Spoedcursus voorraadbeheer: 4 manieren om je ROI te vergroten

Spoedcursus voorraadbeheer: 4 manieren om je ROI te vergroten

Alles wat je besteedt aan voorraad, kun je niet investeren in je bedrijf. Ga verstandig om met je resources – investeer tijd in voorraadbeheer.

Laten we het hebben over de basis van voorraadbeheer. Tal van factoren spelen een rol, en als retailer is het niet altijd makkelijk om het juiste evenwicht te vinden. En dat terwijl voorraadbeheer van groot belang is voor de cashflow en omzet van je winkel.

Je kunt je voorraad zien als een tijdelijke investering. Je koopt producten en ziet je geld (en je winst) pas weer terug zodra je die producten daadwerkelijk verkoopt. Daarom is gedegen voorraadbeheer doorslaggevend voor je succes; het kan je onderneming maken of breken.

Maak je geen zorgen, jij kunt dit. Met de rapportage functie van je retail kassasysteem en deze vier tips kun je de ROI van je voorraad maximaliseren.

  1. Werk je dode voorraad weg
  2. Herken voorraad met een lage omloopsnelheid
  3. Investeer in populaire artikelen
  4. Synchroniseer je in-store en online voorraadgegevens

Voorraadbeheer

1. Weg met die dode voorraad

Dode voorraad bestaat uit alle artikelen die niet worden verkocht. Zonder voorraadbeheer-software loop je het risico op dode voorraad die ergens achter in je zaak of op je schappen blijft liggen, vergeten en ongewild door je klanten. De naam zegt het al: dode voorraad is killing voor je winst.

Dode voorraad neemt niet alleen ruimte in beslag, maar ook middelen. Je houdt minder geld over om nieuwe voorraad in te kopen of in marketing te investeren. Voor de meeste retailers geldt dat de voorraad die binnen de zes maanden niet wordt verkocht, een negatieve impact heeft op de omzetratio. Tijd om die dode voorraad uit de weg te ruimen. Zo pak je dat aan.

  • Hou een uitverkoop en verlaag de prijzen van je dode voorraad om deze snel kwijt te raken.
  • Vraag of je leverancier de oude voorraad wil terugnemen in ruil voor nieuwe voorraad of in ruil voor een korting op je volgende inkooporder.
  • Laatste tip: als uitverkoop of onderhandelingen met de leverancier geen resultaat opleveren, kun je overwegen de dode voorraad aan een goed doel te schenken. Dat levert je in ieder geval nog het voordeel van fiscale aftrekbaarheid op.

De eerste stap op weg naar schappen vol met verkoopbare voorraad is vaak de onverkoopbare voorraad kwijt zien te raken.

2. Herken voorraad met een lage omloopsnelheid

In tegenstelling tot dode voorraad, die helemaal niet wordt verkocht, wordt voorraad met een lage omloopsnelheid wel verkocht, maar minder snel dan je zou willen. Voorraad met een lage omloopsnelheid loopt het risico te veranderen in dode voorraad als je geen actie onderneemt.

Net als dode voorraad neemt voorraad met een lage omloopsnelheid middelen in beslag en heeft deze voorraad een negatieve impact op de winst en cashflow van je winkel. Maar hoe weet je of een specifiek artikel een lage omloopsnelheid heeft? Met de voorraadrapporten van je kassasysteem kun je elk artikel apart bekijken en de omloopsnelheid van dat artikel berekenen.

Voorraadbeheer

Stel verkoopdoelen

Overweeg verkoopdoelen te stellen in je kassasysteem, zodat je snel kunt zien welke artikelen onvoldoende bijdragen aan het bereiken van je doel, welke artikelen helemaal niet worden verkocht en welke artikelen beter lopen dan verwacht. Deze werkwijze heeft twee voordelen. Ten eerste kun je de artikelen met een lage omloopsnelheid herkennen voordat ze een groter probleem worden. Ten tweede kun je de artikelen die populairder zijn dan verwacht, bijbestellen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen.

Maak voorraad met een lage omloopsnelheid beter zichtbaar in je winkel

Je kunt de visual merchandising in je winkel vernieuwen en artikelen met een lage omloopsnelheid naast bijpassende bestsellers plaatsen. Zo maak je ze zichtbaarder en vergroot je de kans dat klanten ze kopen.

Bijvoorbeeld 💭
Stel dat je een stapel chino broeken hebt waar dit seizoen gewoon niet zo veel vraag naar is. Overweeg dan eens om die stapel naast je populairste Oxford-shirts te leggen.Waarom? Omdat de kans groot is dat iemand die op zoek is naar een shirt, ook een broek wil kopen om zijn outfit compleet te maken. Deze strategie wordt ook wel productbundeling genoemd.

Retail

3. Investeer in populaire artikelen

Misschien laat je je inkoop afhangen van je persoonlijke voorkeuren (en dat is prima; je wilt tenslotte een bepaalde esthetiek uitstralen). Toch zou je altijd de voorraadrapportage van je kassasysteem moeten gebruiken om je bestsellers te herkennen en meer te investeren in populaire artikelen.

Voor veel lezers is dit een duidelijke uitleg van de 80/20-regel: 80% van de omzet van je winkel wordt gegenereerd door 20% van de artikelen die je verkoopt.

Zoek uit welke artikelen je de meeste winst opleveren en besteed extra aandacht aan de verkoop ervan. Bepaal ook welke artikelen goed bij je bestsellers passen en richt je op gecombineerde verkoop. Probeer geen emotionele waarde toe te kennen aan je voorraad en laat je verkoopgegevens bepalen welke artikelen je opnieuw inkoopt.

Voorraadbeheer

4. Synchroniseer je voorraadgegevens in-store en online

Statista voorspelt dat in 2021 17,5% van alle retail aankopen online zullen worden gedaan. Als je nog geen webshop hebt, is het hoog tijd dat je er een gaat opzetten. En heb je wel een webshop, dan doe je er goed aan die te optimaliseren. Met het juiste eCommerce-platform kun je je fysieke winkel vrij eenvoudig online zetten. Zo krijg je een compleet overzicht van je bedrijf en creëer je een grotere afzetmarkt voor de verkoop van je voorraad.

Trouwens…
Lightspeed eCom is het enige systeem dat speciaal is ontwikkeld voor fysieke winkels die online willen gaan. Bij elke verkoop, online of in je fysieke winkel, worden je voorraadgegevens direct bijgewerkt.

Conclusie

De voorraad van je winkel is de basis van je cashflow. Met een gedegen voorraadbeheer kun je verliezen beperken en de ROI van je voorraad maximaliseren.

Neem de controle over je voorraadbeheer en stop met het verspillen van kostbare middelen. Alleen dan kan je winkel groeien, zowel op korte als lange termijn. Ontwikkel een methode die voor jou werkt om je voorraad te controleren, in te kopen en te verkopen. Daar zal je jaren van profiteren!

Beter je voorraad beheren? Probeer ons kassasysteem 14 dagen gratis

Lightspeed Retail