How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Alle retailers weten dat de feestdagen in de meeste gevallen de meest winstgevende periode van het jaar is, zowel online als offline. Denk aan Halloween, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstmis, het eindejaar en natuurlijk de winter sale! Voor sommige retailers vertegenwoordigt de totale omzet van november en december maar liefst 30% van hun jaarlijkse omzet. Als webshop wil je hier natuurlijk zoveel mogelijk uit halen. Maar hoe kan je je webshop het beste voorbereiden op de feestdagen? Met onderstaande 5 tips maak je je shop in een handomdraai klaar voor de feestdagen!

  1. Extra service: biedt een cadeauverpakking aan
  2. Gebruik Productbundels
  3. Toon je promoties op de homepage
  4. Snel kortingen instellen
  5. Kortingen in Retail

1. Extra service: biedt een cadeauverpakking aan

Je wilt het leven van je klanten zo makkelijk mogelijk maken en ze een goede winkelervaring bieden. Biedt daarom de extra service aan van cadeauverpakking! Wanneer de order al is ingepakt, bespaart het de klant extra moeite en kunnen ze het meteen als cadeautje geven. Zo onderscheid je je ook van je concurrenten die dit extraatje niet aanbieden. Wil je deze extra service bieden, dan ga je als volgt te werk.

  • Maak in de backoffice een nieuw product aan voor de cadeauverpakking, stel de juiste prijs in en upload hierbij een foto van het cadeaupapier zodat de klant weet hoe het eruit komt te zien. Heb je meerdere soorten cadeaupapier of -verpakkingen? Maak dan meerdere producten aan.
  • Ga naar Marketing > Upselling en schakel Upselling bij afrekenen activeren in.
  • Geef deze upselling mogelijkheid een pakkende titel om aandacht te trekken voor je cadeauverpakking. Let op: wanneer je Upselling al gebruikt voor andere producten dan de cadeauverpakking, overweeg dan zelf wat de meest geschikte titel is.
  • Klik op Product toevoegen en voeg de cadeauverpakking(en) toe die je zojuist als product hebt aangemaakt. Klik op Opslaan

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

  • Ga naar de voorkant van je webshop en plaats een product in je winkelwagen. Zodra je op de Winkelwagen-pagina bent, zie je linksonder de toegevoegde producten de mogelijkheid om een cadeauverpakking toe te voegen:

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

2. Gebruik Productbundels

Wil je bepaalde producten bundelen en als promotie aanbieden, tijdens bijvoorbeeld Black Friday of Kerst? In het Professional-pakket kun je gebruik maken van Productbundels. Hiermee kun je producten (met varianten) in een bundel tonen op de productpagina tegen een aantrekkelijke bundelprijs. Op deze manier kun je bij elkaar passende producten aanbieden en kan de klant deze in één klik aan de winkelwagen toevoegen. Een productbundel aanmaken gaat als volgt:

  • Ga naar Producten > Productbundels en klik rechtsboven op Productbundel toevoegen.
  • Geef de bundel een titel (deze wordt getoond in de winkelwagen en op de factuur) en vul een kortingsbedrag of -percentage in. Let bij het percentage op dat dit percentage alleen over de prijs van de bundelproducten wordt berekend, daarover lees je onderaan dit artikel meer. Wij raden aan een vast bedrag te gebruiken bij het instellen van productbundels.
  • Wijzig eventueel de andere instellingen en klik op Opslaan.
  • Je kan nu de producten gaan toevoegen via Producten selecteren en het Hoofdproduct toevoegen. Het hoofdproduct is het product waarbij de bundel op de productpagina getoond zal worden. De bundelproducten zijn de extra producten waarover de korting geldt.

Voorbeeld: zet alvast een bundel klaar voor Cyber Monday waarbij een laptop het hoofdproduct is en een draadloze muis en/of koptelefoon het bundelproduct is.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

  • Sla je productbundel op en bekijk nu je hoofdproduct in je webshop. Het verschilt per thema wat het design is van de bundels op de productpagina.

