Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Wat is een webshop keurmerk en welk keurmerk past het best bij jouw webshop?

Wat is een webshop keurmerk en welk keurmerk past het best bij jouw webshop?

Als e-commerce jouw voornaamste bron van inkomen is, valt het zeker te overwegen om je webshop van een keurmerk te voorzien. Waarom? Een webshop keurmerk biedt voor jou als verkoper en voor je klanten een meerwaarde. Het toont klanten dat jouw webshop te vertrouwen is en biedt beide partijen een betere bescherming. Het bewijst daarnaast ook dat jouw webshop de relevante wetgeving rond e-commerce naleeft – wat niet onbelangrijk is, aangezien je hoge boetes riskeert als blijkt dat je webshop niet conform de wetgeving werkt. 

Maar wat zijn nu precies de voordelen van een webshop keurmerk en waar moet je op letten als je er één uitkiest voor jouw webshop? En, niet minder belangrijk: hoeveel kost een keurmerk doorgaans? In deze blog kom je dat allemaal te weten.

Nog geen webshop platform gekozen?

Om een webshop keurmerk te krijgen heb je ook een professionele webwinkel nodig. In deze checklist kom je te weten waar goede webshop software aan moet voldoen.

 

Wat is een keurmerk?

In een competitief e-commerce landschap waar ook onbetrouwbare webshops en malafide praktijken voorkomen, staan consumenten vaak twijfelachtig ten opzichte van onbekende of nieuwe spelers. Slechte ervaringen met bijvoorbeeld betalingen, leveringen, garanties of klantendiensten hebben veel consumenten richting grote marktspelers geduwd, omdat ze weten dat ze daar gegarandeerd een bepaald niveau van service kunnen verwachten. 

Dat is ook exact wat een keurmerk doet: het biedt een gecertificeerde verklaring die garandeert dat de diensten of producten die je aanbiedt betrouwbaar zijn. In het geval van een webshop is een keurmerk een visueel label en kwaliteitsoordeel dat aantoont dat jouw website gecertificeerd is en klanten kunnen rekenen op een bepaald niveau van service. Het verkrijgen van een keurmerk vereist namelijk dat je als verkoper voldoet aan de belangrijkste wet- en regelgevingen inzake online verkoop. 

Uiteraard is het aanbod aan mogelijke keurmerken voor webwinkels groot. Wij zetten voor jou een reeks bekende spelers op een rij en sommen de voornaamste voordelen van een keurmerk voor je op.

 

De voordelen van een webshop keurmerk

Een webshop keurmerk wekt vertrouwen op bij klanten en kan een belangrijke rol spelen bij en impact hebben op je conversieratio. Ook als je naast je webshop ook via partner platformen verkoopt, is een webshop keurmerk interessant, omdat klanten vaak vertrouwen op externe beoordelingen bij hun online aankopen. 

Een keurmerk staat ook garant voor een duidelijk en transparant beeld op producten, prijzen, bijkomende kosten, verzending en betalingen, waar ze op terug kunnen vallen in geval van vragen of onduidelijkheden.

Bij het aanvragen van een keurmerk moet je webshop een juridische, financiële en veiligheidscheck doorstaan om goedgekeurd te worden. De meeste leveranciers van webshop keurmerken geven na zo’n audit ook tips over hoe je jouw digitale verkoopomgeving kunt verbeteren, wat jouw onderneming alleen maar ten goede kan komen.

De webshop checklist

Vind het beste e-commerce platform voor jouw onderneming

Eén van de belangrijkste voordelen van een webwinkel keurmerk voor jou als ondernemer is echter dat niet alleen je klanten maar ook jijzelf beter beschermd bent. Bij problemen of klachten van klanten kun je namelijk terecht bij je keurmerk voor klachtenbemiddeling en juridische ondersteuning. 

 

Waar moet u op letten bij het kiezen van een webshop keurmerk?

Zoals gesteld is het aanbod aan keurmerken groot. En hoewel consumenten mogelijks het verschil niet weten tussen de verschillende keurmerken, verschillen de meeste organisaties op vlak van aanbod, dienstverlening, ondersteuning en prijs.

Ook belangrijk om te weten is dat iedereen een keurmerk kan opstarten en verkopen. Er bestaat (nog) geen wetgeving die aangeeft wat voor diensten een keurmerk precies moet voorzien, en er wordt ook (nog) geen controle uitgevoerd op hoe keurmerken te werk gaan. Het is dus aan jou om na te gaan welk keurmerk het best bij jouw onderneming en webshop past.

Gelukkig zijn er enkele belangrijke factoren die je kunnen helpen om te bepalen welk webshop keurmerk geschikt is voor jouw onderneming.

