Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Verhoog deze feestdagen je webshop omzet met Lightspeed

Verhoog deze feestdagen je webshop omzet met Lightspeed

Voor veel online retailers zijn de feestdagen de meest winstgevende periode van het jaar. Daarom geven we vijf technische tips voor Lightspeed eCom gebruikers om hun webshop in een handomdraai voor te bereiden op de drukke decembermaand:

  1. Bied cadeaubonnen aan
  2. Bied cadeauverpakkingen aan
  3. Toon promoties op de homepage
  4. Geef toepasselijke kortingen
  5. Maak gebruik van Productbundels

Webinar | Bereid je (online) winkel voor op de feestdagen

In onze webinar, op 3 november kijken we met verschillende experts naar hoe onze technologie je kan helpen bij het optimaal voorbereiden van jouw (online) winkel op de aanstaande feestdagen. Alle tips kun je daarna zelf toepassen.

1. Bied cadeaubonnen aan

Veel klanten vinden het moeilijk om een specifiek cadeau te vinden voor de feestdagen. Voor twijfelaars kunnen cadeaubonnen dan ook uitkomst bieden. Door deze mogelijkheid verkrijgbaar te maken in jouw webshop zorg je ervoor dat je omzet genereert zonder dat er een specifiek product wordt verkocht. 

Klanten krijgen de cadeaubonnen die ze in je webshop aanschaffen binnen via hun e-mail. De cadeaubonnen van Lightspeed eCom zijn niet alleen in de webshop te gebruiken, maar kunnen ook in je fysieke winkel (als je die hebt) worden ingeleverd – mits deze ook draait op Lightspeed Retail. 

Hoe stel je dit in?

Ga naar je backoffice en klik op Klanten > Cadeaubonnen > Cadeauboninstellingen. Schakel Online en Verkooppunt in (indien van toepassing) en klik op ‘Opslaan’. 

Om de cadeaubonnen weer te geven in je webshop ga je naar HomeDesignNavigatie. Afhankelijk van het thema moet je in sommige gevallende cadeaubonfunctie aan de code van je thema toevoegen.

Nog geen webshop?

Probeer onze eCommerce software 14 dagen gratis uit en ontdek hoe je je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten kunt managen vanuit één platform.

2. Bied cadeauverpakkingen aan

Wil je het leven van je klanten zo makkelijk mogelijk maken tijdens de feestdagen en tegelijk je webshop omzet verhogen? Bied dan cadeauverpakkingen aan. Het is een extra service die de klant tijd en moeite bespaart en jou om die reden meer omzet kan opleveren. Om deze service aan te bieden in je Lightspeed webshop ga je als volgt te werk:

  1. Maak in de backoffice een nieuw product aan voor de cadeauverpakking. Stel de juiste prijs in en upload een foto van het cadeaupapier zodat de klant weet hoe het eruit ziet. Heb je meerdere soorten cadeaupapier of -verpakkingen? Maak dan meerdere producten aan.
  2. Ga naar Checkout > Upselling en schakel ‘Upselling bij afrekenen activeren’ in.
  3. Geef deze upselling-optie een pakkende titel om aandacht te trekken voor je cadeauverpakking. Let op: wanneer Upselling al gebruikt wordt voor andere producten dan de cadeauverpakking, kun je het beste een allesomvattende titel bedenken.

Klik op Product toevoegen en voeg de cadeauverpakking(en) toe die je zojuist als product hebt aangemaakt. Klik op Opslaan.

Klanten kunnen de cadeauverpakking selecteren door een product in hun winkelwagentje te plaatsen en naar de winkelwagen-pagina te gaan.

3. Toon promoties op de homepage

Je homepage is de perfecte plek om promoties en speciale acties te tonen. Dit kan bijvoorbeeld door een balk bovenaan je webshop te plaatsen of door een headline toe te voegen. 

Unique Selling Points, zoals gratis verzendkosten boven een bepaald bedrag, kun je het beste in een extra balk bovenaan je webshop plaatsen. Dit zorgt ervoor dat klanten sneller geneigd zijn om je producten te kopen, waardoor je omzet stijgt. Bij het Ignite thema kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de message bar. Gebruik je een andere thema of zoek je naar een andere oplossing? In ons helpcenter wordt in 3 stappen uitgelegd hoe je deze USP’s op je webshop kan plaatsen. Het ziet er als volgt uit:Lightspeed Ignite banner voorbeeld

Een headline kun je gebruiken om nieuwe producten of productbundels te promoten. Check in de Thema Documentatie (te vinden via Design> Thema editor> Thema aanpassen) wat de aanbevolen resolutie van de Headline-afbeelding is, want alle headline-afbeeldingen moeten dezelfde grootte hebben om ze niet te laten verspringen op de homepage. 

