Hoe maak je een businessplan in 6 stappen

Hoe maak je een businessplan in 6 stappen

Wanneer je een nieuw bedrijf begint, moet je – voordat je aan andere zaken begint te denken – eerst je businessplan maken. Als je het goed doet, biedt een businessplan een solide basis die elke toekomstige beslissing eenvoudiger, relevanter en effectiever zal maken. Ook is een businessplan nodig als je investeerders zoekt. Dit is het document dat je aan hen kunt voorleggen en waarmee je hen hopelijk kunt overtuigen.

Volgens een studie gaat 50% van de kleine bedrijven in de eerste vijf jaar failliet. Er zijn veel factoren die het succes of falen van een bedrijf bepalen. Risico’s vooraf identificeren helpt je om prioriteiten te stellen en je te concentreren op de activiteiten die een verschil zullen maken. Dit zijn de belangrijkste onderdelen van een overtuigend businessplan.

1. Operationele samenvatting

In de operationele samenvatting vat je de belangrijkste aspecten van je businessplan samen. Sommige ondernemers doet dit pas zodra hun het hele plan voltooid is. 

De samenvatting en beschrijving zijn de twee onderdelen waarop je echt moet inzetten. Investeerders lezen vaak niet het volledige bedrijfsplan. Als ze niet geboeid zijn door de beschrijving van het project, zullen ze waarschijnlijk niet eens verder lezen.

Meer tips nodig voor het starten van uw onderneming?

Download de Startersgids, gratis

businessplan

2. Beschrijving van de onderneming

Stel je voor dat je maar één minuut hebt om je project te presenteren. Presenteer de producten/services, missie en je doel door middel van een verhaal dat potentiële investeerders ervan kan overtuigen om in jouw project te investeren. 

Hoe en waarom begin je aan dit project? Wat ga je verkopen? Hoe onderscheid je jezelf van de concurrentie? Wat maakt jouw product uniek? Wat wil je bereiken? Wat zijn je doelen op korte en lange termijn? Dit zijn een aantal vragen waarop je je beschrijving kunt baseren. Zorg ervoor dat het overtuigend is.

3. Marktanalyse

Ook al is de retail- of restaurantsector een verzadigde markt, er is nog steeds ruimte voor innovatie en nieuwe ideeën. Het doel is om jouw plek in deze concurrerende markt te vinden en ervoor te zorgen dat je daar kunt groeien. Dit is waarom je de sector die je wilt betreden goed moet analyseren. 

De echte waarde van een businessplan komt van een marktonderzoek dat zich richt op twee hoofdelementen: je doelgroep en je concurrenten. In dit deel kun je fictieve persona’s bedenken die jouw ideale doelgroep vertegenwoordigen. Deze zullen je helpen bij het bepalen van je verkoopstrategie en hoe je deze groep benadert. Analyseer vervolgens de concurrentie. Zo krijg je een beter beeld van hun sterke en zwakke punten, en ontdek je hoe je jezelf kunt onderscheiden. 

Een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats) kan je bedrijfsplan versterken. Het biedt een kader om na te denken over de sterke en zwakke kanten, kansen en bedreigingen van je product of dienst.

4. Beheer en management

Je hebt een team nodig om je project op te zetten en uit te voeren. In dit onderdeel van je businessplan moet je de verschillende rollen en expertises definiëren die nodig zijn voor je bedrijf. Stel een organisatie- en hiërarchische structuur op. Denk hierbij ook aan een recruitment-strategie en bepaal de geschatte salarissen van elke werknemer.

businessplan

5. Marketing- en bedrijfsstrategieën

Na het beschrijven van je producten, bepaal je hier hoe je ze gaat verkopen. Door innovatieve en originele marketingstrategieën en marketinginitiatieven te ontwikkelen, overtuig je investeerders sneller.

Analyseer wat er op de markt gebeurt, wat je concurrenten doen, maar ook hoe merken jou benaderen. Is er een bepaald merk dat e-mails, verkooptechnieken of sociale netwerken goed snapt? Laat je inspireren door bestaande technieken en best-practices en personaliseer ze voor je eigen zaak.

6. Financiële vooruitzichten

Hoe creëer je een succesvol en winstgevend bedrijf? Er zijn verschillende criteria om te overwegen in je financiële voorspellingen:

  • Kosten en het geplande budget
  • Omzetgroei
  • Prijsstrategie
  • Kosten en baten-analyse
  • Break-even punt
  • Cash-flow

Investeerders zullen willen weten wanneer zij een rendement op hun investering kunnen verwachten. Het is daarom belangrijk om in de loop van de tijd concrete en meetbare financiële prognoses op te stellen.

Conclusie

Het begin zal vooral bestaan uit veel research. Dit kan voelen als veel werk, maar het zal je helpen om een nieuw licht schijnen op je product en je concurrentie, en het dwingt je om oplossingen te vinden voor problemen waar je misschien niet aan gedacht had. Dit voorkomt dan weer dat je later voor onvoorziene verrassingen komt te staan.

Je businessplan hoeft niet in deze specifieke volgorde te worden geschreven, maar samenhang tussen de onderdelen is belangrijk om een zo duidelijk mogelijk plan op te stellen.

Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem, zonder verplichtingen

Gratis proefperiode