Mobiel bestellen en betalen: 5 handige bestel apps voor je horecazaak 

Mobiel bestellen en betalen: 5 handige bestel apps voor je horecazaak 

Met mobiele bestel apps kun je de gang van zaken in je café of restaurant veel efficiënter laten verlopen en daardoor de klantbeleving een flinke boost geven.

Maar wat zijn dat voor apps, hoe werken ze en welke apps zijn geschikt voor jouw onderneming? In dit artikel duiken we in de wereld van bestel- en betaaltechnologie en bespreken we een paar van de grootste spelers op de markt.

Koppel je mobiele bestel app aan je kassasysteem

Lightspeed Restaurant zorgt ervoor dat jij de hygiënemaatregelen in acht kunt nemen door je kassasysteem te koppelen met de bestel apps. Synchroniseer je menu's en krijg bestellingen automatisch in je systeem.

 

Wat is mobiel bestellen en betalen?

Met mobiele bestel- en betaaltools kunnen je gasten de menukaart van je café of restaurant bekijken op hun telefoon, zonder dat ze daarvoor een app hoeven te downloaden.

Meestal werken deze systemen op basis van een QR-code die klanten kunnen scannen, of een URL die klanten handmatig kunnen invoeren. Vervolgens wordt de menukaart geopend en kunnen gasten vanaf één locatie de kaart bekijken, een bestelling doorgeven en betalen.

Heb je al een digitaal kassasysteem voor je restaurant, café of bar, dan kun je de meeste apps in dit artikel daarmee naadloos integreren. Bestellingen die worden geplaatst via een mobiele bestel- en betaalapp worden dan meteen naar je bar of keuken gestuurd.

Dit verhoogt de efficiëntie van je service; je bedieningsmedewerkers hoeven immers niet tussen tafels heen en weer te lopen om bestellingen op te nemen. Bovendien verklein je hiermee de kans op fouten, omdat gasten hun bestellingen zelf invoeren in plaats van dat je personeel dat moet doen.

 

De voordelen van mobiel bestellen en betalen

Mobiele bestel apps en betaal apps beperken het fysieke contact tussen gasten en personeel: je medewerkers hoeven niet in de buurt van je gasten te komen om hun bestellingen op te nemen. Maar dat is niet het enige voordeel.

Al voor de uitbraak van COVID-19 nam de populariteit van een contactloze klantbeleving toe. Bestelzuilen zijn nu iets minder geschikt vanwege het risico dat ze vormen voor de volksgezondheid, maar gasten waren wel al gewend aan deze manier van bestellen en betalen. De contactloze betalingen zijn in heel Europa sterk toegenomen. Daarbij gebruiken gasten vaker hun eigen apparaten als primair contactpunt. 

Voordelen voor restaurants

  • Gasten kunnen bestellen en betalen aan hun tafel. Dit verlicht de werkdruk voor je bedieningsmedewerkers, waardoor ze meer aandacht kunnen besteden aan de details om het je gasten naar de zin te maken.
  • Gasten hoeven niet de aandacht van een medewerker te trekken als ze nog iets willen bestellen, waardoor de service sneller en vloeiender verloopt.
  • Met interactieve digitale menukaarten wordt upselling eenvoudiger. Sommige apps gebruiken algoritmen op basis van gegevens van eerdere bestellingen of seizoensgebonden datapunten om de juiste items op het juiste moment aan te bevelen.

Voordelen voor cafés

  • Voorkom druktes en wachtrijen bij de bar, zodat je barservice vlotter verloopt.
  • Als gasten eenvoudiger kunnen bestellen, nemen de hoeveelheden per bestelling vaak toe.
  • Cafés kunnen hun imago versterken via gepersonaliseerde platforms met hun eigen merk en logo.

 

Voorbeelden van mobiele bestel apps en betaaloplossingen

Flipdish

Flipdish is een digitaal bestelplatform met een gebruiksvriendelijke technologie waarmee je gasten ook via hun mobiel hun bestelling kunnen doorgeven.

Je gasten kunnen bij het bestellen hun locatie selecteren, bijvoorbeeld hun tafel- of kamernummer. Dat verhoogt de servicesnelheid en beperkt het aantal menselijke fouten.

Ondernemers kunnen met Flipdish hun eigen bestelplatform maken en dit platform integreren met hun bestaande digitale kassasysteem.

Lees meer

QR Menu App

Met QR Menu App maak je je menukaart in een handomdraai digitaal. De app is beschikbaar in meerdere talen en daardoor ideaal voor hotels en restaurants in toeristische gebieden.

De app heeft alle voordelen van een digitale menukaart. Je kunt je eigen menu uit je Lightspeed kassasysteem rechtstreeks in de app importeren, waarna je heel eenvoudig wijzigingen en updates kunt doorvoeren. Je kunt zelfs een responsief menu op je website toevoegen.

Het menu integreert ook itemgegevens van je digitale kassassysteem voor een slimme menu-indeling, met allergie- en dieetinformatie. Dit versterkt de klantbeleving en beperkt het risico op kostbare fouten.

Lees meer

Jamezz

Jamezz is een van de gebruiksvriendelijkste mobiele bestel apps op de markt. Gasten kunnen met hun eigen smartphone een QR code scannen waardoor ze op de bestelpagina terechtkomen, zonder een speciale app te hoeven downloaden. Na het plaatsen van de bestelling kunnen ze direct afrekenen via hun telefoon. 

Ook voor horeca-ondernemers is de mobiele app makkelijk in gebruikt, want je managet alles vanuit je kassasysteem. Koppel je menu in een handomdraai met de mobiele kaart in de Jamezz app en je gasten kunnen direct beginnen met bestellen. 

Lees meer

Obur

Obur verzorgt een digitale menukaart en een unieke QR code voor op de tafels. Door middel van deze code kunnen gasten de digitale kaart bekijken en een bestelling plaatsen, zonder een fysieke kaart vast te houden. 

Zodra gasten hun bestelling plaatsen geven ze ook het tafelnummer door, zodat het personeel weet waar ze de drankjes en hapjes moeten uitserveren. De bestellingen komen binnen in je kassasysteem, keukenscherm of bonprinter, zodat je nooit iets over het hoofd ziet. Door de aansluiting met de betaalprovider iDeal kunnen gasten contactloos hun bestelling betalen.

Lees meer

Butlaroo

Last but not least; Butlaroo. Ook dit is een mobiele bestel app die geïntegreerd kan worden met je kassasysteem en bestellingen opneemt via een digitaal menu. Butlaroo biedt een ruime keuze aan betaalopties, zoals iDeal, Paypal, Maestro, Mastercard, Visa, VPay en achteraf betalen. 

Deze mobiele bestel app houdt zelfs rekening met upsells en allergeneninformatie. Je kunt bijvoorbeeld bij een kopje koffie een stuk taart aanbieden, en gasten kunnen per product zien welke allergenen het bevat. Door middel van een filter wordt dit nog makkelijker gemaakt. 

Lees meer

 

Blijf voorbereid

Mobiele bestel apps en betaaloplossingen veranderen de werkwijze in restaurants en cafés, en helpen bedrijven overal ter wereld zich aan te passen aan het nieuwe normaal. De toekomst mag dan onzeker zijn, maar met de juiste technologie blijf je voorbereid.

Benieuwd wat een digitaal kassasysteem kan betekenen voor jouw horecazaak? Praat met een van onze experts en ga vandaag nog aan de slag met de digitalisering van je bedrijf.

Nieuwe concepten en omzetstromen voor de horeca

Nieuwe concepten en omzetstromen voor de horeca