Een eigen pop-up restaurant: 3 gouden tips

Pop-ups zijn niet meer weg te denken. Deze plekken verschijnen plotseling in de steden en gaan ook net zo snel weer weg. Het is een tijdelijk beschikbare plek, en dat geeft de pop-up zijn exclusieve en speciale karakter.

Het tijdelijke karakter van pop-ups maakt het moeilijk om harde cijfers te verzamelen. Wel kunnen we vaststellen dat pop-ups een blijvend fenomeen zijn. Een pop-up brengt namelijk meerdere voordelen met zich mee. Ondernemers hebben een plekje waar ze hun concept kunnen testen, meer naamsbekendheid kunnen werven of grote voorraden weg kunnen zetten. Daarbij komen ze veelal goedkoper uit met een pop-up dan bij een ‘normale’ zaak, want er komen geen langetermijninvesteringen aan te pas. Voor gemeenten zijn pop-ups een uitstekende oplossing om leegstand te voorkomen. En bij de consument valt een pop-up meestal wel goed; die vindt het vooral leuk om iets nieuws te kunnen ervaren.

Pop-up restaurant openen?

Verschillende ondernemers hebben hun pop-up al met Lightspeed opgezet. Vraag de mogelijkheden na bij een expert.

Genoeg redenen om je als restaurateur aan te sluiten bij deze trend. Maar waar moet je allemaal aan denken ? En hoe kun je het beste te werk gaan? Wij geven je drie gouden tips die jou op weg zullen helpen naar een eigen pop-up restaurant!

Tip 1: Zet je plannen op papier

Zet je plannen op papier

Achter de meeste succesvolle ondernemingen schuilt een ijzersterk plan. Het is daarom een goed idee om, voordat je aan je pop-up avontuur begint, eerst alle belangrijk punten op een rijtje te zetten. Een handige tool is de marketingmix voor horecaondernemers. Welke producten wil je precies verkopen? Hoe zou je deze willen serveren aan je gasten? Wat zijn de prijzen, wie is je personeel, welke locatie kies je en hoe wil je je tijdelijke concept promoten?

Naast het marketingplan is het ook belangrijk om een financieel plan uit te werken. Onderzoek hoe je jouw plannen gaat financieren en waar je het geld vandaan wilt halen.Je kan naar de bank gaan voor een lening, maar ook familie en vrienden kunnen een centje bijdragen. Daarnaast kun je ook crowdfunding overwegen.

Uiteraard hoef je geen roadmap voor het komende jaar te schrijven. Je pop-up is uiteindelijk van tijdelijke aard. Maar mocht jouw concept toch succesvol zijn, dan kun je je huidige ondernemingsplan gebruiken als basis om meer investeerders te werven en verder te groeien.

Tip 2: Bepaal welk doel je wilt nastreven

Bepaal welk doel je wilt nastreven

Bram Loggers, eigenaar van Leegstandsbestrijding.nl, adviseert toekomstige pop-up ondernemers goed na te denken over hun doel. Jouw doel bepaalt namelijk hoe je het beste je pop-up restaurant kunt opzetten. Loggers: ‘’Wil je reclame maken, […] dan heb je behoefte aan veel voorbijgangers. Is je doel een sample sale te houden dan is bereikbaarheid en parkeren belangrijker.’’ Grotere steden doen het altijd goed, maar onthoud dat hier een hoger prijskaartje aan hangt dan bij kleinere steden.

Als het je doel is om persoonlijk contact met je doelgroep te leggen, dan moet je staan waar je doelgroep aanwezig is. Bijvoorbeeld, wil je met een salade-bar studenten aansporen om gezonder te eten? Zet dan je pop-up op in een studentenstad of bij een campus en bied je gerechten aan voor een studentenprijsje.

Verwacht overigens niet dat je meteen veel geld zal verdienen aan je pop-up restaurant. Pop-ups leveren vooral naamsbekendheid en direct contact met je doelgroep op. Als het je doel is om snel de kas te spekken, dan is een pop-up restaurant waarschijnlijk niet voor jou.

Tip 3: Zet je dromen om in daden

Zet je dromen om in daden

Heb je jouw concept helemaal tot in de puntjes uitgewerkt? Dan is het hoog tijd om de eerste stappen te zetten! Om te beginnen kun je op zoek gaan naar een geschikte ruimte. Dit kun je eenvoudig doen via websites als Funda in Business. Voor ruimtes die specifiek bedoeld zijn voor pop-ups kun je bij Pop Up Plaza of Pop-Shop terecht.

Ook heb je de juiste vergunningen nodig. Welke vergunningen je nodig hebt, kan per gemeente verschillen. Wil je dus een pop-up restaurant in Amsterdam opzetten? Vraag dan bij de desbetreffende gemeente na welke vergunningen relevant zijn voor jou. Daarna kun je je richten op de inrichting en (eventueel) personeel.

Zoals je ziet kan een pop-up restaurant best wat werk opleveren. Maar de ervaring die je hiermee opdoet zal je altijd bij blijven. Geloof je dat jouw concept echt onder de aandacht gebracht moet worden? Dan kun je jouw idee ook testen bij de Nationale RestaurantPITCH, een actie waarin je een eigen volledig ingerichte pop-up restaurant op de Horecava 2018 kunt winnen! Word gecoacht door een team van pop-up experts en wie weet heb jij spoedig je eigen pop-up restaurant. Voor meer informatie en aanmelden, bekijk deze pagina.

Schrijf je in voor de Nationale RestaurantPITCH