Dé ultieme Retail & eCommerce voorbereidingsgids voor de feestdagen

Dé ultieme Retail & eCommerce voorbereidingsgids voor de feestdagen

De drukste tijd van het jaar voor retailers is bijna aangebroken. Met Black Friday op 27 november is de periode rondom de feestdagen officieel aangebroken. 

Hoewel vorig jaar de winkelstraten nog bomvol waren, zullen dit jaar de meeste aankopen voor de feestdagen online worden gedaan. Volgens een onderzoek van Lootjestrekken.nl is 72% van de Nederlanders dit jaar van plan om Sinterklaasinkopen online te doen of bij een combinatie van webshops en fysieke winkels. Het overige deel winkelt het liefst alleen bij fysieke winkels. Voor Black Friday ligt het aantal mensen dat online inkopen wil doen lager, maar is er wel een flinke stijging te zien (46%) ten opzichte van vorig jaar (35%). De belangrijkste reden is dat mensen door corona het liefst thuis willen blijven, maar ook het grote online assortiment het gemak van online winkelen spelen mee in de keuze om online te shoppen. 

Betekent dit dat je je als retailer alleen nog op online moet concentreren? Nee, maar zorg er wel voor dat je een goed functionerende omnichannelstrategie hebt, zodat je je klanten in deze ongekende tijden nog meer flexibiliteit biedt. Gebruik dit artikel als checklist om goed voorbereid aan het drukste seizoen van het jaar te beginnen. 

Je winkel of webshop voorbereiden op de feestdagen doe je zo:

  1. Zet een e-mailmarketingcampagne op
  2. Laat je social media sprankelen
  3. Focus op SEO
  4. Kies de juiste producten voor je kortingen
  5. Verspreid je kortingen
  6. Plan je verzendstrategie
  7. Bereid je klantenservice voor
  8. Profiteer van apps
  9. Pas je communicatie aan

 

100 marketing & e-Commerce tips voor de feestdagen

Je goed voorbereiden op de feestdagen is het halve werk. Gebruik deze27 100 marketing & e-commerce tips als inspiratiebron voor je eigen onderneming

Je winkel of webshop voorbereiden op de feestdagen

1) Zet een e-mailmarketingcampagne op

De e-mails voor de feestdagen vliegen je in oktober al om de oren. Dat betekent niet dat als je nu nog niets hebt gestuurd, je de boot hebt gemist. 68% van de shoppers zegt dat ze in de aanloop naar de feestdagen de e-mails van bedrijven en merken beter in de gaten houden. Dus nu is juist het moment. Maak gebruik van de e-maillijsten die je via je loyaliteitsprogramma en e-mailnieuwsbrieven hebt verzameld. 

Hoe pak je een  e-mailcampagne aan? Om de aandacht van je (potentiële) klanten te trekken stuur je eerst een teaser e-mail, waarin je ze warm maakt voor een speciale aanbieding voor de feestdagen. In de tweede batch e-mails plaats je je exclusieve aanbieding. Uiteraard zijn beide e-mails opgemaakt in een feestelijk design. 

Dit soort algemene e-mails kosten niet veel tijd, maar hebben wisselend resultaat. Als je je e-mails naar een hoger niveau wilt tillen kun je gebruiken maken van segmentatie. Ga na wat jouw klantgroepen aanspreekt en maak op basis daarvan verschillende e-mails en aanbiedingen per groep. 

 

Zet in op loyalty

De feestdagen zijn een goed moment zijn om nieuwe klanten te trekken. Houd er wel rekening mee dat het werven van nieuwe klanten in deze periode meer geld kost. Marketing gericht op je vaste klanten is niet alleen minder duur, maar deze klanten zijn ook geneigd om meer te kopen en meer uit te geven dan nieuwe klanten. 

Maak dus niet de fout om je bestaande klanten te verwaarlozen. De feestdagen zijn een goed moment om jullie relatie te versterken. Zorg ervoor dat je gesegmenteerde e-mailmarketing gebruikt om je VIP klanten nog eens extra in het zonnetje te zetten. Met Lightspeed Loyalty kun je eenvoudig mooie e-mails maken met de ingebouwde drag-en-drop functie. 

