De beste flyer designs voor retail

De beste flyer designs voor retail

Je krijgt ze in je handen gedrukt op straat en ziet ze liggen in koffiezaakjes, winkels en restaurants: flyers.

Helaas belanden veel van die reclame flyers vaak ongezien bij het afval. Maar goede flyers (lees: flyers met een goed design) kunnen de aandacht van potentiële klanten trekken en ze zelfs aanzetten tot actie. Of je als retailer een flyer wil ontwerpen ter promotie van de nieuwe collectie, een speciale aanbieding, een pop-up store of evenement – flyers kunnen een goede aanvulling zijn op je bestaande marketingstrategie.

De 7 flyer designs hieronder geven je zeker de benodigde inspiratie voor je nieuwe project.

Voor je eerstvolgende uitverkoop

retail flyerBron: creativemarket

Bij je volgende uitverkoop zijn er twee dingen die niet mogen ontbreken in het design van je flyer: wat je onder de aandacht wilt brengen (de uitverkoop) en de waarde ervan (tot 50% korting). Zorg dat die informatie direct zichtbaar is, zelfs voor lezers die slechts een korte blik op je flyer werpen.

Een manier om dit te bereiken is door niet te veel tekst te gebruiken. Zet alleen de nodige informatie op je flyer. Niet meer, niet minder.

Daarnaast kun je de flyer voorzien van het type product of lifestyle dat je verkoopt in je winkel. In het bovenstaande voorbeeld zijn dat streetwear en sportieve vrijetijdskleding. Het design is goed omdat het geen overdaad aan informatie bevat. Elke foto draait om één product (of twee, als je de sokken meetelt) op een rustige achtergrond en maar één accentkleur. De flyers zien er stijlvol uit en dat is ook het gevoel dat je de ontvangers van je flyer wilt geven. Een stijlvolle flyer staat voor een stijlvolle winkel. En een stijlvolle winkel betekent dat klanten die er kopen, ook stijlvol zijn.

Gebruik een flyer niet om een product te maar een ideologie te verkopen: een ideaalbeeld van de klant die ze willen zijn.

Om interesse voor je nieuwe collectie op te wekken

retail flyerBron: creativemarket

Net als de eerste flyer maakt dit design gebruik van neutrale kleuren met een subtiele accentkleur en eenvoudige geometrische vormen die de flyer karakter geven. De belangrijkste informatie is nog steeds op de flyer te vinden, maar het design is duidelijk minimalistisch gehouden, en dat werkt.

Ter promotie van het festival waar je producten verkoopt

retail flyerBron: bpando

Een flyer hoeft niet altijd te bestaan uit zachte, neutrale tinten. Soms zijn knallende kleuren juist heel geschikt. Met de opvallende, felle kleuren van de flyers hierboven heb je meteen de aandacht te pakken.

Als je overweegt felle kleuren te gebruiken, is het belangrijk te bedenken of ze passen bij de algemene stijl van je winkel of evenement. Als dat zo is, heb je alle vrijheid. Als dat niet zo is, schrikken je flyers mensen mogelijk af omdat ze niet bij je merk passen.

In het bovenstaande voorbeeld zijn felle kleuren heel geschikt omdat de flyers een muziekfestival promoten. Het gaat om jeugdig en energiek evenement. Dan is het logisch dat de flyers dat ook uitstralen. Felle kleuren passen bij de toon en sfeer van het evenement en geven de lezers meteen een idee van wat ze kunnen verwachten.

Voor het in-store event dat je organiseert

retail flyerBron: inspiration.de

Natuurlijk promoot je je aankomende in-store event op Facebook en Instagram, maar daarnaast is het slim ook flyers te maken. De bovenstaande flyer is een goed voorbeeld van een uitstekende promoflyer voor een in-store event, en wel hierom:

Ten eerste is de belangrijke informatie goed zichtbaar. Lezers zien meteen hoe het event heet en waar en wanneer het gaat gebeuren. Ten tweede zie je aan die ene afbeelding op de flyer direct wat het doelpubliek van het event is. Deze twee elementen maken dit tot een effectieve flyer.

Valt je intussen al iets op aan de kleuren van deze flyer? Gebruik maximaal vier kleuren. Van meer kleuren wordt je flyer rommelig en lastiger te lezen.

Voor de uitverkoop rond de feestdagen

retail flyerBron: paperandtype

Vlak voor de feestdagen is het verstandig je flyer te voorzien van beelden die passen bij de gelegenheid, zoals op de flyer hierboven.

Ook zonder neutrale achtergrond en gekleurde geometrische vormen kun je een flyer met een minimalistisch en clean design hebben. Het bovenstaande voorbeeld heeft één uitvergrote, elegante afbeelding en geeft klanten de informatie die ze nodig hebben om tot actie over te gaan (wat er gaat gebeuren, waar en wanneer).

Bonus: dit voorbeeld maak ook slim gebruik van van regeleindes om de informatie te ordenen. De flyer wordt daardoor beter leesbaar, vooral voor mensen die een vluchtige blik op de flyer werpen.

Voor de workshop die je geeft

retail flyerBron: thisisgatz

Een andere designtechniek die je zou kunnen gebruiken, is het gebruik van grafische illustraties in plaats van foto’s. Illustraties zijn minder geschikt voor fysieke producten zoals woonaccessoires en kleding, maar wel een goede manier om je creativiteit te laten zien en het doel van je flyer visueel te ondersteunen.

In het voorbeeld hierboven is een illustratie van een werkbank te zien. Het simpele, minimalistische design is stijlvol en clean, terwijl het doel van het evenement luid en duidelijk wordt overgebracht. Bovendien trekt de felblauwe kleur de aandacht meteen naar de belangrijkste informatie (wat, waar, wanneer).

Voor de pop-up store die je binnenkort opent

retail flyerBron: Canva

Niemand is vies van een beetje aandacht – zeker als je een tijdelijke pop-up store opent! Je wilt zoveel mogelijk aandacht trekken en interesse opwekken. Je kunt daarom bijvoorbeeld een trendy knalkleur gebruiken zoals in het bovenstaande voorbeeld.

Bovenstaande flyers hebben allemaal een goed design, maar om verschillende redenen. Onthoud dat een goed doordacht en uitgewerkt flyer design een groot verschil maakt voor het imago van je bedrijf en voor hoe succesvol de flyer is in het aansporen van je publiek.

Benieuwd hoe je van dit nieuwe publiek vaste klanten maakt?

Ontdek de top 4 loyalty oplossingen voor retailers