Zo kun jij je webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Zo kun jij je webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Voor veel retailers zijn de feestdagen de meest winstgevende periode van het jaar. Als webshop ondernemer kun jij ook je webshop omzet verhogen. Daarom geven we vijf technische tips voor Lightspeed eCommerce gebruikers, om hun webshop in een handomdraai klaar te maken voor de drukke decembermaand:

  1. Bied een cadeauverpakking aan
  2. Gebruik Productbundels
  3. Toon promoties op de homepage
  4. Stel snel kortingen in
  5. Kortingen in Retail

1. Bied een cadeauverpakking aan

Wil je het leven van je klanten zo makkelijk mogelijk maken tijdens de feestdagen en je webshop omzet verhogen? Bied dan cadeauverpakkingen aan. Het is een extra service, die de klant tijd en moeite bespaart en jou meer omzet oplevert. Om deze service aan te bieden in je Lightspeed webshop ga je als volgt te werk:

  1. Maak in de backoffice een nieuw product aan voor de cadeauverpakking. Stel de juiste prijs in en upload een foto van het cadeaupapier zodat de klant weet hoe het eruit ziet. Heb je meerdere soorten cadeaupapier of -verpakkingen? Maak dan meerdere producten aan.
  2. Ga naar Marketing > Upselling en schakel ‘Upselling bij afrekenen activeren’ in.
  3. Geef deze upselling-optie een pakkende titel om aandacht te trekken voor je cadeauverpakking. Let op: wanneer Upselling al gebruikt wordt voor andere producten dan de cadeauverpakking, kun je het beste een allesomvattende titel bedenken.

Klik op Product toevoegen en voeg de cadeauverpakking(en) toe die je zojuist als product hebt aangemaakt. Klik op Opslaan.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Klanten kunnen de cadeauverpakking selecteren door een product in hun winkelwagentje te plaatsen en naar de winkelwagen-pagina te gaan.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

2. Gebruik Productbundels

Productbundels geven jou de kans om stoffige voorraad kwijt te raken en om producten te promoten. Wil je je webshop omzet verhogen, dan kun je ook leuke cadeaupakketten samenstellen. 

In het Professional pakket van Lightspeed eCommerce kun je gebundelde producten tegen een aantrekkelijke bundelprijs weergeven op de productpagina. Een productbundel aanmaken gaat als volgt:

  1. Ga naar Producten > Productbundels en klik op Productbundel toevoegen.
  2. Geef de bundel een titel (deze wordt getoond in de winkelwagen en op de factuur) en vul een kortingsbedrag of -percentage in. Let op: het percentage wordt alleen over de prijs van de bundelproducten berekend (lees daarover meer in tip 4). Wij raden aan een vast bedrag te gebruiken bij het instellen van productbundels.
  3. Wijzig eventueel de andere instellingen en klik op Opslaan.
  4. Je kunt nu de producten toevoegen via Producten toevoegen en door het hoofdproduct te selecteren. Het hoofdproduct is het product waarbij de bundel op de productpagina getoond zal worden. De bundelproducten zijn de extra producten waarover de korting geldt.
  5. Sla je productbundel op en bekijk nu uw hoofdproduct in je webshop. Het verschilt per thema hoe de bundels op de productpagina’s getoond worden.

Voorbeeld: zet alvast een bundel klaar voor Cyber Monday of Kerst met een laptop als hoofdproduct en een muis of koptelefoon als bundelproduct.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Tip: gebruik je een vast kortingsbedrag, dan kun je dezelfde bundel ook op de pagina van het bundelproduct tonen. Open hiervoor het bundelproduct in de backoffice. We gebruiken ‘kaas’ als voorbeeld. Kies bij Productbundels selecteren voor de zojuist aangemaakte bundel. In eerste instantie zul je zien dat alleen het bundelproduct wordt toegevoegd: in dit voorbeeld is de bundel nu Kaas + Kaas.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Kies Producten toevoegen en selecteer het hoofdproduct of de andere producten uit de bundel (de witte wijn). Verwijder het dubbele product (de kaas)

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

De bundel met dezelfde korting wordt nu op zowel de productpagina van het hoofdproduct als op het bundelproduct weergegeven. 

3. Toon promoties op de homepage

De homepage is de perfecte plek om promoties en speciale acties te tonen, en feestelijke items in de kijker te zetten. Dit kan bijvoorbeeld door een balk bovenaan je webshop te plaatsen of door een headline toe te voegen. 

Unique Selling Points, zoals gratis verzendkosten boven een bepaald bedrag, kun je het beste in een extra balk bovenaan je webshop plaatsen. Dit zorgt ervoor dat klanten sneller geneigd zijn om je producten te kopen, waardoor je omzet stijgt. In ons helpcenter wordt in 3 stappen uitgelegd hoe je deze USP’s op je webshop kan plaatsen. Het ziet er als volgt uit:

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Een headline kun je gebruiken om nieuwe producten of productbundels te promoten. Check in de Thema Documentatie (te vinden via Design> Thema editor> Thema aanpassen) wat de aanbevolen resolutie van de Headline-afbeelding is, want alle headline-afbeeldingen moeten dezelfde grootte hebben om ze niet te laten verspringen op de homepage. 