Tip: gebruik je een vast bedrag korting, dan kun je dezelfde bundel ook op de pagina van het bundelproduct tonen. Open hiervoor het bundelproduct in de backoffice, in dit voorbeeld de Kaas. Scroll helemaal naar beneden en kies bij Productbundels selecteren voor de zojuist aangemaakte bundel. In eerste instantie zul je zien dat alleen het bundelproduct wordt toegevoegd: in dit voorbeeld is de bundel nu Kaas + Kaas.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Kies Producten toevoegen rechtsboven en selecteer het hoofdproduct of de andere producten uit de bundel (in dit voorbeeld de Witte wijn). Verwijder het product wat nu dubbel is (Kaas).

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

De bundel met dezelfde korting wordt nu ook op deze productpagina weergegeven.

3. Toon je promoties op de homepage

De homepage is een perfecte plek om meteen je promoties en speciale acties te tonen die relevant zijn voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld de feestdagen. Hanteer je bijvoorbeeld gratis verzending boven een bepaald bestelbedrag, dan is dit een reden voor klanten om tot aan dat bestelbedrag producten in een order te plaatsen. Bijvoorbeeld: elke order boven €100 wordt gratis verzonden. Dit soort Unique Selling Points kun je in een extra balk bovenaan je webshop plaatsen. In ons helpcenter wordt in 3 stappen uitgelegd hoe je deze USP’s op je webshop kan plaatsen, dat ziet er als volgt uit:

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Wanneer je bijvoorbeeld een productbundel hebt aangemaakt, kun je deze promoten door het toevoegen van een Headline. Check daarbij altijd even in de Thema Documentatie wat de aanbevolen resolutie van de Headline-afbeelding is. Het belangrijkste is dat alle headline-afbeeldingen dezelfde grootte hebben, anders verspringen ze op de homepage, wat rommelig over kan komen.

Maak een mooie foto van de productbundel en bewerk deze met bijvoorbeeld Pixlr. Gebruik een mooi lettertype of je huisstijl om de kortingsactie op de afbeelding te schrijven. Ga hierna naar Design > Headlines > Headline toevoegen, vul de titel in, kies de taal en klik op Opslaan. Nu kun je de link naar je product instellen en de afbeelding uploaden. Let op: heb je meerdere talen, maak dan verschillende headlines aan voor deze talen.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

4. Snel kortingen instellen

Om tijdens drukke periodes zoals de feestdagen je verkoop extra te stimuleren en een stap voor te zijn op de concurrentie, kan je bepaalde kortingen aanbieden. In Lightspeed eCom zijn er twee manieren om kortingen in te stellen: door middel van het invullen van een oude en nieuwe prijs of door het instellen van kortingsregels. Met kortingsregels heb je een mogelijkheid om bijvoorbeeld 20% korting in te stellen op een gehele categorie, zonder dat je de prijzen aanpast. Een ander voorbeeld is een “2 halen, 1 betalen”-kortingsregel. Bekijk alle mogelijkheden met kortingsregels in ons Helpcenter.

De oude en nieuwe prijs en de kortingsregels kun je het snelst instellen door middel van een Export/Import. Ga altijd uit van een nieuwe export van je Producten; deze maak je via Tools > Exports > Nieuwe export en kies voor Producten. Download het CSV-bestand en open deze in Open Office (aanbevolen) of Excel.

Voor het importeren van een Oude en Nieuwe prijs ga je als volgt te werk:

  1. Verwijder alle overbodige rijen en kolommen. In de rijen kun je de producten verwijderen die niet voor korting in aanmerking komen. De enige kolommen die je nodig hebt, zijn: Internal_ID, Internal_Variant_ID, Price en Price_Old.
  2. Kopieer de hele kolom Price naar Price_Old, aangezien de producten afgeprijsd worden zal de huidige prijs doorgestreept worden op je webshop.
  3. Vul de kolom Price in met de nieuwe (kortings)-prijzen. Gebruik eventueel een berekening in Excel om een percentage korting te geven of vul ronde bedragen in.
  4. Sla het bestand op als CSV en importeer dit via Tools > Imports > Nieuwe Import. Selecteer je bestand en vul bij Specificeer het volgende in:

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Controleer of de waarden bij Selecteer velden kloppen en kies Doorgaan om de import te starten. Je klanten zullen nu een doorgestreepte prijs zien bij deze producten op je webshop.

