In de Beethovenstraat barst het van de ondernemersdrang. Naast talloze nichezaken, luxe boetieks, en interieur- en kledingateliers is er ook voor liefhebbers van gastronomie en delicatessen een groot aanbod.
Daar is nog niet zolang geleden et CLAIRE bijgekomen, een speciaalzaak die zich toelegt op viennoiserie – kleine banketmeesterwerkjes – en daarbij klasse-koffie en een selectief aanbod van mousserende wijnen, champagne, witte en rode wijn serveert.
Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:
- La crème de la crème
- From Vienna with love
- Lightspeed in twee woorden
- Tech tools tegen bottlenecks
- The future is bright (yellow)
Maak kennis met Lightspeed Restaurant
Ontdek op welke manieren ons geavanceerde kassasysteem de dagelijkse operaties binnen jouw horecazaak kan vereenvoudigen en optimaliseren in onze gratis gids.
La crème de la crème
Met een achtergrond in modewereld, een stevige passie voor food, en een opleiding als professionele barista, was het de droom van Ewout de Jong om een eigen merk te creëren. Samen met zijn partner-in-crime, Frank Wesseling, zelf patissier en uitbater van een patisserie in Den Haag, was de stap naar et CLAIRE snel gezet.
“We zijn bewust voor iets compleet anders gegaan. Geen patisserie, bakkerij, lunchroom of koffiezaak, maar een compleet nieuw concept waar we een eigen merk omheen hebben opgebouwd,” vertelt Ewout. “Het was onze bedoeling om iets herkenbaars te creëren, en een plek waar mensen zich tot aangetrokken worden.”
Het woord viennoiserie spreekt tot de verbeelding, en maakt mensen nieuwsgierig.
Aan branding ontbreekt het inderdaad niet in et CLAIRE. De typerende gele crèmekleur is niet voor niets dominant in de huisstijl van de viennoiserie. Van de terrasluifel tot de warmgekleurde binnenmuren, de koffiebekers en de verpakkingsdozen – komt iets van et CLAIRE, dan zie je dat van veraf. De viennoiserie werd in een mum van tijd een populaire trekpleister voor mensen die op zoek waren naar net dat ietsje meer.
“Het woord viennoiserie spreekt ook tot de verbeelding, en maakt mensen nieuwsgierig,” gaat Ewout verder. “We zijn sinds november open, maar genieten nu al van heel veel aandacht vanuit de sector. Mensen vinden de sfeer en onze producten geweldig. Gasten komen al filmend binnen dankzij onze opvallende inrichting en gele kleurkeuze, en daar worden ze spontaan vrolijk van. En ze laten zich met een koffiebekertje of een box voor de winkel fotograferen. Dat is natuurlijk waar we op hadden gehoopt, en het is fantastisch om te zien dat het ook echt zo is.”
From Vienna with love
Of het nu Marie-Antoinette van Oostenrijk was die uit haar thuisland kipferls liet importeren naar het koninklijk paleis, of de Boulangerie Viennoise van August Zang in Parijs waaraan viennoiserie haar naam ontleent, doet er in feite niet echt toe. Zolang de boter maar Frans is en het deeg versbereid.
et CLAIRE is een open productieruimte waar gasten ondergedompeld worden in het gastronomisch live theater dat Pascalle elke dag ten tonele brengt.
Dat zijn ook de voorwaarden van chef-patissier Pascalle Veen, het creatieve brein achter wat er elke dag vers op de toonbank wordt gepresenteerd. Jarenlange ervaring in de patisserie, ijs- en chocoladeproductie en een stage bij een driesterrenrestaurant hebben haar van de nodige knowhow en expertise voorzien om culinair los te gaan in het atelier van et CLAIRE.
et CLAIRE is een open productieruimte waar gasten ondergedompeld worden in het gastronomisch live theater dat Pascalle elke dag ten tonele brengt. Daar experimenteert ze met nieuwe technieken en smaakcombinaties, waardoor je naast zoete én hartige viennoiserie ook haar persoonlijke signature creaties gepresenteerd krijgt, met onder andere verse truffel, Parmezaanse kaas of kimchi.
