Lightspeed Analytics: de belangrijkste concepten en termen uitgelegd

Lightspeed Analytics: de belangrijkste concepten en termen uitgelegd

Veel zakelijke beslissingen zijn gebaseerd op data. Goede ondernemers onderscheiden zich dan ook van de rest door datagedreven beslissingen te nemen.

Business intelligence-tools zoals Lightspeed Analytics zijn ontworpen om het ondernemers makkelijk te maken om data te verzamelen en te analyseren. Om alles uit deze tool te halen, helpen we je op weg met dit artikel door twee belangrijke concepten van Lightspeed Analytics uit te lichten: Dimensions en Measures

 

Dimensions en Measures: wat is het verschil? 

Eerst is het belangrijk om de definities voor Dimensions’ en Measures te geven: 

Dimensions

Dimensions zijn een manier om je data te definiëren en te groeperen. Het kan een item of categorie zijn, zoals een naam van een werknemer of een winkelnaam. Met Dimensions kun je kolommen vormen, filteren, en vergelijken. In de data tabel worden ze in het blauw aangegeven.

Measures

Measures zijn waarden. Het is bijvoorbeeld de totale omzet, de totale waarde in euro’s, of de totale omzet van een werknemer per uur. Deze velden veranderen afhankelijk van het datumbereik, filters, en de gekozen ‘dimensions’. In de data tabel worden ze in het oranje aangegeven.

Wat is het verschil tussen Dimensions en Measures

Dimensions zijn categorieën, terwijl Measures getallen in de categorieën zijn. 

Voorbeeld: Als je bijvoorbeeld het Sales by Category rapport bekijkt, is Dimension de item categorie (bijvoorbeeld kinderfietsen) en Measures de winst en de marges van de verkochte fietsen. 

Alle data Lightspeed Analytics is verdeeld in een Dimension (een concreet onveranderlijk feit) of een Measure (een berekening met een dynamische waarde).

 

Word een data-expert (zonder wiskunde skills)

Maak data gedreven beslissingen met Lightspeed Analytics

 

De belangrijkste Dimensions en Measures in Lightspeed Analytics

Dit zijn de belangrijkste Dimensions en Measures opgesplitst in vijf categorieën: 

  1. Basket metrics
  2. Klantstatussen
  3. Voorraadtermen en statistieken
  4. Klantstatistieken
  5. Verkooptermen en statistieken

Basket metrics

Er worden twee statistieken voor het winkelmandje gebruikt:

  1. Basket size
  2. Basket value

1. Basket Size

De basket size is het gemiddelde aantal verkooplijnen in één verkoop. In andere woorden, het is het item gemiddelde in elke transactie.

Als een klant twee tandenborstels en drie shampoos koopt, dan is het aantal verkochte producten vijf, maar de basket size is twee. De basket size helpt je om je personeelprestaties en upsells te meten.

2. Basket Value

De basket value is gerelateerd aan de basket size, maar meet euro’s in plaats van items. De basket value is dus het gemiddelde totale verkoopbedrag zonder BTW. Basket value wordt ook gebruikt om personeelsprestaties te meten. 

De basket size en de basket value zijn Measures in Lightspeed Analytics. 

 

Klantstatussen

Je klanten hebben drie klantstatussen: 

  1. At-risk
  2. Dormant
  3. Active

1. At-Risk Customers 

At-Risk customers komen nog bij jou winkelen, maar de duur tussen de winkelbezoeken is zo lang, dat ze snel in de dormant categorie terecht kunnen komen. Deze klanten behoren tot de laagste 10-20% van jouw terugkerende klanten. 

2. Dormant customers 

Dormant customers waren terugkerende klanten, maar de duur tussen hun winkelbezoeken is nu zo lang dat ze wellicht niet meer bij je terugkeren. 

Data voor je At-Risk customers, Dormant customers en Active customers kun je vinden in de Customer Lifetime Value rapporten. Zodra klanten de At-Risk of Dormant status krijgen, is dat het juiste moment om ze een persoonlijke aanbieding te sturen. 

3. Active 

Deze klanten behoren tot de top 80% van al jouw terugkerende klanten. 

Repeat customers zijn klanten die in het verleden meer dan één keer iets gekocht hebben. Ze kunnen één van de drie statussen krijgen, die tevens Measures zijn in Lightspeed Analytics. 

 

Voorraadtermen en statistieken

Er zijn vier voorraadtermen die je tegenkomt in Lightspeed Analytics:

  1. Days to sell out
  2. Dusty inventory
  3. GMROI
  4. Sell-Through

1. Days to sell out

Days to sell out is een Measure die berekent in hoeveel dagen het product uitverkoopt. Het is gebaseerd op het aantal producten die zijn verkocht in de afgelopen 90 dagen. 

2. Dusty inventory

Dit is een indicator die aangeeft hoeveel voorraad (in euro’s) er lange tijd niet verkocht is. Het moment dat het product als ‘Dusty’ wordt bestempeld staat standaard ingesteld op 180 dagen. 

Het Dusty Inventory rapport helpt je niet alleen om erachter te komen wat je minder populaire producten zijn, maar geeft je ook informatie over wat je wel of niet in de toekomst moet inkopen. Als je meerdere winkels hebt, bekijk dan de rapporten per winkel om de verschillen tussen de locaties te ontdekken. 