Om binnen Ignite headlines in te stellen, ga je naar Design > Thema Aanpassen > Pagina’s > Headlines. Hier kun je tot 3 headlines instellen: upload een foto van het product dat je wilt promoten en vul de url daarvan in. Heb je meerdere talen? Zorg er dan voor dat de afbeelding voor elke taal gebruikt kan worden; de tekst kun je vertalen via Inhoud > Vertalingen > Aangepaste vertaling.

Voorbeeld Lightspeed backoffice

Bij andere thema’s stel je de headline op de volgende manier in: ga naar Design > Headlines > Headline toevoegen. Vul de titel in, kies de taal en klik op Opslaan. Nu kun je de link naar je product instellen en de promotie-afbeelding uploaden. Let op: heb je meerdere talen, maak dan verschillende headlines per taal aan.

 

4. Geef toepasselijke kortingen

Om tijdens drukke periodes zoals de feestdagen je verkoop extra te stimuleren en de concurrentie een stap voor te zijn, kan je bijtijds bepaalde kortingen aanbieden. In Lightspeed eCom zijn er twee manieren om kortingen in te stellen: door middel van het invullen van een oude en nieuwe prijs of door het instellen van kortingsregels.

Oude en nieuwe prijs kortingen

De oude en nieuwe prijs kun je het snelst instellen door middel van een Export/Import. Ga altijd uit van een nieuwe export van je Producten; deze maak je via Tools > Exports > Nieuwe export en kies voor Producten. Download het CSV-bestand en open deze in Open Office (aanbevolen) of Excel.

Voor het importeren van een Oude en Nieuwe prijs ga je als volgt te werk:

  1. Verwijder alle overbodige rijen en kolommen. In de rijen kun je de producten verwijderen die niet voor korting in aanmerking komen. De enige kolommen die je nodig hebt, zijn: Internal_ID, Internal_Variant_ID, Price en Price_Old.
  2. Kopieer de hele kolom Price naar Price_Old, aangezien de producten afgeprijsd worden zal de huidige prijs doorgestreept worden op je webshop.
  3. Vul de kolom Price in met de nieuwe (kortings)-prijzen. Gebruik eventueel een berekening in Excel om een percentage korting te geven of vul ronde bedragen in.

Sla het bestand op als CSV en importeer dit via Tools > Imports > Nieuwe Import. Selecteer je bestand en vul bij Specificeer het volgende in:How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Controleer of de waarden bij Selecteer velden kloppen en kies Doorgaan om de import te starten. Je klanten zullen nu een doorgestreepte prijs zien bij deze producten op je webshop.

Stel kortingsregels in in Lightspeed eCom

De meest gebruikte kortingsregel is een percentage korting bij productcategorieën. Heb je nog geen kortingsregels in je pakket, neem dan contact op met accountmanagement. Maak in eerste instantie kortingscategorieën aan via Producten > Categorieën. Deze kun je noemen naar het kortingspercentage wat je wil rekenen, bijvoorbeeld een categorie van “20 procent korting” en één van “30 procent korting”. Deze categorieën hoeven niet zichtbaar te zijn voor je klanten op de webshop; ook wanneer ze niet zichtbaar zijn wordt de korting toegepast.

1. Open de export van je producten en verwijder alle overbodige rijen en kolommen. In de rijen kun je de producten verwijderen die niet voor korting in aanmerking komen. De enige kolommen die je nodig hebt, zijn: Internal_ID, Internal_Variant_ID, NL_Category_1, NL_Category_2, NL_Category_3. Let op: heb je meerdere talen, behoud dan de Category-kolommen van alle talen.

2. Categorieën worden bij een import altijd toegevoegd aan het product, er zullen geen categorieën worden vervangen. Met deze import worden de kortingscategorieën dus toegevoegd aan de gekozen producten. Doe dit door de exacte categorienaam over te nemen in de kolom. Gaat het om een subcategorie (bijvoorbeeld Korting > 20 procent), dan komt “Korting” in Category_1 en “20 procent” in Category_2. Let op dat je alle talen netjes overneemt en invult.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

3. Sla het bestand op als CSV en importeer dit via Tools > Imports > Nieuwe Import. Selecteer je bestand en kies bij Specificeer opnieuw voor Categorie: Producten, Gedrag: Alleen bestaande producten wijzigen en Koppel op: Product/Variant ID.

