tech tools die je nodig hebt in 1 kassasysteem.

Probeer Lightspeed Retail 14 dagen gratis uit.

 

5 KPI’s om je verkoop te meten tijdens de feestdagen

5 KPI’s om je verkoop te meten tijdens de feestdagen

Influencer Marketing - Het Stappenplan

Influencer Marketing - Het Stappenplan