Lightspeed in twee woorden? “Snelheid en inzicht.”
In zijn tijd als zzp’er werkte Ewout bij allerlei verschillende bedrijven. Daar heeft hij, door met talloze andere systemen te werken, heel veel geleerd. Als barista kwam hij voor het eerst in contact met Lightspeed.
“Lightspeed werkt logisch en snel en dat is precies wat je als ondernemer nodig hebt,” vertelt hij. “Andere systemen werkten vaak wat stroever. De gebruikservaring is ook heel prettig, waardoor ons hele team in een mum van tijd was opgeleid.”
Naast snelheid en gebruiksvriendelijkheid is data ook iets waar Ewout bij zweert: “Je hebt al je data continu bij de hand. De backoffice geeft ontzettend veel inzicht en laat zien hoeveel je op één dag verkoopt versus wat je hebt ingekocht, en waar je piek- en daluren liggen, zodat je kunt nagaan wat de verklaring daarachter is.”
Tech tools tegen bottlenecks
In een zaak zoals et CLAIRE, waar gasten zowel ter plaatse als voor takeaway kunnen aankloppen, zijn de transacties vaak lager in waarde, maar hoog in aantal.
Enter Lightspeed Payments: “In zo’n situatie ben je heel blij dat je kassa en betaalterminal goed en logisch samenwerken, zeker als er een lange rij staat te wachten,” voegt Ewout toe. “Omdat het vaak druk is in onze zaak, zijn simpele, snelle afhandelingen van betalingen aan de kassa meer dan gewenst.”
et CLAIRE werkt ook met koffie van de hoogste kwaliteit, in lijn met de rest van het aanbod. Daarom heeft Ewout zich ook gespecialiseerd als barista. Maar tijdens zijn opleiding en stages zag hij dat het in veel drukbezochte koffiezaken vaak fout liep bij het verwerken van bestellingen.
“Ik merkte dat, wanneer het druk was, de bonnetjes voor koffie zich vaak snel opstapelden, en dat werd heel snel heel onoverzichtelijk,” vertelt hij. “Vaak werden eenvoudige bestellingen eerst afgehandeld, ongeacht hun prioriteit, gingen bonnetjes verloren of werden er dingen over het hoofd gezien.”
Om de foutmarge en de kans op vertragingen en vergissingen te verlagen, besloot Ewout om Lightspeed’s Kitchen Display System in huis te halen. “Naast het koffiezetapparaat staat nu een extra iPad waarop ons personeel alle bestellingen kan zien, wanneer ze zijn binnengekomen, en in welke volgorde.”
The future is bright (yellow)
Ewout ziet de toekomst vrij geel – jawel – kleurig in. Samen met Frank is het hun missie om et CLAIRE een internationaal succes te maken. Grote steden zoals Antwerpen, Londen en Parijs lonken.
“et CLAIRE is geen concept dat je uitrolt in elke willekeurige stad,” gaat hij verder. “We mikken op een relatief hoger marktsegment. Door de keuze en hoge kwaliteit van de producten waarmee we werken en die we serveren, heeft het ook een bepaald exclusief karakter. Dat merk je ook aan het bestedingspatroon van onze klanten.”
“Nu zijn we ons nog aan het concentreren op het structureren van de processen, en vooral op het aantrekken van extra krachten in de productie. Dat zijn de huidige prioriteiten, maar we kijken zijdelings al naar de toekomst om te zien hoe we verder kunnen gaan.”
Benieuwd hoe Lightspeed’s geavanceerde kassasysteem en praktische add-ons zoals Lightspeed Payments en Kitchen Display System jouw horecazaak kunnen helpen optimaliseren? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek het zelf.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.