Waarom een mobiele kassa de ideale tool is voor je terrasbediening

De lente is hét moment om je horecazaak klaar te stomen voor de warmere maanden. Allereerst richt je je op het terras, want dat nodigt gasten uit om bij jou lekker van de zon te genieten. Heb je een groot terras? Dan is flexibiliteit belangrijker dan ooit om buiten de zaak dezelfde service te kunnen bieden als binnen. Lees hier waarom een mobiele kassa dan ook zo uitermate geschikt is voor je terrasbediening.

1. Je krijgt veel meer zicht op je terras, waar je ook bent

Een mobiele kassa is, zoals de naam al doet vermoeden, uiterst mobiel. Hij staat dus niet alleen op de toonbank, maar je kunt hem ook meenemen naar de gasten op je terras. Het kassasysteem draait als app op je iPhone of iPad, zodat je je kassasysteem altijd en overal bij de hand hebt.

Binnen het kassasysteem kun je verschillende dingen doen. Je kunt bijvoorbeeld een digitale terras plattegrond maken op de iPad. De tafels kunnen van kleur veranderen, zodat je direct ziet of een tafel wacht op een gerecht (groen), een betaling (rood) of om een bestelling te plaatsen (kleurloos).

Lees hier hoe je via de Restaurant Manager een vloerplan maakt.

Een vloerplan aanmaken

Komt er plots een grote groep gasten het terras op? Geen probleem. Schuif een paar tafels aan elkaar, zet er een paar stoelen bij en pas het vloerplan hier snel en eenvoudig op aan. Via de iPad kun je met een paar swipes de digitale plattegrond wijzigen en meteen je ogen richten op je gasten.

2. Je voorkomt vergissingen en miscommunicatie

Het overkomt iedere medewerker in de horeca wel eens: je verliest het bonnetje van de bestelling. De bestelling wordt niet doorgegeven aan de keuken en de gast zal lang blijven wachten met een knorrende maag…

Echter, heeft je medewerker een goed geheugen en heeft hij/zij de bestelling wel doorgegeven aan de keuken? Dan kan het toch zijn dat er kleine foutjes in de bestelling zitten. Dit kan iets kleins zijn, zoals een sausje dat vergeten is, of iets wat aandacht vergt, zoals een allergie of voedingsbeperking. Zaak dus om dit soort miscommunicatie te voorkomen.

Wanneer je een mobiel kassasysteem gebruikt, kun je miscommunicatie vrijwel volledig vermijden. Een mobiel kassasysteem kun je op twee manieren gebruiken. Allereerst kun je obers het kassasysteem geven. Met de iPad of iPhone loopt de ober naar de gasten, tikt hij/zij de bestellingen in en stuurt het direct naar de keuken; geen ruimte voor foutjes of verloren bestellingen. De bestelling verschijnt op het bestelscherm en het keukenpersoneel kan gewoon aan de slag.

Een tweede optie is om gasten zelf hun bestelling te laten plaatsen via een Self-Order Menu (ontdek hier de 3 voordelen van een Self-Order Menu). Je voorziet alle tafels van een iPad of plaatst bestel-palen in de zaak waarop gasten zelf door het menu kunnen scrollen. Alle items kun je tot in de kleinste details beschrijven en met haarscherpe foto’s illustreren. Zo zijn gasten zelf verantwoordelijk voor hun bestelling en weten ze precies wat ze kunnen verwachten.

Meer weten over ons Self-Order Menu?

Ontdek de mogelijkheden voor jouw horecazaak.


3. Je zult na verloop van tijd minder betalen en meer verdienen

Je zou kunnen denken: ‘’Allemaal wel leuk en aardig, maar hoeveel moet zo’n mobiele kassa wel niet kosten?’’

Horecaondernemers, wees maar gerust, want een mobiel kassasysteem zal niet je portemonnee verdunnen. Integendeel zelfs, want met een mobiele kassa zul je na verloop van tijd je kosten verlagen en ook meer omzet draaien.

De instapkosten voor een mobiel kassasysteem zijn aanzienlijk lager in vergelijking tot een ‘’vast’’ kassasysteem. Je hebt namelijk geen dure computers, werkstations of servers meer nodig. En is er een nieuwe versie van het kassasysteem beschikbaar? Dan hoef je niet meer de nieuwste hardware set te kopen maar enkel de iPad of iPhone app te updaten.

Maar hoe zorgt het kassasysteem voor meer omzet?

Met een mobiel kassasysteem kun je meer gasten bedienen. Doordat je bestellingen gewoon via de iPad kunt intikken, hoeft het personeel niet één voor één de bestellingen in te voeren in de centrale kassa. Medewerkers voeren de bestelling in, sturen het naar de keuken en lopen vervolgens meteen naar de volgende tafel. En hoe meer gasten je op een dag kunt bedienen, hoe meer geld er aan het eind van de dag in het laatje zit.

Het is tijd voor meer mobiliteit

Dit waren alleen maar 3 redenen waarom een mobiel kassasysteem beter is voor je restaurant. Maar we hebben er nog meer! Ontdek alle voordelen van mobiele kassa’s in onze gratis whitepaper, met de onmisbare tips en tricks erbij.

Klik hier om de gratis whitepaper te downloaden.

 

 

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is Content Specialist Nederland bij Lightspeed. Via haar blogs informeert ze je graag over retail, omnichannel, ecommerce en hospitality nieuws en trends.