 

Houd je klanten op de hoogte over nieuwe maatregelen

Door corona gaat het winkelen er dit jaar anders aan toe. Stel je klanten op de hoogte van de extra maatregelen die je tijdens de feestdagen in je fysieke winkel neemt. Naast het toevoegen van extra informatie op je website kun je dat ook via e-mail doen. Zo kun je eventuele zorgen bij je klanten wegnemen en je onderscheiden van andere winkels die het niet zo nauw nemen met de maatregelen. Zorg er dan wel voor dat je je beloftes op de winkelvloer kunt waarmaken. 

Overweeg klanten een e-mail te sturen als je een van de volgende maatregelen implementeert:

  • Winkelen op afspraak
  • Gratis mondkapjes 
  • Afwijkende winkeltijden en/of gereserveerde uren voor risicogroepen 
  • Contactloos ophalen 

 

2) Laat je social media sprankelen

Social media kan duur zijn en weinig impact hebben als je niet goed weet wat je doet. Hoe pak je het (kost)efficiënt aan?

Als je mensen naar je fysieke winkel wil trekken, kun je het beste je advertentiepubliek beperken tot een bepaalde afstand door middel van geotargeting. Geef je advertentie bijvoorbeeld alleen weer in een bepaalde provincie, stad of postcode.

Hiermee bereik je twee dingen: 

  1. De enige mensen die je advertenties voor de feestdagen ontvangen bevinden zich in de buurt van je winkel en zullen daarom ook eerder je winkel bezoeken.
  2. Je ROI is hoger, omdat de gerichte targeting de kans vergroot dat iemand die de advertentie op social media ziet ook klant wordt. 

 

Lanceer dynamische advertenties op Facebook

Als je een groot deel van je social media volgers naar je online winkel wil leiden, wil je wellicht ook een groot aantal mensen bereiken. Dit is niet altijd effectief. Net als bij advertenties met geotargeting is het effectiever om mensen te retargeten die je webshop al eens bezocht hebben. 

De feestdagen zijn een uitgelezen moment om tools zoals Facebook en Instagram te gebruiken om mensen te bereiken die eerder contact hebben gehad met je merk. 

Stel dat een klant op zoek gaat naar kerstcadeautjes voor zijn kinderen en op jouw webshop leuke spelletjes vindt. Als je Facebook Pixel op je website hebt geïnstalleerd kun je Facebook advertenties maken met dezelfde spellen die deze klant eerder heeft bekeken. Die advertenties zijn vervolgens te zien in de Facebook feed van de klant. Vanuit Facebook kan diegene de spellen direct aan zijn winkelwagentje toevoegen. 

 

Gebruik Instagram Shopping

Je kunt je posts op Instagram naar een volgend niveau tillen met Instagram Shopping. Met deze functie zorg je ervoor dat klanten hun cadeaus voor de feestdagen rechtstreeks via je Instagram posts kunnen kopen. 

Aangezien 20% van de shoppers – en 37% van Generatie Z – zegt dat Instagram hun favoriete shoppingkanaal is voor feestdagen, zou je dit kanaal zeker niet links moeten laten liggen. 

Instagram wordt weliswaar veel gebruikt door grote bedrijven, maar is ook heel toegankelijk voor kleine ondernemers. Nadat je Instagram Shopping hebt ingesteld en een paar berichten hebt gepost, kun je je producten taggen in foto’s en delen met wel 200 miljoen accounts die dagelijks de Shopping knop van Instagram gebruiken. Dat is veel exposure voor relatief weinig moeite.  

 

3) Focus op SEO

SEO is een krachtig hulpmiddel om op korte en lange termijn klanten te trekken. Vergeet het daarom zeker niet uit het oog als je je gaat voorbereiden op de feestdagen. 

Het optimaliseren van je bestaande pagina’s is een continu proces. Verbeter voor de feestdagen je hoofd- en productpagina’s, zodat Google je website beter kan crawlen waardoor jouw website beter gevonden wordt. Het bijwerken van productbeschrijvingen kan al een wereld van verschil maken. 

Analyseer welke zoektermen mensen gebruiken om op jouw website terecht te komen. Gebruik deze zoektermen om de metabeschijvingen en websiteteksten te optimaliseren. Zoektermen helpen ook om te bepalen welke items je het beste kunt promoten. 

Door je webshop te optimaliseren kun je ook meer bezoekers naar je fysieke winkel trekken. Daarvoor moet je wel zorgen dat de contactinformatie op ‘Google Mijn Bedrijf’ juist is. Met een enkele klik moeten mensen jouw locatie, contactgegevens en andere basisinformatie van je winkel kunnen vinden. 

 

Verbeter de snelheid van je website

53% van de websitebezoekers verlaat een website als deze slecht laadt. Zoiets simpels kan drastische gevolgen hebben voor je omzet. De laadsnelheid van je website moet dus hoog op je prioriteitenlijst staan. 

Om ervoor te zorgen dat je webshop klaar is voor de feestdagen kun je het beste analyseren waarom pagina’s slecht laden en hoe je deze kunt verbeteren. Begin met de pagina’s met de meeste bezoekers. Je kunt bijvoorbeeld afbeeldingen optimaliseren door de bestandsgrootte te verkleinen. Zo worden ze goed weergegeven, zonder je hele pagina te vertragen.

 

Zorg voor een veilige website

Nu je website klaar is voor de drukte tijdens de feestdagen is er nog een belangrijk punt om aandacht aan te besteden: beveiliging. 

De feestdagen is voor veel cybercriminelen hét moment om toe te slaan. Investeren in betere beveiligingsmaatregelen is dus geen overbodige luxe. Zo zorg je ervoor dat ze je website niet kunnen hacken en dat de informatie van je klanten veilig blijft. 

Als klanten zich niet prettig voelen bij het invoeren van hun creditcardgegevens, is er een grote kans dat je die klant verliest. Het is belangrijk om goed naar de veiligheid te kijken voordat problemen zich voordoen. 

Met het eCommerce platform van Lightspeed kun je je online winkel beveiligen met 256-bits SSL codering. Een SSL-verbinding is een versleutelde verbinding tussen webserver en webbrowser (bezoekers van je webshop). De webwinkels worden gehost vanaf een veilige locatie. Alles, van gegevensoverdrachten tussen je online winkel en databases tot betalings- en klantgegevens, wordt gecodeerd opgeslagen. 

 

4) Kies de juiste producten voor je aanbiedingen

Hoewel de gegevens van het afgelopen jaar wellicht niet zo betrouwbaar zijn vanwege de drastische veranderingen in het retaillandschap dit jaar, kan de recente aankoopgeschiedenis helpen om te bepalen op welke producten je kortingen wil geven. 

Bekijk voor je hiermee begint naar de nieuwste trends. Normaal worden bestsellers met kortingen verkocht, maar dat is dit jaar waarschijnlijk anders. Deze pandemie heeft ervoor gezorgd dat er meer vraag is naar producten die in het verleden helemaal niet zo populair waren. Naast  boeken, spellen en persoonlijke producten is er dit jaar bijvoorbeeld een veel grotere vraag naar artikelen om het huis mee in te richten

Vervolgens bekijk je de bestsellers van de afgelopen maanden en baseer je je strategie voor de komende tijd hierop.

 

Kortingen toevoegen met Lightspeed

Voor (en tijdens) Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst houden veel mensen de kortingen bij hun favoriete winkels al in de gaten. Volgens Wiebe de Boer, Product Marketing Manager bij Lightspeed, vinden winkeliers het fijn als ze kortingen flexibel kunnen instellen. Met Lightspeed eCom kunnen ondernemers verschillende soorten kortingen instellen door middel van segmentatie, upselling, bulk- en combinatiekortingen. De Boer raadt daarnaast aan om klanten zo vroeg mogelijk op de hoogte te stellen van de kortingen. 

