3 voordelen van een Self-Order Menu in je horecazaak

Steeds meer bedrijven automatiseren hun diensten. Denk aan de self-checkout in de supermarkt, online inchecken bij luchtvaartmaatschappijen en bankbetalingen zonder pincode. Met technologie weten bedrijven hun efficiëntie te optimaliseren en wachttijden te verkorten.

In de horeca zien we technologie steeds vaker terugkomen. McDonald’s was één van de eerste restaurants die een zelfbedieningskiosk gebruikte. Maar ook voor kleine horecazaken is technologie steeds meer toegankelijk. Technologie ontwikkelt zich dagelijks verder: processen worden geautomatiseerd en klanten zien efficiëntie stijgen.

Ook jij kunt hier voordeel uit halen. Start met het bestelproces – een Self-Order Menu helpt hierbij. Zoals de naam al zegt, plaatsen gasten zelf hun bestelling. Hieronder zijn 3 voordelen!

1. Het einde is in zicht: weg met lange wachtrijen

Als je een fastfoodconcept hebt, ben je vast wel bekend met lange wachtrijen tijdens de lunch. Gasten willen gewoon een snelle hap eten. Met een Self-Order Menu kunnen ze meteen hun bestelling plaatsen en verkort je wachttijden aanzienlijk.

Een Self-Order Menu biedt ook voordeel bij ”besluiteloze” gasten. Die kunnen namelijk op hun eigen tempo het menu doorbladeren, zonder andere gasten onnodig lang in de rij te laten staan.

Een ideale oplossing voor verschillende types gasten dus. Wie haast heeft, kan direct bestellen. Wanneer je niet weet wat je wilt kan je op je gemak het menu bekijken en de gedetailleerde productbeschrijvingen lezen.

2. Efficiënt personeel: topkwaliteit service

Toen de eerste self-service diensten in beeld kwamen, had men verschillende meningen. Sommigen zagen dit als een voorbeeld van robotisering – robots zullen het werk van mensen steeds meer overnemen. Maar maak je geen zorgen.

Het gebruik van een Self-Order Menu kan zorgen voor meer bestellingen. Met haarscherpe foto’s en beschrijvingen maak je het digitale menu visueel aantrekkelijk. En dát nodigt mensen uit om te bestellen.

Die extra bestellingen vragen dus om meer keukenpersoneel. Daarnaast kunnen andere medewerkers worden ingezet om gasten te vermaken. Niet lang, want het gerecht komt dankzij een Self-Order Menu veel sneller op tafel.

Hoewel technologie het nodige aantal serveerders en kassamedewerkers zal verminderen, zal menselijk contact nooit helemaal vervangen worden. ”Hospitality is een mensenvak,” zoals in dit Misset Horeca artikel wordt vermeld, ”En dat is vooralsnog toch echt het best te beoefenen door een mens.”

3. Meer flexibiliteit en vrijheid: goed voor de omzet

Self-Order Menu’s zijn flexibel en passen zich aan op jouw horecaonderneming. Zo hoef je bij elke kleine menuwijziging geen nieuwe menu’s af te laten drukken; via het systeem kun je wijzigingen eenvoudig doorvoeren. Je bespaart naast tijd ook nog eens papier en inkt. Goed voor de zaak en voor het milieu.

En omdat het Menu zo makkelijk verandert kan worden, kun je het inzetten als een marketingtool. Zet de dagspecial op de voorpagina en verleid klanten met een verrukkelijke cheesecake of pastagerecht. Wijzig het menu nogmaals wanneer een nieuw seizoen of evenement begint. Heeft de chef een nieuw cevicherecept bedacht? Promoot het gerecht op de iPad. En als dat geen omzet genereert, probeer je het gewoon nogmaals met een ander gerecht. Dankzij de flexibiliteit van een digitaal menu is het zo simpel!

Self-Order Menu bij Lightspeed

Heb jij momenteel een Lightspeed Restaurant kassasysteem of ben je van plan binnenkort met ons kassasysteem te werken? Als je interesse hebt om een Self-Order Menu te gebruiken, kun je tips navragen bij jouw contactpersoon; die helpt je graag verder.

Het menu voor zelf bestellen heeft 2 variaties:

  • Kiosk-modus: de klant bestelt en betaalt direct op de iPad. De bestelling wordt direct naar de keuken gestuurd. Ideaal voor restaurants met snelle dienstverlening. Lees hier meer over Kiosk-modus.
  • Tafel-modus: De iPad is gelinkt aan een specifieke tafel. Een klant kan op elk moment tijdens de maaltijd nieuwe bestellingen plaatsen. Als de klant aangeeft te willen betalen, verwerkt de ober de betaling aan de tafel. Lees hier meer over Tafel-modus.

Bekijk hieronder een video over Lightspeed Self-Order Menu in Tafel-modus.

Neem contact op met één van onze experts; hij of zij zal je graag meer vertellen over de mogelijkheden voor jouw horecazaak. Extra hulp nodig bij de opzet? Bekijk dan onze Support pagina of dien een aanvraag in. Wij zullen je doorverbinden met de correcte Support medewerker.

Self-Order Menu

Voor de klant, het personeel en voor jou.

 

 

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is Content Specialist Nederland bij Lightspeed. Via haar blogs informeert ze je graag over retail, omnichannel, ecommerce en hospitality nieuws en trends.