4. Kies voor Doorgaan en de producten worden in de categorieën geïmporteerd. Maak ten slotte de kortingsregel aan voor deze categorieën via Marketing > Kortingsregels en de uitverkoop kan beginnen!

Stel kortingsregels in in Lightspeed Retail

Heb je naast je webshop ook een fysieke winkel? Dan kun je als omnichannel retail in Lightspeed Retail ook kortingsregels instellen om koopjesjagers over de streep te trekken. Bied o.a. kortingen aan waarbij een percentage of een vast bedrag van de verkoopprijs wordt afgetrokken. Ook de ‘Eén-plus-één-gratis’ korting behoort tot de mogelijkheden. 

Voorbeelden van kortingsregels: 

  • Koop 3 kerstballen, krijg 1 kerstbal gratis
  • Koop 4 flessen glühwein, krijg € 2,00 korting op elke fles
  • Koop 10 zakken pepernoten, krijg in totaal € 2,00 korting

Je kunt er ook voor kiezen om meerdere kortingsregels aan te maken of om de kortingen alleen aan een bepaalde groep mensen toe te kennen, bijvoorbeeld je vaste klanten. 

Zo stel je je kortingsregels in in de backoffice: 

  1. Ga vanuit het hoofdmenu naar Instellingen > Prijs- en kortingsregels 
  2. Selecteer +Nieuwe regel en +Aanmaken (naast Kortingsregel)
  3. Voer onder Informatie over kortingsregel een naam in (bijv. ‘Koop 1 kerstbal, krijg er 1 gratis’). Deze verschijnt in de verkoop en op de kassabon. Voer ook de startdatum en eventuele einddatum in.
  4. Onder Klant koopt en Klant krijgt vul je de specifieke instellingen voor jouw korting in. Ga voor een gedetailleerde handleiding per specifieke kortingsregel naar ons Helpcentrum.
  5. Klik op Wijzigingen opslaan: hierna kun je de items toevoegen waar deze korting op van toepassing is. We raden aan dit op basis van categorie, merk of tag te doen onder Groep items toevoegen.  

Voorbeeld van de Lightspeed backoffice

5. Gebruik productbundels

Productbundels geven jou de kans om stoffige voorraad kwijt te raken en om producten te promoten. Wil je je webshop omzet verhogen, dan kun je ook leuke cadeaupakketten samenstellen. 

In het Professional pakket van Lightspeed eCommerce kun je gebundelde producten tegen een aantrekkelijke bundelprijs weergeven op de productpagina. Een productbundel aanmaken gaat als volgt:

  1. Ga naar Producten > Productbundels en klik op Productbundel toevoegen.
  2. Geef de bundel een titel (deze wordt getoond in de winkelwagen en op de factuur) en vul een kortingsbedrag of -percentage in. Let op: het percentage wordt alleen over de prijs van de bundelproducten berekend (lees daarover meer in tip 4). Wij raden aan een vast bedrag te gebruiken bij het instellen van productbundels.
  3. Wijzig eventueel de andere instellingen en klik op Opslaan.
  4. Je kunt nu de producten toevoegen via Producten toevoegen en door het hoofdproduct te selecteren. Het hoofdproduct is het product waarbij de bundel op de productpagina getoond zal worden. De bundelproducten zijn de extra producten waarover de korting geldt.
  5. Sla je productbundel op en bekijk nu uw hoofdproduct in je webshop. Het verschilt per thema hoe de bundels op de productpagina’s getoond worden.

Voorbeeld: zet alvast een bundel klaar voor Cyber Monday of Kerst met een laptop als hoofdproduct en een muis of koptelefoon als bundelproduct.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Tip: gebruik je een vast kortingsbedrag, dan kun je dezelfde bundel ook op de pagina van het bundelproduct tonen. Open hiervoor het bundelproduct in de backoffice. We gebruiken ‘kaas’ als voorbeeld. Kies bij Productbundels selecteren voor de zojuist aangemaakte bundel. In eerste instantie zul je zien dat alleen het bundelproduct wordt toegevoegd: in dit voorbeeld is de bundel nu Kaas + Kaas.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Kies Producten toevoegen en selecteer het hoofdproduct of de andere producten uit de bundel (de witte wijn). Verwijder het dubbele product (de kaas)

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

De bundel met dezelfde korting wordt nu op zowel de productpagina van het hoofdproduct als op het bundelproduct weergegeven. 

Extra tip. Wil je bundels niet alleen onderaan een productpagina weergeven, maar ook als ‘eigen’ product binnen een categorie? Kies dan voor de Product to bundle app. Je hebt wel productbundels in je abonnement nodig om deze te gebruiken.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen