Optimaal voorraadbeheer voor fashion retailers

Optimaal voorraadbeheer voor fashion retailers

De modesector is een van de grootste industrieën in Europa. Kleding staat in 2019 in Nederland niet voor niks in de top 5 van meest gekochte producten online. De concurrentie – zowel offline als online – is dan ook moordend. Heb jij de juiste tools in huis om deze concurrentie aan te gaan? Een van de aspecten die echt verschil kunnen maken voor je modezaak is het voorraadbeheer. Ontdek hier welke voorraadbeheer tools voor fashion retailers hierbij kunnen helpen en hoe jouw kassasysteem hier een leidende rol in speelt. 

 

Effectief voorraadbeheer voor fashion retailers

Wist je dat 47% van de consumenten de winkel verlaat zonder aankoop, omdat een product niet op voorraad is? Dat zijn misgelopen potentiële klanten. Fashion retailers krijgen er nog een uitdaging bij: elk seizoen moeten nieuwe producten op grote schaal in het kassasysteem worden geïmporteerd en/of aan de webwinkel worden toegevoegd. Een goed kassasysteem helpt je om snel nieuwe producten in te voeren, inzicht te geven in jouw voorraad en deze optimaal te organiseren. Of je nu online, offline of via omnichannel verkoopt – alles kan worden gedaan vanuit één systeem. 

 

1. Geoptimaliseerd voorraadbeheer

Een georganiseerde voorraad is goed, maar een geoptimaliseerde voorraad is nog beter! Het kennen van je voorraad is belangrijk voor het succes van je winkel. Je moet weten wat goed verkoopt – de bestsellers – maar ook wat niet verkoopt, of minder dan verwacht. 

Met het instellen van automatische aanvulling en waarschuwingen voor lage bevoorrading houd je je voorraad dagelijks op peil. Met deze functie mis je nooit een verkoop. Rapporten vertellen je op de lange termijn welke items je volgend seizoen weer zou moeten aanschaffen en welke items je beter niet meer kunt inkopen. 

 

Het is altijd moeilijk om te weten waarom iets goed verkoopt of waarom niet. Een item waarvan we denken dat die heel goed gaat aanslaan, verkoopt misschien onder verwachting, en omgekeerd. Daarom is het heel handig om toegang te hebben tot data die ons helpt betere beslissingen te maken in de toekomst. – Lewis & Melly, Louis en Melanie Lemmens

 

2. Geïntegreerde leverancierscatalogi 

Voordat je het door hebt is het alweer tijd om nieuwe producten te selecteren voor het komende seizoen.. Dat betekent ook dat je die bestellingen snel bij je leveranciers moet kunnen plaatsen.

In Lightspeed Retail kun je rechtstreeks bestellingen plaatsen door te kiezen uit meer dan 3.000 vooraf geïntegreerde leverancierscatalogi. Al je bestellingen worden rechtstreeks vanaf je kassasysteem doorgevoerd. Zo combineer je al je aankopen en overschrijvingen op één hoofdorder. Alles is gecentraliseerd voor jouw gemak.

Bovendien kun je defecte of beschadigde producten snel retourneren aan leveranciers, waardoor ze automatisch uit je inventaris worden verwijderd.

Slimmer en efficiënter je kleding verkopen?

Kies voor het fashion retail kassasysteem met ingebouwd voorraadbeheer.

 

3. Import Tool – 10.000 items in één minuut

Heb je al je bestellingen al binnen en liggen er nu tientallen dozen in je winkel?  Het Lightspeed Retail kassasysteem maakt van dit normaliter tijdrovende klusje verleden tijd. 

Met de importtool kun je maximaal 10.000 items importeren in minder dan een minuut. Dat betekent dat je jouw nieuwe collectie nog diezelfde dag kunt verkopen. 

 

Voorraadbeheer voor fashion retailers

4. Aanpassing van categorieën en labels

Het is belangrijk om een voorraadstructuur te creëren die voor jou werkt. Je kunt bijvoorbeeld elk product categoriseren en labelen om zo nog meer tijd te besparen. 

Sorteer je artikelen op type, waarbij je het serienummer opgeeft om producten sneller te terug te vinden of kortingen op specifieke producten toe te passen. Tegelijkertijd kun je de kosten en winstmarges per categorie of label beter in de gaten houden, en aanpassingen maken wanneer dat nodig is.

 

5. Eindeloze productvariaties 

Heb je nieuwe T-shirts of broeken in verschillende kleuren en maten? Met Lightspeed Retail kun je de verschillende variaties gemakkelijk importeren dankzij geïntegreerde product matrices. Je kunt de artikelen die je verkoopt in verschillende varianten configureren, zoals kleur, materiaal, prijs en maat. Zo voorkom je dubbele producten in je voorraad en zijn je producten makkelijker vindbaar.