Om de headline in te stellen ga je naar Design > Headlines > Headline toevoegen. Vul de titel in, kies de taal en klik op Opslaan. Nu kun je de link naar je product instellen en de promotie-afbeelding uploaden. Let op: heb je meerdere talen, maak dan verschillende headlines per taal aan.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

4. Stel snel kortingen in

Om tijdens drukke periodes zoals de feestdagen je verkoop extra te stimuleren en een stap voor te zijn op de concurrentie, kan je bepaalde kortingen aanbieden. In Lightspeed eCom zijn er twee manieren om kortingen in te stellen: door middel van het invullen van een oude en nieuwe prijs of door het instellen van kortingsregels. Met kortingsregels heb je een mogelijkheid om bijvoorbeeld 20% korting in te stellen op een gehele categorie, zonder dat je de prijzen aanpast. Een ander voorbeeld is een “2 halen, 1 betalen”-kortingsregel. Bekijk alle mogelijkheden met kortingsregels in ons Helpcenter.

De oude en nieuwe prijs en de kortingsregels kun je het snelst instellen door middel van een Export/Import. Ga altijd uit van een nieuwe export van je Producten; deze maak je via Tools > Exports > Nieuwe export en kies voor Producten. Download het CSV-bestand en open deze in Open Office (aanbevolen) of Excel.

Voor het importeren van een Oude en Nieuwe prijs ga je als volgt te werk:

  1. Verwijder alle overbodige rijen en kolommen. In de rijen kun je de producten verwijderen die niet voor korting in aanmerking komen. De enige kolommen die je nodig hebt, zijn: Internal_ID, Internal_Variant_ID, Price en Price_Old.
  2. Kopieer de hele kolom Price naar Price_Old, aangezien de producten afgeprijsd worden zal de huidige prijs doorgestreept worden op je webshop.
  3. Vul de kolom Price in met de nieuwe (kortings)-prijzen. Gebruik eventueel een berekening in Excel om een percentage korting te geven of vul ronde bedragen in.
  4. Sla het bestand op als CSV en importeer dit via Tools > Imports > Nieuwe Import. Selecteer je bestand en vul bij Specificeer het volgende in:

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Controleer of de waarden bij Selecteer velden kloppen en kies Doorgaan om de import te starten. Je klanten zullen nu een doorgestreepte prijs zien bij deze producten op je webshop.

De meest gebruikte kortingsregel is een percentage korting bij productcategorieën. Heb je nog geen kortingsregels in je pakket, neem dan contact op met Account Management. Maak in eerste instantie kortingscategorieën aan via Producten > Categorieën. Deze kun je noemen naar het kortingspercentage wat je wilt rekenen, bijvoorbeeld een categorie van “20 procent korting” en één van “30 procent korting”. Deze categorieën hoeven niet zichtbaar te zijn voor je klanten op de webshop; ook wanneer ze niet zichtbaar zijn wordt de korting toegepast.

  1. Open de export van je producten en verwijder alle overbodige rijen en kolommen. In de rijen kun je de producten verwijderen die niet voor korting in aanmerking komen. De enige kolommen die je nodig hebt, zijn: Internal_ID, Internal_Variant_ID, NL_Category_1, NL_Category_2, NL_Category_3. Let op: heb je meerdere talen, behoud dan de Category-kolommen van alle talen.
  2. Categorieën worden bij een import altijd toegevoegd aan het product, er zullen geen categorieën worden vervangen. Met deze import worden de kortingscategorieën dus toegevoegd aan de gekozen producten. Doe dit door de exacte categorienaam over te nemen in de kolom. Gaat het om een subcategorie (bijvoorbeeld Korting > 20 procent), dan komt “Korting” in Category_1 en “20 procent” in Category_2. Let op dat je alle talen netjes overneemt en invult.
    How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen
  3. Sla het bestand op als CSV en importeer dit via Tools > Imports > Nieuwe Import. Selecteer je bestand en kies bij Specificeer opnieuw voor Categorie: Producten, Gedrag: Alleen bestaande producten wijzigen en Koppel op: Product/Variant ID.
  4. Kies voor Doorgaan en de producten worden in de categorieën geïmporteerd. Maak ten slotte de kortingsregel aan voor deze categorieën via Marketing > Kortingsregels en de uitverkoop kan beginnen!

5. Kortingen in Retail

Als Omnichannel gebruiker kun je je webshop omzet verhogen door de kortingen in zowel Retail als eCom door te voeren. Zo krijgt een klant online en offline dezelfde ervaring, wat je omzet ten goede zal komen. Om het eenvoudiger te maken, kun je als retailer een kortingspercentage in stellen voor een gehele categorie, merk of tag. Voorbeeld: je wil de najaarscollectie van Merk X afprijzen. De producten van de najaarscollectie zijn allemaal getagd met fw2018. Je gaat als volgt te werk:

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

  1. Ga naar Instellingen > Prijsregels > + Nieuwe Prijsregel en geef de prijsregel een naam.
  2. Onder Prijsaanpassing kies je de gewenste korting en sla je de wijzigingen op. Staat het percentage er nog niet bij? Voeg deze dan toe via Instellingen > Kortingen.
  3. Klik nu op de grijze knop + Item toevoegen.
  4. Door Geavanceerd open te klikken, kun je je producten filteren. Vul bij Tag(s) fw2018 in en kies bij Merk voor Merk X. Klik hierna op zoeken.
  5. Scroll naar beneden en zet een vinkje voor + Geselecteerde toevoegen om alles te selecteren en klik daarna op + Geselecteerde toevoegen.
  6. De producten zijn nu toegevoegd aan de prijsregel, sla deze nogmaals op en je bent klaar voor de uitverkoop. Wanneer een product aan een verkoop wordt toegevoegd, wordt de korting automatisch toegepast.

Je webshop omzet verhogen hoeft niet moeilijk te zijn als je bovenstaande tips uitvoert. Wil je nog meer eCommerce tips voor de feestdagen? Vraag dan hier de gratis gids aan:

Marketing tips social media voor de feestdagen

Dropshipping: the good, the bad and the ugly

Dropshipping: the good, the bad and the ugly