10 marketingtips voor een succesvolle Back to School campagne

10 marketingtips voor een succesvolle Back to School campagne

De vakanties komen langzaam weer ten einde. Dat betekent ook dat het back to school seizoen weer voor de deur staat. Voor retail ondernemers is dit vaak een van de drukste periodes van het jaar. Ouders en scholieren gaan op zoek naar de hipste rugzakken, leukste agenda’s, nieuwe laptops en kleding om het nieuwe schooljaar mee te beginnen. Voor retailers is dit het perfecte moment om een goede marketing campagne neer te zetten en de omzet te laten pieken. Om dat te doen is het belangrijk om eerst de trends rondom het back to school retail seizoen van dichtbij te bekijken om vervolgens de marketing tips te delen. 

Back to school trends

De National Retail Federation doet elk jaar een groot back to school onderzoek in de USA. Dit jaar is opnieuw gebleken dat de totale back to school uitgaven elk jaar alsmaar hoger worden. In 2019 wordt er opnieuw een piek verwacht: de verwachte gemiddelde uitgave per huishouden is $696,70 voor families met basisschool scholieren en $967,78 voor families met middelbare scholieren. Beide groepen geven vooral veel geld uit aan schoolartikelen, elektronica, kleding en accessoires. Afhankelijk van de groep – basisschool scholier of middelbare scholier – zijn bepaalde aankopen belangrijker dan andere: 

Statistics back to school

Bron: 2018, NRF

Volgens Ingenico worden de meeste schoolspullen in Nederland en België voor september gekocht (88%). In september volgen de last minute aankopen (12%). De fysieke winkels hebben het tijdens deze periode het drukst, want enkel 29,3% van de Nederlanders koopt back to school artikelen via webshops. Ondanks dat online achterloopt, is het goed om te kijken welk verkoopkanaal past bij jouw winkel. 

10 marketingtips voor een succesvolle back to school campagne

1. Analyseer je data en promoot de juiste producten

Start met het analyseren van je data en focus je back to school campagne op de items die het best verkopen of een extra push nodig hebben. Het beste is om real time data te analyseren, maar ook de resultaten van voorgaande jaren mee te nemen. De data kun je bekijken door middel van Google analytics (koppel je webshop) of de rapporten uit je kassasysteem. Welke items worden het best verkocht en welke minder? Welke items brengen het meeste geld op? Wat verkoopt het beste in de webshop of in de winkel? Ontdek of er verschillen zijn tussen leeftijdcategorieën, locaties of geslacht. Hoe meer informatie je hebt, hoe gerichter je je marketing daarop kunt aanpassen. 

2. Laat je back to school assortiment opvallen

Zorg dat je back to school assortiment duidelijk aanwezig is. Heb je een fysieke winkel? Plaats dan je assortiment op een opvallende plek (of bijvoorbeeld in de etalage) en zorg dat het in de stijl van het thema is. Plaats je producten aan de rechterkant in de winkel, want mensen zijn geneigd om met de klok mee te lopen. 

Heb je een webwinkel? Zorg er dan voor dat je campagne op je webshop gericht is op back to school. Je kunt speciale banners laten ontwerpen en de productcategorieën in de spotlight zetten. De volgende categorieën doen het over het algemeen goed op webshops: 

  • Kleding en accessoires
  • Schoolartikelen
  • Boeken
  • Elektronica
  • Sportkleding
  • Muziek
  • Video

Back to school Bol.com

Bron: Bol.com

Met Lightspeed eCom kun je je online design eenvoudig aanpassen. Feature producten of productcategorieën op de homepage: klik op Design > Featured products of Featured categories > Add Product of Add Category.

3. Zet social media in voor je back to school campagne

Jongeren gebruiken veel social media en daarom is het een perfect kanaal om te gebruiken voor je back to school campagne. Volgens een onderzoek van RTL Nieuws zijn Youtube, Instagram en Snapchat de populairste social media kanalen onder kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. Hun favoriete onderwerpen zijn muziekvideo’s (77%), wetenschap (76%), sketches (72%) en DIY-video’s (72%). Creeër campagnes rondom je back to school artikelen met onderwerpen die je doelgroep aanspreken en wees aanwezig op de kanalen waar ze zich bevinden. 

Maak je content interessant zodat je interactie stimuleert en zoveel mogelijk organisch verkeer genereert. Zet bijvoorbeeld influencers in voor Youtube of laat Instagram volgers hun vrienden taggen. Je kunt ook een winactie opzetten waardoor volgers je back to school content gaan delen en persoonlijke informatie achterlaten die je voor e-mail campagnes kunt gebruiken. Maak gebruik van emoticons, gifs en de juiste hashtags om de doelgroep aan te spreken. Wil je het je de campagne een extra push geven, zet dan social media budget in om meer traffic te genereren. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer omzet. 

Vergeet vooral niet om producten te taggen en volgers te leiden naar je webshop. Instagram shopping en Facebook shopping leent zich hier goed voor. Ze zijn je nieuwe ‘etalage’ en laten je volgers in enkele klikken je producten kopen. 

