Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

5 vragen die je moet stellen voor je een betaaloplossing voor webshops kiest

5 vragen die je moet stellen voor je een betaaloplossing voor webshops kiest

Dus, je droomt van het runnen van een succesvolle webshop. En je hebt ook een feilloos businessplan en marketingstrategie uitgedokterd en zelfs al een voorraad aangelegd. Veel houd je dus niet tegen om de digitale deuren naar jouw online succes open te gooien. Maar heb je al nagedacht over een betaaloplossing voor je webshop?  

Ongetwijfeld één van de meest cruciale aspecten van een succesvolle webshop is een soepel en naadloos online betaalproces. Het zorgt er niet alleen voor dat je klanten eenvoudig en snel kunnen betalen, maar ook dat ze in het geval van een betaalproces dat met horten en stoten verloopt niet genadeloos besluiten om nooit meer naar jouw webshop terug te keren. 

Het vinden van de juiste betaaloplossing voor webshops begint bij het kiezen van de juiste online betalingsverwerker of payment service provider (PSP). En dat durft wel wat tijd in beslag nemen. Gelukkig heb je alle andere aspecten van jouw droom webshop al helemaal onder controle en maak je met plezier 9 minuten vrij die nodig zijn voor het lezen van deze blog. Om het nóg eenvoudiger te maken, zetten wij 5 vragen op een rij die je kunnen helpen bij het kiezen van een betaaloplossing voor jouw webshop:

  1. Hoe lang duurt het eer het geld op je rekening staat?
  2. Wat voor ondersteuning biedt de betalingsverwerker?
  3. Zijn er verborgen kosten?
  4. Gaat het om één complete oplossing?
  5. Hoe worden verschillende betaalmethodes en kaarttypes in rekening gebracht?

Here we go!

Nog maar net gestart met het idee om een webshop op te richten?

Download onze gratis webshop checklist en ontdek alle punten waar je over na moet denken bij het selecteren van de juiste webshop software voor jouw onderneming.

Stel jezelf de volgende 5 vragen bij het kiezen van een betaaloplossing voor webshops

1. Hoe lang duurt het eer het geld op je rekening staat?

Waarschijnlijk één van de meest voorkomende vragen die online ondernemers zich als eerste stellen in hun zoektocht naar de juiste betaaloplossing voor hun webshop is: oké, maar wanneer krijg ík het geld op mijn rekening? 

Het antwoord hangt – uiteraard – af van betalingsverwerker tot betalingsverwerker, maar over het algemeen gesteld duurt het gemiddeld twee bankwerkdagen vanaf de transactiedatum tot het geld op jouw rekening gestort wordt. Dat betekent bijvoorbeeld dat een transactie die op dinsdag plaatsvond op donderdag aan jou wordt uitbetaald. Volgens hetzelfde principe worden transacties van donderdag bijgevolg op maandag uitbetaald, en vrijdag op dinsdag. Transacties die op zaterdag en zondag plaatsvinden, worden vaak pas op maandag geregistreerd, wat ervoor zorgt dat ze op woensdag aan jou worden uitbetaald.

Als de gemiddelde wachttijd van een provider langer is dan twee werkdagen, raden wij je aan om verder te zoeken. Tegelijkertijd willen we je ook wel waarschuwen dat eventuele opties voor snellere stortingen doorgaans extra kosten met zich meebrengen.

2. Wat voor ondersteuning biedt de betalingsverwerker?

En met ondersteuning bedoelen we vooral de ondersteuningsuren waarop de online betalingsverwerker bereikbaar is in het geval van problemen. Aangezien een online betaaloplossing voor webshops – zoals de naam durft vermoeden – niet beschikt over feitelijke betaalterminals of hardware, is dat soort ondersteuning de enige die voor jou zou moeten tellen.

Constante dienstverlening en support is uiteraard van fundamenteel belang voor een sector zoals de horeca, waar ook ‘s avonds laat en op zondag ondersteuning van pas komt, maar aangezien een online webshop altijd open is en in essentie geen specifieke openingsuren heeft, is een 24/7 ondersteuning even fundamenteel.

Onderschat het belang van een volwaardige ondersteuning niet: als je betaalproces onverwachts in de problemen komt en je niet snel geholpen kunt worden, riskeer je je omzetstroom te onderbreken en verkopen mis te lopen. Dergelijke problemen moeten altijd en zo snel mogelijk opgelost kunnen worden. 

Met andere woorden: sluit geen compromissen als het aankomt op ondersteuning voor jouw online betaaloplossing. Ga wel na of er eventuele extra kosten bij 24/7 ondersteuning aan te pas komen. Idealiter zou zoiets gratis moeten zijn, maar we raden je aan daar niet zomaar van uit te gaan en ook dit na te vragen. 

3. Zijn er verborgen kosten?

Nu we het toch over extra kosten hebben, zijn verborgen kosten ook iets waar je op moet letten. Helaas zijn dienstverleners met minder goede of verborgen intenties overal te vinden, en verwerkers van online betaaloplossingen voor webshops zijn jammer genoeg geen uitzondering. 

Een transparante, eenduidige en voorspelbare kostenstructuur is alvast een stap in de goede richting. Indien de door jou gekozen betalingsverwerker geen transparante kostenstructuur aanbiedt, is skippen de boodschap. 

