Horeca trends gespot op Horecava

Horeca trends gespot op Horecava

Tijdens de Horecava 2020 editie viel er weer een hoop te proeven, ruiken, voelen, zien en horen. Horecapersoneel, ondernemers en foodies konden hier hun hart ophalen en nieuwe inspiratie opdoen. Aan opties geen gebrek, maar er waren ook enorm veel trends te spotten, waarvan bepaalde thema’s de rode draad vormen. Zo is er veel liefde voor vegan producten, bekommeren bedrijven zich steeds meer om onze planeet en is de strijd tegen plastic volop ingezet. Het zijn trends die enkele jaren geleden al hun intrede deden, maar die niet bij een hype zijn gebleven. Ze waren meer zichtbaar dan ooit op Horecava. We lichten de belangrijkste trends uit. 

1. Wereldverbeteraars in de horeca

In 2050 telt de totale wereldbevolking 10 miljard mensen. Volgens Entree magazine betekent dat dat de voedselproductie in 2050 met 60% moet worden verhoogd en de ecologische impact met 50% moet worden verlaagd om de bevolkingsgroei op een duurzame manier aan te kunnen. Op Horecava werd duidelijk dat horecabedrijven ook begrijpen dat ze hun steentje moeten bijdragen. 

Op de Horecava kon je eten bij Brasserie 2050, het futuristische en mobiele restaurant van de toekomst. Het is een initiatief van Rabobank en cateraar The Food-Line-up. Rabobank zet zich met het project de Food Waste Challenge in, om minder voedsel te verspillen in de horeca. In Nederland kan er per jaar tot 30,5 kilo minder afval worden verspild – een besparing van 291 miljoen euro en 60.500 ton kg/CO² uitstoot per jaar. Daarom werd het restaurant van de toekomst bedacht. Het is gebouwd van gerecycled plastic en materialen die hun restwaarde behouden. De wand bestond uit honderden verse keukenkruiden die werden gebruikt in de gerechten. Ook het eten was tijdens Horecava ‘2050 proof’ en een culinaire uitdaging: er werd gekookt met overgebleven producten van restaurants en ingrediënten met een lage CO² uitstoot. 

Grote stappen, beginnen klein. Op Horecava waren er ook genoeg kleinere initiatieven te vinden die graag hun steentje bijdragen aan een betere wereld. Zo maakt de Wereldbol een brood waarvan 0,30 cent van elk brood naar The Hunger Project gaat. Zij trainen mensen in arme gebieden om aan eigen bestaan en voedselvoorziening te werken. Horecaondernemers kunnen het brood in hun restaurant aanbieden om hun betrokkenheid met de wereld tastbaar te maken. 

Er is ook veel aandacht voor lokale productie. Zo kiest Van de Koe er bijvoorbeeld voor om samen te werken met Nederlandse boeren die betere zorg dragen voor bloemen, insecten en vogels in de weide om een heerlijk assortiment aan kruidenboter te maken. 

Vegan op Horecava

2. Vegan is hot & happening

Een groot aantal dierenliefhebbers kiezen al langere tijd voor plantaardig eten, maar ondertussen weet ook het grote publiek de stap te zetten naar vegan. De reden: het is ook nog eens een duurzame en gezonde keuze. Het is toegankelijker geworden en het aanbod is groter dan ooit. Dit komt mede door innovatie en technologie in de voedselindustrie. Op de Horecava kon je heerlijke vegan hapjes proeven, van empanada’s gemaakt van aardappeldeeg tot vegan ijsjes. 

Dat vegan hot and happening is blijkt wel wanneer Pulled Oats de Horeca Innovation Award van dit jaar in ontvangst mag nemen. Pulled Oats is een plantaardige alternatief voor vlees: het bevat haver, tuinbonen en erwten, vol met proteïne en zonder extra toevoegingen. Er worden onder andere oatballs, wraps en patties van gemaakt.

Van veel vleesproducten, zoals gehaktballetjes, hamburgers en hotdogs, wordt een vegan versie gemaakt. De Blue Butcher en de Vegetarische slager zijn hier groot in geworden. Maar op de Horecava bleek dat deze gevestigde namen in de vegan wereld vergezeld worden door nieuwkomers. Vegan masters maakt onder andere verse stamppotten, poké bowls en pizza’s, Chockbites laat je smullen van 100% natuurlijke lekkernijen, die suikervrij, lactosevrij, glutenvrij en sojavrij zijn, en Willicroft maakt plantaardige kazen voor de cheeselovers.

Het vegan aanbod wordt dus steeds beterr, mede omdat er meer aandacht wordt geschonken aan de textuur. Zo heeft jackfruit (gigantisch grote, groene vrucht) de textuur van vlees, waardoor de start-up Meet Jack met het idee kwam om er vegan shoarma, gehaktballetjes en burgers van te maken. 

Een andere interessante start-up om in de gaten te houden is Rival Woods, een spin-off van de Universiteit van Wageningen. Zij hebben een nieuw productieproces ontwikkeld waarmee ze met minimale ingrediënten een goede textuur en smaakbeleving kunnen creëren op drie gebieden: ‘op het land, ‘op zee’ en ‘met vleugels’. De producten zijn de basis voor een tal van culinaire gerechten waar chefs hun eigen draai aan kunnen geven. 

3. Weg met de plastic soep

Plastic wegwerpartikelen zijn vanaf 2021 niet meer in de EU te vinden. Horecabedrijven bereiden zich nu al voor op deze nieuwe EU wet. Er komen steeds meer duurzame alternatieven voor plastic op de markt. De mogelijkheden qua materialen en design zijn eindeloos. 

The Lucky Cup werd op de Horecava voor het eerst gepresenteerd en wist meteen de prijs Horeca Innovatie Award voor Concepts & Design in de wacht te slepen. De duurzame koffiebekers worden gemaakt van koffiedik. City water van Join the Pipe maakt hun waterflessen van rietsuiker. In plaats van de herbruikbare flessen te vullen met bronwater gebruiken ze lokaal gefilterd kraanwater. 

Er is nog veel meer op de markt, zoals servies van boomblad, servethouders van hout en eetbare rietjes van appelpulp. Rietjes en koffiebekertjes zijn vaak de eerste dingen die in restaurants vervangen worden door plasticvrije opties. Bedrijven als Joe’s Heroes, Straw by Straw en BIOdisposables spelen daar perfect op in. 

Kies voor een kassasysteem dat klaar is voor de toekomst

Het Lightspeed kassasysteem houdt door middel van het innovatieve voorraadsysteem rekening met voedselverspilling in de horeca. Maak betere beslissingen door inzicht te krijgen in wat goed verkoopt en wat minder. Verspil niet langer ingrediënten door op het juiste moment in te kopen. In deze blog ontdek je nog meer tips om je ecologische voetafdruk te verminderen. 

Wil je meer weten over Lightspeed Restaurant?

Onze experts kunnen je er alles vertellen over vertellen