Hoe retailers kunnen inhaken op Pride

Hoe retailers kunnen inhaken op Pride

Het eerste weekend van augustus is het weer zover: Pride Amsterdam, met als klapper op de vuurpijl de Canal Parade op 3 augustus. Pride wordt ieder jaar georganiseerd om te vieren dat je kunt zijn wie je bent, en om aandacht te vragen voor gelijke mensenrechten en de acceptatie van de LGBTQ community. Dat dit een belangrijk feest is om te vieren snappen ze ook in de retailwereld. Steeds meer retailers doen mee: sommigen zien het als een uitgelezen moment voor een marketingstunt, anderen willen laten zien dat hun bedrijf achter diversiteit en gelijke rechten staat. Vanuit dit laatste standpunt delen we manieren hoe jij als retailer kunt inhaken op Pride.

inhaken op Pride

Creëer originele social media content

Social media is het perfecte platform om te laten zien hoe jouw onderneming Pride support. Instagram biedt verschillende features waarmee je elke post een Pride tintje kunt geven. Gebruik bijvoorbeeld regenboogkleurige hashtags zoals #pride2019, #equalitymatters en #lgbtq. Zelfs je story ring kleurt dan in de vlagkleuren. Facebook doet ook mee met o.a. speciale achtergrond templates voor je berichten. Met deze features kun je je eigen creativiteit erop los laten en een pakkende social media campagne maken.

Pride sokken

Maak je etalage regenboog proof

Met een paar simpele veranderingen in je etalage kun je al inhaken op Pride. Gekleurde vlaggen en slingers maken er meteen een Pride-feest van. Om er echt uit te springen pak je het grootser aan: gebruik veel felle kleuren en gekke attributen. Geef met een hashtag klanten en voorbijgangers een trigger om jouw unieke etalage te delen via social media.

Bezoek een van de Pride evenementen

Tijdens de Pride-week kun je als retailer deelnemen aan talloze evenementen. Kies een evenement uit dat past bij je bedrijf en waar je voor staat. Heb je bijvoorbeeld een sportwinkel doe dan mee met de sportactiviteiten in het Pride Park. Heb je een connectie met muziek, ga dan dansen op Pride at the Beach festival. Waar je ook heen gaat, zorg dat je onderneming zichtbaar is, zijn steentje bijdraagt of maak er een leuke teamdag van.

Pride hond

Ontwerp jouw eigen Pride collectie

Pride is een goed moment om een eigen (limited edition) collectie te lanceren. Neem een voorbeeld aan grote bedrijven die een regenboog schoenenlijn (Adidas en Nike) of Pride kledinglijn ontwerpen (H&M). Ook retailers buiten de modebranche kunnen makkelijk inhaken op Pride: een fietsenwinkel kan gekleurde regenboog fietsbellen weggeven en een dierenwinkel Pride hondenriemen verkopen. Ben je wat minder creatief of heb je minder tijd? Zet dan merchandising in door je logo te laten bedrukken op heuptasjes, T-shirts of waaiers.

Pride 2019

Support de LGBTQ community

Doneer geld namens je bedrijf aan een organisatie of vereniging die zich inzet voor gelijke mensenrechten of acceptatie van de LGBTQ community. Klanten kunnen hun steentje bijdrage door bijvoorbeeld spullen te kopen waarvan 10% van het aankoopbedrag naar het goede doel gaat. Op deze manier laat je als bedrijf zien dat je echt achter de gedachte achter Pride staat en niet alleen actie onderneemt vanuit commercieel oogpunt.

Pride