Wat het toilet over je restaurant zegt

Als je een restaurant ontwerpt, moet alles tot in detail kloppen. Van de glazen die je gebruikt tot het lettertype van de menukaart: alles heeft invloed op de culinaire ervaring van je gasten. Hoe kan het dan toch dat zoveel restauranthouders zo weinig aandacht aan hun toiletruimtes besteden?

Naar het toilet gaan is weliswaar een privé-aangelegenheid, maar het is toch een onderwerp waarover restauranteigenaren met elkaar zouden moeten praten. Want een negatieve toiletervaring kan het restaurantbezoek van de klant totaal om zeep helpen.

Wat betekent dit precies voor jou als restauranteigenaar? We hebben een lijstje gemaakt met dingen waarmee je rekening moet houden bij het ontwerpen van je toiletruimte. Met deze simpele tips zorg je ervoor dat je klanten gegarandeerd een memorabel bezoekje aan het toilet brengen.

cake-restaurant-restaurantandbardesign880-20-toilets
Source: design-milk.com

1) Houd je toiletruimte schoon

Bijna niks kan een restaurantbezoek zo ruïneren als een smerig toilet. Bekijk het eens door de ogen van de klant: als je toiletruimte er al zo uitziet, in wat voor staat moet je keuken dan wel niet verkeren?

Zelfs als je maar doodeenvoudige toiletten hebt, moet je er op zijn minst voor zorgen dat deze ruimtes brandschoon zijn. Stel zo nodig een onderhoudsschema op, zorg dat dit goed wordt nageleefd en zorg ervoor dat je toiletruimte altijd spic en span is.

womens-restroom
Source: canlis.com

2) Maak een thematoilet

Heb je een themarestaurant of heb je specifiek gekozen voor een bepaalde stijl? Als je dat thema doorvoert tot in je toiletruimte, blijft dat niet onopgemerkt. Neem Charleston Distilling Co in Charleston, North Carolina. Deze brouwer vestigde zijn toiletten in gigantische whiskyvaten. Het concept wekte zoveel indruk dat de distilleerder zelfs de tweede prijs won in de Cintas’ 2015 Beste Toiletruimte van de VS-wedstrijd.
Dit hoeft absoluut niet te betekenen dat je veel geld moet investeren in je toiletruimte: een beetje inspanning loont al. Simpele zaken als de kleur verf of het soort behang dat je kiest, kunnen een bezoekje aan het toilet al een stuk aangenamer maken.

charleston-distilling-co-barrel-restrooms
Source: businessinsider.com

3) Wees creatief

Heeft een van je vrienden wel eens gezegd hoe fantastisch het toilet er in een restaurant uitzag? Ik heb het wel eens meegemaakt. Sterker nog: ik was zelf degene die zo enthousiast was.

Een unieke toiletruimte is zo’n onverwachte verrassing dat klanten er automatisch over praten. Neem Ground Kontrol In Portland. Deze met een Pacman-mozaïekvloer en neonlicht versierde toiletruimte zul je niet snel vergeten. Nog niet overtuigd? Check dan de Instagram-pagina van deze bar. Je ziet dan vanzelf hoe gek klanten zijn op hun innovatieve design.

bon-appetit-ground-kontrol-bathroom
Source: bonappetit.com

4) Zet de toon

Laten we eerlijk zijn: de meeste mensen houden er niet van om naar het toilet te moeten gaan in een restaurant. Je moet je losrukken uit een goed gesprek, het toilet is soms moeilijk te vinden… en zo zijn er nog wel meer redenen. Gebruik daarom muziek om de ervaring van je klanten een beetje minder frustrerend te maken.

Weet je niet goed wat voor muziek je moet gebruiken? Vermijd allereerst alles wat te uptempo is ‒ je wilt je klanten immers een kalmerende ervaring bieden. Ikzelf ben gek op jazz of oldschool hiphop, maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur. Hoor je liever iets anders dan muziek? Volg het voorbeeld van Loló in San Francisco en probeer het eens met oceaan- en vogelgeluiden. Wat voor sound je ook gebruikt, zorg er in elk geval voor dat deze de toon van je restaurant reflecteert.

refinery29
Source: Refinery29.com

5) Speel met licht

Niets is zo erg als een toiletruimte met hard fluorescerend licht. Je klant wil zich opfrissen en niet het idee hebben dat hij in een verhoorruimte staat. Om het je gasten aangenamer te maken, kun je voor lampen met gedempt licht kiezen. Het doel is een relaxte omgeving te creëren waarin de klant zich kan ontspannen.

ee7a6b992b7814984aae193676df2c39
Source: 20qu.com

6) Het zijn de kleine dingen die het doen

Van verse bloemen tot pluchen handdoeken: kleine dingen maken grote indruk. Oog voor detail laat klanten zien dat je goed hebt nagedacht over de gehele klantervaring. En dat geeft hen een goed gevoel.

laist-ladies_the_grove
Source: cikss.com

7) Ken je publiek

Voor restaurants is inspelen op wat leeft binnen de community, een van de gemakkelijkste manier om een connectie te maken met klanten.Een perfect voorbeeld hiervan is Habana Outpost in Brooklyn, dat inspeelt op de gevoeligheden van de buurt waarin het is gevestigd. De eigenaar van dit ecologisch verantwoorde, door zonne-energie gedreven Cubaanse café weet maar al te goed dat zijn klanten milieubewust zijn. Hij doet er daarom alles aan om dit zijn klanten duidelijk te maken ‒ tot aan de toiletten toe, die worden doorgespoeld met regenwater dat wordt verzameld in een grote outdoor tank.

habana_outpost
Source: travel.usnews.com
Youri Hollier

Youri Hollier

Als Lightspeed's Social Media Manager onderzoekt Youri Hollier altijd nieuwe manieren om social media onder de aandacht te brengen binnen de bedrijfsorganisatie. Hij is geobsedeerd door alles wat digitaal is. Ook houdt hij ervan om buiten te zijn, waar hij doorlopend op zoek is naar de lekkerste broodjes van de wereld.