3. GMROI

GMROI staat voor Gross Margin Return on Investment. Het is een indicator die aangeeft hoeveel winst je maakt voor elke euro die je in je voorraad hebt geïnvesteerd (of een bepaald onderdeel van je voorraad). Het laat je dus zien of het de investering in een bepaald product waard is. GMROI is een Measure in Lightspeed Analytics. 

Je kunt je voorraad GMROI bekijken met het GMROI rapport. Analyseer het rapport per categorie en per leverancier om je voorraad en inkoopplannen te optimaliseren. Als je meerdere winkels hebt, bekijk dan je GMROI per winkel voor de meest nauwkeurige resultaten. 

Elk item van een inkooporder of transfer dat nog moet worden ontvangen valt onder On order. Dit is een voorbeeld van een Dimension in Lightspeed Analytics, ook al kunnen de producten On order per maand verschillen, omdat er geen numerieke gegevens worden berekend.  

4. Sell-through

Sell-through is het percentage items dat besteld is via een inkooporder, maar niet langer op voorraad is. Sell-through evalueert je meest winstgevende leveranciers, maar wees ervan bewust dat het mogelijk is een hoge Sell-through te hebben met een kleine impact op je winst. Je bekijkt je Sell-through percentage om erachter te komen hoe efficiënt je hebt ingekocht. 

Turns wordt in Lightspeed Analytics gebruikt als je door je voorraad heen hebt. Deze indicator geeft aan hoe vaak je je hele voorraad verkoopt. Turns is een Measure in Lightspeed Analytics. 

Om je Turns te meten ga je naar het Turns rapport. Bekijk dit rapport maandelijks om op de hoogte te blijven van de laatste trends. Bekijk ook de rapporten voor je Sell-through percentage om je voorraad te optimaliseren. Als je Turns laag zijn, kun je in het Sell-through rapport filteren op categorieën om te zien welke categorieën goed presteren en welke niet. 

 

Klantstatistieken

In Lightspeed Analytics zijn er twee klant-statistieken:

  1. Capture rate
  2. Lifetime value

1. Capture rate

Je capture rate is het percentage van het aantal verkopen waaraan een naam, e-mailadres, telefoonnummer of postcode gekoppeld is. The Capture rate is een Measure.  

Note: Lightspeed Analytics zoekt automatisch naar een naam, e-mailadres, telefoonnummer of adres van een klant. Retailers kunnen aanpassen welke informatie ze automatisch willen zoeken. 

Je kunt het Customer Capture Rate rapport gebruiken om te zien hoe goed je werknemers klantgegevens opslaan. Houd de capture rate goed in de gaten als je bijvoorbeeld een promotie e-mail verstuurt. Om de capture rate te verbeteren, kun je je werknemers een extra training geven. 

2. Lifetime value

Lifetime value, ook wel LTV genoemd, is een Measure die meet hoeveel een klant tot nu toe in je winkel heeft uitgegeven. Historical LTV laat de exacte waarde van een klant zien en hoeveel ze uitgegeven hebben in je winkel. Average LTV geeft je het gemiddelde van alle klanten.

Je kunt deze Measure vinden in het Customer Lifetime value rapport. Klanten met een hoge LTV kun je als VIPS behandelen om de relatie met je winkel of merk te versterken. Je kunt het rapport ook gebruiken om trends in je klantenbestand te analyseren, bijvoorbeeld welke promoties hebben een impact gehad op je average LTV? 

 

Verkooptermen en statistieken

Er zijn vier verkooptermen en statistieken in Lightspeed Analytics:

  1. Completed date
  2. Sale employee
  3. Sale line employee
  4. Upsell

1. Completed date

Dit is de datum waarop de verkoop betaald en voltooid werd in je kassaysteem. Het is een Dimension die je de mogelijkheid geeft te filteren op datum. 

2 en 3: Sale Employee en Sale line employee

Er zijn twee Dimensions die het succes van je werknemers meten: Sale employee is de werknemer die de volledige verkoop heeft afgerond, terwijl een Sale line employee samenhangt met een verkooplijn. Het zijn verschillende concepten waarmee je verschillende prestaties kunt meten. 

Het meten van Sale employee is belangrijk voor het Capture rate rapport. De Sale employee is namelijk vaak de persoon die klantinformatie vraagt. De Sale line employee is relevant voor Upsells, aangezien dat degene is die klanten op de vloer helpt. 

4. Upsell

Zodra een klant meer dan één product koopt, is elk extra product automatisch een Upsell in Lightspeed Analytics. Je werknemers hebben hier een sterke invloed op. Door Upsells te meten kun je ook de prestaties van je personeel meten. 

Note: Rapporten die de Upsells meten zien het laagst geprijsde items vaak als een Upsell en de hoger geprijsde items als het standaard item.  

Wil jij je Upsells zien? Ga dan naar het Upsell percentage rapport en pas de parameters aan zodat ze overeenkomen met jouw doelen. Als het percentage lager uitvalt dan je zou willen, dan kun je bijvoorbeeld je winkelindeling aanpassen of je werknemers een extra verkooptraining geven.

 

Duik dieper in je data met Lightspeed Analytics

Nu je de belangrijkste termen van Lightspeed Analytics weet, kun je zelf starten met het analyseren van je eigen rapporten. 

Gebruik je nog geen Lightspeed Analytics? Neem contact op met een van de Analytics experts. 

 

Analytics banner