Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

8 Valentijnsdagtips voor horecaondernemers

8 Valentijnsdagtips voor horecaondernemers

Valentijnsdag. Maar liefst 30% van de Valentijnsvierders in Nederland neemt zijn geliefde mee uiteten. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Hoe kun jij er als horecaondernemer voor zorgen dat dit etentje zó bijzonder wordt dat ze ieder jaar bij je terugkomen? Zorg voor een onvergetelijke ervaring, en onderscheid jezelf van de concurrentie. Hier vind je 8 Valentijnsdagtips voor horecaondernemers zodat jij het meeste uit Valentijnsdag kunt halen:

1. Oog voor detail

Mensen hebben hoge verwachtingen voor Valentijnsdag, en wat je als ondernemer gepland hebt moet aan die verwachtingen voldoen. Details zoals een speciaal menu, een andere aankleding dan normaal, en eventueel een romantische verrassing aan het einde van het diner kunnen ervoor zorgen dat je een extra bijzondere avond creëert voor je gasten. Besef je als horecaondernemer dat het om meer dan alleen eten gaat die avond; het gaat om de hele ervaring.

2. Liefde gaat door de maag

Zet een rode of roze cocktail op het menu, en creëer een ‘Valentine Special’ menu-item met chocola, oesters, aardbeien of een andere afrodisiac. Dagen als deze zijn een uitgelezen kans voor de chef om te laten zien hoe creatief hij is, en hoe hij een standaard menu kan omtoveren naar iets verrassends en romantisch.

Valentijnsdagtips voor horecaondernemers

3. Zorg ervoor dat mensen terugkomen

Valentijnsdag is een perfecte aangelegenheid om gasten die deel uitmaken van je loyalty programma een Valentijns smsje of e-mail te sturen met een speciale actie of een gepersonaliseerd berichtje. Zo zorg je ervoor dat jouw restaurant on top of mind is bij de restaurantkeuze voor Valentijnsdag.

Met een beetje geluk, kun je er ook voor zorgen dat gasten die nog geen gebruik maken van je loyalty programma terugkeren of –  misschien zelfs vaste – gasten worden.  Deel kortingsbonnen uit voor bij hun volgende bezoek of vraag of gebruik willen maken van het loyalty programma.

Meer tips voor het behouden van klanten?

Lees 2 loyalty programma technieken om meer klanten te trekken

4. Gebruik social media

Zet een online actie uit waarbij mensen hun ontmoetingsverhaal of beste foto als stel kunnen delen (mét toepasselijke hashtag natuurlijk). Ook kun je gasten op Valentijnsdag vragen een selfie met een geliefde te posten en jouw restaurant te taggen. Verloot een gratis diner onder de inzendingen. Met deze Valentijnsdagtips voor horecaondernemers zorg je ervoor dat je niet alleen op de dag zelf meer exposure krijgt.

5. Houd ook rekening met de thuisblijvers

Ieder stel is anders, en zo zijn er ook meer dan genoeg lovers die liever samen op de bank blijven hangen. Om ervoor te zorgen dat je ook hen bereikt is het belangrijk je bezorgservice op scherp te hebben staan. Ook hier kun je leuke acties toepassen! Geef bij iedere bestelling een roos, of bied een gratis fles wijn aan bij een bestelling van meer dan €50.

6. Organiseer een optreden met live muziek

Om te voorkomen dat je zaak eruit ziet als een aflevering van the Love Boat, is het belangrijk om te weten hoe je een romantische sfeer ook in subtielere mate over kunt brengen. In plaats van alles onder te dompelen in roze en rood, kun je de fysieke versieringen ook minimaal houden, en in plaats daarvan een bijzondere sfeer realiseren met een live optreden van een jazz band.

7. Vergeet de singles niet

Hoewel Valentijnsdag de dag van de liefde is, zijn er natuurlijk ook meer dan genoeg singles die ook een leuke avond willen hebben. Jij kunt je als ondernemer onderscheiden van de rest door je te focussen op deze doelgroep. Geef een anti-Valentijnsfeest, of organiseer een wijnproeverij voor groepen single vriend(inn)en (oftewel “Galentines”).

8. Creëer een gevoel van urgentie

Geef je gasten het idee dat ze snel bij jou moeten reserveren. Communiceer via social media dat het slim is om er op tijd bij te zijn, zo ben je snel op de hoogte van hoeveel gasten je op die avond kunt verwachten. Een bijkomend voordeel is dat je op tijd een goede inschatting kunt maken van hoe druk je het die avond krijgt. Zo kun je je inkopen naar verwachting aanpassen en hoef je geen overmatige voorraad weg te gooien.

Geïnspireerd door deze Valentijnsdagtips voor horecaondernemers?

Probeer Lightspeed Restaurant

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing