Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Alles wat je moet weten over mobiel betalen

Alles wat je moet weten over mobiel betalen

Mobiel betalen is niet meer weg te denken in de horeca; het biedt restaurants, personeel en gasten overal ter wereld vele voordelen.

Mobiele betaalopties zijn dan ook een goede manier om je afrekenproces te verbeteren. Maar hoe ziet een traditioeenl afrekenproces er momenteel in veel restaurants uit?

Vaak gaat dat als volgt: een medewerker geeft de rekening af bij de tafel en loopt dan weer weg. Vervolgens legt een gast een betaalkaart of creditcard op tafel. De bedieningsmedewerker komt terug bij de tafel, neemt ofwel de kaart mee naar een vaste betaalterminal ofwel brengt een mobiele betaalterminal naar tafel om de transactie af te ronden. Zodra de transactie is voltooid, wordt gaat de bedieningsmedewerker naar de kassa om de openstaande rekening te sluiten en als betaald in te geven.

Behoorlijk ingewikkeld, nietwaar? In dit artikel vertellen we alles over hoe mobiel betalen werkt en waarom mobiel betalen een beter oplossing is.

Navigeer naar één van de onderdelen van het artikel:

Maak kennis met Lightspeed.

Het complete kassa- en betaalplatform van Lightspeed helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.

Wat is mobiel betalen?

Met mobiel betalen rekenen gasten aan tafel af via mobiele betaalterminals die bedieningsmedewerkers bij zich dragen. De terminals kunnen ook worden gebruikt om QR-codes te scannen waarmee gasten aan tafel kunnen afrekenen.

In plaats van dat bedieningsmedewerkers betaalkaarten van gasten meenemen om ze door een vaste betaalterminal te halen, vinden alle transacties aan tafel plaats met een handterminal.

Mobiel betalen voorkomt continu heen en weer lopen tussen tafels en een vaste kassa, waardoor het afrekenproces voor iedereen efficiënter en aangenamer wordt.

Afrekenen met mobiele betaalterminals is de meest gebruikte methode om direct aan tafel te betalen, maar ook QR-codes worden vaak gebruikt. Beide betaalmethoden bespreken we hieronder.

Mobiel betalen met handterminals

Met een mobiel pinapparaat kunnen gasten eenvoudig hun pinpas gebruiken om met een paar simpele handelingen te betalen of een fooi te geven. Bedieningsmedewerkers kunnen tafels compleet sluiten met één apparaat, en voor hun gasten pinbonnen afdrukken.

Daarnaast zijn split bill verzoeken met deze terminals een stuk eenvoudiger af te handelen. In plaats van dat ze verschillende betaalkaarten moeten bijhouden (vaak wanneer gasten in de rij wachten om af te rekenen), kunnen bedieningsmedewerkers eenvoudig verschillende bedragen invoeren op basis van de rekening en het aantal gasten.

Mobiel betalen met QR-codes

Het gebruik van QR-codes is de afgelopen jaren sterk toegenomen.

Gasten scannen de QR-code die ze naar een beveiligde website leidt waar ze het menu kunnen bekijken en gerechten kunnen bestellen en betalen. Bedieningsmedewerkers hoeven zich geen zorgen te maken over het afrekenen van de maaltijd, en kunnen zich daarom op andere aspecten van de restaurantervaring richten zoals de klanttevredenheid van de gast.

Hoewel afrekenen met QR-codes misschien niet voor elk type horecagelegenheid werkt, is het een zeer praktisch systeem. Klanten kunnen nog steeds een fysieke menukaart gebruiken om te bestellen, maar vervolgens online betalen met een QR-code die op hun rekening wordt geprint. Op deze manier zijn er minder contactpunten en krijgen klanten nog steeds een klassieke restaurantervaring, maar met een vereenvoudigd afrekenproces. Ook is het mogelijk QR-codes te personaliseren.

Wat heb je nodig voor mobiel betalen?

Misschien heb je al een digitaal kassasysteem, maar is dat systeem compatibel met mobiele betaalapps? Het is het overwegen waard: mobiel betalen kan workflows vereenvoudigen, de winst verhogen en tegelijkertijd verspilling voorkomen en tijd en geld besparen.

Dit heb je nodig om mobiel betalen in je kassasysteem te integreren:

1. Een kassasysteem- en betaaloplossing

Dit is een must: het kassasysteem dat je gebruikt, moet transacties via handterminals kunnen verwerken. Met deze apparaten kunnen bedieningsmedewerkers betalingen aan de tafel afhandelen en fooien accepteren.

Een kassasysteem met geïntegreerde betalingsmogelijkheden is de beste keuze. Alles wat je nodig hebt voor je kassasysteem en betaalplatform wordt geregeld met één oplossing.