“Als consument is een deel van de ervaring het vooronderzoek waarbij prijzen in verschillende winkels worden bekeken. Zorg ervoor dat je van tevoren reclame maakt voor je speciale feestdagenkortingen om ervoor te zorgen dat jouw merk op zoveel mogelijk lijstjes komt te staan.” – Wiebe de Boer, Product Marketing Manager bij Lightspeed. 

 

5) Verspreid je kortingen

Naast je ‘altijd-lage’ prijzen draait het tijdens Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen om tijdelijke aanbiedingen. Mensen krijgen het gevoel dat ze de deal nu moeten pakken, anders zijn ze te laat. 

Dit jaar zal het er door alle maatregelen veel gematigder aan toe gaan in de winkelstraten. We zien al een verschuiving bij Black Friday en Cyber Monday die in plaats van één dag een hele week in beslag namen. Consumenten willen op tijd bestellen om bij te dragen aan het verspreiden van de drukte, zowel online als in de winkelstraten. Het uitsmeren van de kortingen over een langere periode en afzien van de early birds kortingen helpen daarbij. 

 

6) Plan je verzendstrategie

Het laten verzenden van cadeaus was al populair, maar heeft door corona nog een extra push gekregen. Voor veel Nederlanders is gratis verzending heel normaal geworden, maar dat betekent niet dat jij daar als ondernemer in mee hoeft te gaan. Tijdens het voorbereiden op de feestdagen kunt je best nog een keer je verzendstrategie onder de loep nemen. 

Aan de ene kant zorgt gratis verzending wel degelijk voor een verhoging in de conversie, terwijl het aan anderzijds niet altijd winstgevend is en het ook nog eens slecht is voor het milieu. Bereken de kosten dus door om te zien of je genoeg marge hebt. Soms compenseert de toename van de verkoop de gratis verzending, maar vaak is dit niet het geval. 

Wil je toch gratis verzendingen aanbieden? Dan kun je dat op de volgende manier aanpakken:

  • Voeg een minimale bestelwaarde toe om klanten in aanmerking te laten komen voor gratis verzending. 
  • Bied alleen gratis verzending voor bepaalde producten aan
  • Voeg gratis verzending toe tijdens een specifieke promotie of tijdsbestek
  • Bied gratis lokaal afhalen in je winkel aan

 

7) Bereid je klantenservice voor

Het drukke seizoen betekent dat je klantenservice moet staan als een huis om de toestroom van vragen over openingstijden, aanbiedingen, verzendingen, retouren en voorraad aan te kunnen. Hoewel een goede FAQ ook al een groot verschil kan maken. 

 

Bied ondersteuning aan via verschillende kanalen

In de winkel moet er voldoende personeel beschikbaar zijn, uiteraard passend binnen de huidige maatregelen. Plan je personeel efficiënt in op basis van de bezoekersaantallen in de laatste weken. 

Online moeten webshops zich niet alleen voorbereiden op een grotere toestroom, maar ook op het begeleiden van nieuwe klanten tijdens het aankooptraject. Veel consumenten doen eerst onderzoek alvorens ze overgaan tot kopen. 

Het toevoegen van een live chat box is een goede manier om klanten direct te kunnen helpen. Volgens een onderzoek van Kayako is er een 50% grotere kans dat klanten iets kopen bij een onderneming met live chat. En dat niet alleen, 79% van de ondernemingen zegt dat het toevoegen van een live chat-functie een positief effect heeft gehad op hun verkoop, inkomsten en klantloyaliteit.

Een ander belangrijk kanaal om extra in de gaten te houden is je social media. Veel consumenten willen graag met een ‘echt’ persoon praten en gebruiken daarom direct messaging. 

Probeer de verschillende communicatiekanalen over je team te verdelen, zodat je in minder dan een uur kunt reageren. Dat verhoogt het vertrouwen van de klant in jouw winkel. 