Maar zelfs als dat wel het geval is, raden we je zeker aan om de kostenstructuur zorgvuldig te onderzoeken op verborgen kosten. De manier waarop verschillende kosten worden berekend, kan bedrieglijk zijn, vooral als je weet dat er ettelijke tientallen online betaalmethodes zijn, die allemaal een andere transactiekost-formule kunnen hebben. Wat ogenschijnlijk als een laag tarief kan lijken, kan in realiteit een pak hoger liggen. 

Voor jouw gemak overlopen we enkele van de meest voorkomende verborgen kosten: 

Gedifferentieerde tariefformules

Stel dat je een tariefformule wordt voorgeschoteld op Mastercard-transacties van 1,50% + €0,20. Op het eerste zicht kan dit tarief relatief voordelig lijken, maar de mogelijkheid bestaat altijd dat de betalingsverwerker dit slechts voor een beperkte schaalgrootte van transacties aanrekent, zoals vanaf €50,- tot en met €250,-. Bij lagere transacties kan de tariefformule hoger liggen.

Het gros van betalingsverwerkers die ook betaaloplossingen voor webshops aanbieden, categoriseert de meest courante transacties vaak in duurste tarieven, maar maakt het categoriseringsproces daarom niet bekend.

Terugboekingskosten

Terugboekingskosten worden (vaak) in rekening gebracht wanneer een klant een transactie via credit card terugvraagt. Naast het feitelijke terugboekingsbedrag wordt deze vergoeding door de uitgevende bank voor administratieve doeleinden in rekening gebracht. Sommige online betalingsverwerkers zullen zo’n vergoeding voor jou betwisten of laten vallen, terwijl andere de kost gewoon aan je zullen doorrekenen. Vraag dit dus na vooraleer je een contract ondertekent.

Ben je op de hoogte van de nieuwe btw-regels voor webshops in de EU? Lees er alles over in onze blog.

AVS-kosten

AVS staat voor address verification system – één van de meest courant gebruikte tools om kredietkaart fraude te voorkomen. AVS staat je als online ondernemer toe om het adres van een creditcardhouder te controleren om fraude te voorkomen – iets wat tegenwoordig zelf vaak noodzakelijk is om online bestellingen te plaatsen of producten te kopen met een credit card. Het kan gebeuren dat een online betalingsverwerker AVS-kosten aanrekent, maar deze niet vermeld in de tariefformules voor credit cards.

Conclusie: twijfel niet om rechtstreeks aan jouw online betalingsverwerker te vragen wat de feitelijke kosten zijn van de betaaloplossing voor webshops waar jij op oogt. Het uitblijven van een transparant antwoord over hun kostenstructuur of transactiecategorisering kan vaak ook al voldoende zijn. Lees je contract ook zorgvuldig na – let daarbij vooral op de kleine lettertjes – en vraag naar elke vergoeding of kost, zichtbaar en verborgen, zodat je niet alleen begrijpt wat je precies betaalt, maar ook waarom je betaalt.

4. Gaat het om één complete oplossing?

Een vraag die vaak over het hoofd gezien wordt, is of de betalingsverwerkers die je op het oog heeft enkel een betalingsverwerker is, of meer? Zo zijn niet alle e-commerce software platformen zelf ook betalingsverwerkers, en bieden niet alle betalingsverwerkers ook een e-commerce software aan. Het kiezen voor een (online) betalingsverwerker die in eerste instantie een ecommerce platform is, brengt veel voordelen met zich mee. 

In het geval dat je ondersteuning nodig hebt, zit je hier ook beter: je hoeft namelijk niet tussen twee verschillende bedrijven heen en weer te lopen om de oorzaak van een probleem te achterhalen, en vaak zal het probleem daardoor ook sneller opgelost kunnen worden, omdat het bedrijf beide diensten aanlevert.

5. Hoe worden verschillende kaarttypes in rekening gebracht?

Vandaag zijn er talloze online betaalmethodes en -mogelijkheden. Afhankelijk van wat voor type bankkaart gelinkt is aan de betaalmethode, rekenen betaaloplossingen voor webshops vaak verschillende tarieven aan. Voeg daar ook nog eens variatie per regio of land van oorsprong van de kaart aan toe en er ontstaat er een verwarrend web van kosten die moeilijk te voorspellen zijn. Des te belangrijk is het dat de online betaalverwerker opnieuw transparant is over tariefformules en -schijven per type kaart.  

Sommige webshop betalingsverwerkers werken met gelaagde structuren om de zaken (ogenschijnlijk) te vereenvoudigen. Hier raden we je aan om goed op te letten: hoewel gedifferentieerde vergoedingen gemakkelijker te begrijpen zijn, kom je zelden te weten hoe jouw transacties in realiteit gesorteerd worden en kun je alsnog merken dat je hogere vergoedingen betaalt.

Conclusie

Voilà, 12 minuten later en je beschikt over het nodige om decisief offertes voor betaaloplossingen voor webshops aan te vragen en deze gericht te onderzoeken.

Klaar om uw eigen webshop op te starten? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en ontdek de voordelen van het complete Lightspeed eCommerce-platform.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Betalingen