2. Een stabiele wifi- of bluetoothverbinding

Om mobiele betaalterminals goed te kunnen gebruiken, moet je restaurant over een krachtige wifi-verbinding beschikken. Een haperende of trage wifi-verbinding maakt het lastig transacties efficiënt te verwerken. Hoewel sommige digitale kassasystemen offline ook mogelijkheden hebben, is het niet verstandig daar volledig op te vertrouwen.

Voor grotere bedrijven is wifi meestal een slimmere keuze: het is betrouwbaarder en heeft een breder bereik dan bluetooth.

3. Meerdere (betrouwbare) betaalterminals

Je kunt standalone apparaten gebruiken die werken via bluetooth, of portable betaalterminals. Bepaal op basis van de grootte van je restaurant en het aantal bedieningsmedewerkers hoeveel terminals je nodig hebt.

4. Functionaliteit voor digitale fooien

Gebruik betaalterminals met geïntegreerde fooifunctie. Voor bedieningsmedewerkers is deze manier van fooien innen gemakkelijker dan alleen met contant geld of door klanten te laten tekenen voor een fooi.

5. Klantenondersteuning

Nieuwe technologieën staan vaak nog in de kinderschoenen en kunnen ‘groeipijntjes’ met zich meebrengen. Kies voor een betrouwbare provider die de beste ondersteuning biedt op momenten dat je die nodig hebt. Om mobiel betalen probleemloos in je systeem te implementeren, moeten jij en je medewerkers in staat zijn eventuele problemen op te lossen en vragen gemakkelijk te beantwoorden.

6. Trainen, begrijpen en uitleggen

Over ondersteuning gesproken: het is belangrijk dat je medewerkers alle ins en outs van het nieuwe systeem leren kennen. Op die manier kunnen ze klanten die vragen hebben uitleggen waarom het bedrijf is overgestapt op mobiel betalen, waarbij veiligheid natuurlijk de belangrijkste motivatie is.

Voordelen van mobiel betalen

Laten we eens kijken op welke manier jouw restaurant kan profiteren van mobiel betalen.

1. Betere tafelrotatie

Hoe sneller de tafelrotatie, hoe meer klanten je kunt bedienen en hoe meer inkomsten je kunt binnenhalen. Mobiel betalen voorkomt overbodige stappen in het afrekenproces en lange wachttijden. Gasten vertrekken met een tevreden gevoel en het personeel kan zich op andere tafels richten en de service verbeteren.

2. Het is veiliger

Wel eens gehoord van skimmen? Hopelijk heb je het nog nooit meegemaakt in je restaurant. Het is een fraudemethode waarbij de betaler een skimapparaat gebruikt om betaalgegevens en pincodes te lezen en te kopiëren als een betaalkaart door de lezer van een terminal wordt gehaald.

Klanten vinden het vaak niet prettig dat bedieningsmedewerkers hun creditcard meenemen. Met mobiel betalen is dat niet langer nodig: klanten hoeven hun kaart niet af te geven en zich geen zorgen te maken over de veiligheid van hun betaalinformatie.

3. Het is kostenbesparend

Omdat mobiel betalen ervoor zorgt dat je personeel efficiënter kan werken, bespaar je op loonkosten. Medewerkers kunnen vlot met gasten afrekenen en zich concentreren op belangrijke zaken zoals de interactie met gasten (een van de belangrijkste aspecten van uit eten gaan), het aanbevelen van gerechten en uitvoeren van lichte werkzaamheden tussendoor.

Aan tafel afrekenen betekent dat je medewerkers meer klanten kunnen bedienen dan anders. Je hebt dus minder personeel op de werkvloer nodig, waardoor je op loonkosten bespaart. Dat is een enorm pluspunt voor bedrijven van elk formaat, en daarnaast: hoe groter je bedrijf, (bijvoorbeeld bij meerdere locaties), hoe groter de kostenbesparingen.

4. Meer fooi

Met mobiel betalen zijn klanten veel flexibeler als ze een fooi willen geven. Dat is prettig voor zowel gasten als personeel.

Klanten zijn geneigd meer fooi te geven als het scherm die optie laat zien, in plaats van dat ze zelf een fooi moeten berekenen en die bij hun rekening moeten optellen. En omdat mobiel betalen de service versnelt, zijn tafels vaker bezet en kunnen je medewerkers een groter aantal fooien in ontvangst nemen.

5. Eenvoudiger boekhouding

Zoals we al eerder gezegd hebben, is een geïntegreerd betalingssysteem de beste keuze voor mobiel betalen. Je betaalterminals communiceren automatisch met je kassasysteem en slaan alle betalingen en klantgegevens op die je nodig hebt voor je boekhouding.

Dit bespaart je tijd die je anders zou besteden aan de controle van gegevens en het handmatig bijhouden van je uitgaven.

6. Klanten hebben meer betaalopties

Om aan tafel af te rekenen zijn klanten niet langer beperkt tot het gebruik van creditcards. Tegenwoordig zijn er verschillende mogelijkheden om met een betaalkaart af te rekenen, bijvoorbeeld swipen, opleggen, contactloos betalen en met een digitale portemonnee of digital wallet. Dat is niet alleen prettig voor je klanten; het betekent ook dat je restaurant met de tijd meegaat. Wil je concurrerend blijven, zorg dan dat je restaurant altijd zoveel mogelijk te bieden heeft voor de beste klantbeleving.

7. Minder terugvorderingen

De technologie voor mobiel betalen maakt het afrekenproces veiliger. Daardoor is de kans kleiner dat gasten te maken krijgen met creditcardfraude, een veelvoorkomende reden voor terugvorderingen. Omdat je klanten veilig mobiel betalen voorkom je terugvorderingen en bespaar je de kosten ervan.

8. Betere klantenservice

We hebben klantenservice nu al een paar keer genoemd, maar wat we echt willen benadrukken, is dat een efficiënt afrekenproces garant staat voor een betere restaurantervaring. Je medewerkers kunnen meer tijd besteden aan wat klanten nodig hebben, hun workflows verlopen gestroomlijnder en ze kunnen meer contact maken met gasten. Tafels sluiten kost minder tijd waardoor je personeel zich persoonlijk met je gasten kunnen bezighouden en ervoor zorgen dat iedere gast geniet van een geweldige restaurantervaring.

Nadelen van mobiel betalen

Hoewel er aan mobiel betalen meer voordelen zitten dan nadelen, zijn er een paar opvallende zaken die je moet weten.

1. Sommige gasten zijn gehecht aan ‘ouderwetse’ manier van afrekenen

Ondanks de groeiende populariteit van mobiel betalen werken veel restaurants nog met de oude afrekenmethode. Het zou kunnen dat hun klanten niet gewend zijn aan verandering en het gevoel hebben dat ze onder druk worden gezet om eerder te betalen dan ze normaal gesproken zouden doen.

Zorg dat je bedieningsmedewerkers alle ins en outs van het nieuwe afrekenproces kennen, ook welke stappen ze via het scherm moeten volgen en welke verschillende betaalmethoden er zijn. Twijfelende klanten kunnen op die manier vertrouwd worden gemaakt met deze verbeterde manier van betalen.

2. Kostengerelateerde overwegingen voor mobiel betalen

Mobiel betalen heeft veel voordelen, maar is natuurlijk ook een investering. Door te investeren in een geïntegreerd, cloudgebaseerd kassa- en betalingssysteem kun je op de lange termijn geld besparen en je winst verhogen.

Het loont om met de huidige technologie up-to-date te blijven. Het gebruik van contant geld in restaurants is steeds minder gangbaar en met een geïntegreerd betalingssysteem heb je de tools in handen om te kunnen doorgroeien zoals voor nieuwe betaalmethoden, analyses en meer.

Lightspeed en mobiel betalen

Het Lightspeed kassa- en betaalplatform biedt restaurants de flexibiliteit om betalingen te verwerken zoals zij dat willen. Met onze functie Mobiel Betalen is het afrekenproces eenvoudiger dan ooit, en is het niet langer nodig voortdurend heen en weer te lopen tussen de kassa en de tafels. In plaats daarvan kunnen bedieningsmedewerkers zich vrij tussen de tafels bewegen, transacties met één handterminal afhandelen en eenvoudig voldoen aan split bill verzoeken van groepen.

Met een geïntegreerd kassa- en betalingssysteem heb je toegang tot waardevolle inzichten en kun je beter onderbouwde zakelijke beslissingen nemen.

Lightspeed Payments automatiseert transacties, waardoor handmatige invoer niet meer nodig is. Je medewerkers werken sneller waardoor jij geld bespaart.

Verbeterde service met mobiel betalen

Je gasten elke dag opnieuw een uitstekende restaurantbeleving bieden; dat is uiteindelijk het belangrijkste als je jouw restaurant succesvol wilt runnen, en voor klanten is het afrekenproces een belangrijk onderdeel van die ervaring. Mobiel betalen vereenvoudigt je bedrijfsvoering helpt je jouw restaurant efficiënt te runnen.

Interesse in hoe het kassa- en betaalplatform van Lightspeed je kan helpen bij het runnen van je horecazaak? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Betalingen