  1. Visie: het moet eenvoudig zijn om op de website van een keurmerk te weten te komen waar het keurmerk precies voor staat. Transparantie en communicatie over de visie van het keurmerk zijn fundamenteel. Indien het onduidelijk is wat voor garanties een bepaald keurmerk u kan bieden, raden we aan om op zoek te gaan naar een ander.
  2. Privacy: elk keurmerk dat serieus wil genomen worden, moet een strikt privacybeleid hanteren. Het is daarom belangrijk om na te gaan hoe een keurmerk met jouw gegevens omgaat en tegelijkertijd kan garanderen dat jouw webwinkel ook respectvol omgaat met de gegevens van je klanten.
  3. Onpartijdigheid: een eerlijk webshop keurmerk hoort onpartijdig te zijn, om ervoor te zorgen dat noch klanten, noch ondernemers zich benadeeld kunnen voelen. Om na te gaan of dit het geval is bij jouw gekozen keurmerk kun je de ondernemingsvorm van het keurmerk nagaan.
  4. Reactietijd: één van de belangrijkste voordelen van een keurmerk is ondersteuning voor zowel ondernemers als klanten. Vraag daarom zeker in hoeverre uw gekozen keurmerk beschikbaar en bereikbaar is, wanneer nodig.
  5. Prijs: bij het aanschaffen van een webshop keurmerk betaal je niet enkel voor een mooi logo op je website, maar ook voor een uitvoerige juridische, financiële en veiligheidscontrole en/of audit, en alle voordelen qua dienstverlening en ondersteuning die een keurmerk met zich meebrengen. Evengoed verschillen de prijzen van webshop keurmerken enorm. Sommige organisaties werken met maandtarieven, anderen met jaarabonnementen, afhankelijk van of en hoe vaak een hercertificatie plaatsvindt. Daarnaast zijn er ook eenmalige administratieve opstartkosten of terugkerende contributies. Het is daarom belangrijk dat je de algemene voorwaarden en kleine lettertjes van de tarieven er goed op naleest. Meer informatie over prijzen vind je verder in deze blog.

Op zoek naar manieren om jouw webshop klaar te stomen voor de feestdagen?

Lees er alles over in onze ultieme e-commerce voorbereidingsgids

 

Wat zijn de voorwaarden voor een webshop keurmerk?

Terwijl het belangrijk is om goed te onderzoeken welk keurmerk het best bij jouw onderneming past, is het even belangrijk om na te gaan of uw webshop voldoet aan de vereisten van uw gekozen keurmerk. 

Hoewel doorgaans de voorwaarden die keurmerken vereisen van hun leden overeenkomen met de vereisten die de Autoriteit Consument en Markt stellen, kunnen ze onderling verschillen, dus sommen wij de voornaamste voorwaarden hieronder op:

  1. Informatieplicht en Kenbaarheid: je moet op jouw webshop duidelijk aangeven dat je de eigenaar bent, en bij voorkeur met zo volledig mogelijke gegevens. Maatschappelijke zetel en btw-nummer zijn daarbij zeker welkom.
  2. Contact en Bereikbaarheid: het moet eenvoudig zijn om als klant contact op te nemen met de webshop. Een contactformulier, telefoonnummer en/of e-mailadres zijn hiervoor een vereiste. Veel keurmerken leggen ook de nadruk op het belang van een snelle reactietijd.
  3. Duidelijkheid over kosten en bestellingen: het bestellingsproces van een webwinkel moet eenduidig en eenvoudig te volgen zijn. Dit betekent ook dat productprijzen, belastingen, transportkosten en andere bijkomende kosten duidelijk moeten gecommuniceerd worden om verwarring te vermijden.
  4. Algemene voorwaarden: elke webshop moet een persoonlijke set aan algemene voorwaarden ter beschikking hebben op de webshop en aan elke klant voorafgaand aan het plaatsen van een bestelling vragen om hiermee akkoord te gaan. Let erop dat algemene voorwaarden enkel gelden als de klant zelf aangeeft akkoord te gaan, en niet wanneer de webshop dat automatisch of standaard aangeeft.
  5. Naverkoop: een webshop hoort een duidelijk en transparant beleid te hebben wat herroepingsrecht, bedenktijd, annulatering, en retourneren van geplaatste bestellingen en de nodige gegevens te voorzien wat retouradres en -kosten betreft – en wie deze zal dragen. Ook belangrijk is het meedelen van wat voor garantie klanten mogen verwachten. Ook dit kan in je algemene voorwaarden verwerkt worden.
  6. Privacy en Gegevensbeleid: net zoals het voor jou belangrijk is dat jouw keurmerk respectvol met jouw gegevens omgaat, is het voor zo goed als elk keurmerk van fundamenteel belang dat jouw webshop klanten informeert over het gebruik van hun gegevens en daarnaast ook persoonsgegevens goed beschermt tegen misbruik.

 

Wat kost een webshop keurmerk

Zoals gesteld hangt er uiteraard een prijskaartje vast aan bescherming, juridische ondersteuning en extra vertrouwen – zeker als dat laatste tot een hoger conversieratio voor jouw webshop leidt. Wij sommen de voornaamste webshop keurmerken in het e-commerce speelveld hieronder op. Het is aan jou om na te gaan wat je voor jouw webwinkel belangrijk vindt, en welk keurmerk qua visie en prijs hierbij aansluit. Houd je vooral niet in om contact op te nemen met keurmerkorganisaties. Op die manier krijg je alvast een idee van hun bereikbaarheid en reactietijd. 

