12 tips & tricks voor een optimale heropening: ben jij klaar voor 1 juni?

12 tips & tricks voor een optimale heropening: ben jij klaar voor 1 juni?

Eindelijk is het zover, vanaf 1 juni mogen de deuren van de horeca weer open. In de afgelopen tijd werd er veel van het aanpassingsvermogen van horeca-ondernemers gevraagd, en ook nu is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Met deze tips & tricks zorg je ervoor dat je gasten na de heropening zonder angst van hun restaurantbeleving kunnen genieten en creëer je een veilige omgeving voor je gasten en personeel. 

Lightspeed steunt horeca-ondernemers voor, tijdens en na de pandemie om ervoor te zorgen dat jullie kunnen focussen op waar jullie goed in zijn: ondernemen. Met deze concrete stappen kun jij aan de slag om ervoor te zorgen dat je startklaar bent voor de heropening van je zaak. 

Stappenplan voor de heropening

1. Informatie inwinnen

Informeer jezelf over de maatregelen vanuit de Rijksoverheid. Ook Koninklijke Horeca Nederland voorziet je van de laatste branche informatie.

2. Nieuwe doelen stellen

Wat kun en wil je bereiken zodra je de nieuwe maatregelen hebt doorgevoerd? Door nieuwe doelen te stellen en alles op een rijtje te zetten kom je voor minder verrassingen te staan.

3. Menu & prijzen

Heb je je menu en prijzen moeten aanpassen om ze beter aan te laten sluiten bij de nieuwe maatregelen of om meer omzet te genereren met minder gasten? Zorg ervoor dat deze aanpassingen worden doorgevoerd in je kassasysteem.

4. Verse voorraad

Zorg dat je genoeg nieuwe voorraad hebt ingekocht om de drukte en verschillende shifts in je restaurant aan te kunnen. Vergeet ook de drank niet te controleren op de houdbaarheidsdatum.

5. Hygiëne als hoogste prioriteit

Bied genoeg desinfectie materiaal aan voor zowel je gasten als je personeel. Denk ook na over hoe je verdere verspreiding van bacteriën kunt voorkomen: bied bijvoorbeeld geen menu’s aan, maar hang in plaats daarvan verdeeld door je restaurant grote menu’s op. Plan daarnaast extra schoonmaakrondes in om alles spik en span te houden.

6. Hardware check

Test of alle hardware (kassa, printers, keukenschermen, handhelds) functioneert en verbonden is met het internet. Voer vervolgens enkele test bestellingen uit om te controleren of het systeem werkt en de pinautomaten communiceren met je kassasysteem.

7. Contactloos betalen

Om contact te voorkomen kun je gasten vragen contactloos te betalen. Er zijn tal van mogelijkheden, zoals vooraf betalen bij het maken van een reservering, betalen met de pinpas of een QR code scannen.

8. Optimaliseer je reserveringssysteem

Pas je reserveringssysteem zo aan, dat het werk uit handen neemt van je personeel en je gasten bij aankomst niet teleur hoeft te stellen. Maak je gebruik van tijdslots? Voer ze in in je reserveringssysteem. Verplicht grotere groepen (meer dan 2) om van tevoren door te geven of ze uit één of meerdere huishoudens bestaan.

9. Vloerplan op 1,5 meter

Zet je tafeltjes op 1,5 meter afstand en voer deze nieuwe opstelling in in je kassasysteem. Let op looppaden en zet barricades neer daar waar nodig. Dit kun je op een gezellige manier aankleden door middel van bijvoorbeeld bloempotten of planten.

10. Delivery & eten in het restaurant

Bood je al bezorgmaaltijden aan via verschillende maaltijdbezorgplatformen en wil je hiermee doorgaan? Stem dan met de keuken af hoe je dit gaat aanpakken. Wil je graag wijzigingen doorvoeren in je bezorgmenu? Vergeet dit niet in je kassasysteem aan te passen, zodat het perfect gesynchroniseerd is met de maaltijdbezorgplatformen.

11. Communiceer met je personeel

Licht je personeel in over de maatregelen die jouw restaurant heeft genomen. Geef een training over hoe ze om kunnen gaan met de hygiënemaatregelen, het reserveringssysteem en het bieden van een optimale service op 1,5 meter afstand van de gasten. Bespreek regelmatig hoe alles verloopt en processen indien nodig aan.

12. Laat de gasten maar komen!

Informeer je gasten over het moment van heropening, de nieuwe hygiënemaatregelen die je hebt genomen, de eventuele tijdslots die je hebt ingesteld en hoe ze kunnen reserveren. Communiceer de heropening in de buurt, op social media en op je website. Je gasten zullen blij zijn weer aan te mogen schuiven. 

Lightspeed wenst alle horecaondernemers een succesvolle heropening!

Wil je deze tips naar je personeel communiceren? Je kunt onderstaande infographic hier downloaden. Print ‘m uit en hang ‘m op in de personeelsruimte, zodat iedereen op de hoogte is! 

heropening infographic