9x Sinterklaas marketingtips voor retailers

9x Sinterklaas marketingtips voor retailers

De Sint is weer in het land, de lootjes zijn getrokken en de Sinterklaascadeautjes worden ingeslagen. In de winkelstraten is het extra druk en ook online worden veel cadeaus ingeslagen. De Sint zorgt in de 5 weken voor 5 december dan ook altijd voor een omzetboost. Volgens een onderzoek van Thuiswinkel.org was in 2018 de gemiddelde online weekomzet in deze periode zelfs 28% hoger dan in een reguliere week. Dit was niet alleen aan de Sint te danken, maar ook aan Black Friday en Cyber Monday die in dezelfde periode plaatsvinden.

Als retailer kun jij inspelen op de populariteit van Sinterklaas. We geven je 9 Sinterklaas marketingtips om meer klanten naar jouw winkel of webshop te trekken.

1. Maak cadeaukaarten voor jouw winkel

Cadeaukaarten zijn een populair cadeau. Uit een onderzoek van Thuiswinkel.org bleek dat het 4e kwartaal goed is voor ongeveer 40% van de totale jaaromzet van cadeaukaarten. Het past perfect in de schoen en je doet er veel mensen een plezier mee.

Retourlabels met Sinterklaas via Lightspeed

2. Verstuur een Sinterklaas nieuwsbrief

Thematische nieuwsbrieven doen het altijd goed, dus een Sinterklaas nieuwsbrief kan niet ontbreken. Help je klanten de beste cadeaus te vinden door je leukste schoencadeaus of surprise cadeaus uit te lichten.

3. Geef de mogelijkheid om verlanglijstjes te delen

Tijdens Sinterklaas worden er heel wat verlanglijstjes gemaak. Zorg ervoor dat (potentiële) klanten ook een verlanglijstje in jouw webshop kunnen maken en die door kunnen sturen naar vrienden en familie. Zo weet iedereen waar de cadeaus te krijgen zijn.

4. Organiseer een Sinterklaas winactie

Laat je klanten virtueel hun schoen zetten of trek op 5 december een lootje uit alle e-mailadressen die je hebt verzameld tijdens een Sinterklaas winactie. Dit is goed voor je branding en levert je nieuwe contacten op die je in de toekomst kunt mailen (mits toestemming) over nieuwe promoties.

5. Maak buyer persona’s

De mensen die jouw producten graag willen hebben zijn niet altijd degene die bij jou kopen, zeker niet als het gaat om Sinterklaascadeaus. Door buyer persona’s te creëren, krijg je meer inzicht in wie jouw producten kopen – en kun je daarop je marketing aanpassen. Weet wie ze zijn, waar ze van houden en welke marketingkanalen ze gebruiken. Verkoop je bijvoorbeeld producten voor kinderen, speel dan in op de ouders.

Sinterklaas Marketingtips

6. Creëer online advertenties gericht op Sinterklaas

Heb je al online advertenties lopen of wil je deze creëren? Link ze aan het Sinterklaas thema. Actuele teksten of foto’s gericht op de feestdagen zullen je klanten meer aanspreken dan algemene teksten die je het hele jaar in advertenties gebruikt.

7. Promoot de juiste cadeaus

Sinterklaascadeaus kosten vaak tussen de 5 en 15 euro – de perfecte prijs voor schoen-, surprise-, of dobbelspelcadeaus. Promoot daarom je goedkopere producten, of de producten waarvan je weet dat ze populair zijn tijdens Sinterklaas. Lightspeed Analytics helpt je om erachter te komen welke producten je hardlopers zijn en welke niet. Zo kun je betere inkoopbeslissingen nemen.

8. Organiseer een Sinterklaas event

Organiseer een instore event met Sinterklaas lekkernijen. Geef je vaste klanten iets extra’s door ze als eerste korting aan te bieden of werk aan je branding door een openbaar event te organiseren.

9. Zet remarketing in

Het zou zonde zijn om nieuwe klanten maar één keer bij je over de (online) vloer te hebben. Zet daarom remarketing in: toon bijvoorbeeld advertenties aan mensen die hun winkelmandje hebben verlaten zonder hun transactie af te ronden of aan mensen die een productpagina hebben bekeken, maar de pagina daarna hebben verlaten. Zo kunnen je website bezoekers je winkel niet vergeten tijdens de last-minute Sinterklaas inkopen.

Heb je na het lezen van deze Sinterklaas marketingtips nog meer tips nodig om je omzet te verhogen tijdens de feestdagen? Download dan de gratis gids vol tips voor retailers.