Controleer ook altijd of onderstaande prijzen nog up-to date zijn, want ondanks dat we ons best doen om je te voorzien van complete informatie, kunnen we niet garant staan voor eventuele prijswijzigingen bij onderstaande partijen. 

Thuiswinkel Waarborg

Thuiswinkel Waarborg voorziet verschillende webshop businessmodels van keurmerken: B2C (“Thuiswinkel Waarborg”), B2B, (“Thuiswinkel Zakelijk”) en zowel nationaal als internationaal (“Shopping Secure”). Net zoals SafeShops werkt Thuiswinkel.org met een onafhankelijk juridisch adviesbureau (ICTRecht) dat nagaat of uw webshop conform de Nederlandse wet- en regelgeving werkt. Tarieven van Thuiswinkel.org werken op basis van eenmalige inschrijvingskosten van €75, met daarbij een jaarlijkse certificatiekost van €345 excl. btw en €45 per URL. Verder betaalt u ook een jaarlijkse contributie op basis van uw bruto jaaromzet.

WebwinkelKeur

Ook WebwinkelKeur is een onafhankelijke non-profit organisatie die een keurmerk combineert met compleet reviewsysteem. Dit staat de organisatie toe om haar leden zowel op papier als via klantenbeoordelingen continu op betrouwbaarheid te controleren. Het keurmerk heeft ook een uitgebreide open kennisbank die webshopeigenaars informeert over praktische, juridische, commerciële en veiligheidstips rond e-commerce. WebwinkelKeur biedt drie verschillende pakketten aan – Start aan €8.95, Plus aan €12.95 en Pro aan €19.95 excl. btw per maand. De tarieven verschillen ook naargelang je ervoor kiest om per kwartaal of per jaar te betalen. 

Webshop Keurmerk

Zowel actief in België als in Nederland, Webshop Keurmerk biedt haar leden naast certificatie ook een gratis en onbeperkt reviewsysteem aan. Het reviewsysteem staat webshopeigenaren ook toe om bij lage beoordelingen het geschil binnen de 14 dagen met klanten op te lossen. Het keurmerk zelf is een statisch grafisch logo dat u, na controle, certificatie en goedkeuring, zelf en op eender welke plek op uw webshop mag plaatsen. Bij Webshop Keurmerk betaalt u €195 excl. btw per jaar of €16,95 excl. btw per maand, en het keurmerk verzekert je dat er geen bijkomende kosten zijn op dat er verder geen bijkomende kosten zijn. 

Trusted Shops

Trusted Shops is een interactief Europees keurmerk. Klanten kunnen op een webshop die het keurmerk draagt zelf controleren of de certificatie “geldig” of “niet gecertificeerd” is door simpelweg op het dynamisch label te klikken. Trusted Shops werkt met maandtarieven op basis van de jaarlijkse bruto omzet van een webshop. Die tarieven starten van €40 excl. btw (tot €50.000 bruto jaaromzet) en gaan tot €360 excl. btw (tot €5.000.000 bruto jaaromzet) per maand met een minimale duur van één jaar. 

SafeShops

SafeShops is een keurmerk dat ondernemers op juridisch vlak begeleidt bij de opbouw van hun webshop, in samenwerking met Sirius Legal, een onafhankelijk advocatenbureau uit Mechelen. Tijdens hun audit kun je telefonisch of per mail vragen stellen over de algemene voorwaarden die jouw webshop bij verkoop aanbiedt, of andere juridische verplichtingen die in het kader van de verificatie passen. Een certificaat (en bijbehorende juridische screening en kwalificatie) kost €295 excl. btw per jaar voor MKB’s en €650 excl. btw per jaar voor grote bedrijven (met een e-commerce omzet die hoger is dan €150.000 per jaar en meer dan 10 mensen in dienst heeft).

Ecommerce Europe Trustmark

Het Ecommerce Europe Trustmark is een koepelorganisatie voor keurmerken over heel Europa. De organisatie werkt op Europees gebied mee aan het beleid rond keurmerken om een ideale balans tussen consumentenbescherming en de belangen van de ondernemers te behouden. Thuiswinkel.org is ook onderdeel van de organisatie. Als je voor dit keurmerk kiest, kunt je ook het Ecommerce Europe Trustmark aan je webshop toevoegen.

 

Welk webshop keurmerk past bij uw onderneming?

Een webshop keurmerk toont aan (potentiële) klanten dat je conform de huidige wetgeving rond e-commerce werkt en vermindert het risico op zware boetes aanzienlijk. Daarnaast kunnen keurmerken ook helpen je conversieratio te verhogen, wat uiteindelijk tot een hogere omzet kan leiden. En hoewel er een kostprijs aan vasthangt, staat een keurmerk op jouw webshop zowel voor je klanten als voor jezelf symbool voor betrouwbaarheid, een degelijk privacybeleid, bescherming en juridische conformiteit en ondersteuning. 

This is your title

Probeer onze e-commerce software gratis uit

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Begin met Ondernemen