De meest gebruikte kortingsregel is een percentage korting bij productcategorieën. Heb je nog geen kortingsregels in je pakket, neem dan contact op met Account Management. Maak in eerste instantie kortingscategorieën aan via Producten > Categorieën. Deze kun je noemen naar het kortingspercentage wat je wilt rekenen, bijvoorbeeld een categorie van “20 procent korting” en één van “30 procent korting”. Deze categorieën hoeven niet zichtbaar te zijn voor je klanten op de webshop; ook wanneer ze niet zichtbaar zijn wordt de korting toegepast.

  1. Open de export van je producten en verwijder alle overbodige rijen en kolommen. In de rijen kun je de producten verwijderen die niet voor korting in aanmerking komen. De enige kolommen die je nodig hebt, zijn: Internal_ID, Internal_Variant_ID, NL_Category_1, NL_Category_2, NL_Category_3. Let op: heb je meerdere talen, behoud dan de Category-kolommen van alle talen.
  2. Categorieën worden bij een import altijd toegevoegd aan het product, er zullen geen categorieën worden vervangen. Met deze import worden de kortingscategorieën dus toegevoegd aan de gekozen producten. Doe dit door de exacte categorienaam over te nemen in de kolom. Gaat het om een subcategorie (bijvoorbeeld Korting > 20 procent), dan komt “Korting” in Category_1 en “20 procent” in Category_2. Let op dat je alle talen netjes overneemt en invult.
    How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen
  3. Sla het bestand op als CSV en importeer dit via Tools > Imports > Nieuwe Import. Selecteer je bestand en kies bij Specificeer opnieuw voor Categorie: Producten, Gedrag: Alleen bestaande producten wijzigen en Koppel op: Product/Variant ID.
  4. Kies voor Doorgaan en de producten worden in de categorieën geïmporteerd. Maak ten slotte de kortingsregel aan voor deze categorieën via Marketing > Kortingsregels en de uitverkoop kan beginnen!

5. Kortingen in Retail

Voor Omnichannel gebruikers, is het belangrijk om ook in je winkel de uitverkoop-prijzen in te stellen. Het is eenvoudig om een kortingspercentage in te stellen voor een gehele categorie, merk of tag. Voorbeeld: je wilt de najaarscollectie van Merk X afprijzen. De producten van de najaarscollectie zijn allemaal getagd met fw2018. Je gaat als volgt te werk:

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

  • Ga naar Instellingen > Prijsregels > + Nieuwe Prijsregel en geef de prijsregel een naam.
  • Onder Prijsaanpassing kies je de gewenste korting en kies Wijzigingen opslaan. Staat het percentage er nog niet bij? Voeg deze dan toe via Instellingen > Kortingen.
  • Klik nu aan de rechterkant op de grijze knop + Item toevoegen.
  • Door Geavanceerd open te klikken, kun je je producten filteren. Vul bij Tag(s) fw2018 in en kies bij Merk voor Merk X, klik hierna op zoeken.
  • Scroll naar beneden en zet een vinkje voor + Geselecteerde toevoegen om alles te selecteren en klik daarna op + Geselecteerde toevoegen.
  • De producten zijn nu toegevoegd aan de prijsregel, sla deze nogmaals op en je bent klaar voor de uitverkoop. Wanneer een product aan een verkoop wordt toegevoegd, wordt de korting automatisch toegepast.

Meer tips en tricks met andere ondernemers bespreken?

Ga naar onze Community