Hoe je als retailer meer klanten naar je fysieke winkel krijgt

Hoe je als retailer meer klanten naar je fysieke winkel krijgt

Ondanks dat er op zoekmachines en social media een hevige strijd woedt om de aandacht van klanten, is het tegenwoordig makkelijker dan ooit om via online marketing meer klanten naar je fysieke winkel te trekken. 

Iedereen kan je bedrijf online vinden zolang je gebruikmaakt van goed geplande reclames op social media of SEO-strategieën die ervoor zorgen dat je Google Mijn Bedrijf-profiel bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.

Maar hoe zorg je dat mensen die je bedrijf online vinden ook daadwerkelijk naar je winkel komen (en er iets kopen)? 

In dit artikel geven we je zeven tips om meer klanten naar je fysieke winkel te trekken en om te zorgen dat klanten meer kopen tijdens hun bezoek. 

We geven antwoord op de volgende vragen:

1.  Hoe kun je het verkeer naar je fysieke winkel meten?

2. Waarom zou je meer klanten naar je fysieke winkel moeten bevorderen?

3. Hoe kun je website bezoekers veranderen in klanten?

4. Hoe kun je meer verkopen aan instore klanten?

 

 

Hoe kun je het verkeer naar je fysieke winkel meten?

Veel retailers vinden het lastig een goed beeld te krijgen van het aantal klanten in hun fysieke winkel. Gelukkig kun je verkeer naar je fysieke winkel op verschillende manieren meten zonder dat je aan de deur hoeft te gaan staan turven.

Je kunt de bezoekersaantallen tellen met poortjes, maar er zijn ook nog andere systemen die waardevolle gegevens verzamelen, zoals het aantal bezoekers, doorstroompatronen, conversies, gemiddelde bezoekduur en zelfs de populariteit van je instore displays.

Met die informatie kun je meten hoe effectief je winkelindeling is, hoe populair je producten zijn en of je verkoopmedewerkers voldoende bezoekers om weten te zetten in kopers.

Ook met Google kun je het verkeer in je winkel meten. Maak daarvoor een gratis Google Mijn Bedrijf-account aan.

In de sectie Populaire tijden van een GMB-profiel geeft Google aan de hand van GPS-gegevens een schatting van het loop verkeer op de locatie van de winkel.

Waarom zou je meer klanten naar je fysieke winkel moeten trekken?

Voor de meeste fysieke winkels is het slim om de hoeveelheid verkeer te vergroten. Niemand wil rustige periodes en een persoonlijk bezoek aan je winkel kan meer impact hebben dan een bezoek aan je website.

Waarom?

Verkoopmedewerkers kunnen een band opbouwen met je (nieuwe) klanten en daarmee kun je ervoor zorgen dat klanten trouw blijven aan je merk.

Bij een persoonlijke benadering is het voor je verkoopmedewerkers ook makkelijker een klant iets te laten kopen, en om hem of haar meer te laten kopen. Ze kunnen hun aanpak afstemmen op de specifieke behoeften van de klant.

Het is natuurlijk ook een voordeel dat je in je fysieke winkel niet te maken hebt met verzendkosten en dat je niet bang hoeft te zijn dat artikelen onderweg stuk gaan of helemaal niet aankomen. En natuurlijk is de kans op retourneren kleiner als klanten het product al hebben gezien voordat ze het kopen.

 

Hoe kun je website bezoekers omzetten in klanten?

Je weet nu dat verkeer en instore klanten belangrijk zijn. Als retailer zou je je erop moeten richten het aantal klanten te bevorderen dat ook daadwerkelijk iets koopt.

Dat kun je het beste doen door website bezoekers die willen overgaan tot aankoop (of in ieder geval erg geïnteresseerd zijn) om te zetten in verkeer naar je fysieke winkel. Met de volgende tips moet dat lukken:

  1.   Zorg dat klanten je bedrijf (en de routebeschrijving ernaartoe) makkelijk kunnen vinden
  2.   Organiseer instore evenementen, bijeenkomsten en workshops
  3.   Gebruik exclusieve instore aanbiedingen
  4.   Zorg dat voorraden online inzichtelijk zijn
  5.   Promoot producten die gekoppeld zijn aan instore services
  6.   Bied klanten de mogelijkheid producten gratis instore op te halen

1. Zorg dat klanten je bedrijf (en de routebeschrijving ernaartoe) makkelijk kunnen vinden

Het adres van je winkel moet makkelijk te vinden zijn en online prominent aanwezig zijn, ook op je website.

Gebruik bijvoorbeeld een kopje “Contact” op je website en vermeld daaronder het adres van je winkel, de openingstijden en zelfs een routebeschrijving vanaf de snelweg of een duidelijk herkenningspunt. Met een Google Maps-plug-in kun je een plattegrond weergeven waarop je adres staat aangegeven en waarop klanten kunnen klikken voor een stapsgewijze routebeschrijving.

Open een Google Mijn Bedrijf-account en zorg dat het adres en de belangrijkste bedrijfsgegevens (zoals je openingstijden) kloppen. Dat bevordert je zichtbaarheid in de resultaten van lokale Google-zoekopdrachten.

Vermeld je adres ook op je social media kanalen, met name Instagram en Facebook. Op beide kanalen kunnen gebruikers een plattegrond bekijken. Mobiele gebruikers zien daarmee meteen of ze in de buurt van je bedrijf zijn.

 

Google maps

 

2. Organiseer instore evenementen, bijeenkomsten en workshops

Geef mensen een reden om naar je winkel te komen door iets te organiseren dat klanten niet online kunnen bijwonen. Denk aan instore evenementen, wekelijkse bijeenkomsten of zelfs workshops en trainingen om meer mensen naar je winkel te lokken.