Back to school Instagram voorbeeld

4. Werk samen met influencers

Influencers hebben een goede band met hun volgers. Zij begrijpen precies wat hun volgers bezighoudt en zijn dus de aangewezen personen om jouw back to school producten of campagne te promoten. Het is belangrijk om met de juiste influencers samen te werken om het juiste resultaat te behalen. Denk bijvoorbeeld aan mom-bloggers die andere moeders tips kunnen geven over hippe back to school producten voor hun kroost, of kind-vloggers die graag hun leeftijdsgenoten laten zien wat zij voor producten gebruiken in het nieuwe schooljaar. De influencer moet passen bij jouw product, merk en budget. Hoe je samenwerkt met influencers, lees je hier. 

5. Zorg ervoor dat je mobile responsive bent

Iedere retailer zal eraan moeten geloven: mobile responsiveness. Shoppen gebeurt steeds vaker via mobiele telefoons en zeker de jongere generaties hebben hier een voorkeur voor. Zelfs als jouw klanten niet online kopen, is er een grote kans dat ze jouw winkel eerst via hun mobiel hebben gevonden. Is jouw webshop of website nog niet mobile responsive, dan is dit de ultieme gelegenheid. 

Om je webwinkel net zo goed te laten draaien op mobiel, als op een tablet of laptop, kun je het beste kiezen voor een mobile responsive webdesign. Dat zal de navigatie snelheid verhogen en qua design goed uitzien op elk apparaat. Zelfs het afrekenen wordt zo makkelijker gemaakt en voorkomt dat mensen hun winkelwagentje verlaten zonder af te rekenen. 

Zet jij video content in tijdens je back to school campagne? Denk dan goed na over de verschillende formaten die je gebruikt, zodat je video op elk apparaat goed te is. 

Products for school

6. Laat je e-mail marketing aansluiten bij je doelgroep

E-mail marketing helpt je de juiste doelgroepen aan te spreken en ze te informeren. Promoot speciale acties of stel ze op de hoogte van de producten die nieuw zijn binnengekomen. Als je geen schoolspullen verkoopt, kun je producten promoten die wel aan het back to school thema gelinkt kunnen worden, zoals kleding, elektronica of meubels. Heb je een speciale back to school actie of promotie, benoem deze dan in je e-mail. Om je e-mailmarketing echt goed van de grond te krijgen zul je consequent moeten e-mailen en A/B tests uitvoeren om te kijken wat werkt en wat niet. 

7. Doe content die er toe doet

Als retailer is het je doel om je producten te verkopen en een zo hoog mogelijke omzet te draaien. Om dat te kunnen doen is het belangrijk om relevant te zijn voor je doelgroep en een band met ze op te bouwen. Daarbij is het van belang dat je je doelgroep goed kent. Is jouw doelgroep ouders die schoolspullen koopt voor hun jonge kinderen, deel dan content zoals lunch ideeën of hoe kinderen kunnen wennen op hun eerste schooldagen. Is jouw doelgroep studenten die net op kamers gaan, deel content zoals studentenrecepten of het inrichten van een nieuwe kamer. 

Bron: Ikea.nl

8. Maak gebruik van trends

Focus op bepaalde trends die je kunt gebruiken tijdens je back to school campagne om relevantie te creëren. Dit kunnen trends zijn die een bepaalde doelgroep aanspreken of algemene trends op het gebied van mode, meubels, video en games – de categorieën die passen bij back to school. Bij jongens is Martin Garrix en Voetbal International populair, terwijl de meiden eerder warm lopen voor het merk My Jewellery en Frozen. Algemenere trends zijn bijvoorbeeld hippe waterflessen, schriften met nostalgische prints, regenjassen, marmeren designs en athleisure. Deze trends kun je allemaal linken aan de producten die jij verkoopt of aan de campagne stijl. 

9. Start de Back to school promoties

Aangezien de meeste back to school spullen in augustus gekocht worden en nog een laatste golf in september wordt verwacht, is het een goed moment om nu te starten (of door te gaan) met speciale back to school promoties. Geef bijvoorbeeld een gratis etui weg bij aankoop van €100,- aan back to school producten of gratis verzending bij meer dan €20,-. Dit kan voor shoppers een trigger zijn om net nog iets extra’s te kopen. Deze acties kun je online of offline boosten. Je kunt ook de promotie online kenbaar maken via social media om meer mensen naar je winkel te krijgen. 

Lightspeed eCom tip: In de eCom backoffice kun je een tijdelijke kortingsactie voor je back to school campagne creëren. Stel je gewenste kortings-regels en codes in via Marketing > Discount Codes of Discount Rules. 

agenda, laptop and schoolbag

10. Creëer een unieke beleving

Alleen je producten verkopen is niet genoeg. Winkeliers willen vermaakt worden en retailers moeten opvallen om hun concurrentie de baas te blijven. Back to school is de uitgelezen kans om een in-store event te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan speciale meetings in je winkel waarbij je vloggers uitnodigt of start een back to school pop-up winkel met een thema dat de jeugd aanspreekt. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt: een game zone, een dj-tafel waar jongeren zelf muziek kunnen draaien of een BN’er uitnodigen waar veel jongeren fan van zijn. Wil je het liever iets kleiner aanpakken, denk dan bijvoorbeeld aan een hoek met een boekenkaft-service waarbij je je kaftpapier kunt personaliseren. Het gaat er vooral om dat het de doelgroep aanspreekt en dat het een verrassingseffect creëert. Dan ben jij klaar voor het back to school seizoen!