Loyalty programma's: de meest effectieve marketingstrategie voor de horeca

Loyalty programma's: de meest effectieve marketingstrategie voor de horeca

Opmerking: in dit artikel worden koffiezaken als voorbeeld gebruikt, maar dezelfde principes gelden voor onafhankelijke restaurants of bars die klantbehoud en loyaliteit willen vergroten. 

Nadat Starbucks een loyalty programma implementeerde, zagen ze een directe stijging in hun omzet. Het aantal klantbezoeken steeg met 4% en als gevolg daarvan groeide de algemene omzet per winkel met 7%. De netto-inkomsten stegen met 18% tot een kwartaalrecord van $ 4,9 miljard.

Niet alleen grote ketens kunnen leren van het succes van Starbucks, ook kleine onafhankelijke koffiezaken kunnen aspecten overnemen. Starbucks heeft dan wel het voordeel van een groot aantal vestigingen, maar als onafhankelijke ondernemer ben je authentieker. Je serveert ethisch geproduceerde, fairtrade koffie die goed smaakt. Jij bent het paradijs voor koffieliefhebbers. We laten je graag zien hoe je deze sterke punten kunt benutten.  

Zorg dat je gasten zich gewaardeerd voelen

Een onderzoek door Technology Advice toonde aan dat 83% van de consumenten de voorkeur geeft aan bedrijven met een loyalty programma. Een dergelijk programma kan voor gasten het verschil maken als ze moeten kiezen tussen jou en je concurrent.

Het idee achter een loyalty programma is dat je gasten laat zien dat je ze waardeert. Ze kopen koffie bij je omdat die lekker is, maar ze blijven terugkomen omdat een loyalty programma ze beloont met bijvoorbeeld gratis koffie of een extra snack. Acties zeggen meer dan woorden: vertel je gasten niet alleen dat je ze waardeert, laat het ze ook merken.

Lightspeed Loyalty

Geef aantrekkelijke, relevante beloningen

Uit hetzelfde onderzoek van Technology Advice bleek dat 59% van de gasten de voorkeur geeft aan een loyalty programma dat ze op hun smartphone kunnen gebruiken. Als jouw wensen en die van je gasten op elkaar zijn afgestemd, is dat een win-winsituatie.

Loyalty programma’s bieden tal van voordelen, maar het belangrijkste voordeel is dat je de contactgegevens en aankoopgeschiedenis van je gasten kunt verzamelen en je die gasten vervolgens kunt benaderen met passende aanbiedingen.

Voorbeeld

Stel dat een van je gasten elke dag een cappuccino en een brownie bestelt. Je kunt hem of haar natuurlijk een algemene beloning geven die je aan al je gasten geeft, maar je kunt die informatie ook gebruiken om deze gast iets te geven waar hij echt blij mee is.

Geef je trouwe gasten het gevoel dat ze bijzonder zijn

56% van de gasten wil graag deel uitmaken van een exclusieve groep. Als je de aankoopgeschiedenis van je gasten kunt inzien, kun je een beloningsprogramma met verschillende niveaus opstellen. Hoe hoger het niveau, hoe beter de beloningen.

Met deze strategie wordt een loyalty programma interessanter voor je gasten en krijgen de gasten die in het afgelopen jaar het meeste hebben uitgegeven nog betere beloningen. Als je werkt met meerdere niveaus, worden gasten geprikkeld om meer uit te geven, zodat ze betere beloningen krijgen en deel uitmaken van een exclusievere groep.

 

Verbeter je reputatie

Met loyalty programma kun je je populariteit vergroten en je merk van binnenuit versterken. Je gasten zijn immers je belangrijkste ambassadeurs. Zorg ervoor dat zij tevreden zijn, dan zullen zij je bedrijf eerder aanraden bij vrienden.

Verwijzingen van trouwe gasten zijn een van de meest effectieve manieren om nieuwe gasten te trekken. Waarom? Omdat 77% van de consumenten eerder koopt bij een onderneming die ze via vrienden kennen. Als één van je gasten tegen tien anderen positieve verhalen over jouw koffiezaak vertelt, zullen er gemiddeld zeven daarvan bij je langskomen. Geef je trouwe gasten dus een goede reden om over je te praten.

Met loyalty programma’s kun je je gasten een e-mail met persoonlijke aanbiedingen sturen voor speciale gelegenheden, zoals hun verjaardag of hun een-jarig jubileum als gast en je kunt vaste gasten ook informeren als er bijvoorbeeld een nieuwe koffievariant verkrijgbaar is. Door betekenisvolle interactie bouw je snel aan een solide reputatie. En met een solide reputatie onderscheid je je van de concurrentie en trek je meer gasten aan.

Gebruik content van gasten op Instagram

Het is een goed idee om je koffie-community een podium te geven op je social media kanalen, en dan met name op Instagram. Waarom? Omdat Instagram door meer dan 1 miljard mensen wordt gebruikt, en 60% daarvan dit kanaal gebruikt om nieuwe producten en diensten te ontdekken.

Moedig je vaste gasten aan om berichten te plaatsen over hun bezoek aan je koffiezaak en deel die berichten vervolgens op je eigen account. Gasten die over je zaak praten op social media, kennen weer andere koffieliefhebbers. Deze zullen sneller jouw zaak bezoeken als vrienden het hebben aangeraden. 

Voorbeeld 

Het Instagram account van Lightspeed-klant Lot Sixty One is een goed voorbeeld van hoe content van gasten hergebruikt kan worden. Lot Sixty One zet regelmatig gasten in de schijnwerpers door hun foto’s en video’s te delen in hun eigen stories. Gasten voelen zich bijzonder en zich meer verbonden met Lot Sixty One. Ook zien de vrienden van diegene die post waar hij of zij z’n koffie haalt en zullen ze eerder geneigd zijn om die zaak uit te proberen. 

Lot Sixty One instagram

 

Nieuw op Instagram? Lees deze 5 tips om meer gasten aan te treken via Instagram en Facebook. 

Kortom, loyaliteit loont

Met slechts 5% meer trouwe gasten kan je omzet al met 75% groeien. Hoe?

Met een loyalty programma voelen je trouwe gasten zich oprecht gewaardeerd en vergroot je de kans dat ze vrienden vertellen over jouw bedrijf en daarmee dus nieuwe gasten aantrekken. Je hoeft geen multinational te zijn om gebruik te maken van een loyalty programma. Het is tijd om je gasten te laten zien dat je ze heel wat meer te bieden hebt dan een kartonnen beker met hun naam erop.

Vraag vandaag nog een Lightspeed Loyalty demo aan en we laten je graag zien hoe onze loyalty-oplossing je kan helpen bij het verkrijgen van nieuwe gasten, en het behouden en belonen van je trouwe gasten.