Je kunt deze evenementen online promoten via een overzicht op je website, aankondigingen op social media, Facebook-evenementen en e-mailherinneringen. Op die manier verhoog je het aantal bezoekers van je winkel.

Betrek je klanten op een actieve, uitnodigende manier bij je merk en moedig ze aan ook vrienden en familie mee te brengen naar je evenementen.

events - meer klanten naar je winkel

3. Gebruik exclusieve instore aanbiedingen

Een goede deal kun je maar moeilijk laten liggen. Exclusieve instore aanbiedingen zijn dus een uitstekende manier om meer klanten te trekken, zeker als die aanbiedingen maar beperkte tijd gelden.

Je kunt deze techniek op verschillende manieren toepassen, bijvoorbeeld:

o   Bied kortings- en opruimingsproducten aan, maar alleen in je winkel. Plaats foto’s van deze producten op social media en benadruk dat er nog maar een beperkte voorraad is. Op = op.

o   Geef cadeautjes bij bepaalde aankopen of bij besteding vanaf een bepaald bedrag. Klanten die bijvoorbeeld meer dan €35,- besteden, krijgen een gratis make-uptasje of luxe make-upmonster.

o   Verkoop exclusieve artikelen alleen in je fysieke winkel. Sommige artikelen zijn niet geschikt voor verzending, bijvoorbeeld vanwege een beperkte houdbaarheidsdatum of omdat de kans groot is dat ze beschadigd raken. Zo heeft Lush bijvoorbeeld een paar gezichtsmaskers die je alleen in hun winkels kunt kopen. Dit kan mensen ertoe bewegen naar je winkel te komen voor die exclusieve artikelen.

Met instore aanbiedingen bevorder je niet alleen het voetverkeer maar kun je ook de gemiddelde transactiewaarde vergroten. Klanten besteden bijvoorbeeld 6,- meer omdat ze een gratis make-uptasje willen of ze zien andere kortingsproducten die ze impulsief kopen.

4. Zorg dat voorraden online inzichtelijk zijn

Mensen zijn eerder geneigd naar je winkel te komen als ze weten dat je het gewenste artikel op voorraad hebt. Dat geldt zeker als ze het artikel vandaag nog nodig hebben en ze niet kunnen of willen wachten tot het wordt geleverd met de pakketdienst.

Zorg dat je voorraden zo veel mogelijk online staan. Zo weten mensen meteen hoeveel stuks er van een bepaald artikel nog in de winkel liggen zonder dat ze je hoeven te bellen.

Met Lightspeed eCom kun je, afhankelijk van je theme, je voorraden weergeven in je webshop. 

Het Rembrandt huis Lightspeed

5. Promoot producten die zijn gekoppeld aan instore services

Soms is het online promoten van je instore services de beste manier om klanten binnen te krijgen.

Als je bijvoorbeeld messen verkoopt, kun je dat zowel instore als online doen, maar gratis eerder gekochte messen slijpen is alleen mogelijk op een fysieke locatie. Gebruik deze tactiek om klanten naar je winkel te lokken en laat ze eenmaal binnen producten zien die ze goed kunnen gebruiken.

6. Bied klanten de mogelijkheid producten gratis instore op te halen

Gratis ophalen in je winkel is niet alleen handig voor je klant, maar ook voor jou. Je zit niet met verzendkosten en je verkoopmedewerkers kunnen bijpassende producten aanbevelen en je klanten informeren over geplande evenementen.

Deze optie kun je eenvoudig online aanbieden. Sommige retailers geven zelfs korting als je je aankoop in de winkel komt ophalen. Geef je klanten de kans hun aankoop nog dezelfde dag op te halen. Lukt dat niet, vermeld dan online wanneer de producten voor je klant klaarliggen. Het is niet erg als dat pas de volgende dag is, maar zorg voor realistische verwachtingen om iedereen tevreden te houden.

 

3 tips om meer te verkopen aan instore klanten

Zodra klanten zich in je winkel bevinden, zijn er nog eens drie dingen die je kunt doen om je omzet te verhogen.

1. Werk met omzetdoelen voor je verkoopmedewerkers (met commissie) 

Je wilt natuurlijk geen overdreven opdringerige verkoopmedewerkers, maar soft targets kunnen wel een krachtige motivator zijn. De financiële prikkel van commissies kan wonderen doen, zelfs al gaat het maar om 50 extra per maand.

2. Beloon klanten die aanvullende producten kopen

Geef korting op productbundels, geef klanten die een dergelijke bundel kopen een cadeautje of laat ze kans maken op een leuke prijs. Met aanvullende aankopen verhoog je de gemiddelde transactiewaarde en dus de winst per transactie.

3. Zorg voor gratis WiFi zodat klanten online reviews kunnen lezen

Uit een onderzoek van Power Reviews blijkt dat 70% van de klanten tijdens een winkelbezoek online productreviews leest om te controleren of ze wel de juiste beslissing nemen. Productreviews zijn een vorm van social proof die een klant kunnen doen besluiten een product te kopen. De achterliggende gedachte? “Als al deze mensen tevreden zijn over dit product, ben ik het vast ook.”

Met gratis WiFi in je winkel wordt het voor klanten makkelijker online reviews te lezen en vergroot je de kans dat ze overgaan tot aankoop. 

 

Verander meer bezoekers in klanten

Er wordt zo veel aandacht besteed aan online verkeer dat je daardoor de bevordering van je instore verkeer uit het oog kunt verliezen. Maar een fysieke winkel heeft bepaalde voordelen die een webshop niet heeft. Overweeg dus je meer te richten op het verkeer naar je fysieke winkel om je omzet te verhogen.

Met elk van deze tips trek je meer klanten naar je fysieke winkel en verkoop je ze meer zodra ze eenmaal binnen zijn.