 

8) Profiteer van apps

Gelukkig hoef je al het bovenstaande niet alleen te doen. Door te kiezen voor een (online) kassasysteem zoals Lightspeed Retail en Lightspeed eCom weet je zeker dat je beschikt over veel bruikbare apps die naadloos aansluiten op je systeem. Deze apps kunnen je helpen bij het voorbereiden op de feestdagen en je werk uit handen nemen:

  • Orderchamp
  • Facebook chat
  • Popups
  • Booxi

 

Orderchamp

In drukke tijden is het fijn als je je minder druk hoeft te maken over je inkopen. Orderchamp neemt veel werk uit handen. In hun digitale marketplace kun je naar hartelust je inkopen doen. Orderchamp zorgt er door middel van machine learning voor dat je in contact komt met de juiste retailer. Zo kun jij sneller de producten vinden die bij jouw merk passen. Door middel van de koppeling met Lightspeed kun je het inkoopproces automatiseren  en je ingekochte producten direct importeren in je webshop. 

Facebook Chat

Met een live chat kun je tijdens deze drukke periode veel brandjes blussen en ook nog eens meer producten verkopen. Met Facebook Chat kun je in realtime vragen van je klanten beantwoorden, rechtstreeks vanuit je Lightspeed webshop. 

Personaliseer je chat met een eigen huisstijl. Pas zelf je afbeeldingen, kleuren, teksten, chatpictogrammen, achtergronden en je welkomstbericht aan. Je kunt zelfs een trigger instellen waarmee je kunt zien welke gebruikers je chat zien, hoe vaak ze deze zien en wanneer. Zo krijg je meer controle over je klantenservice. 

Popups

Met zoveel concurrentie tijdens de feestdagen is het belangrijk om manieren te vinden om op te vallen. Met een pop-up kun je op het juiste moment de aandacht van je websitebezoeker trekken en meer omzet genereren. 

Met apps als Conversion Popups, SalesBoost Popups en Pop it Up, kun je je pop-ups zelf ontwerpen. Laat klanten zich inschrijven voor je nieuwsbrief, voeg kortingscodes toe om je conversie te verhogen of maak text popups met bihttps://www.lightspeedhq.nl/ecommerce/store/apps/salesboost-popups-newsletter-coupons-more/jvoorbeeld aangepaste winkeltijden. 

Booxi

Deze feestdagen zien er anders uit dan anders. Booxi helpt je fysieke winkel bij het voorbereiden op de feestdagen door slimme boekingsoplossingen aan te bieden. Voeg de optie toe om online afspraken te boeken voor bijvoorbeeld VIP-avonden of privé-shoppen. Dit kan door middel van een ‘boek nu’ knop op je website, maar ook via een zelfsbedieningskiosk in je winkel. Alle informatie wordt gesynchroniseerd met het Lightspeed kassasysteem.  

 

9) Pas je communicatie aan

De coronacrisis en de wisselende maatregelen zorgen ervoor dat we ons constant moeten aanpassen. Heb jij je communicatie daar al op aangepast?

Hoewel je niet somber wil overkomen, moet je toch je communicatie aanpassen op de huidige situatie. De advertentiecampagne of kortingen van vorig jaar passen daar wellicht niet bij, omdat de prioriteiten van klanten volledig zijn veranderd. Analyseer daarom nogmaals je aanbod. Wat kunnen klanten uit je producten halen? Hoe maken je producten het leven van je klanten makkelijker of beter? Het is belangrijk om daarbij minder datagericht te werken, maar juist meer inzicht-gericht. 

Deze feestdagen zijn hét moment om contact te komen met je klanten, dit jaar meer dan ooit. Nu kun je een community-gevoel creëren en een rol spelen bij het makkelijker maken van hun leven in deze onzekere tijden. 

Wil je weten hoe Lightspeed je kan helpen bij het voorbereiden op de feestdagen en 2021? Neem contact op met een van onze retail of eCommerce experts.